Jag retar mig på att det inte finns 16A blå handske med och gjorde en övergång handske blå till trefasuttag.
Någon som vet vilka villkor som gäller för
- UMC skall acceptera 16 A enfas? Testade lägga fas från blå handske på L1 men det fungerade ej. Måste man ligga på L2 eller L3?
- UMC skall acceptera 10-16A tvåfas. Tänkte två blå handskar byglad varav den ena tar bara fasledning. Då kan man ladda vid båtklubb/husvagnsparkering 2 x 10-16A om det kniper. Förutsättning givetvis är att jordfelsbrytare saknas.
Synpunkter?
L
Hur gör man två/tre fas adapter med blå enfasuttag?
Moderator: Redaktion
Hur gör man två/tre fas adapter med blå enfasuttag?
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Hur gör man två/tre fas adapter med blå enfasuttag?
Jag har testat att lägga fas på enbart L1 i den medföljande 16A trefaskontakten på UMC:n och det fungerade alldeles utmärkt. Fick 3,7 kW helt enligt förväntningarna.lem skrev:Jag retar mig på att det inte finns 16A blå handske med och gjorde en övergång handske blå till trefasuttag.
- UMC skall acceptera 16 A enfas? Testade lägga fas från blå handske på L1 men det fungerade ej. Måste man ligga på L2 eller L3?
- UMC skall acceptera 10-16A tvåfas. Tänkte två blå handskar byglad varav den ena tar bara fasledning. Då kan man ladda vid båtklubb/husvagnsparkering 2 x 10-16A om det kniper. Förutsättning givetvis är att jordfelsbrytare saknas.
Synpunkter?
L
Jag har också gjort en adapter Blå 1-fas -> röd 3-fas, men har inte haft tillfälle att testa den. Förstår inte varför inte det skulle funka. Skumt.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Tänker du på blå handske (32A 1-fas) som passar rätt på UMC istället för shuko-pig tail? Den blå kontakten är standard i Norge istället för den röda (eftersom 3-fas 400V är ganska ovanligt här). SC borde kunna beställa åt dig eller om du köper från norskt SC. Att koppla en sådan blå handske 32A till blå 16A borde gå med vanlig övergång på samma sätt som man kan koppla den röda 16A till röd 32A.lem skrev:Jag retar mig på att det inte finns 16A blå handske med och gjorde en övergång handske blå till trefasuttag.
Synpunkter?
L
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Som svar på din fråga om 2 faser är svaret att det funkar om det är 2 olika faser även om det absolut inte rekommenderas. Men det går inte om de två kopplas till 2 uttag som går på samma fas.
- Monark1954
- Teslaägare
Blå CEE 16A, kan det vara så att i det uttag du provade låg inte L1 och nolla rätt?lem skrev:Jag retar mig på att det inte finns 16A blå handske med och gjorde en övergång handske blå till trefasuttag.
Synpunkter?
L
Även jag har gjort en adapter Blå CEE 16 A enfas till en röd CEE trefas då jag inte vill belasta en schuko med 16 A.
Har inte provat men tänkte just om uttaget inte är korrekt inkopplat, blir det då som man vänder schuko kontakten fel?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Jag lade L1 på fas och kontrollmätte att det verkligen blev rätt i trefas-uttaget. Blå handske är ju väl särskiljt på nolla och fas (men jag kan tänka mig att felkopplingar finns).Monark1954 skrev:Blå CEE 16A, kan det vara så att i det uttag du provade låg inte L1 och nolla rätt?lem skrev:Jag retar mig på att det inte finns 16A blå handske med och gjorde en övergång handske blå till trefasuttag.
Synpunkter?
L
Även jag har gjort en adapter Blå CEE 16 A enfas till en röd CEE trefas då jag inte vill belasta en schuko med 16 A.
Har inte provat men tänkte just om uttaget inte är korrekt inkopplat, blir det då som man vänder schuko kontakten fel?
Jag skall testa igen och låta laddaren få lite tid att återställa sig (gick direkt från trefas med tre faser till trefas med en fas).
EDIT:
Växlade till L3 och nu fungerar det.
Hälsningar
Lars
Lars