Punktering och lagningssatser
Moderator: Redaktion
Punktering och lagningssatser
jag har insett att reservhjul inte ingår. I främre nödpacket fanns ingen pump.
Finns det nödpunkasats?
Om inte vad skaffa?
Gummistavar, monteringsverktyg o solution samt kompressor/fotpump?
Punkaspray?
Punkagel/påfyllare o kompressor?
Domkraft o dragskaft för att kunna avlasta?
Att bli sittande med punka på långtutiskogen-tur alt långfärd känns sisådär....
Konservative Lars som alltid har haft riktigt reservhjul med....
Finns det nödpunkasats?
Om inte vad skaffa?
Gummistavar, monteringsverktyg o solution samt kompressor/fotpump?
Punkaspray?
Punkagel/påfyllare o kompressor?
Domkraft o dragskaft för att kunna avlasta?
Att bli sittande med punka på långtutiskogen-tur alt långfärd känns sisådär....
Konservative Lars som alltid har haft riktigt reservhjul med....
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Re: Punktering och lagningssatser
Den nederländska webbshoppen hade tidigare ett reparationskit på lager men det verkar vara slut nu (och det är inte meningen vi ska beställa från den nederlänska webbutiken) men fråga service center.
http://shop.eu.teslamotors.com/products/tire-repair-kit
http://shop.eu.teslamotors.com/products/tire-repair-kit
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Men det är väl krav på rft däck eller reservhjul alt lagningskitt
Har altid haft nåt av ovan i mina tidigare bilar utgick ifrån att det är rft på tesla
Har altid haft nåt av ovan i mina tidigare bilar utgick ifrån att det är rft på tesla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Original Pumpen/punkasatsen från Tesla kostade drygt 500kr då jag hämtade bilen för knappt 2år sen.
Så kanske kolla med Tesla?

Så kanske kolla med Tesla?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tror inte det är RFT på Teslan, har bara läst om att det inte är det.e5m1r skrev:Men det är väl krav på rft däck eller reservhjul alt lagningskitt
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nä det är det nog inteSvenssons skrev:Tror inte det är RFT på Teslan, har bara läst om att det inte är det.e5m1r skrev:Men det är väl krav på rft däck eller reservhjul alt lagningskitt
Men är det inte krav på att ha nåt ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Tror jag inte, aldrig hört att det ska vara ett krav. Då kan det lika gärna vara ett krav att det måste följa med en bränsledunk till fossilbilen eller elgenerator till till elbilarna. Det var kanske vanligt förr att man antingen fick ett reservhjul eller hade RFT-däck men det är nog allt ovanligare att man får med reservhjul (kanske för att spara vikt och därmed få bättre bränsleekonomi) och det blir inte fler RFT-däck. Det är väl främst BMW som kör med RFT-däck?e5m1r skrev:Nä det är det nog inteSvenssons skrev:Tror inte det är RFT på Teslan, har bara läst om att det inte är det.e5m1r skrev:Men det är väl krav på rft däck eller reservhjul alt lagningskitt
Men är det inte krav på att ha nåt ?
Jag köpte Teslas set med kompressor och punkaspray, kostade inte skjortan. Har legat oanvänt i frunken sedan. Kompressorn kan också användas för att fylla på ungarnas cykeldäck bl a. Hör med Tesla om de inte kan fixa ett liknande set till Dig också.
Ett alternativ är givetvis att köpa komponenterna separat hos de 'vanliga' biltillbehörsaffären, typ ***tema. En burk punkaspray samt en enkel kompressor får Du för några hundralappar och Teslas eget set är nog inte heller någon Hi-Tech mojäng.
Ett alternativ är givetvis att köpa komponenterna separat hos de 'vanliga' biltillbehörsaffären, typ ***tema. En burk punkaspray samt en enkel kompressor får Du för några hundralappar och Teslas eget set är nog inte heller någon Hi-Tech mojäng.
Tackar. Det är första bilen jag tagit i anspråk som inte har någon beredskap för punktering. Skitdåligt!
Minimum borde vara en stor varning "Denna bil har inget reservhjul eller punkteringslagningssats!".
Det räcker INTE med en mailadress eller telefonnr att ringa. Nu kommer ju Tesla från datorvärlden men här behöver de lära från bilindustrin.
Minimum borde vara en stor varning "Denna bil har inget reservhjul eller punkteringslagningssats!".
Det räcker INTE med en mailadress eller telefonnr att ringa. Nu kommer ju Tesla från datorvärlden men här behöver de lära från bilindustrin.
Senast redigerad av lem, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar
Lars
Lars
Min AMG som inte hade RFT hade MB punka sats
I vissa stater i USA är det ett lagkrav att ha punkteringssats eller reservdäck i bilen. Där medföljer det. Annars får man köpa extra. Som sagt, köp från servicecentret om du vill ha, det gjorde jag. Annars kommer hjälper Tesla till med vägassistans om man får punktering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
bylund skrev:I vissa stater i USA är det ett lagkrav att ha punkteringssats eller reservdäck i bilen. Där medföljer det. Annars får man köpa extra. Som sagt, köp från servicecentret om du vill ha, det gjorde jag. Annars kommer hjälper Tesla till med vägassistans om man får punktering.
Vad gör vägassistansen vid punka?
Har dom med sig nytt komplett hjul? Punkaspray? Bärgar dom till däckverkstad?
Finns det någon utlovad inställelsetid?
Tänker att om man är ute i skogen på en helg, kanske man inte hittar någon verkstad som öppnar förrens på Måndag och bärgaren kanske tar 12 timmar innan den är på plats?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Har du tesla original hjul och de har sånna så tar dem medJocce skrev:bylund skrev:I vissa stater i USA är det ett lagkrav att ha punkteringssats eller reservdäck i bilen. Där medföljer det. Annars får man köpa extra. Som sagt, köp från servicecentret om du vill ha, det gjorde jag. Annars kommer hjälper Tesla till med vägassistans om man får punktering.
Tänker att om man är ute i skogen på en helg, kanske man inte hittar någon verkstad som öppnar förrens på Måndag och bärgaren kanske tar 12 timmar innan den är på plats?
/Jocce
e5m1r skrev:Har du tesla original hjul och de har sånna så tar dem medJocce skrev:bylund skrev:I vissa stater i USA är det ett lagkrav att ha punkteringssats eller reservdäck i bilen. Där medföljer det. Annars får man köpa extra. Som sagt, köp från servicecentret om du vill ha, det gjorde jag. Annars kommer hjälper Tesla till med vägassistans om man får punktering.
/Jocce
Klart intressant.
Om jag befinner mig en bra bit in / bort i landet från SC, vad händer då?
Skall de först skicka upp hjulet till närmsta bärgare (eller servicebil) som sedan kör ut med det? Eller har dom avtalade företagen hjul liggandes?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.