Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Jerker »

Som jämförelse med de kördata som olika har redovisat kan jag nämna hur min Zoe drog på sträckan Sillekrog-Södertälje nu idag. Jag körde med farthållaren inställd på 94 km/h vilket ger c:a 90 på GPS:n. Då drog den 17,6 kWh/100 km. Det var nollgradigt och lite vått på vägen men ingen nederbörd.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Cargo skrev:
Torkel skrev:
Provkörde en Ioniq (Premium Eco, mellanutrustad) idag i Göteborg (Sisjön) i två timmar...
Kul med fler som provkört!
Hur upplevde du ljudkomforten? Du kanske inte körde så snabbt på motorväg för att avgöra, men det verkar som om detta delar folk lite. Jag och min fru upplevde den dock inte som speciellt högljudd utan i linje med vår rätt nya Golf Alltrack.

Är ni intresserade utav att köpa en eller testa mest för att det är kul?
Jag inväntar offert från säljaren just nu, hoppas på 10-12% rabatt då jag med dessa +40 000:- i premie bör kunna räkna hem värdeminskningen på ett någorlunda bra sätt över 3 år.
...
Sen att det kommer bättre Zoe, Ampera-E och kanske ny Leaf gör inget då det inte är bilar för mig. Anledningen att vi är sugna på Ioniq är för att den är förutom Tesla och Nissan skåpbil är en elbil som faktiskt går att packa någorlunda vettigt i.
Visst, inte enormt utrymme men skulle funka för oss med barnvagn och lite extra packning.
Ljudkomforten tyckte jag var helt ok. Precis som resten av bilen stack den inte ut särskilt jämfört med andra nya bilar (minus motorljud då). Den susar lite men det gick utmärkt att prata med passagerare där bak utan att höja rösten.
När jag först rullade ut den från handlaren tyckte jag elmotorn surrade rätt mycket, men det var bara varselljud vid låg hastighet :lol:

Vi är nog intresserade av att köpa inom ett år eller två. Egentligen vill jag inte ha en fabriksny bil, hellre en bättre begagnad men det blir ju svårt :) Berätta gärna vad säljaren ville släppa den för sen. Jag tycker själv att priset är lite högt med tanke på alla konkurrenter som kommer inom ett par år. Vad händer då med andrahandsvärdet?

Leaf hade kunnat vara en bil för oss, den är näst på provkörningslistan. Har innan provat en BMW i3, som var pigg, tyst och rolig. Men det hade ju knappt något bagage och lite meckiga bakdörrar om man ska ha i och ur barnen.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Jerker skrev:
Som jämförelse med de kördata som olika har redovisat kan jag nämna hur min Zoe drog på sträckan Sillekrog-Södertälje nu idag. Jag körde med farthållaren inställd på 94 km/h vilket ger c:a 90 på GPS:n. Då drog den 17,6 kWh/100 km. Det var nollgradigt och lite vått på vägen men ingen nederbörd.
Tack för att du delar med dig.
Tror ju inte att skillnaden mellan Zoe, Leaf och Ioniq är superstor i lägre hastigheter, men i högre så dra Ioniq fördel utav sin hala form.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Cargo skrev:
Såg denna bloggen igår, bläddra några sidor bakåt också där han presenterar lite data.
Visst, fint väder och vindstilla.
Men han kommer under 0.9kwh/mil många gånger....

http://myioniq.com/forum/viewtopic.php?t=73
" Drove 1750km in 7 days. Average speed 50km/h. Average energy economy about 9.0 km/kWh "

Viktigt att notera hans medelhastighet. Jag tycker det är av mindre intresse vad en elbil drar i stadstrafik eller långsam landsvägskörning eftersom i de tillfällen åker man sällan längre sträckor.
Det väsentliga är vad som bilen förbrukar i motorvägshastighet 90-110 kmh, det ser man sällan när någon stoltserar med låga förbrukningssiffror.
Med det sagt så är Ionic ändå en slick bil som nog glider bra på motorväg. Och främst så är batterikapacitet snäppet högre än för nån annan elbil, (Tesla undantaget, ( ja och nya Zoe))
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

När jag först rullade ut den från handlaren tyckte jag elmotorn surrade rätt mycket, men det var bara varselljud vid låg hastighet :lol:
Haha, ja samma sak för mig. Finns en on/off knapp för det ljudet, men jag tror man behöver trycka ur den varje gång vid start av bilen.
Sitter nere till vänster nära knappen för att öppna laddluckan.

Vi är nog intresserade av att köpa inom ett år eller två. Egentligen vill jag inte ha en fabriksny bil, hellre en bättre begagnad men det blir ju svårt :) Berätta gärna vad säljaren ville släppa den för sen. Jag tycker själv att priset är lite högt med tanke på alla konkurrenter som kommer inom ett par år. Vad händer då med andrahandsvärdet?
svårt såklart, men jag räknar med halvering utav priset efter 3 år.
Jag tror mycket kommer hända, men faktiskt inte så pass mycket i den storleksklassen, förutom Model3 som jag tror kommer dröja längre än folk anar.
Många utav dom mindre kommer ju med större batterier, men dom drar fortfarande mer kwh per mil om dom gör det på befintlig kaross.
Största hotet är nog om Hyundai kommer med en ny version med större batteri.
Säger att bilen kostar mig 400 000 innan avdrag och rabatt.
Får jag 10% i rabatt = 40 000 + 40 000 utav staten så kostar bilen 320 000:-
Halveringen är ju 200 000 utav dom 400 000 som bilen kostar från början.
200 000 - 320 000 = 120 000:-
120 000 blir 40k per år eller 3 333:- per månad kostar bilen i värdeminsknig.
Eller som jag gärna räknar, per mil. Åker ca 7500 mil på 3 år, vilket blir 120 000 / 7500 = 16kr/mil
Försäkringen ligger runt 400kr i månaden under dessa 3 år, så adderar vi det på mil priset blir det såhär.
400 * 36 = 14 400 + 120 000 = 134 400 / 7500 = 17,92kr/mil

Men som sagt så är det kalkylerat på att bilen tappar 50% i värde på 3 år.

Leaf hade kunnat vara en bil för oss, den är näst på provkörningslistan.
Vi ska också provköra Leaf, mest för att kunna göra en jämförelse samt att testa att packa den bilen också :)
Viktigt med packning för en småbarnsfamilj tydligen :)
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

" Drove 1750km in 7 days. Average speed 50km/h. Average energy economy about 9.0 km/kWh "

Viktigt att notera hans medelhastighet. Jag tycker det är av mindre intresse vad en elbil drar i stadstrafik eller långsam landsvägskörning eftersom i de tillfällen åker man sällan längre sträckor.
Det väsentliga är vad som bilen förbrukar i motorvägshastighet 90-110 kmh, det ser man sällan när någon stoltserar med låga förbrukningssiffror.
Med det sagt så är Ionic ändå en slick bil som nog glider bra på motorväg. Och främst så är batterikapacitet snäppet högre än för nån annan elbil, (Tesla undantaget, ( ja och nya Zoe))
Håller helt med!
Speciellt för en annan som nästan enbart kör motorväg till jobbet. :)
Får hoppas någon som äger eller provkör en Ioniq kan ge oss bra data från motorvägsfart för att kunna få ännu bättre koll på förbrukningen.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det är också intressant med stadskörning. Jag har tex en snitthastighet 40 km/h. Det beror på att jag använder bilen främst i stadstrafik.
Förvisso är att det är vid långdistanser som ett stort batteri kommer till sin rätt (och därmed är den siffran också intressant) men jag som inte har möjlighet att ladda över natten tycker dessa låga siffror låter intressanta. (annars kan man argumentera att stora batterier inte behövs om man nästan enbart kör stadstrafik, vilket jag vill säga är huvuddelen av vad bilen används för för de flesta). ioniq har låga förbrukning både vid stadsstafik och lite längre sträckor med högre hastighet. Jag ser det som ett proof of concept att modell 3 kommer klara sig bra på ett lite mindre batteri.

skulle gärna se en tabell med samtliga elbilar hur mycket de förbrukar, gärna med olika belastningar(ex släp och packning och passagerare) och i olika hastigheter och miljöer.
borde kunna gå att skapa en interaktiv sådan. (kanske något för någon på forumet att ta tag i)
Mickep

Inlägg av Mickep »

Cargo skrev:
svårt såklart, men jag räknar med halvering utav priset efter 3 år.
Jag tror mycket kommer hända, men faktiskt inte så pass mycket i den storleksklassen, förutom Model3 som jag tror kommer dröja längre än folk anar.
Många utav dom mindre kommer ju med större batterier, men dom drar fortfarande mer kwh per mil om dom gör det på befintlig kaross.
Största hotet är nog om Hyundai kommer med en ny version med större batteri.
Säger att bilen kostar mig 400 000 innan avdrag och rabatt.
Får jag 10% i rabatt = 40 000 + 40 000 utav staten så kostar bilen 320 000:-
Halveringen är ju 200 000 utav dom 400 000 som bilen kostar från början.
200 000 - 320 000 = 120 000:-
120 000 blir 40k per år eller 3 333:- per månad kostar bilen i värdeminsknig.
Eller som jag gärna räknar, per mil. Åker ca 7500 mil på 3 år, vilket blir 120 000 / 7500 = 16kr/mil
Försäkringen ligger runt 400kr i månaden under dessa 3 år, så adderar vi det på mil priset blir det såhär.
400 * 36 = 14 400 + 120 000 = 134 400 / 7500 = 17,92kr/mil

Men som sagt så är det kalkylerat på att bilen tappar 50% i värde på 3 år.
Tror det verkar rimligt, men skulle nog säga 50kkr/år i värdeminskning (då skulle den kosta 170 000 som tre år gammal, då skulle jag nog köpa den utan att tveka) det gör 20kr/milen*. Frågan är när man skall sälja den, hur mycket kommer den tappa år 4-7? Tror faktiskt att värde tappet är mer där tror på 60-70% av värdet försvinner så efter 7 år är bilen värd 30% dvs 60 000.(då har alla garantier gått upp och det kommer fortfarande vara ganska dyrt att åtgärda fel)

* Det är bättre man överdriver värdeminskningen för den kommer alltid ge en smocka när man skall byta in bilar. 20kr/mil är alltså i överkant.
Jämför man det med att behålla den bil man har (som kanske har en värdeminskning på 10 000 kr året (säg 5-6kr/milen) + bensinkostnad på 10kr/milen. + ev service och reperationer.så kommer den hamna på 15-20 kr/mil som jämförelse (om man vill ha ett 0 alternativ= att inte byta bil i väntan på...). en ny ice bil har kanske 30 kr/milen i värdeminskning.

fast det hela hänger på 10% rabatt och 40 000 i supermiljöpremie.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Fick precis hem Auto motor & sport i brevlådan. Ioniq Electric testades mot 4 hybrider (Ioniq, Niro, Auris och Prius).

**Spoiler alert!**

Den vann. Tog hem både IQ och EQ -ronderna. 5 stjärnor var den värd, men helt utan brister var den inte. Att den saknade drag visste jag. Men inte att man inte fick lasta på taket och att maxlasten i bagageutrymmet bara var 60kg :o

I ekonomiroden kalkylerade de med en värdeminskning om 49500kr/år (3 år/6000mil), så Mickep är inte så fel ute om nu AMS är facit.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det som ställer till värdeminsknigsberäkningen är om alla vet att de kan få 10% rabatt och 40 000 i avdrag om de köper ny. Om man skall sälja efter 1 år så måste man nog finna sig i att folk vet att man kan köpa en sprillans ny för 30'' mindre om man bara räknar med 50 kkr värdeminskning, så utgångsvärdet blir för vad man köpte den för (vilket är vad man ärligt borde redovisa) dvs 320 000. beg för en ett år gammal ionoq blir då ung 270 000. 2 år 220 000 och 3 år 170 000.

Det som är lite kittlande att man inte vet vad som kommer från de andra märkerna, kommer de börja matcha och överträffa erbjudandet?, kommer volymen och därmed prisnedgången att ta fart?) nackadelen är att folk börjar vänta och då tar revolutionen inte fart.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

_TonyV skrev:
Cargo skrev:
Motorvägsfart för mig betyder dock 110+! Med Teslan får man ju ha farthållaren aktiverad för att hålla sig på 110- gränsen. Detta har viss betydelse om man jämför mellan bilar. Annars kan det väl kvitta. Alltså: vad tar bilen i 110?
Model S P85D,
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Wilson skrev:
Fick precis hem Auto motor & sport i brevlådan. Ioniq Electric testades mot 4 hybrider (Ioniq, Niro, Auris och Prius).

**Spoiler alert!**

Den vann. Tog hem både IQ och EQ -ronderna. 5 stjärnor var den värd, men helt utan brister var den inte. Att den saknade drag visste jag. Men inte att man inte fick lasta på taket och att maxlasten i bagageutrymmet bara var 60kg :o
Det måste ju då varit med 4 eller 5 fullvuxna i bilen. Så blir det för de flesta bilarna då skillnaden på tjänstevikt och totalvikt brukar vara kring 4-500kg. Har man 4 fullvuxna i en sån bil blir det inte så mkt kvar för last i bagaget. Eller menar du att dom skulle ha en speciell gräns för just bagaget?!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Men inte att man inte fick lasta på taket och att maxlasten i bagageutrymmet bara var 60kg :o
Bra info, inget jag hade koll på.
Takbox är således uteslutet på Ioniq?
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Mickep skrev:
Det som ställer till värdeminsknigsberäkningen är om alla vet att de kan få 10% rabatt och 40 000 i avdrag om de köper ny. Om man skall sälja efter 1 år så måste man nog finna sig i att folk vet att man kan köpa en sprillans ny för 30'' mindre om man bara räknar med 50 kkr värdeminskning, så utgångsvärdet blir för vad man köpte den för (vilket är vad man ärligt borde redovisa) dvs 320 000. beg för en ett år gammal ionoq blir då ung 270 000. 2 år 220 000 och 3 år 170 000.

Det som är lite kittlande att man inte vet vad som kommer från de andra märkerna, kommer de börja matcha och överträffa erbjudandet?, kommer volymen och därmed prisnedgången att ta fart?) nackadelen är att folk börjar vänta och då tar revolutionen inte fart.
Okej, förstår hur du menar.
I ditt sätt att räkna så är ändå bara diffen 10k mot mitt sätt då vi räknat med olika värdeminskning per år.
10k / 7500mil = 1.3kr mer per mil än min uträkning.

Dock så kvarstår ju om det är värt att köpa elbil eller om man ska gå på leasing.
Inoiq är tämligen dyrt på leasing, speciellt om man ska upp i fler mil. Gissar på 7000kr+ för ioniq med mellanpaketet och 2500 mil per år.
Det är ju åtminstone nån eller någon mer tusenlapp per månad kontra att köpa den om vi nu kan tro på värdeminskningen.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

joel80 skrev:
Wilson skrev:

**Spoiler alert!**

Det måste ju då varit med 4 eller 5 fullvuxna i bilen. Så blir det för de flesta bilarna då skillnaden på tjänstevikt och totalvikt brukar vara kring 4-500kg. Har man 4 fullvuxna i en sån bil blir det inte så mkt kvar för last i bagaget. Eller menar du att dom skulle ha en speciell gräns för just bagaget?!
Tänkte som du när jag såg att de kommenterade detta. Men så enkelt var det inte...

Ur AMS:
"Bagageutrymmet i Electric är synbart högre och utrymmet sväljer 93 liter mindre. Det ger visserligen en nästan plan lastyta men någon har tänkt rejält fel vid konstruktionen. Lastöglorna sitter nämligen på det löstagbara lastgolvet! De åker således med det fastsurrade bagaget vit en olycka. Heldumt.
Tittar man ännu mer noggrant på bagagerumsmattan står det att maxlasten är ynka 60 kg. Det är mindre än vad en genomsnittlig bil får ta på taket. Inte heller är någon Ionic godkänd för taklast."

Oh well, jag gillar bilen ändå. Men jag förstår att ovanstående kan vara en deal breaker för vissa.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Att kunna lasta på taket är ett absolut krav för mig, helst 75 kg (=tre kajaker) men 50 kg är ok. Vill dessutom kunna ta takbox men den lastar jag så lätt som möjligt.

Men takräcke är viktigare än dragkrok för mig.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Cargo skrev:
Jerker skrev:
Tack för att du delar med dig.
Tror ju inte att skillnaden mellan Zoe, Leaf och Ioniq är superstor i lägre hastigheter, men i högre så dra Ioniq fördel utav sin hala form.
Absolut! Lägg på 20 km/h och Zoen drar 25-30 kWh/100 km.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
Nja, bara moment blir inte heller rätt. Tänk en kort skiftnyckel kontra en lång. I det senare fallet får man ju ett stort moment, men klarar man inte att snurra runt skiftnyckeln fort så blir det ingen effekt att tala om, jobbet blir inte snabbare gjort. Då kan den lilla skiftnyckeln som går att snurra snabbare göra jobbet fortare. Man måste se varvtal å moment tillsammans för att förstå vilken kraft som verkar under en viss tid..
Absolut, men som sagt, det räcker då med en momentkurva. Effekt och hästkrafter och gudvetvad är bara andra sidan av den berömda formeln.
En momentkurva räcker, det håller jag med om men om man bara får en siffra ifrån en elbil, effekt eller moment så skulle jag välja effekt.

Det här kan vi nog diskutera hur länge som helst men momentkurvan på en elmotor är enkel. Den börjar på maxmoment och efter ett visst varvtal börjar momentet avta linjärt i princip ned till noll. Se bild:
Bild

Momentet från start är det som används när man talar om varvtal och det momentet har helt med utväxlingen att göra. Man kan göra en liten 10 kW motor och dreva om den så att man får ut 1000 Nm men med ett varvtal som kommer att skjuta i höjden efter bara några km/h och med ett moment som kommer att dala tidigt och den kommer att bli seg i högre hastigheter och maxvarvtal kommer att slå in på en gång.

Slutsats: Eftersom momentkurvan är relativt lika för alla elbilar (eller hur?) så är effekten intressantare än momentet.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Diskussionen om vridmoment verkar ha flyttat in i denna tråd:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=7185
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Cargo skrev:
Inoiq är tämligen dyrt på leasing, speciellt om man ska upp i fler mil. Gissar på 7000kr+ för ioniq med mellanpaketet och 2500 mil per år.
Det är ju åtminstone nån eller någon mer tusenlapp per månad kontra att köpa den om vi nu kan tro på värdeminskningen.
Fick leasingerbjudande när jag provkörde. Mellanpaket och 2000 mil för 5400kr.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Torkel skrev:
Cargo skrev:
Fick leasingerbjudande när jag provkörde. Mellanpaket och 2000 mil för 5400kr.

Som sagt, jag tycker det är rätt saftigt kontra typ Leaf leasing.
Speciellt jag som kör 2500 mil per år, inte vågat fråga vad den leasingen skulle kosta. :o
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare

Inlägg av Cargo »

Jag bad säljaren på Bilia att återkomma till mig om kostnaderna för service på Ioniq electric vilket jag nu har fått.
Så är är det alltså upplagt.

"
Hej Martin,

Har nu fått servicekostnader på Ioniq elbilen. Se nedan vad varje service kostar.
Serviceintervall på bilen är 1 år eller 1500 mil vilket som först inträffar.

Service 1: ca 1100kr
Service 2: ca 2400kr
Service 3: ca 1100kr
Service 4: ca 2600kr
Service 5: ca 1100kr
Service 6: ca 2400kr
Service 7: ca 1100kr
Service 8: ca 2600kr
Totalt: ca 14400kr

Vid service 8 skall bilen ha gått 12’000 mil

Serviceintervallen är 1500 mil och detta är räknat med alla rekommenderade tillägg vid dagens kostnader. Priser och intervaller kan komma att ändras om Hyundai känner behov för det."

Hur tycker ni intervall och prissättning känns?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Cargo skrev:
Jag bad säljaren på Bilia att återkomma till mig om kostnaderna för service på Ioniq electric vilket jag nu har fått.

"
Hej Martin,

Har nu fått servicekostnader på Ioniq elbilen. Se nedan vad varje service kostar.

Serviceintervallen är 1500 mil och detta är räknat med alla rekommenderade tillägg vid dagens kostnader. Priser och intervaller kan komma att ändras om Hyundai känner behov för det."

Med dom intervallerna och priser så är man uppe i ungefär samma kostnader (dvs alldeles för dyra) som övriga (el)bilar :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Cargo skrev:

"
Hej Martin,

Har ingen uppfattning om servicekostnader på andra elbilar då jag fortfarande är fast i ICE-träsket. Men med samma serviceintervall (1500 mil) är servicekostnaderna för min Octavia ungefär det dubbla mot dessa siffror.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
rmokvist

Inlägg av rmokvist »

Jag som också är fast i ICE-träsket ännu tycker inte det låter särskilt dyrt. Vi kör ca 2600 mil per år med vår så för vår del så gillar jag inte den där 1500 mil delen. Tesla har, om jag inte minns fel, 1 år eller 2000 mil och det sparar ju en del (om man ska följa serviceplanen nitiskt då). Noterar också att det inte finns någon "stor-service" direkt utan det pendlar mellan i princip två olika prisklasser. Det är ju positivt iaf, gjorde den "stora" på vår santa fe för ett halvårsen ungefär och den kostade en del kan ja säga. Bara servicedelen motiverar ju byte till elbil... Förstår att företagen inte promotar elbilarna när dom drar in så "lite" på service av elbilar. Tyvärr
Skriv svar