Har svarta Next gen i min bil och är mycket nöjd med dem. Tycker också de verkar se fina ut över tid även efter några tusen mil när jag kikat på äldre bilar. Är nu lite nyfiken på skillnaderna mellan next gen och premium. Har inte suttit i en Model S med premium och eftersom det är så nytt i den bilen är det inte lätt att hitta en bil att provsitta.
Några blandade frågor som kanske någon med mer erfarenhet av båda stolstyperna kan svara på:
- Höjdjustering: Är detta ungefär samma som next gen stolen? Jag sitter redan på gränsen och tycker huvudet är ganska nära taket redan även om jag har stolen i lägsta position (har panoramatak). Det funkar kanon i next gen, men vill verkligen inte sitta högre och hoppas därför att Premium-stolen är på samma nivå (eller ännu bättre vore om den är lägre)
- Sidobolsters: Är känslan att dessa är mindre skålade än next gen och man hålls inte på plats lika mkt som i Next gen?
- Ultravita stolarna verkar vara av mycket hållbart material och vad jag har kunnat se är de som nya även efter lite användande. Rengöring ska också vara enkelt med fuktig mikrofiberduk?
- Hur funktionell är ventilationen i stolarna? Är det något man verkligen har nytta av en varm sommardag eller klarar man sig egentligen lika bra med att för-kyla bilen och sen AC?
- Nackstödet höjs/sänks baserat på hur långt bak/fram stolen är inställd. När jag snabbt provsatt i X för någon månad sen upplevde jag att vid min optimala sittposition så skulle jag vilja höja nackstödet då det satt för långt ner på ryggen. Kan man på nån vänster justera nackstödet separat? Är det samma lösning man använt i X/S? Gillar nackstöden i Next gen.
- När jag satt i Premium-stolarna i Model X upplevde jag att de inte var riktigt lika skålade som next gen i Model S. Är det EXAKT samma stol som nu har hittat till Model S eller kan det vara skillnad? Har nämligen inte haft möjlighet att hitta en Model S med nya Premiumstolen och därmed inte provsuttit.
- Har noterat att Premium enklare blir veckade snabbt (se bild - 1 vecka gammal bil)? Är det måndags-ex eller är detta typiskt för lädret i Premiumstolen? Är sittdynan kanske mjukare än next gen?
Tack på förhand för input!
Stolar: Next gen vs Premium
Moderator: Redaktion
Re: Stolar: Next gen vs Premium
Bra frågor! Undrar detsamma.
Då jag beställde Model S var jag tydligen i skarven till när dom gick över till premium och blev då osäker vilka säten jag får. Min kontakt har bekräftat att jag får Nextgen. Men jag är inte 100 förens jag fått bilen.
Då jag beställde Model S var jag tydligen i skarven till när dom gick över till premium och blev då osäker vilka säten jag får. Min kontakt har bekräftat att jag får Nextgen. Men jag är inte 100 förens jag fått bilen.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Premium fram är nog samma som i X så bara att leta reda på en X
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
När det gäller de vita sätena så är det mycket enkelt att göra rent.
De är mjukare än nextgen.
Lite OT, men varför är det blanka baksidor på x:en?
Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk
De är mjukare än nextgen.
Lite OT, men varför är det blanka baksidor på x:en?
Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Jag tyckte spontant att NG i S kändes skönare än Premium i X. Tyckte att sitsen på Premium kändes kort. NG kändes med omslutande och ombonade på nåt sätt. Jag blev nog lite besviken på Premium.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har liknande veck i min förarstol sedan den var ny. Väntar på att få stolarna utbytta men det dröjer då det kommer en modifierad version. Tydligen ett vanligt problem med veck på stolarna i MX.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Intressant, tack för info! Det är alltså ett känt fel som Tesla är medvetna om? Har du hört något om tidsramar för den modifierade versionen och när den kommer hamna i produktionslinan för nytillverkade X/S?mahulkp skrev:Jag har liknande veck i min förarstol sedan den var ny. Väntar på att få stolarna utbytta men det dröjer då det kommer en modifierad version. Tydligen ett vanligt problem med veck på stolarna i MX.
Ja det är ett känt fel. Tyvärr verkar det svårt för SC att få besked om när de modifierade stolarna kommer. Men det är ju bara ett mindre kosmetiskt fel så jag sliter gärna ett tag till på mina nuvarande stolar.helix skrev:Intressant, tack för info! Det är alltså ett känt fel som Tesla är medvetna om? Har du hört något om tidsramar för den modifierade versionen och när den kommer hamna i produktionslinan för nytillverkade X/S?mahulkp skrev:Jag har liknande veck i min förarstol sedan den var ny. Väntar på att få stolarna utbytta men det dröjer då det kommer en modifierad version. Tydligen ett vanligt problem med veck på stolarna i MX.
Model YP 2024
Teslastore Göteborg hade ingen model S med nya premium seats inne.
Dom skulle få in om någon vecka.
Personalen hade provsuttit en sådan men inte reflekterat jättemycket över förändringar i höjdled, nackstöd eller bredd på stolen. Dom kanske fokuserar mer på att hjälpa folk beställa än på produktdetaljer på bilen.
Vissa av oss lägger mer vikt på färgval och motorstyrka än på nackstödet och säten. Alla är olika.
Dom skulle få in om någon vecka.
Personalen hade provsuttit en sådan men inte reflekterat jättemycket över förändringar i höjdled, nackstöd eller bredd på stolen. Dom kanske fokuserar mer på att hjälpa folk beställa än på produktdetaljer på bilen.
Vissa av oss lägger mer vikt på färgval och motorstyrka än på nackstödet och säten. Alla är olika.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015