Säkert har väl de flesta av er/oss läst automotorsport nr 26-15/12 2016.
Intressant. Citerar:
"Bilindustrin ligger på 80:e plats av alla branscher när det gäller avkastning på kapital. 3.8 %. Flygindustrin 8 %, telecom 15 %, mjukvara 30 %!
30-40 % av bilsektorns inkomster kommer från service. 30 % mindre service med elbilar.
De verkliga pengarna finns i bränslet. Biltillverkning drar 1,6 triljoner. Service, reklam, skatter, försäkring 4 triljoner, fossila bränslet drar 10 triljarder. Allt i dollar!"
Kommer oljeindustrin att vika ner sej? Never. Särskilt inte med Trumpen sittande däruppe på toppen av Oljeberget!
Förutom detta var det ju ett par ytterst intressanta grejor om mod X. Jämförande SUV-tester, där mod X kom på i stort sett delad 1:plats, med Audi, som var ett par poäng vassare tyckte dom.
Och dessutom en i stort sett positiv långtest mod X. Kul.
Saxat.
Moderator: Redaktion
Re: Saxat.
Oljeindustrin måste vara smarta om de ska bibehålla sin försäljning av den olja de pumpar upp - bensin, diesel och flygfotogen har en aura av miljöförstöring kring sig.
Tippar att man kommer driva tre spår:
1) Vätgasfordon - eftersom man kan producera mycket billigare vätgas än vad som är möjligt genom elektrolys.
2) Naturgas för elframställning - då man kan hävda att detta är mer miljövänligt en den kol och olja som eldas idag
3) Bunkerolja till fartygsnäringen - här finns över huvud taget ingen debatt gående kring hur världens stora fraktfartyg ska bli fossilfria. Man kommer kunna leverera olja till fartygsindustrin länge till
Tippar att man kommer driva tre spår:
1) Vätgasfordon - eftersom man kan producera mycket billigare vätgas än vad som är möjligt genom elektrolys.
2) Naturgas för elframställning - då man kan hävda att detta är mer miljövänligt en den kol och olja som eldas idag
3) Bunkerolja till fartygsnäringen - här finns över huvud taget ingen debatt gående kring hur världens stora fraktfartyg ska bli fossilfria. Man kommer kunna leverera olja till fartygsindustrin länge till
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Saxat.
Finns både debatt och förbud, vad gäller bunkerolja....Herr X skrev:Oljeindustrin måste vara smarta om de ska bibehålla sin försäljning av den olja de pumpar upp - bensin, diesel och flygfotogen har en aura av miljöförstöring kring sig.
Tippar att man kommer driva tre spår:
1) Vätgasfordon - eftersom man kan producera mycket billigare vätgas än vad som är möjligt genom elektrolys.
2) Naturgas för elframställning - då man kan hävda att detta är mer miljövänligt en den kol och olja som eldas idag
3) Bunkerolja till fartygsnäringen - här finns över huvud taget ingen debatt gående kring hur världens stora fraktfartyg ska bli fossilfria. Man kommer kunna leverera olja till fartygsindustrin länge till
http://www.havet.nu/?d=190&id=48024
Installerat 13,2 kWp solceller
- Elbilisten
- Inlägg: 466
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Saxat.
Jag har ibland funderat på i hur stor grad rederier med tankfartyg, oljebolagen och deras mackkedjor är delägare i bilindustrin och tvärtom... Bara en tanke...
Re: Saxat.
Säkert som amen i kyrkan är det mycket oljepengar i en massa andra branscher.Elbilisten skrev:Jag har ibland funderat på i hur stor grad rederier med tankfartyg, oljebolagen och deras mackkedjor är delägare i bilindustrin och tvärtom... Bara en tanke...
X100 lev.14/8-18.
Re: Saxat.
Fossilbränslen drar in massor av kulor. Samtidigt så ser det ut såhär på bensinmacksfronten:
Från Aftonbladet länken i denna tråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =28&t=7212
Man tar inte ansvar för helheten och ser till att vissa delar går så dåligt att de inte kan leva upp till lagkraven runt sanering. Snyggt.Eftersom lönsamheten som detaljist inom drivmedelsbranschen är mycket pressad, med ett genomsnittligt resultat om 100 000 kronor per år, finns inte ekonomiska resurser att avsätta medel för en kommande sanering.
Från Aftonbladet länken i denna tråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =28&t=7212
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Saxat.
Diskussionsämnet är mycket intressant, men valen av rubrik och forumsdel är anmärkningsvärda!
När det finns många olästa nya trådar underlättar det onekligen om rubriken på något sätt speglar innehållet så att man vet vilka man vill läsa. Jag vill absolut inte vara gnällig, men jag var bara tvungen att påpeka detta, hoppas ingen tar illa upp, särskilt inte du TS, kritiken är egentligen mer generell och gäller inte enbart denna tråd.

När det finns många olästa nya trådar underlättar det onekligen om rubriken på något sätt speglar innehållet så att man vet vilka man vill läsa. Jag vill absolut inte vara gnällig, men jag var bara tvungen att påpeka detta, hoppas ingen tar illa upp, särskilt inte du TS, kritiken är egentligen mer generell och gäller inte enbart denna tråd.
Re: Saxat.
Jo Du har helt rätt, lite svårt ibland bara att veta var man ska putta in och vad man ska kalla sina drapor för. Min avsikt var egentligen att göra ett "underforum" för saxningarav olika slag.ochso skrev:Diskussionsämnet är mycket intressant, men valen av rubrik och forumsdel är anmärkningsvärda!![]()
När det finns många olästa nya trådar underlättar det onekligen om rubriken på något sätt speglar innehållet så att man vet vilka man vill läsa. Jag vill absolut inte vara gnällig, men jag var bara tvungen att påpeka detta, hoppas ingen tar illa upp, särskilt inte du TS, kritiken är egentligen mer generell och gäller inte enbart denna tråd.
Här kommer ett till ur Enkla Elbolagets utskick till sina elnätskunder:
Citat.
Djärvt och unikt
För det är Tesla som alla elbilar jämförs med, det nordamerikanska bilföretaget med miljardären Elon Musk i spetsen.
– Tesla gjorde något djärvt och unikt. Från att inte ha gjort några fordon alls skapade de inte bara en hel-elektrisk bil utan även en laddningsinfrastruktur i hela Sverige. De satsade allt på ett kort, vågade göra något annorlunda och de har gjort en fantastisk produkt.
Hur har det påverkat andra elbilstillverkare?
- Tesla har verkligen gått i bräschen och fått etablerade industrier att agera. Visst har även andra tillverkare satsat på elfordon, men Tesla driver hela branschen framför sig. De andra kanske hade kommit dit de är i dag ändå men det hade tagit längre tid.
Slut citat.
X100 lev.14/8-18.