Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Inlägg av Henrik »

TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Inlägg av kanylbullen »

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... kt-feltank

Koenigsegg: "Vätgas skapas med el, vätgas är vansinne för framdrivning av bilar. Det är mycket bättre att köra direkt på el, varför slänga bort flera procent energi under en omvandling? Jag ser det som ett filosofiskt feltänk. Dead end i mitt huvud."

Läsvärd artikel och sevärd videosnutt om Regera också.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 682
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Inlägg av Bengt »

Hål i huvet om man tror att vätgasdrift kan bli något stort. Antagligen blir det som gasdriften, några tankställen lite här och där efter påtryckningar från Toyota och kanske några till....... :evil:

Vem betalar för kalaset :?:
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag brukar säga till folk att varför laddar du inte mobilen med vätgas? Då skulle du ju kunna ladda den på några minuter istället för timmar, och den skulle kunna vara på en hel vecka på en tankning.
...och precis när ljuset tänds i deras ögon att det skulle ju vara bra så säger jag:
Fast då måste du iväg till Gnällinge centrum (som är den enda som har mobilvätgasmack) en gång i veckan och betala hundra spänn för att ladda mobilen. Stå där i fem minuter en gång i veckan och betala istället för att för några öre ladda mobilen hemma varje natt när du sover.

Då får de flesta iaf tvivel på att vätgas vs el är inte helt svart och vitt. Och då kan man börja diskutera att vissa lösningar kommer passa några, vissa några andra. Att kunna använda mobilen en hel vecka i vildmarken kan vara värt hundra spänn, men inte när man kan ladda varje natt hemma.

Om de kommer in på hybrid-idéer, dvs vätgasmobil med batteri som kan laddas hemma också påpekar jag bara att en sån mobil skulle bli dubbelt så tjock och tung och dyr och otymplig.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 949
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Inlägg av Jojo »

Bra räsonemang, Tibor! Får jag använda Dina ord i mitt försvar av elbilar och deras infrastruktur? (Helst utan att betala licensavgift till Dig? Jag bjuder dock gärna på en öl eller två någon gång!)

Jag håller precis med er, för några år sedan hade vätgas möjligtvis kunnat utgöra ett alternativ till fossilbränsle, men med de senaste förbättringarna i batteriteknologi är det nu fel häst att satsa på, tycker jag.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Inlägg av TiborBlomhall »

Jojo skrev:
Bra räsonemang, Tibor! Får jag använda Dina ord i mitt försvar av elbilar och deras infrastruktur? (Helst utan att betala licensavgift till Dig? Jag bjuder dock gärna på en öl eller två någon gång!)
Låter som en rimlig licensavgift 8-)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Jojo skrev:
Bra räsonemang, Tibor! Får jag använda Dina ord i mitt försvar av elbilar och deras infrastruktur? (Helst utan att betala licensavgift till Dig? Jag bjuder dock gärna på en öl eller två någon gång!)
Låter som en rimlig licensavgift 8-)
Det blir många öl för Tibor då jag också gärna använder hans ord vid nästa tillfälle:-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Inlägg av TiborBlomhall »

Pontus skrev:
Det blir många öl för Tibor då jag också gärna använder hans ord vid nästa tillfälle:-)
Challenge accepted! :mrgreen:
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 23 apr 2014 19:31

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Inlägg av elulf »

Christian von Koenigsegg skrev:
Jag gillar inte hybrider generellt sätt, det är för komplicerat och tungt. Men vi har gjort det på ett nytt sätt och kan faktiskt få ut det bästa av både elmotorer och förbränningsmotorn. Väldigt direkt acceleration och dessutom ljudet från en bensinmotor
Han valde alltså elmotorer för accelerationen och plockade in en förbränningsmotor för att få rätt ljud. Ett bättre alternativ hade kanske varit ren eldrift och lite motorbrum från högtalare istället.
Skriv svar