Bjelke skrev:Bilen har sämre CV-värde när den backar?

Moderator: Redaktion
Bjelke skrev:Bilen har sämre CV-värde när den backar?
Chademons maxeffekt varierar rejält över SOC-fönstret. Vid låg SOC ligger den en bra bit under 40kW (38 typ kanske), men vid hög SOC (eg ökad spänning) når den upp emot 48kW. 50kW nås aldrig vad jag vet.blincoln skrev:Samma som vanligt, men cappat till chademons maxeffekt. Så, långsammare än en SuC de första 50-70 procenten, sedan samma när batteriet begränsar.MSO skrev:Vad används för effektkurva för CHAdeMO-laddningen?
Du har rätt, tänkte inte på ChaDeMos strömbegränsning. Det får bli en egenskap till hos varje laddare och så får jag lägga in Teslas batterspänningskurva. Inte så svårt, jag ska titta på det och fixa det vid tillfälle.MSO skrev:Chademons maxeffekt varierar rejält över SOC-fönstret. Vid låg SOC ligger den en bra bit under 40kW (38 typ kanske), men vid hög SOC (eg ökad spänning) når den upp emot 48kW. 50kW nås aldrig vad jag vet.
Jag kan också tänka mig att effekten är klart lägre i pack med lägre spänning. Allt det där beror på att Chademon i fallet Teslaladdning är begränsad av ström (120A tror jag), men inte spänning. I praktiken blir alltså effektkurvan en väldigt tydlig "puckel" där maxeffekten faktiskt ligger ganska högt i SOC. Kanske runt 80% eller så.
Dvs att räkna på 50kW vid laddning hela vägen nerifrån från 0-10% SOC blir inte jätterätt.
blincoln har skrivit tidigare att det blir för tungt för browsern i bilen.Guldis-54 skrev:Jag hittar inte hur man får kartan att alltid visa sig med färdriktning uppåt.
Tycker för min del att det är enklare, men kanske bara en vanesak?
Eller vad har jag missat
Såg att låg inlagt igår och jag trodde jag hade missat någotblincoln skrev:För den lilla lilla del av mänskligheten som
a) Äger en Tesla och
b) Äger en Androidtelefon och
c) Inte kan vänta tills Tesla löser problemet bättre
kan man nu testa att köra Pushbullet i ABRP för att få upp notifieringar från telefonen på skärmen i Teslan. Inte så dumt när man kör (speciellt utan AP) tycker jag själv.
Tyvärr finns det inte för iOS, och heller inget motsvarande. Apple vill som vanligt integrera själv, vilket är bra för användarupplevelsen och dåligt för innovation...Plutric skrev:Såg att låg inlagt igår och jag trodde jag hade missat någotblincoln skrev:För den lilla lilla del av mänskligheten som
a) Äger en Tesla och
kan man nu testa att köra Pushbullet i ABRP för att få upp notifieringar från telefonen på skärmen i Teslan. Inte så dumt när man kör (speciellt utan AP) tycker jag själv.
Men det var nytt (igen som Kinder ägg). Funkar det inte för IOS/IPh. också?
Nej, jag gör som Tesla och släpper nya komponenter och förbättringar i tysthet - med andra ord, ladda om dagligengellerstam skrev:Publicerar du releasnummer ngn stans? Så vi har koll på dina uppdateringar och att du jobbar på.Och att browsern kör på sista versionen och inte ngt cashat.
Så, då har jag lagt till en strömbegränsning på 120A för ChaDeMo. Ett exempel på effektkurva för en S85 blir då så här, verkar det rimligt? Effekten beror på batteriets spänningskurva, och jag har lånat en kurva en från en kille som plockade isär ett S85-batteri och provladdade cellerna (för detaljer, kolla en massa coola bilder på https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ost-969995).MSO skrev:Chademons maxeffekt varierar rejält över SOC-fönstret. Vid låg SOC ligger den en bra bit under 40kW (38 typ kanske), men vid hög SOC (eg ökad spänning) når den upp emot 48kW. 50kW nås aldrig vad jag vet.blincoln skrev:Samma som vanligt, men cappat till chademons maxeffekt. Så, långsammare än en SuC de första 50-70 procenten, sedan samma när batteriet begränsar.MSO skrev:Vad används för effektkurva för CHAdeMO-laddningen?
Jag kan också tänka mig att effekten är klart lägre i pack med lägre spänning. Allt det där beror på att Chademon i fallet Teslaladdning är begränsad av ström (120A tror jag), men inte spänning. I praktiken blir alltså effektkurvan en väldigt tydlig "puckel" där maxeffekten faktiskt ligger ganska högt i SOC. Kanske runt 80% eller så.
Dvs att räkna på 50kW vid laddning hela vägen nerifrån från 0-10% SOC blir inte jätterätt.
Utan att ta fram miniräknaren så tycker jag den ser rimlig utblincoln skrev:Så, då har jag lagt till en strömbegränsning på 120A för ChaDeMo. Ett exempel på effektkurva för en S85 blir då så här, verkar det rimligt? Effekten beror på batteriets spänningskurva, och jag har lånat en kurva en från en kille som plockade isär ett S85-batteri och provladdade cellerna (för detaljer, kolla en massa coola bilder på https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ost-969995).MSO skrev:Chademons maxeffekt varierar rejält över SOC-fönstret. Vid låg SOC ligger den en bra bit under 40kW (38 typ kanske), men vid hög SOC (eg ökad spänning) når den upp emot 48kW. 50kW nås aldrig vad jag vet.blincoln skrev:Samma som vanligt, men cappat till chademons maxeffekt. Så, långsammare än en SuC de första 50-70 procenten, sedan samma när batteriet begränsar.MSO skrev:Vad används för effektkurva för CHAdeMO-laddningen?
Problemet ligger inte i uppkopplingen utan i mjukvaran för webbläsaren.RoSeg skrev:Jag har en helt ny S90D och webläsaren fungerar inte tillfredställande.
Det tar någon minut att ladda alla websidor och uppladdning.nu är helt oanvändbar.
Bilens SIM kort skall vara 4G.
Min gamla iPhone 5 med 3G öppnar websidor betydligt snabbare och uppladdning.nu fungerar som den skall.
Navigeringskartan slocknar och bygger upp sig i sektioner med ca 5 minuters intervaller.
Kan det vara problemet med VIN kodens längd som rapporteras ovan i tråden - och hur åtgärdar man buggen?
Det verkar inte som Tesla Service center känner till problematiken(?).
Några tips för att rätta till problemet efterlyses.
Menar du att kartan i webbläsaren slocknar och byggs upp i sektioner? Den brukar funka ganska bra tycker jag. Däremot så beter sig kartan i vanliga navigatorn precis som du beskriver. Det är oftast sektioner som saknas upp till den grad att hela kartan är vit. Det är därför jag alltid kör med ABRP istället för Teslas navigator.RoSeg skrev:Navigeringskartan slocknar och bygger upp sig i sektioner med ca 5 minuters intervaller..
Sen är ju Android telefoner och Tesla båda Linux så det underlättar nog programmeringen med, än att dra in det låsta iOS:et.blincoln skrev:Tyvärr finns det inte för iOS, och heller inget motsvarande. Apple vill som vanligt integrera själv, vilket är bra för användarupplevelsen och dåligt för innovation...Plutric skrev:Såg att låg inlagt igår och jag trodde jag hade missat någotblincoln skrev:För den lilla lilla del av mänskligheten som
a) Äger en Tesla och
Men det var nytt (igen som Kinder ägg). Funkar det inte för IOS/IPh. också?
Idag får jag inte "Error in routing.." med Chademo, har försökt flera dagar sträckan Umeå/Dalarna.blincoln skrev:Hmm, upptäckte en riktig dum-bugg idag; om du haft problem med "Error in routing..." när du planerat rutter med ChaDeMo-laddare så kan det vara värt att försöka igen!