Tesla Model X vs Audi Q7 Hjälp med val!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Tesla Model X vs Audi Q7 Hjälp med val!

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, jag vet vad ni tänker. Vad är det att välja mellan, egentligen?
Låt mig förklara...

Nu kallar jag på alla entusiaster som är villiga att hjälpa mig sälja in en Model X till en medlem av familjen. Det rör sig om min mor och hennes man, de har kikat på både Tesla och lite andra bilar av laddhybrid typen ett längre tag, men på grund av oförutsedda händelser behövs det en ny andrabil i familjen. Jag har pushat länge för dom att Tesla är i en klass verkligen för sig, men det har inte varit på tal om något köp förrns nu. Nu är det så att vi bor i Dalarna, så det finns ingen Tesla säljare i närheten, annars hade jag satt dom i en testkörning så hade "knarket" gjort att de var fast.
Nu har de även snubblat över en Audi Q7 diesel laddhybrid SUV som de fick klämma lite på under VM i Falun, vilket har fått det att luta åt fusk-miljöbilshållet igen.

Så, nu får ni gärna hjälpa mig få dom att tänka om igen och sälja en till Tesla i Sverige!
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Re: Tesla Model X vs Audi Q7 Hjälp med val!

Inlägg av Wahll »

Tja, vad säger man. Lite av ett lyx problem men...

* Bor man inte granne med en besinstation så har man ju alltid full tank med en X på morgonen.
* Alla vill vara med om en revolution.
* Vill man ha en bil som alla pratar om eller en bil som alla andra
* Vill man ha en bil som tvingar in en i ett service beroende eller en som ger en "driving drugs"
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Xen har vell 8 års garanti på motor/vexel/batteri.
Tror inte audin har så förmånlig garanti.
Teslan blir ochså bettre me tiden genom programvare updateringar.

Ta dom till sthlm för en provkörning,
Eller fråga lite snelt om de fins nån teslaägare i närheten som kan tenkas bjussa på en provkörning.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

När måste dom ha bilen, och måste det vara en X (inte S)? X är ju lite lurig då vi inte vet så mycket om den och det kan vara ett gott år tills leverans i Dalarna..

Givetvis skall dom köpa en X ändå såklart om dom kan vänta. Anno 2007 och ska man köpa en Iphone eller banan-nokian...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, behöver man inte nödvändigtvis det utrymme som X ger så är ju en 85D med luftfjädring ett bra alternativ.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Tesla Model S har ju blivit vald till världens bästa bil vid ett flertal tillfällen, bland annat i amerikanska Consumer Reports som anses vara en auktoritet på området. Det är ingen anledning att tro att Model X inte kommer slå Model S, och därmed bli den bästa bil som någonsin producerats.

Audi étron (betyder det verkligen bajs på franska?) kommer säkert bli en helt okej bil när den kommer, och om man hellre betalar motsvarande pris för en otroligt mycket sämre bil så är nog étron ett alternativ att överväga.

Det är lite som att välja mellan en MacBook Pro från en Apple-butik, eller en gammal överklockad PC från Bogdans dataservice. Bogdan är en sjuhelsikes säljare och kan alla knep för att få dig dit han vill, men det är inte otänkbart att du i slutänden ångrar ditt val.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Som vanligt måste man utgå från behovet.
När behövs bilen? MX lär inte levereras före midsommar 2016 om man ställer sig i kö nu.
Hur åker de och åt vilka håll? Långresor utanför SC-land är lite extra bökigt. Norrut från dalarna lär vara körigt.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Usch vad jag saknar en "Citera flera" knapp i sådana här lägen... :? Ni får tåla att jag svara alla samtidigt!

Tack för alla snabba svar! Nu ska vi se här...

Levereras verkligen inte Model X innan 2016? Hade för mig att det var sagt att bilen inte skulle visas upp innan den är klar för leverans, vilket skulle vara hösten 2015.

Det verkar finnas flera Audi bilar med namnet "Q7". Den specifika modellen det var tal om var en SUV diesel ladd-hybrid. Just SUV verkar vara vad de är inne på, annars har jag föreslagit S85D för dom innan, men de gånger jag pratat Tesla har det helt klart varit inne mer på X. Trodde dock att Audin var ute redan nu, men så är alltså inte fallet?

Det görs ett antal längre färder per år. Under vintern åker vi allihopa till Trysil och åker slalom ett par olika veckor, under sommaren är det fiskesemester ut till Norges västkust runt Trondheims-trakten. Trysil verkar vara gränsfall på en S85D med en enda fulladdning beroende på hur jag gämnfört elförbrukningen, vi åker via Mora och Sälen, den vägen är cirka 200 km lång. Trondheim verkar vara en lättare histora om jag förstår Teslas laddnätverk rätt, det vill säga att hoppa mellan laddpunkter från Elverum till Trondheim. Hemmifrån till Elverum är cirka 260 km. Men det lär väll gå?

Audin går ju 56 km på el ja, men sedan har den ju fossiltanken.

Garantin och servicen är ju dock helt klart trevlig. Intressant spekulation med diesel och dess pris.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:

Levereras verkligen inte Model X innan 2016? Hade för mig att det var sagt att bilen inte skulle visas upp innan den är klar för leverans, vilket skulle vara hösten 2015.

Det verkar finnas flera Audi bilar med namnet "Q7". Den specifika modellen det var tal om var en SUV diesel ladd-hybrid. Just SUV verkar vara vad de är inne på, annars har jag föreslagit S85D för dom innan, men de gånger jag pratat Tesla har det helt klart varit inne mer på X. Trodde dock att Audin var ute redan nu, men så är alltså inte fallet?
Tesla Model X kommer troligen börja levereras till hösten i Europa men det är antagligen nu över 20 000 globalt som har reserverat bilen vilket gör att hela årets produktion av Model X redan är fullbokad och antagligen även de första månaderna för 2016. Reserverar du en Model X i dag lär du inte få den förrän om drygt ett år. Vad gäller Audis laddhybrid Audi Q7 é-tron så lär inte heller den komma förrän 2016 om du beställer idag. Laddhybriden é-tron kommer senare än bensin/diesel-versioner av Audi Q7. Exakt när är det lite svårt att få reda på vilket för mig tyder på att det dröjer... ICE-varianterna kommer inte till handlarna förrän till sommaren i alla fall.
Intressant. Ja, det jag vet är att de inte vill ha något annat än en ren elbil eller en laddhybrid i alla fall på grund av massa jobbpendlande. Dröjer båda så är valet lättare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

För jobbpendlande känns ju MX bättre, hur långt har de till jobbet? 5,6mil blir väl inte mer än 3mil på vintern, så det blir en del dieselåkande kanske.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Teslaspolen skrev:
Det görs ett antal längre färder per år. Under vintern åker vi allihopa till Trysil och åker slalom ett par olika veckor, under sommaren är det fiskesemester ut till Norges västkust runt Trondheims-trakten. Trysil verkar vara gränsfall på en S85D med en enda fulladdning beroende på hur jag gämnfört elförbrukningen, vi åker via Mora och Sälen, den vägen är cirka 200 km lång. Trondheim verkar vara en lättare histora om jag förstår Teslas laddnätverk rätt, det vill säga att hoppa mellan laddpunkter från Elverum till Trondheim. Hemmifrån till Elverum är cirka 260 km. Men det lär väll gå?
här är en tråd om stockholm- trysil i en model s

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=1009

2016 lär vi ha fått flera superchargers också så resan lär bara bli lättare (de har värkligen varit snabba att sätta up dom laddarna hitils, så om de fortsätter i samma takt ser de riktigt bra ut)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
För jobbpendlande känns ju MX bättre, hur långt har de till jobbet? 5,6mil blir väl inte mer än 3mil på vintern, så det blir en del dieselåkande kanske.
Rör sig snarare om 3 km ena vägen, men det blir minst 12 km i åkande varje dag, rätt ofta 18 km beroende på.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Teslaspolen, jag bor i Falun om du/familjen vill se/känna på en Model S "live" utan att behöva åka till Stockholm är det bara att du hör av dig...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

josve skrev:
Teslaspolen, jag bor i Falun om du/familjen vill se/känna på en Model S "live" utan att behöva åka till Stockholm är det bara att du hör av dig...
Det lät inte illa det, Falun är ett frekvent mål som det körs till och från! :D Kan du dra iväg ett PM så ser vi om vi kan kanske fixa något?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tesla model S P85D. Spöar Audin på allt.

Behöver de dragkrok?
Åker de ofta 7 personer i bilen?

beställer de en model X nu får de den tidigast 2016. Vem vet om det blir ännu senare då det inte finns någon garanti nör model X verkligen dyker upp.

Är svaret nej på frågorna skall de titta på P85D istället eller S85D om de inte har råd med insane mode.

Jag har blivit antisuv efter jag köpte Teslan efter kört X5 i 7 år. ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

hybris skrev:
Tesla model S P85D. Spöar Audin på allt.

Behöver de dragkrok?
Åker de ofta 7 personer i bilen?

beställer de en model X nu får de den tidigast 2016. Vem vet om det blir ännu senare då det inte finns någon garanti nör model X verkligen dyker upp.

Är svaret nej på frågorna skall de titta på P85D istället eller S85D om de inte har råd med insane mode.

Jag har blivit antisuv efter jag köpte Teslan efter kört X5 i 7 år. ;-)
P är det inte på tal om, helt enkelt inte av intresse. S85D hade inte varit otippat, men nu var det X som de snackar om. Kunde möjligen vara om de är vana vid att icke-suvar inte har fyrhjulsdrift och därför är sladdriga...

Dragkrok, ja. Många händer men knappast ofta. Packas dock ofta upp i taket på nuvarande suv.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Rent handlingmässigt lär ju en Model S med D vara bättre än en högre X. Exakt samma drivlina i övrigt. Så då handlar det om de vill vänta till 2016 och hur viktigt drag är. En S85D har väl en realistisk leveranstid på 4 månader från order om de inte hittar någon bil som avbeställts.

Kan för övrigt säga att den vanliga bakhjulsdrivna model S är en grym vinterbil. Jag har kört X5 med dubbdäck vilket är kungen på vintern. tycker skillnaden mot model S mest är att X5an kunde köras i 140 på motorvägen oavsett väglag. Den var helt sjukt bra på vintern. Teslan är kör man något mer försiktigt men den känns väldigt trygg.

så valen är nog:
Model X 2016
Model S85D efter sommaren
sunk Audi äckelpäckel REX (osexigt som få att köra en stor REX SUV. Könns fasen oansvarigt)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Kan uppdatera lite kort att de var ute och flög tidigare i veckan, vart omdirigerade till Hamburg på vägen hem på grund av Norweigian-strejken. Gissa vad som stod där om inte en "Riktigt snygg röd Tesla Model S", tyvärr vet jag inte om det vad P/S och D, men det var bara en person där som höll på att putsa lite på bilen så ingen hade vågat komma fram kika på den. Så de frågade och blev välkommnade och sätta sig i den och kika runt. (Då vart det för övrigt folksamling kring den... ;) )

Summan är att de verkade väldigt imponerade och intresserade. De tyckte även att sätena var väldigt bekväma, något som jag själv varit osäker på om de skulle gilla.
Skriv svar