Grundläggande däckfrågor och vinterdäck i synnerhet

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare

Grundläggande däckfrågor och vinterdäck i synnerhet

Inlägg av spacemoose »

Väntar ivrigt på leverans av en Model S 90D och förstod det som att leverans kommer att ske i Göteborg innan årsskiftet. Eftersom bilen levereras med sommardäck, så är det kanske en god ide att redan nu reda ut vilka vinterdäck man ska sula om till inför resan tillbaka till Skåne.

Vad jag har förstått det så rekommenderas Pirelli Sotozero (europeiska friktionsdäck) här nere i Skåne då Nokian Hakkapeliitta R2 (nordiska friktionsdäck) däcken upplevs som sladdriga vid plusgrader vilket det ofta är här nere.
Tesla kan ju så klart leverera både 19 tum och 21 tum på originalfälg, men eftersom vinterväglaget i Skåne är ganska så övergående så är jag inte så intresserad att betala hur mycket som helst för vinterdäcken. :-)

1. Är det skillnad på Sotozero S2 och Sotozero 3? Vilken bör man välja?

2. Är det endast däckdimensionerna 245/45R19 102V och 245/35R21 96W som går att ha på Model S 2016? Det är dessa som står in instruktionsboken. När man knappar in regnr på däckhandlarsidorna så verkar de föreslå även 245/40R20 och ibland även bredare än 245 tex 255. Är inte så hemma på det här med vilka alternativ som är gångbara.

3. Hur många tum är lämpligt på Model S när det kommer till vinterdäck. Skiljer det i köregenskaperna att välja 19 eller 21 tum eller är det endast priset och det visuella som skiljer? 21 tum är så klart snyggare, men också betydligt dyrare...

4. Vad skall man tänka på när det kommer till TPMS? Uppfattar det som att det finns två varianter av TPMS till Tesla och den ena är inte kompatibel med den andra. (?)

5. Behöver man ha något i åtanke när det kommer till fälg? Har sett att en del leverantörer anger att vissa av deras fälgar är vinteranpassade och andra leverantörer anger inte alls något sådan information. Är det specifika märken som rekommenderas (kvalitet/mest för pengarna) eller handlar det till största delen om det visuella?

6. Vart är ert favoritställe för att köpa däck och fälg på nätet? Helst vill jag kunna köpa dem färdigbalanserade och klara. Däckonline och bythjul verkar ha ett begränsat utbud när det kommer till ovan däckdimensioner.

ja, man kan ju göra det lätt för sig att välja Teslas egna eller gå till Vianor så de löser allt, men då lär man sig heller inget.. :-)
Model 3 SR+ Refresh 2021 samt Model Y Performance 2024.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Grundläggande däckfrågor och vinterdäck i synnerhet

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Skulle välja Pirellis Sottozero 3 på 19 tums fälgar, exempelvis Nitro. 19 tums fälgarna drar mindre energi och det uppskattas på vintern då man har förhöjd förbrukning.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Kuncale
Teslaägare

Inlägg av Kuncale »

Jag tog Danni's tips och använde Autopoolen i Göteborg för däckbyte. Vi hämtade vår Tesla förra veckan, bor också i Skåne.

Ring och snacka med Autopoolen, väldigt trevlig, van vid Teslor (det märktes) och var väldigt noggrann.
Dom säljer även fälgar.
Ligger inte alls långt ifrån service centret iheller.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Kör på Michelin X-Ice dubbfria och de känns väldigt bra. Bra grepp även nu när det är plusgrader och bra grepp på blött.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Kör själv med 19 tum 245/45 Nokian Hakkapeliitta dubbfria.
Tysta och väldigt sköna att köra med.

Köpte dem hos Bilia och de fick också lägga på däcken på originalfälgarna.
Tesla Model 3 Highland
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Har både sottozero samt hakkapellitta8, båda har sina för och nackdelar. Till Skåne skulle jag välja sottozero alla gånger, mycket trevligt däck.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Finns mycket att säga om fälgar. Ska du hitta 19" som passar så måste de ha en speciell utformning för att gå att montera. Finns massor att läsa om i en tråd där jag skrev om det tidigare.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10#p99150

I skånetrakten skulle jag också överväga Europeiska friktionsdäck.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare

Inlägg av Anders SE »

Jag blev rekommenderad att köra med Continental Conti Viking Contact 6 245/45-19 (på slipstreamfälgarna) av Infosite.se.
Hade tänkt mig att köra på Haklapelitta2 innan jag ringde och skulle beställa. Säljaren tyckte att dessa däck passade bättre på Teslan än hakka däcken pga att conti är mer vridstyva. Sen va dom även ca 300kr billigare per däck. Har bara kört ca 100 mil på än så länge, har gått från dubbade på mina bilar innan till dubbfritt nu. Så ska bli intressant att se hur det funkar denna vinter. Bor på västkusten....
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Jag kör just de Conti och upplever de "tillräckligt styva" för att hantera Teslas vikt utan problem.

Är också nöjd med grepp och ljudnivå.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare

Inlägg av Breeze »

Dum fråga kanske, men kan man inte ha vanliga billiga plåtfälgar till vinter hjulen?
Pallar inte Teslan vrid o kraft?
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Breeze skrev:
Dum fråga kanske, men kan man inte ha vanliga billiga plåtfälgar till vinter hjulen?
Pallar inte Teslan vrid o kraft?
Hittar du några med rätt bultmönster samt att de kan rymma bromsok så är det nog inga problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare

Inlägg av Splfredde »

Skitnöjd till ett bra pris, 2000:-/st !
NOKIAN 235/45-19 WR A4 FRIKTION

http://www.gummihuset.se/Produkt/D%C3%A ... d=10433540
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Splfredde skrev:
Skitnöjd till ett bra pris, 2000:-/st !
NOKIAN 235/45-19 WR A4 FRIKTION

http://www.gummihuset.se/Produkt/D%C3%A ... d=10433540
Har även handlat av dem till annan bil och vart jättenöjd med service och deras kunskaper. Rekommenderas.
Tesla Model Y
Skriv svar