Vad jag har förstått det så rekommenderas Pirelli Sotozero (europeiska friktionsdäck) här nere i Skåne då Nokian Hakkapeliitta R2 (nordiska friktionsdäck) däcken upplevs som sladdriga vid plusgrader vilket det ofta är här nere.
Tesla kan ju så klart leverera både 19 tum och 21 tum på originalfälg, men eftersom vinterväglaget i Skåne är ganska så övergående så är jag inte så intresserad att betala hur mycket som helst för vinterdäcken.

1. Är det skillnad på Sotozero S2 och Sotozero 3? Vilken bör man välja?
2. Är det endast däckdimensionerna 245/45R19 102V och 245/35R21 96W som går att ha på Model S 2016? Det är dessa som står in instruktionsboken. När man knappar in regnr på däckhandlarsidorna så verkar de föreslå även 245/40R20 och ibland även bredare än 245 tex 255. Är inte så hemma på det här med vilka alternativ som är gångbara.
3. Hur många tum är lämpligt på Model S när det kommer till vinterdäck. Skiljer det i köregenskaperna att välja 19 eller 21 tum eller är det endast priset och det visuella som skiljer? 21 tum är så klart snyggare, men också betydligt dyrare...
4. Vad skall man tänka på när det kommer till TPMS? Uppfattar det som att det finns två varianter av TPMS till Tesla och den ena är inte kompatibel med den andra. (?)
5. Behöver man ha något i åtanke när det kommer till fälg? Har sett att en del leverantörer anger att vissa av deras fälgar är vinteranpassade och andra leverantörer anger inte alls något sådan information. Är det specifika märken som rekommenderas (kvalitet/mest för pengarna) eller handlar det till största delen om det visuella?
6. Vart är ert favoritställe för att köpa däck och fälg på nätet? Helst vill jag kunna köpa dem färdigbalanserade och klara. Däckonline och bythjul verkar ha ett begränsat utbud när det kommer till ovan däckdimensioner.
ja, man kan ju göra det lätt för sig att välja Teslas egna eller gå till Vianor så de löser allt, men då lär man sig heller inget..