Laddbara AA-Batterier?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Laddbara AA-Batterier?

Inlägg av Jocce »

Tänkte, att här om någonstans kanske det finns vettig kunskap om Laddbara AA-Batterier.

En av min stora Hobbies, förutom bilar, är fotografering, använder där ibland både en, två och tre blixtar. Så kallade "Hot Shoe-blixtar" som drivs av 4 st AA-batterier.

I dagsläget använder jag vanliga engångsbatterier, varken ekonomiskt eller miljövänligt.

Undrar därför om era kunskaper om uppladdningsbara, ur flera aspekter:

Vilket / vilka märken / varianter skall man kolla på?

Klarar dom "hög belastning" lika bra som vanliga batterier?
(Blixten är ju "högpresterande" och laddar ur ganska hårt vid vissa situationer men man vill ändå att den då skall ladda upp snabbt igen.

Samma kapacitet? (mAh)?

Klarar dom av att ligga utan att laddas ur? Hur länge? Veckor, månader? Mår dom dåligt av att inte användas på länge?

Annat att tänka på?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Laddbara AA-Batterier?

Inlägg av Martinen »

Kan inte säga att jag har bra koll men har testat en massa olika varianter till barnens leksaker mm och än så länge så jag har haft ganska bra erfarenhet av Ikeas uppladdningsbara batterier.
Inte så dyra och har hållit riktigt bra.
Kan däremot inte svara på hur dom klarar högre belastning, men för vanlig användning har dom funkat riktigt bra och kan ligga ett bra tag innan dom tappar för mycket kapacitet.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det finns batteriet med låg självurladdning, tex Panasonic Eneloop. De brukar dock har lägre kapacitet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Lägre spänning på alla laddbara kan ge lite sämre prestanda, på min blixt blev det lite segare uppladdningsfas men inte
så jättestor/viktig skillnad.
Mindre kapacitet jämfört med vanliga bra batterier är det oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Kolla på hur många mAh dessa har sen har jag för mig att laddbara AA är 1,2V och inte 1,5
Så kolla specen helt enkelt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Så kallade "GenII"-versioner av NiMH har ju lägre självurladdning, men spelar ju mindre roll om man använder dem ofta.
GenII är dock bra för lång och sporadisk användning. För mig typiskt pannlampa som inte så ofta kommer ut (för då störigt med traditionella som alltid är slut när man väl tar lampan...)
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

e5m1r skrev:
Kolla på hur många mAh dessa har sen har jag för mig att laddbara AA är 1,2V och inte 1,5
Så kolla specen helt enkelt
Stämmer, men vad jag läst mig till så är detta inget större problem, då det är extremt kort tid dom är 1,5 V, då spänningskurvan ser lite annorlunda ut. Men jag är ingen expert så ;)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
olza

Inlägg av olza »

Som nämnts tidigare så har NiMH genII lägre självurladdning. IKEA's batterier är genII. (Skulle inte ta gift på det, men det är vad jag läste någonstans, och jag har använt både IKEA's celler och Eneloop och de har fungerat likvärdigt, för mig.)

Sedan är det viktigt med en bra laddare, med delta-V cut-off. IKEA's laddare använde detta senast jag kollade. (Har dock ingen egen erfarenhet av just IKEAS laddare.)

Köp inte billigt skräp på Kjell&Co! Det kan verka billigt, men du får inte ens vad du betalar för!

Sammanfattningsvis: Föreslår att du testar IKEA's celler och laddare. Skulle det mot förmodan inte fungera tillfredsställande så har du kanske något annat hemma som du kan använda cellerna till?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Skaffa sen en sån här så har du alltid laddade batterier tillgängliga:
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jag lägger min röst för IKEA batterier med. Väldigt bra för priset. Har en hel hög hemma, målet är att aldrig använda engångsbatterier!
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Ett typiskt tecken på att det är GenII är att det anges att batterierna är färdiga att använda rätt ur paketet.
Det funkar inte med traditionella NiMH, eftersom de helt enkelt laddar ur i butikshyllan..
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
JFAH

Inlägg av JFAH »

Kan bara hålla med. Ikeas batterier och laddare är prisvärdast på marknaden (åtminstone den del jag inventerat, det är en stor värld, så det finns säkert många jag missat). Med tre mindre barn i huset blir det många batterier...
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Ska du köpa en Mercedes AA klasse?
Skriv svar