Däcktryckssensor failure

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Kriper

Däcktryckssensor failure

Inlägg av Kriper »

Hej! Hämtade bilen idag, beg 2014 med 1700 mil på mätaren. Säljaren skickade med nya eftermarknadsfälgar med nya vinterdäck
inklusive sensorer som skulle funka. Efter 5 körda mil kommer varningsmeddelande att jag måste uppsöka teslaservice och däcktrycket går inte att mäta, trots nypumpade däck med 3,1 i tryck. Mätte efter 10 minuters körning med felet kvarstår. Finns det möjlighet att nollställa själv eller måste jag åka till en teslaverksatd?
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Däcktryckssensor failure

Inlägg av bylund »

Har dessa sensorer suttit på bilen förut? Tesla bytte typ av sensorer 2014, och i din ny på forumet-tråd verkar du ha en tidig 2014, och därmed de gamla sensorerna (välkommen förresten!).

Annars går det att återställa TPMS från inställningarna på stora skärmen (kommer inte ihåg utantill exakt var)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kriper

Inlägg av Kriper »

Tack! Är det någon som vet hur man kan få bort felmeddelandet?

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

IMG_0564.PNG
Kriper skrev:
Tack! Är det någon som vet hur man kan få bort felmeddelandet?
Hej & grattis!

Om du har tillgång till instruktionsboken som finns digitalt så står det på sid 148 hur du ska göra (se bifogad skärmdump)
Installerat 13,2 kWp solceller
Kriper

Inlägg av Kriper »

Jag får nog åbäka mig och besöka ett Tesla-center..
Tack för informationen!

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Hej och grattis till nya bilen!
Det kan vara champagnen som gör luften tunnare och därför går det ej att mäta trycket :lol:

När jag bytte till vinterdäck förra säsongen var det strul. Felmeddelande, ringa service, reset av skärmar, inget hjälpte. Parkerade bilen i några timmar innan jag körde en sväng till då det plötslig funkade!
Detta året rörde jag inget på skärmen när däcken åkte på, efter nån mil kom det upp ett meddelande att bilen upptäckt nya sensorer. Tryckte ok på det och det funkade direkt.
In och drick mer champagne och hoppas på det bästa!
PS. Hela instruktionsboken finns på skärmen i bilen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

OM det däremot skulle vara fel typ av sensorer så går det inte att göra något och inte få bort felmeddelandet heller tyvärr, då återstår bara att acceptera meddelandet eller byta sensorer.
SC kan kolla om det är rätt/fel sensorer (även om det är 3:e-partsfälgar vilket dom annars inte tar i med tång sas)...
I övrigt är det som övriga skrivit :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Kriper

Inlägg av Kriper »

Tack för det uppmuntrande svaren. :)

BMW i4 IDrive40
Kriper

Inlägg av Kriper »

Haha! Nu funkar däcktrycksgivarna. :D De var helt enkelt felprogrammerade från leverantör. Tydligen så sitter samma givare i alla eftermarknadsfälgar och dessa givare kan programmeras så att de paras med bilen i fråga. Teknikern på Euromaster visade mig att mina givare var programmerade som om bilen var en oktober 2014 eller senare. Han tömde ur luften, nollställde givarna och programmerade om dem till att passa Tesla model S 2012-2014 istället och plötsligt funkade det. Tacksam och glad. Trevlig helg till alla på forumet!

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare

Inlägg av Elexotico »

Kriper skrev:
Haha! Nu funkar däcktrycksgivarna. :D De var helt enkelt felprogrammerade från leverantör. Tydligen så sitter samma givare i alla eftermarknadsfälgar och dessa givare kan programmeras så att de paras med bilen i fråga. Teknikern på Euromaster visade mig att mina givare var programmerade som om bilen var en oktober 2014 eller senare. Han tömde ur luften, nollställde givarna och programmerade om dem till att passa Tesla model S 2012-2014 istället och plötsligt funkade det. Tacksam och glad. Trevlig helg till alla på forumet!
Har samma på min tesla, gäller vinterdäck. De sitter inte på originalfälgar, är det de som spökar?
Skriv svar