Betalningen i Sverige kommer ske per kWh så då blir det inte billigare/dyrare med långsam/snabbare laddning. Det gäller enbart i länder där de inte kan ta betalt per kWh utan tar betalt per minut istället.Gustafsson skrev:För mig skulle de nya SC avgifterna ge en merkostnad på ca 2000 kr/år. Dock ska ju långsamladdning < 60 kW kosta mindre och en del av laddningen är ju < 60 kW, speciellt för oss med 70 batteri.
Fast det gäller ju förstås bara om jag köper en ny Tesla. Kan ju vara så att när det är dags att byta bil 2018, så är batterierna över 100 kWh. Ser fram emot nästa model S
4kr / mil
Moderator: Redaktion
Re: 4kr / mil
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I praktiken tar många betalt för att ladda på Tesla destination chargers, även om de fått dem av Tesla. Jag har själv fått betala för det.Nicke Nyfiken skrev:Om Tesla har sponsrat med laddbox så ska det vara gratis att ladda sin Model S/X. Det är (eller var i alla fall) ett avtalskrav från Teslas sida för att tillhandahålla laddboxen gratis.danni skrev:Yups, Tesla bara sponsrar med utrustningen. Och de fungerar lite olika. En del är öppna för allmänheten, andra kräver att man är kund på stället som har satt upp dem, och en del tror jag till och med man måste betala extra för.Nicke Nyfiken skrev:Tesla har ingen gratis destinationsladdning. Eller rättare sagt, ingen destinationsladdning alls.Mickep skrev:Är destinationsladdning fortfarande gratis? (varför skall de vara gratis? - risk för att snåla ägare ser möjlighet att spara?)
Alla Tesla destinationsladdare drivs av andra företag/organisationer.
Men det finns säkert de som köpt en laddbox och då kan de naturligtvis ta betalt om de vill. Men då tror jag inte att de kommer med på Teslas karta över destinationsladdare.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Kostnaden visas numera på https://abetterrouteplanner.com .
Det är ju inte särskilt dyrt i jämförelse <insert vad som helst som kostar pengar med en Tesla>.
Det är ju inte särskilt dyrt i jämförelse <insert vad som helst som kostar pengar med en Tesla>.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Snyggt! Förstod först inte varför du inte summerade kostnaden men förstod det när jag valde att kolla rutten till Berlin...blincoln skrev:Kostnaden visas numera på https://abetterrouteplanner.com .
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
Sorry missade "when billing / minute". Ska försöka tagga ner lite...Svenssons skrev:Betalningen i Sverige kommer ske per kWh så då blir det inte billigare/dyrare med långsam/snabbare laddning. Det gäller enbart i länder där de inte kan ta betalt per kWh utan tar betalt per minut istället.Gustafsson skrev:För mig skulle de nya SC avgifterna ge en merkostnad på ca 2000 kr/år. Dock ska ju långsamladdning < 60 kW kosta mindre och en del av laddningen är ju < 60 kW, speciellt för oss med 70 batteri.
Fast det gäller ju förstås bara om jag köper en ny Tesla. Kan ju vara så att när det är dags att byta bil 2018, så är batterierna över 100 kWh. Ser fram emot nästa model S
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
2kr/kWh var ungefär vad jag förväntade mig. På 1.90kr/kWh så ligger det fortfarande på 1/3 av bensin kostnaden mot min Saab 95 och dubbelt så högt som mitt hemmaladdningskostnaden. Det är det helt klart värt, tycker jag.
Jag hoppas på att pengarna används delvis till att bygga ut de mest belastade supercharger installationerna, som InfraCity.
Jag hoppas på att pengarna används delvis till att bygga ut de mest belastade supercharger installationerna, som InfraCity.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jasså?jpetters skrev:I praktiken tar många betalt för att ladda på Tesla destination chargers, även om de fått dem av Tesla. Jag har själv fått betala för det.Nicke Nyfiken skrev:Om Tesla har sponsrat med laddbox så ska det vara gratis att ladda sin Model S/X. Det är (eller var i alla fall) ett avtalskrav från Teslas sida för att tillhandahålla laddboxen gratis.danni skrev:Yups, Tesla bara sponsrar med utrustningen. Och de fungerar lite olika. En del är öppna för allmänheten, andra kräver att man är kund på stället som har satt upp dem, och en del tror jag till och med man måste betala extra för.Nicke Nyfiken skrev:Tesla har ingen gratis destinationsladdning. Eller rättare sagt, ingen destinationsladdning alls.Mickep skrev:Är destinationsladdning fortfarande gratis? (varför skall de vara gratis? - risk för att snåla ägare ser möjlighet att spara?)
Men det finns säkert de som köpt en laddbox och då kan de naturligtvis ta betalt om de vill. Men då tror jag inte att de kommer med på Teslas karta över destinationsladdare.
Har har det gått till?
Att man får betala normal parkeringsavgift och att man ska vara kund hos den som tillhandahåller strömmen är okej, men att ta betalt för själva laddningen ska de inte göra.
Fast avtalet kan ha ändrats sedan jag såg det hösten -15 när de första destinationsladdarna dök upp i Sverige.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag förväntade mig också runt 2 kr/kWh så jag är väldigt nöjd. Det kommer inte göra från eller till för mig personligen men det känns som ett väldigt rimligt pris för de som kör länge sträckor regelbundet. Och eventuella dieselfetischister har inget att klaga på heller.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nä, det var just detSvenssons skrev:Snyggt! Förstod först inte varför du inte summerade kostnaden men förstod det när jag valde att kolla rutten till Berlin...blincoln skrev:Kostnaden visas numera på https://abetterrouteplanner.com .

Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Sjukt snabbt jobbat!blincoln skrev:Kostnaden visas numera på https://abetterrouteplanner.com .
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Det är ju kanon att dom infört ett system där dom kan ta betalt för SuC-laddning!
Det öppnar ju upp för att dom lägger en SuC i varje storstad också och då får dom gärna dubbla det priset. Dvs införa en storstadstaxa som är tillräckligt hög för att inte folk skall snikladda för vardagsbruk men som ger möjlighet till snabbladdning för de som kommer utifrån
Det öppnar ju upp för att dom lägger en SuC i varje storstad också och då får dom gärna dubbla det priset. Dvs införa en storstadstaxa som är tillräckligt hög för att inte folk skall snikladda för vardagsbruk men som ger möjlighet till snabbladdning för de som kommer utifrån

70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Varför skulle man inte få snikladda, det gör ju vare sig till eller från. Man betalar ju för kwh timmarna, och man betalar för utbyggnaden av nätet. Blir lite självspelande piano av det hela.Oddball skrev:Det är ju kanon att dom infört ett system där dom kan ta betalt för SuC-laddning!
Synd när hela den lokala Taxikedjan ockuperar stationen när du kommer som turist och vill ladda.JFAH skrev:Varför skulle man inte få snikladda, det gör ju vare sig till eller från. Man betalar ju för kwh timmarna, och man betalar för utbyggnaden av nätet. Blir lite självspelande piano av det hela.Oddball skrev:Det är ju kanon att dom infört ett system där dom kan ta betalt för SuC-laddning!
De som inte har möjlighet att nattladda får ju också en vettig möjlighet att ladda (men det kostar en slant)
I ett fall kostade Tesla laddplats 20€ medan vanlig p-plats kostade 10€/dygn.Nicke Nyfiken skrev:Jasså?jpetters skrev:I praktiken tar många betalt för att ladda på Tesla destination chargers, även om de fått dem av Tesla. Jag har själv fått betala för det.Nicke Nyfiken skrev:Om Tesla har sponsrat med laddbox så ska det vara gratis att ladda sin Model S/X. Det är (eller var i alla fall) ett avtalskrav från Teslas sida för att tillhandahålla laddboxen gratis.danni skrev:Yups, Tesla bara sponsrar med utrustningen. Och de fungerar lite olika. En del är öppna för allmänheten, andra kräver att man är kund på stället som har satt upp dem, och en del tror jag till och med man måste betala extra för.Nicke Nyfiken skrev:Tesla har ingen gratis destinationsladdning. Eller rättare sagt, ingen destinationsladdning alls.
Har har det gått till?
Att man får betala normal parkeringsavgift och att man ska vara kund hos den som tillhandahåller strömmen är okej, men att ta betalt för själva laddningen ska de inte göra.
Fast avtalet kan ha ändrats sedan jag såg det hösten -15 när de första destinationsladdarna dök upp i Sverige.
Att man ska vara kund på stället verkar vara det vanligaste vad jag sett, åtminstone i Schweiz, Italien och Österrike. Men jag håller med om att det är rimligt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Lite billigare än jag trodde. Om jag bor kvar på samma sätt om 3-5 år när jag hoppas att jag har en Model Y så kommer jag nog att göra den allra största delen av min laddning på Superchargern i stan. Och inte ha dåligt samvete för det då jag betalar för det.
Hmm... det kan absolut bli en reaktion att nu när jag betalar så kan jag minsan ladda här hur mycket jag vill och behöver inte anstränga mig att fixa hemmaladdning.
Om majoriteten aldrig förstår att en elbil ska laddas när den inte används så kommer de aldrig förstå skillnaden mellan den oc en bränslecell eller en fossilbil. Det kommer bara bli mer och mer tjat om att laddningen måste bli snabbare och snabbare, för det är så tråkigt att vänta i 20 minuter varje gång man ska ladda.
Om majoriteten aldrig förstår att en elbil ska laddas när den inte används så kommer de aldrig förstå skillnaden mellan den oc en bränslecell eller en fossilbil. Det kommer bara bli mer och mer tjat om att laddningen måste bli snabbare och snabbare, för det är så tråkigt att vänta i 20 minuter varje gång man ska ladda.
Jag skulle passa på att käka lunch eller middag när jag laddar. Skulle behövas cirka ett supercharger besök i veckan för mig på cirka 30 min. Min bostadsrättsförening är inte intresserad av att bygga om parkeringen så att det funkar bättre att ladda hemmavid. Jag har Motorvärmar stolpe men det är bara 10amp. Och har ganska många år på nacken så jag skulle inte våga dra mer än 8 amp. Så jag skulle ladda på cirka 1,8kw hemmavid.
Skulle gå stadigt minus på räckvidden dag för dag.
Med 1-fas 8A klarar du dig om bilen står inkopplad varje natt och du bara gör av med en laddning på 100kWh i veckan.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Jag har oxå en tokgammal stolpe med smältpropp i. Det satt från början en 6amp säkring i. Bad en elektriker att sätta i en 10amp sockel. Så nu laddar jag vår Golf gte full på 3,5tim istället för 7tim.Vasp skrev:Jag skulle passa på att käka lunch eller middag när jag laddar. Skulle behövas cirka ett supercharger besök i veckan för mig på cirka 30 min. Min bostadsrättsförening är inte intresserad av att bygga om parkeringen så att det funkar bättre att ladda hemmavid. Jag har Motorvärmar stolpe men det är bara 10amp. Och har ganska många år på nacken så jag skulle inte våga dra mer än 8 amp. Så jag skulle ladda på cirka 1,8kw hemmavid.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag kan lova dig att det kommer garanterat bli fler snabbladdare för elbilar om det går att ta 20:- per kWh än om de måste vara gratis. Det måste naturligtvis vara en balans i det. Tesla har bakat in priset på snabbladdning i de första bilarna som levererats men vill nu utöka takten med utbyggnaden och för det behöver de kapital och intäkter.point1 skrev:Känns otroligt kontraproduktivt att föreslå högre minut/kWh kostnad på alla laddstationer som vissa här förespråkar för att de blivit kränkta av taxibilar på Superchargern i infra city. Lösningen på det borde vara fler Superchargers inte ännu dyrare. Är ni för eller mot elbilar? Ska elbilar bli vanligare behövs mer snabbladdning och mer destinationsladdare. Om man inte vill att elbilar bara ska förbli något för rika medelålders män som bor i villa med egen laddbox. Elbilar måste funka för de som bor i lägenhet och inte har någon fast parkering och inte någon laddmöjlighet hemma. Det kan bara ske om det kommer fler laddare, av alla typer. Och som det ser ut så kommer inga kommuner erbjuda laddmöjligheter för gatuparkeringar.
Men visst skulle man höja den till 20 kr per kWh så skulle ni garanterat få ladda ifred. Själv har jag varit på superchargers i hela Europa och bara en gång har jag behövt vänta, i Tyskland på en tillfällig SuC med 2 laddplatser så hela taxiproblemet känns kraftigt överdrivet, och kan lösas med 6-12 extra SuC laddstolpar mellan Arlanda och Sthlm. Med dagens priser lär vi dock inte se så många fler taxiteslor om två tre år.
Undrar verkligen om folk som verkligen inte absolut måste ( läs-bor-i-lägenhet-med-ice-fossiler-i-bostadsrättsstyrelsen-e.dyl) skulle välja att sitta o häcka på en SuC varje dag istället för att spendera 10s på att plugga i kabeln hemma?LarsL skrev:Hmm... det kan absolut bli en reaktion att nu när jag betalar så kan jag minsan ladda här hur mycket jag vill och behöver inte anstränga mig att fixa hemmaladdning.
Nej folk kommer inte vilja häcka vid snabbladdare och därför kommer de välja en fossilbil eller en vätgas så att de slipper det.Oddball skrev:Undrar verkligen om folk som verkligen inte absolut måste ( läs-bor-i-lägenhet-med-ice-fossiler-i-bostadsrättsstyrelsen-e.dyl) skulle välja att sitta o häcka på en SuC varje dag istället för att spendera 10s på att plugga i kabeln hemma?LarsL skrev:Hmm... det kan absolut bli en reaktion att nu när jag betalar så kan jag minsan ladda här hur mycket jag vill och behöver inte anstränga mig att fixa hemmaladdning.
Hemmaladdning är viktigt och det behöver jobbas på överallt, särskilt fossiler sitter i styrelsen.
Tror det är två primära orsaker till att du ännu inte har upplevt några köer på SuC i Europapoint1 skrev:Känns otroligt kontraproduktivt att föreslå högre minut/kWh kostnad på alla laddstationer som vissa här förespråkar för att de blivit kränkta av taxibilar på Superchargern i infra city. Lösningen på det borde vara fler Superchargers inte ännu dyrare. Är ni för eller mot elbilar? Ska elbilar bli vanligare behövs mer snabbladdning och mer destinationsladdare. Om man inte vill att elbilar bara ska förbli något för rika medelålders män som bor i villa med egen laddbox. Elbilar måste funka för de som bor i lägenhet och inte har någon fast parkering och inte någon laddmöjlighet hemma. Det kan bara ske om det kommer fler laddare, av alla typer. Och som det ser ut så kommer inga kommuner erbjuda laddmöjligheter för gatuparkeringar.
Men visst skulle man höja den till 20 kr per kWh så skulle ni garanterat få ladda ifred. Själv har jag varit på superchargers i hela Europa och bara en gång har jag behövt vänta, i Tyskland på en tillfällig SuC med 2 laddplatser så hela taxiproblemet känns kraftigt överdrivet, och kan lösas med 6-12 extra SuC laddstolpar mellan Arlanda och Sthlm. Med dagens priser lär vi dock inte se så många fler taxiteslor om två tre år.
1) De allra flesta ligger mellan städer (vilket är en uttalad policy från Tesla då de är ämnade för långfärdsresenärer inte för lokalt dagligbruk)
2) Model 3 har inte släppts än
Däremot så finns det ett behov av snabbladdare i storstäder ffa för de som kommer utifrån (t.ex turister). Vore det inte värt att betala en slant extra för att Tesla skall gå ifrån sin nuvarande policy och börja med SuC i storstäder? Det är ju fritt att välja leta upp en annan typ av laddning ifall man inte är villig att betala storstadstaxa
Du har helt rätt i att möjlighet till hemma/nattladdning är extremt viktigt ( klart viktigare än laddare vid köpcenter ).LarsL skrev:Nej folk kommer inte vilja häcka vid snabbladdare och därför kommer de välja en fossilbil eller en vätgas så att de slipper det.Oddball skrev:Undrar verkligen om folk som verkligen inte absolut måste ( läs-bor-i-lägenhet-med-ice-fossiler-i-bostadsrättsstyrelsen-e.dyl) skulle välja att sitta o häcka på en SuC varje dag istället för att spendera 10s på att plugga i kabeln hemma?LarsL skrev:Hmm... det kan absolut bli en reaktion att nu när jag betalar så kan jag minsan ladda här hur mycket jag vill och behöver inte anstränga mig att fixa hemmaladdning.
Hemmaladdning är viktigt och det behöver jobbas på överallt, särskilt fossiler sitter i styrelsen.
Jag tror dock att även de mest inbitna pumpkramarna kommer att inse fördelarna med hemmaladdning när det börjar dyka upp massa glada elbilsägare som bara pluggar ur o glider ljudlöst iväg på morgonen
Tycker tesla borde köra med superchargers i städer också ta betalat direkt som inte går från lång distance 400kWh som ingår så när du är utanför städerna då kör man på de gratis 400kWh.