Det är väldigt stor skillnad i pris om man kör timtaxa (vilket är smart med en Tesla om man ser till att faktiskt ladda efter den...).Mickep skrev:Hur mycket skiljer topp och botten notering över dygnet och året. Värt att tänka på att ju flersom skaffar batteri desto mer kommer skillnaden att minska. (Energibolagens kommer se till att hålla uppe priset så länge det går och kommer hitta på fler sätt att debitera)
Är det värt att använda en miljonbil för ett jobb ett batteri som kostar 1/10 del skulle klara?
Det som sätter käppar i beräkningen är att laddningen nu kostar dubbelt upp utanför hemmet, och det tar ca 8 timmar att ladda.
Känns som om man måste vara riktigt snål för hur mycket räknar man på att spara?
Jag vet inte, kanske är klokt att använda ett batteri om det ändå bara står på gården.
Å andra sidan skulle man kunna använda powewallen som en räckviddsförlngare vid resor?
Exempel:
Just nu kostar min el 35,11 öre per kwh, exklusive certifikat, moms osv. Imorgon samma tid är priset mer än 200% högre, nämligen 111,09 öre per kwh.
Jag skrev nyligen ett inlägg ang. elpriser, tittar du över helåret är det extremt stora swings mellan lägsta och högsta pris:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=7164
Förra året varierade priset alltså mellan 4 öre och 200 öre exklusive skatt, moms, elcertifikat och Bra Miljöval (om man har det).