Håkan om säkraste bilarna
Moderator: Redaktion
Re: Håkan om säkraste bilarna
Borde inte alla de där bilarna vara diskvalificerade med tanke på de lokala utsläppen? Möjligen undantaget Ioniq men här syftas väl på hybriden eller vätgasbomben.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tesla platsar alltså inte alls på någon lista? Knepigt, vad baseras detta på?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
För att det var 2014 Model S senast testades i Euro NCAP? Detta är troligen bilar med bra resultat 2016. Och det går inte att jämföra mellan år och klasser, då det blir svårare och svårare att få fem stjärnor. Dags för nya tester skulle jag säga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Här är de fem säkraste bilarna
Foto: Euro Ncap
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 15 januari 2017, 11:09
Uppdaterad: 15 januari 2017, 12:00
Här är de fem säkraste bilarna under det senaste året.
Rankningen bygger på testerna och analyserna hos Euro Ncap, som är den ledande organisationen i Europa för bilsäkerhet.
Rankningen avslöjar vilka tillverkare som tar säkerhet på allvar – och vilka som inte gör det.
Vi har valt att ange dels totalbetyg, dels rond för rond. För vissa bilköpare kan säkerheten för barn vara det allra viktigaste, för andra kan aktiv säkerhet – som kan förhindra att olyckor över huvud taget sker – vara första prioritet.
I några fall har Euro Ncap testat bilarna både med och utan säkerhetspaket. Vi har valt att ta med resultaten där säkerhetspaketen ingår, eftersom bilarna oftast säljs så i Sverige.
Men här gäller det att se upp
Toyota Hilux får exempelvis endast tre stjärnor av fem i totalbetyg utan säkerhetspaket och är en av de farligaste bilarna – men placerar sig i topp när säkerhetspaketet ingår. Kia Niro är också en av de fem bästa, men får fyra stjärnor utan säkerhetspaketet. I Sverige säljs båda med bästa säkerhet, men privatimporterade bilar kan sakna viktiga säkerhetsfunktioner.
Rankningen för testerna 2016 innehåller några rejäla överraskningar.
Vem kunde tro att Alfa Romeo skulle erbjuda bästa skydd för vuxna i bilen, att Ford Edge skulle ha bästa aktiva säkerhet och att pickupen Toyota Hilux skulle vara minst farlig för fotgängare?
Volvos S90/V90 testades inte under 2016, men året innan kördes XC90. Den fick då toppbetyg, bland annat 100 procent när det gäller aktiv säkerhet. Så högt har ingen annan bil nått de senaste åren.
SÄKRASTE BILARNA
SÄKRAST TOTALT:
1. Toyota Prius
2. Mercedes E-klass
3. Toyota Hilux
4. Kia Niro
5. VW Tiguan
SÄKRAST FÖR VUXNA:
1. Alfa Giulia
2. VW Tiguan
3. Mercedes E-klass
4. Toyota Hilux
5. Seat Ateca
SÄKRAST FÖR BARN:
1. Mercedes E-klass
2. Audi Q2
3. Peugeot 3008
4. Seat Ateca
5. VW Tiguan
MINST FARLIG FÖR FOTGÄNGARE:
1. Toyota Hilux
2. Suzuki Ignis
3. Mercedes E-klass
4. Toyota Prius
5. Subaru Levorg
BÄST AKTIV SÄKERHET:
1. Ford Edge
2. Toyota Prius
3. Hyundai Ioniq
4. Kia Niro
5. Audi Q2
HÅKAN MATSON
Foto: Euro Ncap
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 15 januari 2017, 11:09
Uppdaterad: 15 januari 2017, 12:00
Här är de fem säkraste bilarna under det senaste året.
Rankningen bygger på testerna och analyserna hos Euro Ncap, som är den ledande organisationen i Europa för bilsäkerhet.
Rankningen avslöjar vilka tillverkare som tar säkerhet på allvar – och vilka som inte gör det.
Vi har valt att ange dels totalbetyg, dels rond för rond. För vissa bilköpare kan säkerheten för barn vara det allra viktigaste, för andra kan aktiv säkerhet – som kan förhindra att olyckor över huvud taget sker – vara första prioritet.
I några fall har Euro Ncap testat bilarna både med och utan säkerhetspaket. Vi har valt att ta med resultaten där säkerhetspaketen ingår, eftersom bilarna oftast säljs så i Sverige.
Men här gäller det att se upp
Toyota Hilux får exempelvis endast tre stjärnor av fem i totalbetyg utan säkerhetspaket och är en av de farligaste bilarna – men placerar sig i topp när säkerhetspaketet ingår. Kia Niro är också en av de fem bästa, men får fyra stjärnor utan säkerhetspaketet. I Sverige säljs båda med bästa säkerhet, men privatimporterade bilar kan sakna viktiga säkerhetsfunktioner.
Rankningen för testerna 2016 innehåller några rejäla överraskningar.
Vem kunde tro att Alfa Romeo skulle erbjuda bästa skydd för vuxna i bilen, att Ford Edge skulle ha bästa aktiva säkerhet och att pickupen Toyota Hilux skulle vara minst farlig för fotgängare?
Volvos S90/V90 testades inte under 2016, men året innan kördes XC90. Den fick då toppbetyg, bland annat 100 procent när det gäller aktiv säkerhet. Så högt har ingen annan bil nått de senaste åren.
SÄKRASTE BILARNA
SÄKRAST TOTALT:
1. Toyota Prius
2. Mercedes E-klass
3. Toyota Hilux
4. Kia Niro
5. VW Tiguan
SÄKRAST FÖR VUXNA:
1. Alfa Giulia
2. VW Tiguan
3. Mercedes E-klass
4. Toyota Hilux
5. Seat Ateca
SÄKRAST FÖR BARN:
1. Mercedes E-klass
2. Audi Q2
3. Peugeot 3008
4. Seat Ateca
5. VW Tiguan
MINST FARLIG FÖR FOTGÄNGARE:
1. Toyota Hilux
2. Suzuki Ignis
3. Mercedes E-klass
4. Toyota Prius
5. Subaru Levorg
BÄST AKTIV SÄKERHET:
1. Ford Edge
2. Toyota Prius
3. Hyundai Ioniq
4. Kia Niro
5. Audi Q2
HÅKAN MATSON
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de europeiska. Skillnaden mellan dessa gör att många tillverkare brukar försöka få fem stjärnor i de europeiska eller de amerikanska testerna men Tesla lyckades att få fem stjärnor i båda vilket inte är vanligt. Dock så gör de stora skillnaderna att även om Model S fick högsta resultat i amerikanska så var den bara en av flera med fem stjärnor i de europeiska testerna och flera Volvomodeller har fått högre betyg än Model S här i Europa. Så det man brukar säga att Model S är världens säkraste bil är en sanning med modifikation, enligt de amerikanska testerna är den det men inte enligt de europeiska.
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Okej, nu när jag såg artikeln så är det alltså bara de som testades förra året vilket gör att varken Model S eller Model X kunde komma med på listan.
- Bjelke
- Teslaägare
Japp så är det nogvigge50 skrev:Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de amerikanska...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Eller att man ens testar Model X i Euro NCAP. För den är väl fortfarande inte testad och kan då omöjligen komma med på listor över säkra bilar i Europa.bylund skrev:För att det var 2014 Model S senast testades i Euro NCAP? Detta är troligen bilar med bra resultat 2016. Och det går inte att jämföra mellan år och klasser, då det blir svårare och svårare att få fem stjärnor. Dags för nya tester skulle jag säga.

Och Model S från 2014 står inte högt i kurs på Euro NCAP idag, eftersom man lägger mycket vikt vid aktiva säkerhetssystem för att få höga betyg.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 2 gång.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fast även den Model S från 2014 de testade skulle får hyfsade betyg på det, då det var en autopilotbil de testade, och de har ju fått bättre aktiv säkerhet sedan dess.Nicke Nyfiken skrev:Eller att man ens testar Model X i Euro NCAP. För den är väl fortfarande inte testad och kan då omöjligen komma med på listor över säkra bilar i Europa.bylund skrev:För att det var 2014 Model S senast testades i Euro NCAP? Detta är troligen bilar med bra resultat 2016. Och det går inte att jämföra mellan år och klasser, då det blir svårare och svårare att få fem stjärnor. Dags för nya tester skulle jag säga.
Och Model S från 2014 står inte högt i kurs på Euro NCAP idag, eftersom man lägger mycket vikt vid aktiva säkerhetssystem för att få höga betyg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Bjelke skrev:Japp så är det nogvigge50 skrev:Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de amerikanska...

Ändra nu
- lator
- Teslaägare
Aktiv säkerhet? Är inte det föraren...
Dessutom så betyder vägegenskaper och körbarhet väldigt mycket för säkerheten.

Dessutom så betyder vägegenskaper och körbarhet väldigt mycket för säkerheten.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Så väldigt ointressant för mig. Jag inbillar mig att min bil är mycket miljövänlig och ytterligt säker. Jag tänker INTE byta till någon som Di listar. Vad tycker t.ex. Boreno som rullade som ett bowlingklot med sin Tesla nere i Holland? Den säkerheten är "good enough fo me".vigge50 skrev:Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de europeiska. Skillnaden mellan dessa gör att många tillverkare brukar försöka få fem stjärnor i de europeiska eller de amerikanska testerna men Tesla lyckades att få fem stjärnor i båda vilket inte är vanligt. Dock så gör de stora skillnaderna att även om Model S fick högsta resultat i amerikanska så var den bara en av flera med fem stjärnor i de europeiska testerna och flera Volvomodeller har fått högre betyg än Model S här i Europa. Så det man brukar säga att Model S är världens säkraste bil är en sanning med modifikation, enligt de amerikanska testerna är den det men inte enligt de europeiska.
Model S P85D,
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Man får väl väga in båda testerna om man ska utse världens säkraste bil? Om både Tesla och Volvo fått toppbetyg på sina respektive kontinenters tester men Model S fått bättre betyg i Euro NCAP än vad Volvo fått i de amerikanska testerna, så är det väl ingen sannning med modifikation att säga att Teslan är säkrare än Volvon även om Volvon kommit högre i Euro NCAP?vigge50 skrev:Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de europeiska. Skillnaden mellan dessa gör att många tillverkare brukar försöka få fem stjärnor i de europeiska eller de amerikanska testerna men Tesla lyckades att få fem stjärnor i båda vilket inte är vanligt. Dock så gör de stora skillnaderna att även om Model S fick högsta resultat i amerikanska så var den bara en av flera med fem stjärnor i de europeiska testerna och flera Volvomodeller har fått högre betyg än Model S här i Europa. Så det man brukar säga att Model S är världens säkraste bil är en sanning med modifikation, enligt de amerikanska testerna är den det men inte enligt de europeiska.
Men jag tycker att dessa tester är lite vanskliga att dra allt för långtgående slutsatser och sammanställningar från. De är ju bara aktuella precis vid testtillfället eftersom bilarna ständigt utvecklas, och bilar som inte testas regelbundet försvinner snabbt från rankinglistorna även om de fortfarande är väldigt säkra.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Visst är det så men nu när någon här kopierade in artikeln så står det att listan är över de som fick bäst resultat på testerna under 2016 vilket gör att de kvittar hur bra betyg Tesla Model S skulle ha fått, den testades inte förra året och kan därför inte vara med på listan.Nicke Nyfiken skrev:Man får väl väga in båda testerna om man ska utse världens säkraste bil? Om både Tesla och Volvo fått toppbetyg på sina respektive kontinenters tester men Model S fått bättre betyg i Euro NCAP än vad Volvo fått i de amerikanska testerna, så är det väl ingen sannning med modifikation att säga att Teslan är världens säkraste bil?vigge50 skrev:Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de europeiska. Skillnaden mellan dessa gör att många tillverkare brukar försöka få fem stjärnor i de europeiska eller de amerikanska testerna men Tesla lyckades att få fem stjärnor i båda vilket inte är vanligt. Dock så gör de stora skillnaderna att även om Model S fick högsta resultat i amerikanska så var den bara en av flera med fem stjärnor i de europeiska testerna och flera Volvomodeller har fått högre betyg än Model S här i Europa. Så det man brukar säga att Model S är världens säkraste bil är en sanning med modifikation, enligt de amerikanska testerna är den det men inte enligt de europeiska.
Men jag tycker att dessa tester är lite vanskliga att dra allt för långtgående slutsatser och sammanställningar från. De är ju bara aktuella precis vid testtillfället eftersom bilarna ständigt utvecklas, och bilar som inte testas regelbundet försvinner snabbt från rankinglistorna även om de fortfarande är väldigt säkra.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det var precis det jag menade i sista stycket jag skrev.vigge50 skrev:Visst är det så men nu när någon här kopierade in artikeln så står det att listan är över de som fick bäst resultat på testerna under 2016 vilket gör att de kvittar hur bra betyg Tesla Model S skulle ha fått, den testades inte förra året och kan därför inte vara med på listan.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Svårt att jämföra från år till år.. Och Volvo fick högsta betyget av alla 2013 när nya XC90 testades i USA.. Så vi skulle väl helt enkelt kunna konstatera att både Volvo och Tesla gör säkra bilar... Men exakt vilken som är säkrast har vi inte data på.Nicke Nyfiken skrev:Man får väl väga in båda testerna om man ska utse världens säkraste bil? Om både Tesla och Volvo fått toppbetyg på sina respektive kontinenters tester men Model S fått bättre betyg i Euro NCAP än vad Volvo fått i de amerikanska testerna, så är det väl ingen sannning med modifikation att säga att Teslan är säkrare än Volvon även om Volvon kommit högre i Euro NCAP?vigge50 skrev:Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de europeiska. Skillnaden mellan dessa gör att många tillverkare brukar försöka få fem stjärnor i de europeiska eller de amerikanska testerna men Tesla lyckades att få fem stjärnor i båda vilket inte är vanligt. Dock så gör de stora skillnaderna att även om Model S fick högsta resultat i amerikanska så var den bara en av flera med fem stjärnor i de europeiska testerna och flera Volvomodeller har fått högre betyg än Model S här i Europa. Så det man brukar säga att Model S är världens säkraste bil är en sanning med modifikation, enligt de amerikanska testerna är den det men inte enligt de europeiska.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Så är det. Och vad är säkrast? Är det Euro NCAP eller de amerikanska testerna som är bäst? Det går ju inte att säga eftersom varje situation och kollision är unik.joel80 skrev:Svårt att jämföra från år till år.. Och Volvo fick högsta betyget av alla 2013 när nya XC90 testades i USA.. Så vi skulle väl helt enkelt kunna konstatera att både Volvo och Tesla gör säkra bilar... Men exakt vilken som är säkrast har vi inte data på.Nicke Nyfiken skrev:Man får väl väga in båda testerna om man ska utse världens säkraste bil? Om både Tesla och Volvo fått toppbetyg på sina respektive kontinenters tester men Model S fått bättre betyg i Euro NCAP än vad Volvo fått i de amerikanska testerna, så är det väl ingen sannning med modifikation att säga att Teslan är säkrare än Volvon även om Volvon kommit högre i Euro NCAP?vigge50 skrev:Jag tror mer det har att göra med de stora skillnaderna mellan de amerikanska testerna och de europeiska. Skillnaden mellan dessa gör att många tillverkare brukar försöka få fem stjärnor i de europeiska eller de amerikanska testerna men Tesla lyckades att få fem stjärnor i båda vilket inte är vanligt. Dock så gör de stora skillnaderna att även om Model S fick högsta resultat i amerikanska så var den bara en av flera med fem stjärnor i de europeiska testerna och flera Volvomodeller har fått högre betyg än Model S här i Europa. Så det man brukar säga att Model S är världens säkraste bil är en sanning med modifikation, enligt de amerikanska testerna är den det men inte enligt de europeiska.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
Känns säkrast att undvika det där med krockandet 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ah.. Är det nu vi ska börja diskutera vilken bil som bäst undviker en krock? Det testas ju också.. Och både Tesla och Volvo... och Ioniq... Verkar ju få höga poäng där också. 

kan bli en lång lista, vilken ska man sikta på när det skiter sig och måste välja, instinktiv tror jag att jag styr bort från hiluxen, kanske därför den ligger bra till
ms 76132 "Eleamore"
Ett bowlingklot med förardörr som går bra att öppna efter användning. Och som inte tar eld av gnistorna mot asfalten. Jag är rätt nöjd med en bil där risken att behöva sågas ut är låg samtidigt som brandrisken är det ocksåFoluke skrev:Vad tycker t.ex. Boreno som rullade som ett bowlingklot med sin Tesla nere i Holland? Den säkerheten är "good enough fo me".

Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016