Räckviddsångest
Moderator: Redaktion
Räckviddsångest
Skall köra Sollentuna - Lindvallen i morgon. Ser ut att funka att ladda fullt hemma i min S90D och köra till SuC i Mora men... Detta är min första långresa och ångesten tvingar mig just nu ut på E4 via SuC i Gävle. Vad säger ni gamla rävar?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- lator
- Teslaägare
Re: Räckviddsångest
Det är ju fritt val att köra via Gävle till Mora. 3 mil längre men snabbare vägar så blir väl ingen stor skillnad men nog tar du dig till Mora direkt om du kör enligt skyltarna.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Det torde vara helt lugnt. 30 mil och mestadels långsamma vägar, utom sträckan till Enköping.
Det finns ju alternativa laddare i t ex Rättvik om det börjar kännas lite tomt i batteriet.
Jag skulle sikta på Mora i min 85:a.
Det finns ju alternativa laddare i t ex Rättvik om det börjar kännas lite tomt i batteriet.
Jag skulle sikta på Mora i min 85:a.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Eller snackar vi med takbox? Det har jag inte egen erfarenhet av, och är därmed inte lika tvärsäker om extra förbrukning av en sådan ska tas hänsyn till.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Peter Holm
- Teslaägare
Jag har kört resan med takbox på vintern. Jag kör via Gävle och Mora. Enkelt, snabbt och problemfritt. Jag gillar den vägen då det inte är lika mycket "tokomkörningar" där som på alternativen. Vidare ligger Gävle riktigt bra till som första kisspaus och Mora blir sedan ett bra lunchstopp.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Under 30 mil längs icke-motorvägar ska gå helt utan problem med en 90D tycker jag. Jag körde 31 mil över jul med min 85D och hyfsad marginal åt bägge hållen, trots att det regnade på hemvägen (vilket drar upp förbrukningen rätt markant).
Se till så du använder bilens navigator bara så kommer den räkna ut hur mycket energi du ska ha kvar när du når superchargern. Om du märker att det börjar dala för nära nollan så är det bara att du tar ner hastigheten litegranna så kan du jobba tillbaks marginalen på din sida. På så vis behöver du inte ha någon ångest alls, fram kommer du alltid.
Se till så du använder bilens navigator bara så kommer den räkna ut hur mycket energi du ska ha kvar när du når superchargern. Om du märker att det börjar dala för nära nollan så är det bara att du tar ner hastigheten litegranna så kan du jobba tillbaks marginalen på din sida. På så vis behöver du inte ha någon ångest alls, fram kommer du alltid.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Har du chademoadapter och
/eller typ2-kabel? Falun och Borlänge har båda gratis Chademo och typ2. Jag skulle inte köra via Gävle.
/eller typ2-kabel? Falun och Borlänge har båda gratis Chademo och typ2. Jag skulle inte köra via Gävle.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Nu är du nervös va? Ångest!
Plattan i mattan till Gävle för att suga ur batteriet max.
Sen krypkörning till Mora tills du märker att batteriet räcker, plattan i mattan igen. Sen bredställ fram till Sälen!!!
Framme på 4 tim!
Sen krypkörning till Mora tills du märker att batteriet räcker, plattan i mattan igen. Sen bredställ fram till Sälen!!!
Framme på 4 tim!
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Swede1 skrev:Nu är du nervös va? Ångest!
Framme på 4 tim!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
Eller omräknat: 146 hästkrafterBonden75 skrev:Bra fart på SuC i Gävle. 387V 278A

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ångest finns som sagt ingen anledning till. Om du ser att det tryter håller du igen lite bara. Att du inte ska komma fram är helt orimligt. Du kan ju snitta upp emot 280Wh/km om du startar med 100%.
Du har ju dessutom Borlänge - Leksand - Rättvik som backup om det va nån märklig anledning skulle börja tryta. Även om du saknar Chademo-adaptern så har du 11kW AC på alla de ställena. Och en dryg kvart på en sån laddare ger ju ändå ca 15km, vilket kan vara ett fint tillskott om det tryter. (Men det kommer det inte göra).
Längs vägen har du ju färddatorn till hjälp med förbrukningskurvan. Du kan också räkna (typical/km till mål)*187 för att se hur mycket du kan snitta. Om svaret på den ekvationen börjar nå över 300Wh/km kan du dundra på fritt typ...
Du har ju dessutom Borlänge - Leksand - Rättvik som backup om det va nån märklig anledning skulle börja tryta. Även om du saknar Chademo-adaptern så har du 11kW AC på alla de ställena. Och en dryg kvart på en sån laddare ger ju ändå ca 15km, vilket kan vara ett fint tillskott om det tryter. (Men det kommer det inte göra).
Längs vägen har du ju färddatorn till hjälp med förbrukningskurvan. Du kan också räkna (typical/km till mål)*187 för att se hur mycket du kan snitta. Om svaret på den ekvationen börjar nå över 300Wh/km kan du dundra på fritt typ...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.