Hyundai Ioniq - test och långkörning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Vikt brukar spela mindre roll för räckvidden så där tror jag inte att Ioniq är speciellt känslig.
Tror att väldigt många skulle kunna ha denna bil som enda bil. För mig faller det i och med att det saknas dragkrok och även om den hade det så hade aldrig ett så litet batteri funkat att dra släp med.
Jag tror och hoppas att Model 3 kommer bli en bil precis som Ioniq med låg förbrukning. Men Model 3 kommer förhoppningsvis få ett betydligt större batteri och därmed kunna fungera som dragbil.
Tror att väldigt många skulle kunna ha denna bil som enda bil. För mig faller det i och med att det saknas dragkrok och även om den hade det så hade aldrig ett så litet batteri funkat att dra släp med.
Jag tror och hoppas att Model 3 kommer bli en bil precis som Ioniq med låg förbrukning. Men Model 3 kommer förhoppningsvis få ett betydligt större batteri och därmed kunna fungera som dragbil.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Det finns flera problem med Björns jämförelse. Till att börja med körde han en Zoe Q210 med den erkänt ineffektiva Continentalmotorn. Den har inte sålts i Sverige på flera år, och modellen som ersatte den är 15% effektivare. Drar vi bort 15% från 238 så hamnar vi på 202 Wh / km. Sen hade han inte läst på och kunde inte använda värmen i bilen medan han laddade. Det i kombination med att han körde flera väldigt korta sträckor i Zoe:n, en del så korta som 15 km, måste innebära att mycket energi gick åt till att värma upp bilen. När den väl blivit varm så stannade han igen (inte alltid, men ibland). Och så till sist: Det var nästa tio grader kallare när han körde Zoe jämfört med när han körde Ionic (i alla fall delar av sträckan). Det gör stor skillnad på förbrukningen om det är -15 jämfört med -6 grader.apkungen skrev:Björn nyland har nu åkt samma sträcka under liknande väder och hastighet med både ioniq och zoe.
Ioniq 169wh/km
Zoe 238wh/km
Om Zoe den nya har 41kwh användbar energi i batterierna (har läst att det kan vara så nu några gånger) och drar lika mycket energi så blir räckvidden:
Ioniq 160km
Zoe 172km
Ingen större skillnad med andra ord.
Sammantaget så skulle förbrukningen alltså varit garanterat under 200 Wh / km om han kört den Zoe-version som sålts de senaste åren, och inte en gammal modell. Låt oss vara konservativa och säga 190 Wh / km. Då har nya Zoe med 41 kW batteri haft 35% längre räckvidd än Ionic (216 km jämfört med 160 km) om man kör batteriet tomt. Om man som de flesta vill ha två mils buffert när man kommer fram så kommer man hela 39% längre i Zoe. Skillnaden kommer nog vara ännu större i varmare väder, eftersom Ionic verkar vara ovanligt effektiv i kallt väder.
Innebär det att Zoe är en bättre långfärdsbil? Nä, inte alls eftersom den saknar snabbladdning. På sträckor över 40-50 mil är nog Ionic ett bättre val, men i ärlighetens nämn är väl ingen av bilarna särskilt lämpade för sådana sträckor. Om man ändå ger sig ut på en sådan resa skulle nog en del uppleva Ionic’s ombonade lite retro-aktiga kabin (massor av knappar och reglage) som trevligare än Zoe’s mer minimalistiska stil.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Har kört båda bilarna. Q o r. Märkte ingen skillnad i förbrukning. Zoe brukar dra upp emot 240 och ioniq 170 när jag kör dem. Vi får väl se hur jag känner när jag testat nya Zon sen
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Då har det antingen varit fel på Zoe’n du har kört, eller också har du haft för lågt däckstryck eller gjort ett klassiskt automat-misstag och vilat vänsterfoten på bromsen. Jag har kört Zoe i princip dagligen och sammanlagt 1500 mil de senaste 7 månaderna, och inte en enda gång har jag haft en genomsnittsförbrukning på över 210 Wh/km på en laddning. Jag kör en del motorväg och mycket 100-väg, håller helt normal hastighet (0-10 km/h över hastighetsgränsen) och har klimatkontrollen inställd på 22 grader vintertid och 21 grader sommartid (även de dagar för ett tag sen när det var -10 grader ute eller till och med kallare än så).apkungen skrev:Har kört båda bilarna. Q o r. Märkte ingen skillnad i förbrukning. Zoe brukar dra upp emot 240 och ioniq 170 när jag kör dem. Vi får väl se hur jag känner när jag testat nya Zon sen
Kanske har du kört en Zoe vars hårdvara inte blivit uppdaterad och har upplevt vad de i Norge kallar ”Ölskumseffekten”? Kollade du batteri och hårdvaruversion med CanZE, och upplevde du att resterande kapacitet i batteriet gick upp med 10-15 procentenheter om du parkerade bilen ett tag, även om du inte kopplat in? Personligen tycker jag man ska undvika att dra långtgående slutsatser om elbilar baserat på en provkörning eller två. När jag provkörde Ionic hade jag en snittförbrukning på 164 Wh/km och då var max 25% av sträckan motorväg. Helt ok, men inte spektakulärt på något som helst sätt. En annan dag hade kanske vinden legat annorlunda, trafiken flutit på ett annat sätt, bilen haft ett varmare batteri eftersom någon kört precis innan eller för att den stått inne under natten, och då hade jag antagligen fått en lägre förbrukning.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Jag har kört runt 100 mil i Zoe fördelat över 10 resor. Det mesta i 70-120 km/h. Jag har legat mellan 200-260Wh/km i snittförbrukning de olika gångerna. 200 har varit mest i lägre hastigheter på sommaren och 260 under kyligare dagar i 120. Jag har inte kollat några speciella appar eller liknande och visst kan jag ha haft fel på bilen hela tiden när jag kört så det kan vi ju lägga in en brasklapp för såklart.iAkita skrev:Då har det antingen varit fel på Zoe’n du har kört, eller också har du haft för lågt däckstryck eller gjort ett klassiskt automat-misstag och vilat vänsterfoten på bromsen. Jag har kört Zoe i princip dagligen och sammanlagt 1500 mil de senaste 7 månaderna, och inte en enda gång har jag haft en genomsnittsförbrukning på över 210 Wh/km på en laddning. Jag kör en del motorväg och mycket 100-väg, håller helt normal hastighet (0-10 km/h över hastighetsgränsen) och har klimatkontrollen inställd på 22 grader vintertid och 21 grader sommartid (även de dagar för ett tag sen när det var -10 grader ute eller till och med kallare än så).apkungen skrev:Har kört båda bilarna. Q o r. Märkte ingen skillnad i förbrukning. Zoe brukar dra upp emot 240 och ioniq 170 när jag kör dem. Vi får väl se hur jag känner när jag testat nya Zon sen
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Nu har jag äntligen fått ändan ur och klippt ihop en video av min provkörning. Ursäkta den dåliga kvallitén på video. Ljudet är ok iaf.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Lite jobbigt vara det att titta, men när det är intressant och dessutom pratar du helt OK engelska, mycket bättre än vissa fossilbils-trollapkungen skrev:Nu har jag äntligen fått ändan ur och klippt ihop en video av min provkörning. Ursäkta den dåliga kvallitén på video. Ljudet är ok iaf.

Man blir ju lite sugen på att provköra en Ioniq när man sett din och Tesla-Björns filmer.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Coolt. Tack för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Absolut är det så. Man blir jättesugen varje gång man ser sådana här videoklipp. Jag vågar faktiskt inte riktigt att boka en provkörning, för jag tror att risken är stor att jag överger Teslan direkt och byter den mot två Ioniq, en till mig och en till sambon. Eller bara en till mig själv. Det känns som att Ioniq har allt som jag saknar i Teslan och lite till, samtidigt som den kostar bara en tredjedel eller så. Men antagligen får inte båda mina hundar plats i den och så var det ju det där med trefasladdningen. Men den är helt klart intressant.zyax skrev:Man blir ju lite sugen på att provköra en Ioniq när man sett din och Tesla-Björns filmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Fast batteriet är ju så litet att man i princip fyller två bilar över en natt på en fas var om 10A. Löser dock inte hundfrågan.mati skrev:Absolut är det så. Man blir jättesugen varje gång man ser sådana här videoklipp. Jag vågar faktiskt inte riktigt att boka en provkörning, för jag tror att risken är stor att jag överger Teslan direkt och byter den mot två Ioniq, en till mig och en till sambon. Eller bara en till mig själv. Det känns som att Ioniq har allt som jag saknar i Teslan och lite till, samtidigt som den kostar bara en tredjedel eller så. Men antagligen får inte båda mina hundar plats i den och så var det ju det där med trefasladdningen. Men den är helt klart intressant.zyax skrev:Man blir ju lite sugen på att provköra en Ioniq när man sett din och Tesla-Björns filmer.
Hur tillgänglig är Ioniq, vad är leveranstiden? Också sugen på att provköra, ganska liten risk jag byter bort Teslan i dagsläget men kul för kännedom och man kan kanske sälja in den till någon annan. Att köra elbil är ju lite som att gå omkring med en t-shirt med texten "kom och prata elbil med mig!". Och det gör jag gärna

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Trevlig video, jag tycker inte det gjorde så mycket att den var tidvis lite skakig och ur fokus.apkungen skrev:Nu har jag äntligen fått ändan ur och klippt ihop en video av min provkörning. Ursäkta den dåliga kvallitén på video. Ljudet är ok iaf.
Hur som helst, jag ser att du startade med fullt batteri. Enligt kartan du visar 00:41 in i videon körde du 118 km från Stockholm till Eskilstuna, och du kom fram med 25 km kvar enligt GOM. Man har alltså en reell räckvidd på 12-13 mil på motorväg vintertid om man vill ha ett par mil i marginal? Lite av en besvikelse och mindre än vad jag trodde faktiskt, många hävdar ju att man kommer bortåt 20 mil. Vad hade du för snitthastighet på hela sträckan enligt bilen (de första milen verkar ju inte ha gått så snabbt) och vad motsvarar det på riktigt (eller iallfafall på GPS:en)?
Edit: Hur användbar skulle du förresten säga att räckviddsuppskattaren är? Fem minuter in i videon säger du att bilen anger 105 km i kvarvarande räckvidd, och att du bara har 45 km kvar till du är framme. När du väl kommer fram har du bara 25 km räckvidd kvar enligt GOM. Det har alltså försvunnit 80 km räckvidd under 45 km körning. Är den alltid så oprecis och överoptimistisk, 18% kvar i batteriet efter 118 km körning ger ju bara en körsträcka på lite drygt 14 mil till tomt...
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Mycket bra, informativ testkörning.apkungen skrev:Nu har jag äntligen fått ändan ur och klippt ihop en video av min provkörning. Ursäkta den dåliga kvallitén på video. Ljudet är ok iaf.
Första ggn jag sett verklig förbrukning kontra hastighet. Och ja imponerande.
Ska ha två nya år med leafen. Hoppas och tror att sedan så är fler andra BEV lika driftsäkra som Leaf och då blir det något annat. För mig är driftsäkerhet / problemfrihet största första premium kriteriet.
MYLR-24
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Haha, Jag tror att jag kanske hade åkt 45km. Det stämmer isf bättre överens med var jag var, penis efter Södertälje, och räckviddsmätaren som då bara sjönk lite mer än faktiskt sträcka. Måste kolla upp det där.iAkita skrev:Trevlig video, jag tycker inte det gjorde så mycket att den var tidvis lite skakig och ur fokus.apkungen skrev:Nu har jag äntligen fått ändan ur och klippt ihop en video av min provkörning. Ursäkta den dåliga kvallitén på video. Ljudet är ok iaf.
Hur som helst, jag ser att du startade med fullt batteri. Enligt kartan du visar 00:41 in i videon körde du 118 km från Stockholm till Eskilstuna, och du kom fram med 25 km kvar enligt GOM. Man har alltså en reell räckvidd på 12-13 mil på motorväg vintertid om man vill ha ett par mil i marginal? Lite av en besvikelse och mindre än vad jag trodde faktiskt, många hävdar ju att man kommer bortåt 20 mil. Vad hade du för snitthastighet på hela sträckan enligt bilen (de första milen verkar ju inte ha gått så snabbt) och vad motsvarar det på riktigt (eller iallfafall på GPS:en)?
Edit: Hur användbar skulle du förresten säga att räckviddsuppskattaren är? Fem minuter in i videon säger du att bilen anger 105 km i kvarvarande räckvidd, och att du bara har 45 km kvar till du är framme. När du väl kommer fram har du bara 25 km räckvidd kvar enligt GOM. Det har alltså försvunnit 80 km räckvidd under 45 km körning. Är den alltid så oprecis och överoptimistisk, 18% kvar i batteriet efter 118 km körning ger ju bara en körsträcka på lite drygt 14 mil till tomt...
Fram till Södertälje höll jag en hastighet på 100km/h i snitt, exklusive första milen, pendlade mellan 90-110. Efter Södertälje, precis då jag pratade om räckvidden, ökade jag till 125km/h och då sjunker räckvidden som du vet.
Jag tyckte under mina 30 mil med bilen att räckviddsberäknaren kändes bättre och klart mer pessimistisk än t.ex. leaf. BMW i3 är lite bättre men den här känns bäst. Det kan också ha o göra med att ioniq inte drar så fruktansvärt mycket på motorvägen så därför upplevs räckvidden bättre.
Ja jag började med att stå still och värma upp bilen lite, det gjorde jag även med BMW i3an. Sen körde jag 120km och kom fram med 25km kvar, dvs 145km räckvidd. (Jag uppskattar det till något längre i konstant 112km/h, nämligen 155km).
Jag kör alla bilar likadant och när jag körde i3an 33kWh kom jag inte ens fram. De sista milen sänkte jag till 90 och kom fram med 6km marginal. Hade jag fortsatt lika hade nog bilen dött helt efter 113km. (Jag uppskattade det till 120km i 112km/h)
Det gäller ju att jämföra alla bilar lika. Jag kör ett hårdtest! Nu ska jag härnäst försöka få tag på en zoe 40 och se hur den ter sig i dessa förhållanden. Jag gissar på 160km räckvidd för mig på denna sträcka.
I filmen på vägen hem körde jag en tredjedel styck av stadskörning, motorväg 110-120 och bakom en lastbil i 85 och fick då en teoretisk räckvidd på 200km. Jag mätte också förbrukningen bakom en långtradare och kom fram till att jag nästan skulle ha fått 280km räckvidd på det sättet.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Testkörde i fredags hos Bilia Haga Norra, tyvärr bara en halvtimme. Det var 6 grader varmt ute. Blandad körning pga mycket trafik på E4, stundtals 100-110 km i timmen, stundtals 80 km/Tim. Körde 24 km, batteriet hade 17,9 kWh vid start och 16,15 kWh vid slut, dvs förbrukat 1,75 kWh ! Slutsats man måste nog låna bilen så lång tid att man hinner köra betydligt mer och dessutom ladda för att kunna dra några vettiga slutsatser.
Två nackdelar som gör att vi kommer välja Nissan Leaf istället då nuv leasingavtal m Nissan går ut;
- Ioniq bullrar, Nissan Leaf mycket tystare
- Ioniq har ingen app. Vi måste kunna kolla laddstatus i mobilen. Vi parkerar bilen på fastlandet på p-plats med laddning på sommaren, och tar båt ut till ö med sommarställe. Ibland har laddningen ej fungerat ( pga fel hos den som tillhandahåller
Laddplatsen)
OBS Bilia erbjuder ej privatleasing, endast företagsleasing, de har sagt uppavtalet med Hyundai och kommer tydligen sluta sälja Hundais bilar. Men det finns andra handlare som säljer Hyundai. enl Bilias säljare beror Ioniqs låga energiförbrukning på annan batteriteknik, litium batteri med polymerteknik (kommer inte ihåg exakta namnet)
I övrigt en mycket bra bil, rymlig och energieffektiv.
Två nackdelar som gör att vi kommer välja Nissan Leaf istället då nuv leasingavtal m Nissan går ut;
- Ioniq bullrar, Nissan Leaf mycket tystare
- Ioniq har ingen app. Vi måste kunna kolla laddstatus i mobilen. Vi parkerar bilen på fastlandet på p-plats med laddning på sommaren, och tar båt ut till ö med sommarställe. Ibland har laddningen ej fungerat ( pga fel hos den som tillhandahåller
Laddplatsen)
OBS Bilia erbjuder ej privatleasing, endast företagsleasing, de har sagt uppavtalet med Hyundai och kommer tydligen sluta sälja Hundais bilar. Men det finns andra handlare som säljer Hyundai. enl Bilias säljare beror Ioniqs låga energiförbrukning på annan batteriteknik, litium batteri med polymerteknik (kommer inte ihåg exakta namnet)
I övrigt en mycket bra bil, rymlig och energieffektiv.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Himla synd med alla stenskott när man ligger bakom en lastbil/buss/stort åbäke för man spar sjukt mycket på det, speciellt med en adaptiv farthållare som kan hålla avståndet bra hela tiden...
En tom timmerbil eller maskintrailer med nåt rejält på (som tex en rejäl skogsmaskin eller stenkross), då jäklar snackar vi låg förbrukning!
En tom timmerbil eller maskintrailer med nåt rejält på (som tex en rejäl skogsmaskin eller stenkross), då jäklar snackar vi låg förbrukning!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Ehhh, det har jag svårt att tro på. Den enda påverkan som batteriet har på energiförbrukningen borde vara vikten. Det kanske är bra om säljaren från Bilia slutar sälja elbilar.LJac skrev:enl Bilias säljare beror Ioniqs låga energiförbrukning på annan batteriteknik, litium batteri med polymerteknik (kommer inte ihåg exakta namnet)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Ioniq har ett LiPo-batteri (Litium-Polymer). Jaha. Det var en nyhet för mig att det påverkar förbrukningen. Säljaren måste vara jäkligt bra insatt. Förmodligen hävdar han också att bensinbilar med mindre tank har lägre förbrukning.LJac skrev:enl Bilias säljare beror Ioniqs låga energiförbrukning på annan batteriteknik, litium batteri med polymerteknik (kommer inte ihåg exakta namnet)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Det är en lite annorlunda batteriteknik i Ioniq. Sedan om det är det som är skillnaden eller inte får väl någon utreda.fnystrom skrev:Ehhh, det har jag svårt att tro på. Den enda påverkan som batteriet har på energiförbrukningen borde vara vikten. Det kanske är bra om säljaren från Bilia slutar sälja elbilar.LJac skrev:enl Bilias säljare beror Ioniqs låga energiförbrukning på annan batteriteknik, litium batteri med polymerteknik (kommer inte ihåg exakta namnet)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Ett avståndsmått som varierar med bilen man kör?apkungen skrev:Haha, Jag tror att jag kanske hade åkt 45km. Det stämmer isf bättre överens med var jag var, penis efter Södertälje, och räckviddsmätaren som då bara sjönk lite mer än faktiskt sträcka.

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
För att det ska vara sant så måste isf den inre resistansen vara lägre i ett sådant batteri, dvs inre förluster blir mindre, det skiljer såklart mellan alla sorter men knappast
så det märks jämfört med dom övriga som används idag...
Någon som har siffror på det? (antagligen inte men kanske från std-varianterna tex).
Däremot kan det skilja en en del om man tittar på hela drivlinan med drivkretsar och motortyp osv.
Vikten (på batterierna eller annat) påverkar inte mycket, iaf inte i skapligt konstant hastighet, och det man förlorar i acceleration får man till stor del tillbaks vid sänkning av hastigheten...
så det märks jämfört med dom övriga som används idag...
Någon som har siffror på det? (antagligen inte men kanske från std-varianterna tex).
Däremot kan det skilja en en del om man tittar på hela drivlinan med drivkretsar och motortyp osv.
Vikten (på batterierna eller annat) påverkar inte mycket, iaf inte i skapligt konstant hastighet, och det man förlorar i acceleration får man till stor del tillbaks vid sänkning av hastigheten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
DSV skrev:Ett avståndsmått som varierar med bilen man kör?apkungen skrev:Haha, Jag tror att jag kanske hade åkt 45km. Det stämmer isf bättre överens med var jag var, penis efter Södertälje, och räckviddsmätaren som då bara sjönk lite mer än faktiskt sträcka.


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Ok, men felet på räckviddsuppskattningen blir lika stort om du råkade säga fel och du hade kört 45 km istället för att du hade 45 km kvar. Bilen uppskattade ju räckvidden till 188 km när du startade, så om du bara har 105 km kvar efter att ha kört 45 km så har det försvunnit 83 km räckvidd under 45 km körning. Det är en ännu större feluppskattning. Hmm, en så pass optimistisk GOM har jag nog aldrig sett hos en elbil, den blir ju hopplöst oanvändbar om den tappar 80 km på bara 45 km körning. I synnerhet om du kört i 100-110 km/h i flera mil och sen tappar halva räckvidden för att du ökar till 125 km/h.apkungen skrev:Haha, Jag tror att jag kanske hade åkt 45km. Det stämmer isf bättre överens med var jag var, penis efter Södertälje, och räckviddsmätaren som då bara sjönk lite mer än faktiskt sträcka. Måste kolla upp det där.iAkita skrev:Trevlig video, jag tycker inte det gjorde så mycket att den var tidvis lite skakig och ur fokus.apkungen skrev:Nu har jag äntligen fått ändan ur och klippt ihop en video av min provkörning. Ursäkta den dåliga kvallitén på video. Ljudet är ok iaf.
Hur som helst, jag ser att du startade med fullt batteri. Enligt kartan du visar 00:41 in i videon körde du 118 km från Stockholm till Eskilstuna, och du kom fram med 25 km kvar enligt GOM. Man har alltså en reell räckvidd på 12-13 mil på motorväg vintertid om man vill ha ett par mil i marginal? Lite av en besvikelse och mindre än vad jag trodde faktiskt, många hävdar ju att man kommer bortåt 20 mil. Vad hade du för snitthastighet på hela sträckan enligt bilen (de första milen verkar ju inte ha gått så snabbt) och vad motsvarar det på riktigt (eller iallfafall på GPS:en)?
Edit: Hur användbar skulle du förresten säga att räckviddsuppskattaren är? Fem minuter in i videon säger du att bilen anger 105 km i kvarvarande räckvidd, och att du bara har 45 km kvar till du är framme. När du väl kommer fram har du bara 25 km räckvidd kvar enligt GOM. Det har alltså försvunnit 80 km räckvidd under 45 km körning. Är den alltid så oprecis och överoptimistisk, 18% kvar i batteriet efter 118 km körning ger ju bara en körsträcka på lite drygt 14 mil till tomt...
Fram till Södertälje höll jag en hastighet på 100km/h i snitt, exklusive första milen, pendlade mellan 90-110. Efter Södertälje, precis då jag pratade om räckvidden, ökade jag till 125km/h och då sjunker räckvidden som du vet.
Ja jag började med att stå still och värma upp bilen lite, det gjorde jag även med BMW i3an. Sen körde jag 120km och kom fram med 25km kvar, dvs 145km räckvidd. (Jag uppskattar det till något längre i konstant 112km/h, nämligen 155km).
Helt rätt ambition, men väldigt svårt i praktiken. Du måste köra samma sträcka i båda riktningarna många många gånger för att komma fram till jämförbara räckvidder och förbrukningar. Det räcker till exempel att vinden ligger lite annorlunda eller det blåser 3 m/s mer i motvind för att du ska få stor skillnad i förbrukning, i synnerhet när du kör i 125 km/h. En motvind på bara 3 m/s motsvarar en hastighetsökning på 11 km/h. Om så var fallet när du körde i3 men inte Ionic så förklarar det i princip hela skillnaden i förbrukning. Samma sak vad det gäller batteritemperatur. Några få graders temperaturskillnad vid start kan ge väldigt stor skillnad i konsumtion vid långa temperaturer.apkungen skrev:Jag kör alla bilar likadant och när jag körde i3an 33kWh kom jag inte ens fram. De sista milen sänkte jag till 90 och kom fram med 6km marginal. Hade jag fortsatt lika hade nog bilen dött helt efter 113km. (Jag uppskattade det till 120km i 112km/h)
Renaults räckviddkalkylator anger en räckvidd på 18-19 mil 110 km/h vid 0 till 5 grader, vilket lite drygt motsvarar den konsumtion jag har i verkliga livet. Med en snitthastighet på 100 km/h på hela sträckan som du haft med i3 och Ionic så kommer du istället 20-21 mil enligt räckviddkalkylatorn (du visar inte genomsnittshastigheten för Ionic men jag utgår från att du kört båda likadant). Så om du kör exakt likadant och under samma förhållanden som du gjorde med i3 och Ionic, så kommer du komma flera mil längre i Zoe. 13 kWh mer användbar energi i Zoe är inte lite. Vi får se hur väl du lyckas.apkungen skrev:Det gäller ju att jämföra alla bilar lika. Jag kör ett hårdtest! Nu ska jag härnäst försöka få tag på en zoe 40 och se hur den ter sig i dessa förhållanden. Jag gissar på 160km räckvidd för mig på denna sträcka.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Kollade nu. Hade 49km kvar att åka. Och det gick åt 80km räckvidd. Jag hade nyligen accelererat upp till en högre hastighet så det gick år mer energi än vad bilen trodde.
I3an som jag körde visade på samma sätt längre räckvidd än vad som fanns strax efter Södertälje. Den visade på en total körsträcka (tillryggalagd + uppskattat återstående) på 147km precis efter Södertälje och jag kom knappt 115km med den hastighet jag höll.
Min generella känsla med Ioniqs räckviddsmätare är att den är mer lik teslas, dvs att den ganska konstant visar strax under 200km i räckvidd när man laddat fullt sen får man lära sig själv att det drar lite mer snabbt på motorväg och lite mindre i lugn långsam trafik. Personligen tycker jag att det är bättre så.
I3an som jag körde visade på samma sätt längre räckvidd än vad som fanns strax efter Södertälje. Den visade på en total körsträcka (tillryggalagd + uppskattat återstående) på 147km precis efter Södertälje och jag kom knappt 115km med den hastighet jag höll.
Min generella känsla med Ioniqs räckviddsmätare är att den är mer lik teslas, dvs att den ganska konstant visar strax under 200km i räckvidd när man laddat fullt sen får man lära sig själv att det drar lite mer snabbt på motorväg och lite mindre i lugn långsam trafik. Personligen tycker jag att det är bättre så.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Haha! Bland mina rekommenderade videos på youtube mitt bland videos om family guy klipp och Total war warhammer videos dök en video upp om Hyundai Ioniq av en viss Filip Bjurling aka apkungen.
Kommer dock inte att se den då min åsikt om den bilen redan är klar. Kul var det däremot.
Kommer dock inte att se den då min åsikt om den bilen redan är klar. Kul var det däremot.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
+1Vasp skrev:Haha! Bland mina rekommenderade videos på youtube mitt bland videos om family guy klipp och Total war warhammer videos dök en video upp om Hyundai Ioniq av en viss Filip Bjurling aka apkungen.
Kommer dock inte att se den då min åsikt om den bilen redan är klar. Kul var det däremot.
Heja Filip!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19