Renault Zoe 41 kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av iAkita »

apkungen skrev:
Ingen som har länkat fully charged testet?

Han säger det aldrig i klippet men han fick 164wh/km och 244 km räckvidd på en laddning. Han kör i låga hastigheter och i varmt klimat:

Som jämförelse kan nämnas att han kom 4.5 miles / kWh när han körde Ionic i liknande hastigheter och förhållanden (se 10.55 in i videon nedan), vilket motsvarar en förbrukning på 139 Wh / km. Det bekräftar bilden av att Ionic är 10-15% snålare än Zoe.

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av iAkita »

Jerker skrev:
apkungen skrev:
Ingen som har länkat fully charged testet?

Han säger det aldrig i klippet men han fick 164wh/km och 244 km räckvidd på en laddning. Han kör i låga hastigheter och i varmt klimat:

Det är väldigt dåligt!
Wow, det där med räckvidd är verkligen ”a moving goalpost”! För ett par år sedan pratade alla om att när det väl kom en elbil med 20 mils verklig räckvidd, som många faktiskt skulle ha råd med, så skulle de slå igenom på riktigt. Och nu anses drygt 24 mil som väldigt dåligt… Det känns som om de traditionella tillverkarna (och Tesla) lyckats med sin taktik att få folk att tycka att elbilar som faktiskt finna att köpa nu idag är dåliga och förlegade, eftersom de kommer komma med något mycket bättre om ett par år (utan att för den sakens skull kunna tala om hur mycket bättre och till vilket pris). Det blir inte rimligt att jämföra nutid med framtid vad det gäller bilar! Framtiden kommer alltid vara bättre eftersom tekniken nu och förr utvecklats, och kommer fortsätta göra så.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Jerker skrev:
apkungen skrev:
Ingen som har länkat fully charged testet?

Han säger det aldrig i klippet men han fick 164wh/km och 244 km räckvidd på en laddning. Han kör i låga hastigheter och i varmt klimat:

Det är väldigt dåligt!
Wow, det där med räckvidd är verkligen ”a moving goalpost”! För ett par år sedan pratade alla om att när det väl kom en elbil med 20 mils verklig räckvidd, som många faktiskt skulle ha råd med, så skulle de slå igenom på riktigt. Och nu anses drygt 24 mil som väldigt dåligt… Det känns som om de traditionella tillverkarna (och Tesla) lyckats med sin taktik att få folk att tycka att elbilar som faktiskt finna att köpa nu idag är dåliga och förlegade, eftersom de kommer komma med något mycket bättre om ett par år (utan att för den sakens skull kunna tala om hur mycket bättre och till vilket pris). Det blir inte rimligt att jämföra nutid med framtid vad det gäller bilar! Framtiden kommer alltid vara bättre eftersom tekniken nu och förr utvecklats, och kommer fortsätta göra så.
För det batteriet är det dåligt. Jag har en Zoe med halva batteriet och när jag kör "i låga hastigheter och i varmt klimat" kommer jag 18-20 mil.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av iAkita »

Jerker skrev:
iAkita skrev:
Jerker skrev:
apkungen skrev:
Ingen som har länkat fully charged testet?

Han säger det aldrig i klippet men han fick 164wh/km och 244 km räckvidd på en laddning. Han kör i låga hastigheter och i varmt klimat:

Det är väldigt dåligt!
Wow, det där med räckvidd är verkligen ”a moving goalpost”! För ett par år sedan pratade alla om att när det väl kom en elbil med 20 mils verklig räckvidd, som många faktiskt skulle ha råd med, så skulle de slå igenom på riktigt. Och nu anses drygt 24 mil som väldigt dåligt… Det känns som om de traditionella tillverkarna (och Tesla) lyckats med sin taktik att få folk att tycka att elbilar som faktiskt finna att köpa nu idag är dåliga och förlegade, eftersom de kommer komma med något mycket bättre om ett par år (utan att för den sakens skull kunna tala om hur mycket bättre och till vilket pris). Det blir inte rimligt att jämföra nutid med framtid vad det gäller bilar! Framtiden kommer alltid vara bättre eftersom tekniken nu och förr utvecklats, och kommer fortsätta göra så.
För det batteriet är det dåligt. Jag har en Zoe med halva batteriet och när jag kör "i låga hastigheter och i varmt klimat" kommer jag 18-20 mil.
Aha, då förstår jag och ber om ursäkt för missförståndet! Samma här, även jag kommer 18-20 mil i min "gamla" Zoe sommartid vid torrt väglag om jag är försiktig på gasen och håller mig under 80 km/h. Vad Apkungen missade i Robert's video är att den filmade delen av testet filmades längs en vacker kustväg, det brukar vara så när tillverkarna bjuder in till test, medan återfärden som inte filmades skedde på en större väg med högre hastighet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av apkungen »

Det skulle jag vilja se. 20 mil i en zoe. Han åker ju inte i konstant hastighet direkt och inte såå långsamt. Han åker nog upp emot 80 ibland. Och så kom det en del regn också tror jag. Själv kom jag 65km en gång på full laddning i en zoe när jag körde i 90km/h och plusgrader. Men jag snabbladdare innan och bilen visade då 88 procent men vet inte om det är riktiga 88 procent när man snabbladdar?

De snabbspolar ju hela resan i slutet. Ser aldrig hastigheten gå över 100. Tror inte jag ser 90 heller.

Jag brukar komma runt 10 mil på en laddning men kör då iaf i 100.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av apkungen »

Delade jag fel länk? Här provar jag igen iaf:
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Vasp »

Han har ju räckvidd kvar i slutet i alla fall. Sen är det ju alltid svårt att veta exakt då allt är relativt. Backar, regn, temperatur etc allt är alltid lite annorlunda mellan varje test. Renault själv pratar om mellan 200-300km beroende på omständigheter som realistisk räckvidd. Från det jag har sett från olika källor känns det klart realistiskt. Med sån räckvidd så är Zoe väldigt intressant för mig att skaffa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Det skulle jag vilja se. 20 mil i en zoe. Han åker ju inte i konstant hastighet direkt och inte såå långsamt. Han åker nog upp emot 80 ibland. Och så kom det en del regn också tror jag. Själv kom jag 65km en gång på full laddning i en zoe när jag körde i 90km/h och plusgrader. Men jag snabbladdare innan och bilen visade då 88 procent men vet inte om det är riktiga 88 procent när man snabbladdar?

De snabbspolar ju hela resan i slutet. Ser aldrig hastigheten gå över 100. Tror inte jag ser 90 heller.

Jag brukar komma runt 10 mil på en laddning men kör då iaf i 100.
Jag kör ledigt 17-18 mil i c:a 80 med min Zoe när det är sommar och har då runt 1 mil kvar. En dag, när jag körde blandad körning landsväg/stad max 70 km/h, så körde jag dryga 18 mil och hade c:a 2,5 mil kvar i batteriet.

Räckvidden minskar ju drastiskt om man ökar och kör 90 för att inte tala om 110! Jag testkörde en dag samma sträcka i olika hastigheter och laddade på en Clever med 22 kW och då kom jag fram till att ideala hastigheten var 82-83 km/h för att komma fram så snabbt som möjligt på längre sträckor.

Så här års har jag 8-12 mil.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av iAkita »

apkungen skrev:
Det skulle jag vilja se. 20 mil i en zoe. Han åker ju inte i konstant hastighet direkt och inte såå långsamt. Han åker nog upp emot 80 ibland. Och så kom det en del regn också tror jag. Själv kom jag 65km en gång på full laddning i en zoe när jag körde i 90km/h och plusgrader. Men jag snabbladdare innan och bilen visade då 88 procent men vet inte om det är riktiga 88 procent när man snabbladdar?

De snabbspolar ju hela resan i slutet. Ser aldrig hastigheten gå över 100. Tror inte jag ser 90 heller.

Jag brukar komma runt 10 mil på en laddning men kör då iaf i 100.
Det var då en märklig människa, som tror han vet mer om räckvidden på olika elbilar efter att ha testkört dem en eller ett par gånger, än vad människor som faktiskt äger och kör bilarna varje dag gör! Tro vad du vill, här är en bild från i somras. Helt normal men försiktig körning med AC på i ECO-läge. Förutom att jag under de drygt 18 milen aldrig höll mer än ca 80 km/h (förutom knappt två mil då jag körde i drygt 95 i ECO-läget).

Och om inte det duger så kommer här en video från Madrid där de med ännu försiktigare körning kom 26 mil med den inte lika effektiva Q210 modellen:

http://myrenaultzoe.com/index.php/2013/ ... nge-260km/
185 km trip 2 (640x480).jpg
Så snälla du, rapportera gärna om dina provkörningar, men sluta överdriva och sluta tro att det är hela sanningen. Sluta framförallt ifrågasätta de som faktiskt äger bilarna baserat på en provkörning eller två. Det blir väldigt tröttsamt och riskerar sprida en felaktig bild av bilarnas egenskaper. Kommer du 65 km i en ZOe så är det fel på bilen eller också bromsar du samtidigt som du gasar. Punkt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Vasp »

Efter att ha sett Björn Nylands test av Renault zoe(en äldre modell) så ahr jag en snabb fråga. Kan man ladda 41kwh varianten i ett vanligt motorvärmaruttag? Att han inte kunde ladda hemmavid var väl för att norrmännen kör på 1-fas? Vi i Sverige är mer civiliserade och kör på 3-fas. Min laddning kommer att bestå av motorvärnarstolpe hemmavid. Om jag beställer så att jag får med en laddbox som bonus så ska den sättas upp hos föräldrarna.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Vasp skrev:
Efter att ha sett Björn Nylands test av Renault zoe(en äldre modell) så ahr jag en snabb fråga. Kan man ladda 41kwh varianten i ett vanligt motorvärmaruttag? Att han inte kunde ladda hemmavid var väl för att norrmännen kör på 1-fas? Vi i Sverige är mer civiliserade och kör på 3-fas. Min laddning kommer att bestå av motorvärnarstolpe hemmavid. Om jag beställer så att jag får med en laddbox som bonus så ska den sättas upp hos föräldrarna.
Jag missförstår kanske, men om inte Tesla-Bjørn kunde ladda pga att de har enfas i Norge så lär inte du kunna ladda från motorvärmaruttag i Sverige, eftersom de också är enfas.
Model Y P
Model S P
Model S P
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Vasp »

Renault zoe kan inte ladda på IT system bara på TN system. 2/3 av husen i Norge har IT system. Är en motorvärmarstolpe TN eller IT? Det ska ha nånting med faserna att göra tror jag. Om Renault handlaren i min stad har nån bil för provkörning så kan jag ju testa. Men det tvivlar jag på. Bara Nissan handlarn har nån leaf inne för provkörning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av joel80 »

apkungen skrev:

De snabbspolar ju hela resan i slutet. Ser aldrig hastigheten gå över 100. Tror inte jag ser 90 heller.
Inte så att det där var mph? Isåfall kanske inte så konstigt att han inte körde över 90... :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Vasp skrev:
Renault zoe kan inte ladda på IT system bara på TN system. 2/3 av husen i Norge har IT system. Är en motorvärmarstolpe TN eller IT? Det ska ha nånting med faserna att göra tror jag. Om Renault handlaren i min stad har nån bil för provkörning så kan jag ju testa. Men det tvivlar jag på. Bara Nissan handlarn har nån leaf inne för provkörning.
Nu la du in helt andra parametrar. Om det är ett IT eller TN system avgörs av jordningssystemet och har inget med 1-fas eller 3-fas att göra.

Motorvärmaruttag i Sverige är TN precis som alla andra Schuko-uttag.
Model Y P
Model S P
Model S P
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Vasp »

Tack. Hade fått för mig att det hade med faserna att göra. Då är det i princip säkrat att det blir Zoe som jag köper. Om jag får en bra deal blir det fram till sommarn. Får jag en sämre deal eller ingen deal alls väntar jag in den förhöjda miljöbilsbonusen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av bylund »

Vasp skrev:
Tack. Hade fått för mig att det hade med faserna att göra. Då är det i princip säkrat att det blir Zoe som jag köper. Om jag får en bra deal blir det fram till sommarn. Får jag en sämre deal eller ingen deal alls väntar jag in den förhöjda miljöbilsbonusen.
Man kan tolka det som det, då man i IT är inkopplad på två aktiva faser, istället för att ha en aktiv fas och nolla som i ett TN-system. I Norge i IT-systemet är alltså spänningen mellan faserna 230 V, medan det i Sverige är 230 V mellan fas och nolla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

Båda motorvarianterna av Zoe går att ladda på allt från 6A 1-fas till 32A 3-fas. Själv har jag en laddkabel från EVConnect som ger maximal flexibibiltet. Jag kan ställa den mellan 6-8-10-13-16A och välja 1-fas eller 3-fas på alla strömstyrkorna. Men låga strömstyrkor på 1-fas ger sämre utbyte; förlusterna blir tydligen mycket större.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av apkungen »

iAkita skrev:
apkungen skrev:
Det skulle jag vilja se. 20 mil i en zoe. Han åker ju inte i konstant hastighet direkt och inte såå långsamt. Han åker nog upp emot 80 ibland. Och så kom det en del regn också tror jag. Själv kom jag 65km en gång på full laddning i en zoe när jag körde i 90km/h och plusgrader. Men jag snabbladdare innan och bilen visade då 88 procent men vet inte om det är riktiga 88 procent när man snabbladdar?

De snabbspolar ju hela resan i slutet. Ser aldrig hastigheten gå över 100. Tror inte jag ser 90 heller.

Jag brukar komma runt 10 mil på en laddning men kör då iaf i 100.
Det var då en märklig människa, som tror han vet mer om räckvidden på olika elbilar efter att ha testkört dem en eller ett par gånger, än vad människor som faktiskt äger och kör bilarna varje dag gör! Tro vad du vill, här är en bild från i somras. Helt normal men försiktig körning med AC på i ECO-läge. Förutom att jag under de drygt 18 milen aldrig höll mer än ca 80 km/h (förutom knappt två mil då jag körde i drygt 95 i ECO-läget).

Och om inte det duger så kommer här en video från Madrid där de med ännu försiktigare körning kom 26 mil med den inte lika effektiva Q210 modellen:

http://myrenaultzoe.com/index.php/2013/ ... nge-260km/
185 km trip 2 (640x480).jpg
Så snälla du, rapportera gärna om dina provkörningar, men sluta överdriva och sluta tro att det är hela sanningen. Sluta framförallt ifrågasätta de som faktiskt äger bilarna baserat på en provkörning eller två. Det blir väldigt tröttsamt och riskerar sprida en felaktig bild av bilarnas egenskaper. Kommer du 65 km i en ZOe så är det fel på bilen eller också bromsar du samtidigt som du gasar. Punkt.
Det händer då och då att folk blir upprörda, vet inte exakt vad det är som gör det. Du måste förstå att jag blir förvånad när jag har kommit 65km på en full laddning i 90 en gång och nån berättar att de kan köra tre gånger längre än det. Då måste man väl få ifrågasätta det. Och jag fick ett bra svar också på inlägget efter. Precis lika förvånad att han kommer 18 mil verkar ju du bli av att jag kom 65km. 65km är precis lika sant det.

Jag har åkt på kanske 50 långresor i olika bilar och zoe är en av dem jag kört mest genom sunfleet elbilspool. Visserligen är det en tidig q210 modell men det är nog inte så stor skillnad på dem. Det finns de som äger elbil som bara kör hemma och aldrig har kört långt eller snabbladdat, kanske speciellt de som har en zoe som bara laddar 22kW. Därför tänkte jag att det kan vara så att en person kört några mil i väldigt lugn hastighet och fått ett projicerad räckvidd på 15 mil kvar eller likande, något som inte brukar stämma särskilt bra. Så verkade inte vara fallet utan han hade verkligen åkt långt och mätt den faktiska sträckan han tillryggalagt.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av apkungen »

Hur ser din situation ut förresten? Du äger en Zoe alltså? Kört många långresor? Det är intressant hur man kan ha så olika uppfattning om saker :p. Att man ibland under tuffa förhållanden kommer väldigt kort på en laddning är inte så konstigt.

Anledningen till att jag bara kom 65 km på en laddning kan ha varit, som jag var inne på, att jag snabbladdade och kom upp i 88% men nån gång har jag hört att 88% snabbladdning skulle kunna motsvara 88% av 80% fsktiskt SoX. Att snabbladdning bara går till 80%.

Jag körde iaf 31km från Hålla i Västerås med 88% SoC till Enköping och kom fram med 40% laddning kvar. Uträknat blir det 65 km på 100 %. Men bilen kan ju ha visat lite fel osv eller så är det just så att det var 88% av 80% och det innebär isf 70% egentlig SoC och att jag använde cirka 30% SoC på 30km och hade egentligen en räckvidd på 10mil. Det är det jag brukar få när jag kör Zoe.

Den här räckviddsberäknaren har nog länkats till förut men där kan man se att om man kör i 70km/h i 25 grader utan AC på så kan man komma 18 mil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html

Med samma körsätt med en 100D så kommer man 865km på en laddning enligt teslas räckviddsberäknare :lol: (finns nog bara om man går in via desktop-version)
https://www.tesla.com/sv_SE/models
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

OK, lite tydligare fakta om mina långresor, då:

I somras, Malmö ToR. (Jag bor ett par mil söder om Nyköping). Vi laddade på Clever.
Hemmet - Brahehus 156 km
Braehus - Ljungby 153 km
Ljungby - Örkelljunga 72 km
Örkelljunga - Malmö 110 km
Motorväg, c:a 80 km/h, genomsnittsförbrukning 1,33 kWh/mil

I somras, Halmstad ToR, laddade på Clever:
Hemmet - Brahehus 156 km
Braehus - Ljungby 153 km
Ljungby - Halmstad 81 km
Denna resa gjorde jag på en dag ToR, sammanlagt c:a 780 km

I våras, Karlstad ToR, laddade på Clever
Hemmet - Örebro 140 km
Örebro - Karlstad 112 km

Och så har jag åkt till Göteborg, Uppsala, Sigtuna mfl. ställen under det år jag haft bilen. Jag har rätt bra koll på hur långt jag kommer med min Zoe. När jag ska korta sträckor här hemma så bränner jag på i 110 på motorvägen (Ställer farthållaren på 116 som ger ungefär 110 enligt GPS:en). Till Norrköping har jag c:a 35 km och så här års har jag c:a 25 km kvar i batteriet när jag kommer hem och då har jag inte gjort några försök att spara på energin. Jag har dubbdäck. Så alltså en räckvidd på 95 km vintertid i motorvägsfart med dubbdäck.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av apkungen »

Som sagt. Jag var nöjd med ditt svar redan innan: "Då måste man väl få ifrågasätta det. Och jag fick ett bra svar också på inlägget efter." Det är snarare iAkita som jag skriver till.

Och nu fick jag ännu bättre svar. Imponerande räckvidd. Man tjänar verkligen på att köra långsamt.

När du skriver att du har 35km o när du kommer hem har du 25km kvar om du kör i 110. Menar du att du kör ToR och kommer hem med 25km räckvidd, dvs 95km räckvidd eller menar du att du åker detv enkelresa och alltså har 60km så här års när du ligger i 110?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Som sagt. Jag var nöjd med ditt svar redan innan: "Då måste man väl få ifrågasätta det. Och jag fick ett bra svar också på inlägget efter." Det är snarare iAkita som jag skriver till.

Och nu fick jag ännu bättre svar. Imponerande räckvidd. Man tjänar verkligen på att köra långsamt.

När du skriver att du har 35km o när du kommer hem har du 25km kvar om du kör i 110. Menar du att du kör ToR och kommer hem med 25km räckvidd, dvs 95km räckvidd eller menar du att du åker detv enkelresa och alltså har 60km så här års när du ligger i 110?
ToR, har alltså kört 70 km och har 25 km kvar när jag kommer hem igen. För att vara lite noggrannare så har jag 10 km stor och bred landsväg fram till motorvägspåfarten som är så otraffikerad att oftast kör närmare 110 än 90 på den sträckan och sen resten motorväg, så det är inte exakt 110 hela vägen, men ändå.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av apkungen »

Jerker skrev:
apkungen skrev:
Som sagt. Jag var nöjd med ditt svar redan innan: "Då måste man väl få ifrågasätta det. Och jag fick ett bra svar också på inlägget efter." Det är snarare iAkita som jag skriver till.

Och nu fick jag ännu bättre svar. Imponerande räckvidd. Man tjänar verkligen på att köra långsamt.

När du skriver att du har 35km o när du kommer hem har du 25km kvar om du kör i 110. Menar du att du kör ToR och kommer hem med 25km räckvidd, dvs 95km räckvidd eller menar du att du åker detv enkelresa och alltså har 60km så här års när du ligger i 110?
ToR, har alltså kört 70 km och har 25 km kvar när jag kommer hem igen. För att vara lite noggrannare så har jag 10 km stor och bred landsväg fram till motorvägspåfarten som är så otraffikerad att oftast kör närmare 110 än 90 på den sträckan och sen resten motorväg, så det är inte exakt 110 hela vägen, men ändå.
Tack för all info. Intressant. Ska bli kul att testa 41kwh-modellen när den kommer. Låter som att du får bättre räckvidd ändå än det jag har upplevt de 10-20 ggr jag har kört Zoe. Har du 240km modellen? Brukar du starta med bilen varm?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av apkungen »

apkungen skrev:
Jerker skrev:
apkungen skrev:
Som sagt. Jag var nöjd med ditt svar redan innan: "Då måste man väl få ifrågasätta det. Och jag fick ett bra svar också på inlägget efter." Det är snarare iAkita som jag skriver till.

Och nu fick jag ännu bättre svar. Imponerande räckvidd. Man tjänar verkligen på att köra långsamt.

När du skriver att du har 35km o när du kommer hem har du 25km kvar om du kör i 110. Menar du att du kör ToR och kommer hem med 25km räckvidd, dvs 95km räckvidd eller menar du att du åker detv enkelresa och alltså har 60km så här års när du ligger i 110?
ToR, har alltså kört 70 km och har 25 km kvar när jag kommer hem igen. För att vara lite noggrannare så har jag 10 km stor och bred landsväg fram till motorvägspåfarten som är så otraffikerad att oftast kör närmare 110 än 90 på den sträckan och sen resten motorväg, så det är inte exakt 110 hela vägen, men ändå.
Tack för all info. Intressant. Ska bli kul att testa 41kwh-modellen när den kommer. Låter som att du får bättre räckvidd ändå än det jag har upplevt de 10-20 ggr jag har kört Zoe 210-modellen. Har du 240km modellen? Brukar du starta med bilen varm?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 41 kWh

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Jerker skrev:
apkungen skrev:
Som sagt. Jag var nöjd med ditt svar redan innan: "Då måste man väl få ifrågasätta det. Och jag fick ett bra svar också på inlägget efter." Det är snarare iAkita som jag skriver till.

Och nu fick jag ännu bättre svar. Imponerande räckvidd. Man tjänar verkligen på att köra långsamt.

När du skriver att du har 35km o när du kommer hem har du 25km kvar om du kör i 110. Menar du att du kör ToR och kommer hem med 25km räckvidd, dvs 95km räckvidd eller menar du att du åker detv enkelresa och alltså har 60km så här års när du ligger i 110?
ToR, har alltså kört 70 km och har 25 km kvar när jag kommer hem igen. För att vara lite noggrannare så har jag 10 km stor och bred landsväg fram till motorvägspåfarten som är så otraffikerad att oftast kör närmare 110 än 90 på den sträckan och sen resten motorväg, så det är inte exakt 110 hela vägen, men ändå.
Tack för all info. Intressant. Ska bli kul att testa 41kwh-modellen när den kommer. Låter som att du får bättre räckvidd ändå än det jag har upplevt de 10-20 ggr jag har kört Zoe. Har du 240km modellen? Brukar du starta med bilen varm?
Den är ju alltid kall utom när jag stannat efter vägen och snabbladdat. Spelar ingen roll om man timar laddningen så att den ska vara klar tills man ska köra iväg eftersom det krävs mer än hemladdningseffekt för att värma batterierna bara av själva laddningen. Det finns inget i Zoe som värmer batteripacket annars. Men när man laddar på 22 kW så stiger temperaturen i batteriet.
Jag har 240-modellen.

Edit: På sommaren är förstås batteripacket tillräckligt varmt när man startar...
Skriv svar