Hej vänner,
På väg att köpa bil nr2
Säljaren missade att supermiljöbilspremien om 40 000kr var inbetald till finansbolaget och nu när vi närmar oss affär vill han ha 40+moms extra.
Gick till företagets "ekonomikillar" som sa nej för fan, ingen kostnad som burits av köparen, se det som en stående rabatt på alla sånna bilar, det ska du inte betala.
Vad säger ni?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ersätta ursprungsköpare för premien?
Moderator: Redaktion
Ersätta ursprungsköpare för premien?
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Re: Ersätta ursprungsköpare för premien?
Hur har leasingbolaget hanterat den? Har den dragits av på restvärdet?Frettoo skrev:Hej vänner,
På väg att köpa bil nr2
Säljaren missade att supermiljöbilspremien om 40 000kr var inbetald till finansbolaget och nu när vi närmar oss affär vill han ha 40+moms extra.
Gick till företagets "ekonomikillar" som sa nej för fan, ingen kostnad som burits av köparen, se det som en stående rabatt på alla sånna bilar, det ska du inte betala.
Vad säger ni?
Som förhöjd första betalningdstr skrev:Hur har leasingbolaget hanterat den? Har den dragits av på restvärdet?Frettoo skrev:Hej vänner,
På väg att köpa bil nr2
Vad säger ni?
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Då förstår jag verkligen inte - om han glömt bort den premien och räknat ut ett pris på bilen utifrån det han betalat initialt för bilen så borde ju 40k dras av från priset. Eller snubblar jag i tankebanan?Frettoo skrev:Som förhöjd första betalningdstr skrev:Hur har leasingbolaget hanterat den? Har den dragits av på restvärdet?Frettoo skrev:Hej vänner,
På väg att köpa bil nr2
Vad säger ni?
De säger såhär.
1. Det är inte en kostnad som burits av säljaren
2. Det är -förenklat- en stående rabatt på alla supermiljöbilar
"Du ska självklart inte betala 40 000kr för något säljaren betalade 0kr för, "rabatten" skall gynna brukaren, inte säljaren.
Spontant vill jag såklart betala, det känns som att göra rätt för sig, meen.. jag köper ju deras resonemang.
Hur menar du dstr, betala eller inte?
"Du ska självklart inte betala 40 000kr för något säljaren betalade 0kr för, "rabatten" skall gynna brukaren, inte säljaren.
Spontant vill jag såklart betala, det känns som att göra rätt för sig, meen.. jag köper ju deras resonemang.
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Jag vet ju bara hur jag räknat i mitt fall.Frettoo skrev:De säger såhär.
När jag varit på väg att sälja bilen så har jag tittat på mitt finansieringsavtal. Där står det 600k (inte exakt, men som exempel) som restvärde. Det var vad det var när jag köpte bilen.
Så om jag vill sälja bilen till någon som tar över leasingavtalet idag - och värderar bilen till 900k så borde ju den personen betala 300k.
Sen kommer premien in i bilden.
I mitt fall så kom den X månader efter att jag köpt bilen, och drogs av på skulden. I praktiken så föll mitt restvärde till 560k.
Så om jag ville ha 300k initialt så följer ju 40k rabatten med till nästa köpare. Eller så kan man komma på sin tankevurpa i efterhand och försöka begära 340k i mellanskillnad.
Jag vet inte om jag hjälper eller förvirrar.
Jag har svårt att svara på din fråga, eftersom jag inte vet hur priset resonerats fram från början. Om du tar över leasingavtalet så tycker jag att rabatten borde följa med. Om du köper loss bilen så borde säljaren "realisera" sin vinst. Om man som exempel tittar på hus nära järnvägar så har boende fått både pengar och renoveringar av banverket för tex 3-glas fönster. Det är ju knappast något dom drar av på priset när dom väl säljer...
Jag tolkar det som att du menar -som mina ekonomikillar på Grant thornton- att premien stannar kvar "på bilen" så länge den leasas. Dvs inte betala.
Va det rätt?
Va det rätt?
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Ja, det tycker jag.Frettoo skrev:Jag tolkar det som att du menar -som mina ekonomikillar på Grant thornton- att premien stannar kvar "på bilen" så länge den leasas. Dvs inte betala.
Va det rätt?
I praktiken så tar du över ett hyresavtal.
Tack för svar!
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme