Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?
Moderator: Redaktion
Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?
I Sydkorea finns en regel att om det tar längre tid än 10h att ladda en elbil via nån form av standarduttag så får den inte 18kusd i subventioner. Den officiella anledningen är att "man vill förhindra det jobbiga i att vänta så länge på att bilen ska ladda klart typ". Sjukaste jag hört. Den riktiga anledningen lär vara att de inte vill ge tesla och bud subventioner. Något som för väl är, är på väg att ändras
http://insideevs.com/south-korea-to-con ... model-s-x/
http://insideevs.com/south-korea-to-con ... model-s-x/
Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?
Mycket, mycket märkligt! 

X100 lev.14/8-18.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?
Korkat om det är sant!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?
Dumma politiker om det är sant. Nästa regel blir att göra mindre bensintankar för det är så dyrt att tanka bensin
Fast jag har en lösning om Hyundai läser. Jo, ni mjukvarubegränsa batteriet till 50% när det laddas från en Schukel med medföljande laddsladd. Sedan kan man ställa om till för rangemode så får man använda resten av batteriet om man vill.

Fast jag har en lösning om Hyundai läser. Jo, ni mjukvarubegränsa batteriet till 50% när det laddas från en Schukel med medföljande laddsladd. Sedan kan man ställa om till för rangemode så får man använda resten av batteriet om man vill.

Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?
Det är sant. Reuters är ursprunget till artikeln och de har citat från flera riktiga politiker i Sydkorea varav en är motsvarande miljöminister.Teslaspolen skrev:Korkat om det är sant!
Det låter ganska sannolikt att Hyundai valde en batteristorlek som garanterat får subventioner istället för att lansera en bil som kanske får subventioner vid någon oklar framtida tidpunkt.
Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?
Men subventionerar dom exporterade bilar? Borde dom inte kunna ha en inhemsk modell och en exportmodell med större batteri?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?
Å andra sidan kanske det är just detta som drivit dem till att utveckla en så snål bil som Ioniq verkar vara.
Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?
Mkt troligt faktist... Men varför som sagt var inte ha en med lite större batteri för export ändå, himla knepigt...jonasl skrev:Å andra sidan kanske det är just detta som drivit dem till att utveckla en så snål bil som Ioniq verkar vara.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?
De hade ju inte trott att batteribilen skulle bli en sån stor produkt utan tänkte sig att hybriden skulle bli den stora. Därför kanske de inte såg framför sig att de skulle kunna ha olika varianter för hemmamarknaden och export.Bjelke skrev:Mkt troligt faktist... Men varför som sagt var inte ha en med lite större batteri för export ändå, himla knepigt...jonasl skrev:Å andra sidan kanske det är just detta som drivit dem till att utveckla en så snål bil som Ioniq verkar vara.
Re: Dum regel gjorde att ioniq electric fick litet batteri?
Anledningen till regeln var att politikerna ville få bilar som gemene man skulle kunna ladda på en rimlig tid, men det slog fel (för att de gjorde ett fel antagande om elbilars utveckling). De jobbar på att byta ut den mot att istället ge subventioner till bilar som kan snabbladdas. Med lite tur kan en sådan sak beslutas om i juni.
Model S85D -15, "Voltaire"