laddstationer från Skekraft i Ånäset och Bygdeå.
Moderator: Redaktion
laddstationer från Skekraft i Ånäset och Bygdeå.
NU på Onsdag den 25/1 så ska Skelleftekraft öppna upp två nya laddstationer i Robertfors kommun. Både blir lämpligt placerad längs e4. I Ånäset blir det vi Ok/Q8 och i Bygdeå blir det vid Frasses/Ica. Här antar jag att det blir en Snabbladdare med CCS,Chademo och typ 2 kontakt precis som vid Ok/Q8 i Skellefteå. Blir nu enkelt att köra elbil oavsett märke mellan Umeå och Skellefteå. Blir bara cirka 7 mil mellan Ånäset och Skellefte som längsta hopp.
http://norran.se/affarsliv/skelleftea-k ... ors-745555
http://norran.se/affarsliv/skelleftea-k ... ors-745555
- Monark1954
- Teslaägare
Re: laddstationer från Skekraft i Ånäset och Bygdeå.
Skellefteå Kraft installerar eluttag för elbil enligt Mode 3. Uttag av typ 2.
Laddhastigheten styrs enbart av bilens laddare.
Knappt hälften av Sveriges elbilar har en 3,7 kW laddare så dessa får stanna ett par timmar i Ånäset/Bygdeå innan de åker vidare.
En Tesla med standard 11 kW laddare får även stanna flera timmar för att få 15 mil laddning till.
Enbart 12% av Sveriges elbilar (Renault ZOE) kan ladda 0-80% på ca 1 timme.
Powercircel.org som på sen hemsida gör intryck att de är en del av energimyndigheten vidhåller att semisnabbladdare är ett korrekt begrepp.
På deras hemsida emobility.se som ger råd till de som köper eluttag/laddare för elbilar skriver de att en semisnabbladdare kan ladda en elbil fullt på 0.5 - 2 timmar. Någon som kan det förutom Renaul ZOE och några nya BMW. 11 kW BMW tar väl ändå rätt lång tid att ladda då batteriet är större.
Umeå energi, elbolagen i Dalarna med flera förstår att det är DC snabbladdare på 50kW (Chademo/CCN) som behövs för att gynna resande med elbilar.
ELuttag med typ 2 kontakt är destinationsladdare, fungerar bra om man stannar över dagen eller över natten men inte för att resa längre.
Ur press relisen från SKellefteå Kraft. De har rättat formuleringarna något efter kritik av vad de skrev för deras invigning i Lycksele.
"I Bygdeå etableras en semisnabbladdare vid Frasses/ICA och i Ånäset etableras en semisnabbladdare vid OKQ8. Semisnabbladdarna är av fabrikatet Ensto Chago Pro och möjliggör laddning av två elbilar samtidigt med en maximal laddeffekt på 22 kW/uttag. Laddtiden varierar beroende på specifikationerna för varje bilmodells inbyggda laddanordning."
Laddhastigheten styrs enbart av bilens laddare.
Knappt hälften av Sveriges elbilar har en 3,7 kW laddare så dessa får stanna ett par timmar i Ånäset/Bygdeå innan de åker vidare.
En Tesla med standard 11 kW laddare får även stanna flera timmar för att få 15 mil laddning till.
Enbart 12% av Sveriges elbilar (Renault ZOE) kan ladda 0-80% på ca 1 timme.
Powercircel.org som på sen hemsida gör intryck att de är en del av energimyndigheten vidhåller att semisnabbladdare är ett korrekt begrepp.
På deras hemsida emobility.se som ger råd till de som köper eluttag/laddare för elbilar skriver de att en semisnabbladdare kan ladda en elbil fullt på 0.5 - 2 timmar. Någon som kan det förutom Renaul ZOE och några nya BMW. 11 kW BMW tar väl ändå rätt lång tid att ladda då batteriet är större.
Umeå energi, elbolagen i Dalarna med flera förstår att det är DC snabbladdare på 50kW (Chademo/CCN) som behövs för att gynna resande med elbilar.
ELuttag med typ 2 kontakt är destinationsladdare, fungerar bra om man stannar över dagen eller över natten men inte för att resa längre.
Ur press relisen från SKellefteå Kraft. De har rättat formuleringarna något efter kritik av vad de skrev för deras invigning i Lycksele.
"I Bygdeå etableras en semisnabbladdare vid Frasses/ICA och i Ånäset etableras en semisnabbladdare vid OKQ8. Semisnabbladdarna är av fabrikatet Ensto Chago Pro och möjliggör laddning av två elbilar samtidigt med en maximal laddeffekt på 22 kW/uttag. Laddtiden varierar beroende på specifikationerna för varje bilmodells inbyggda laddanordning."
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Stark Varg el enduro
- lator
- Teslaägare
Man kan ju undra hur de tänker... Om de nu har ett visst belopp att jobba med så skulle de ju kunna förvalta detta på ett sätt som möjliggör elbilars utveckling för inte kommer "Svensson" (ej att förväxla med Svenssons) att byta till elbil om det inte går snabbt och enkelt att ladda. 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Monark1954
- Teslaägare
Nu är huvudfrågan att få DC snabbladdare som laddar upp till 50 kW och inte eluttag som är beroende på bilens laddare men prisbilden speglar ev. en miss i tänket.
Jag lade en kommentar på Skellefteåkrafts Facebooks sida om deras eluttag för elbilar i Lycksele.
Martin Klintefelt räknade ut att med 2 kr/min som de tog i Lycksele blir elkostnaden
för en elbil med 3,7 kW laddare 33 kr/kWh, för en elbil med 11 kW laddare blir kostnaden 11 kr/kWh.
Skellefteåkraft hade skrivit att deras taxa var något högre än deras elkunder betalar i sin bostad.
Allt lite högre än vad andra kommersiella tar.
Nu vet jag inte vad debiteringen är i Ånäset och Bygdeå. Kommentaren stämmer med deras Lycksele eluttag för elbilar.
DC snabbladdare som ger upp till 50 kW oavsett bilens laddare betalar jag gärna för så de får rimlig lönsamhet men inte destinationsladdare till hög kostnad.
Jag lade en kommentar på Skellefteåkrafts Facebooks sida om deras eluttag för elbilar i Lycksele.
Martin Klintefelt räknade ut att med 2 kr/min som de tog i Lycksele blir elkostnaden
för en elbil med 3,7 kW laddare 33 kr/kWh, för en elbil med 11 kW laddare blir kostnaden 11 kr/kWh.
Skellefteåkraft hade skrivit att deras taxa var något högre än deras elkunder betalar i sin bostad.

Nu vet jag inte vad debiteringen är i Ånäset och Bygdeå. Kommentaren stämmer med deras Lycksele eluttag för elbilar.
DC snabbladdare som ger upp till 50 kW oavsett bilens laddare betalar jag gärna för så de får rimlig lönsamhet men inte destinationsladdare till hög kostnad.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Stark Varg el enduro
Stark Varg el enduro
Om det blir 22kw laddare som dyker upp så är jag säker på att de har en deal med Renault för att få mig att köpa en Zoe. Zoe med det nya batteriet blir den enda som är praktiskt brukbart då. Mina "långresor" kommer att gå ner till Umeå. För min sinnesro vill jag ha laddare längs vägen. Man kör inte alltid i så bra förhållanden.
Och Skellefteå kraft som började så bra med Snabbladdaren och Superchargers på Ok/Q8 i Skellefte.
.
De har i alla fall en bättre täckning på sina laddare än Umeå energi. Deras finns endast än så länge runt Ume stad.
Och Skellefteå kraft som började så bra med Snabbladdaren och Superchargers på Ok/Q8 i Skellefte.

De har i alla fall en bättre täckning på sina laddare än Umeå energi. Deras finns endast än så länge runt Ume stad.
De finns faktiskt lagar i Sverige som förbjuder ockerpriser om jag inte är helt fel på de. Denna lag borde gå att använda i detta fall.Monark1954 skrev:Nu är huvudfrågan att få DC snabbladdare som laddar upp till 50 kW och inte eluttag som är beroende på bilens laddare men prisbilden speglar ev. en miss i tänket.
Skellefteåkraft hade skrivit att deras taxa var något högre än deras elkunder betalar i sin bostad.![]()
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Det kombinerat med att priset påel ska anges som öre/kWh och inget annat. Hade de satt ut 3300öre/kWh eller möjligen 33kr/kWh så hade flerchaffis75 skrev:De finns faktiskt lagar i Sverige som förbjuder ockerpriser om jag inte är helt fel på de. Denna lag borde gå att använda i detta fall.Monark1954 skrev:Nu är huvudfrågan att få DC snabbladdare som laddar upp till 50 kW och inte eluttag som är beroende på bilens laddare men prisbilden speglar ev. en miss i tänket.
Skellefteåkraft hade skrivit att deras taxa var något högre än deras elkunder betalar i sin bostad.![]()

Nu är ju dessa priser orimligt höga, men på ett ställe där det knappt finns alternativ är det ju på sätt och vis bra att det kostar per minut, så att man inte står och blockerar i timmar med en laddhybrid som laddar långsamt och i så fall bara betalar några kronor för det. Kopplar man in något som inte klarar av att ladda mer än 3,7 kW så är ju det inte riktigt Skellefteå Krafts fel. Men jag tror ju samtidigt att de skjuter sig själva i foten med den här prissättningen. Man kommer ju göra allt för att inte ladda där, inklusive att inte ta bilen till ställen där man är beroende av dessa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det här med att blockera ladduttag är ju väldigt lätt att lösa genom att ha lastbalancering mellan flera uttag. Teslas Wallbox fixar ju detta redan och borde finnas på flera andra uttag inom kort. Om leverantörer istället kan välja att sälja per tid finns det noll, zero, nada, "0" intresse att köpa eller utveckla riktiga grejer, så klart.
El ska säljas per kWh och inget annat. Detta behöver vi få lagstiftat på EU-nivå, tycker jag.
El ska säljas per kWh och inget annat. Detta behöver vi få lagstiftat på EU-nivå, tycker jag.
Om de envisas med galna prismodeller till extrema priser kommer de ju inte att sälja något. Problemet verkar ju vara att de inte förstår att prismodellen är galen. Jag tror nog inte att vi behöver mer reglering av hur man får sälja laddning, snarare mindre, så att fler kan komma in på marknaden. Jag försöker inte argumentera för att en ren pris per minut-modell är bra för dessa laddkontakter, bara att det inte är helt svartvitt.
Nu står det 1 kr/min på deras typ 2-uttag, så jag får det till halva priset mot ovan angivet. Men det krävs Zoe eller Tesla med dubbelladdare för att komma ner i rimliga priser per kWh för det.
Nu står det 1 kr/min på deras typ 2-uttag, så jag får det till halva priset mot ovan angivet. Men det krävs Zoe eller Tesla med dubbelladdare för att komma ner i rimliga priser per kWh för det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
kanske nån smart kommer med en portabel dc laddare, 100kw ac in och ccs/chademo ut, pris? 10-15ksek? marknad?
ms 76132 "Eleamore"
Stor marknad är min första känsla. Jag hade definitivt köpt.12man skrev:kanske nån smart kommer med en portabel dc laddare, 100kw ac in och ccs/chademo ut, pris? 10-15ksek? marknad?
Fast var skulle man koppla in en sådan? Inte många ställen där gemene man har tillgång till sådana effekter.
Fler ställen än du kan tro. Ett av mina företag samtalar med ett par BRF:er i Sverige om att sätta snabbladdare och det var lättare än man kan tro att fixa power.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Fast hade inte den blivit jättestor? Tänk på hur stora skåpen är vid snabbladdare.12man skrev:kanske nån smart kommer med en portabel dc laddare, 100kw ac in och ccs/chademo ut, pris? 10-15ksek? marknad?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Fast det var "portabla" jag hakade upp mig mot. Dessa skulle väl vara för mer fast installation? Inte bara att man kommer förbi med sin snabbladdare när man vill ladda?beef skrev:Fler ställen än du kan tro. Ett av mina företag samtalar med ett par BRF:er i Sverige om att sätta snabbladdare och det var lättare än man kan tro att fixa power.
Och som Teslaspolen säger, det är en fråga hur portabla dessa verkligen skulle bli.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Fast här pratar vi om portabla grejor.beef skrev:Fler ställen än du kan tro. Ett av mina företag samtalar med ett par BRF:er i Sverige om att sätta snabbladdare och det var lättare än man kan tro att fixa power.
Var hittar du AC-uttag som levererar 450 Ampere? Eller 3-fas på 150A?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
vi med äldre tesla kan ju ha eller köpa till 22kw ac laddare, men nya bilar med max 16,5, tänkte även på alla andra som bara har typ skitlåg ac laddning man ändå har ccs eller chademo som då inte kan nyttja 22kw ac ens.
skulle skrivit upp till 100kw
men den bättre frågan är kanske varför elbolag väljer att sätta upp 32a 3fas laddstolpar, är en ccs eller chademo så osmaklig för dem eller var klämmer skon?
skulle skrivit upp till 100kw
men den bättre frågan är kanske varför elbolag väljer att sätta upp 32a 3fas laddstolpar, är en ccs eller chademo så osmaklig för dem eller var klämmer skon?
ms 76132 "Eleamore"
Är väl åtminstone dubbelt så dyrt med en CSS/chademo som ett par Typ2 22kw+uttag är? Kostnad brukar ha betydelse... 

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Katastrof att inte ha CSS/chademo.
Exempel för en gammal Nissan Leaf 24kWh med 3,3kW.
Chademo 50Kw, 30 min fulladdning
Schuko 230V(eller Typ 2 16A), 16A, 3,7kW(netto 3,3kW), 7 timmar 20min
15ggr längre laddtid om man inte har CSS/chademo!!!
Exempel för en gammal Nissan Leaf 24kWh med 3,3kW.
Chademo 50Kw, 30 min fulladdning
Schuko 230V(eller Typ 2 16A), 16A, 3,7kW(netto 3,3kW), 7 timmar 20min
15ggr längre laddtid om man inte har CSS/chademo!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Förutom att många av elbolagen inte verkar förstå hur det fungerar med elbilsladdning så är naturligtvis den högre kostnaden för en laddare ett tungt argument. Kostnaden för 22kW Typ2 uttag är rimligen väldigt liten i förhållande till en DC-laddare. 22 kW Typ2 uttag är ju precis som du skriver egentligen bara ett vanligt 32A 3-fasuttag med annorlunda utformning och lite elektronik för kommunikation. Inga dyra grejer alls.12man skrev:men den bättre frågan är kanske varför elbolag väljer att sätta upp 32a 3fas laddstolpar, är en ccs eller chademo så osmaklig för dem eller var klämmer skon?
En CCS eller CHAdeMO är en laddare med relativt dyra komponenter. Och förstår man inte den praktiska skillnaden mellan AC och DC för elbilsladdning, så är det klart man som elbolag väljer att sätta upp Typ2-uttag. Det är beklämmande att kunskapsnivån hos vissa elbolag verkar vara så fruktansvärt låg.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Om problemet är att det inte finns tillgång till mer än 400V 32A.
Då skulle en lösning vara CSS/chademo på 22kW.
Finns sådana över huvud taget?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kan någon verifiera att det verkligen är 22kW uttag? Monark1954 testade ju tidigare stolpar från Skekraft och de var bara 11kW per uttag. Verkligen inget man vill betala dyrt för.
Elbilist sedan 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jo det finns såna, både som byggda enbart för den effekten och allternativet att ställa in en std på tex 22kW...Zalman3 skrev:Om problemet är att det inte finns tillgång till mer än 400V 32A.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det finns men dom jag sett är vääääldigt mkt dyrare än så12man skrev:kanske nån smart kommer med en portabel dc laddare, 100kw ac in och ccs/chademo ut, pris? 10-15ksek? marknad?

Som flera sagt så blir dom ganska stora oxo (och tunga).
Men när dom kommer ner i pris (och det gör dom nog) så blir det riktigt intressant

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19