Skrapande bromsar
Moderator: Redaktion
Re: Skrapande bromsar
Vad är problemet med enkolvsok? De är lite lättare än flerkolvsok, och kanske lite mindre exakt känsla när man bromsar? Men den exaktheten döljs väl ändå av de elektromekaniska bromsarna?
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja, det måste göras fail-safe, alltså så att bromsen aktiveras när signalen försvinner. Det borde gå att få till tycker jag.Bjelke skrev:AhaLarsL skrev:Nja alltså elektromagnetiskabromsar inte elektriskt styrda friktionsbromsar.du tänkte så
Well det finns ju regen så...![]()
Näe allvarligt, det är ingen dum idé alls.... Kruxet är väl det där med mekanisk koppling mellan förare och bromsar men
jag tror det går att lösa iaf
Vid full autonomi borde det iaf bli "logiskt" iaf... (Ingen "förare" lixom)
Nackdelen är att det kanske blir väldigt tunga? Men fördelen är ju att de aldrig kommer att slitas ut, aldrig börja vibrera.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Vilka elektromagnetiska bromsar?bylund skrev:Vad är problemet med enkolvsok? De är lite lättare än flerkolvsok, och kanske lite mindre exakt känsla när man bromsar? Men den exaktheten döljs väl ändå av de elektromagnetiska bromsarna?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Elektromekaniska menar jag...Nicke Nyfiken skrev:Vilka elektromagnetiska bromsar?bylund skrev:Vad är problemet med enkolvsok? De är lite lättare än flerkolvsok, och kanske lite mindre exakt känsla när man bromsar? Men den exaktheten döljs väl ändå av de elektromagnetiska bromsarna?

(även om det säkert sitter någon elektromagnet i dess styrning)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
Jag har räknat lite på det och kom fram till att det handlar om väldigt mycket energi som ska hanteras. Fungerar bra vid normal hastighetssänkning men inte vid behov av större krafter. Som exempel behöver man ju ha en bromskraft som överstiger accelerationskraften hos en P100DL+...LarsL skrev:Nja alltså elektromagnetiskabromsar inte elektriskt styrda friktionsbromsar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Problemet med brembo bromsar som finns / fanns på bilar är att de behöver motioneras för att funka och helst komma upp i lite värme
Keramiska liksom kolibrier bromsar skulle funka sämre på tesla då dessa behöver värme innan de börjar funka optimalt
Lite som att köra med slicks till mataffären greppet är sämre än på budget däck
Keramiska liksom kolibrier bromsar skulle funka sämre på tesla då dessa behöver värme innan de börjar funka optimalt

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Dessa ger väldigt låg ofjädrad vikt? Andra fåglar har ju klart mer fjädervikt.e5m1r skrev:Problemet med brembo bromsar som finns / fanns på bilar är att de behöver motioneras för att funka och helst komma upp i lite värme
Då vet vi varför det kvittrar om bromsarna i alla fall.bylund skrev:Dessa ger väldigt låg ofjädrad vikt? Andra fåglar har ju klart mer fjädervikt.e5m1r skrev:Problemet med brembo bromsar som finns / fanns på bilar är att de behöver motioneras för att funka och helst komma upp i lite värme

Jag skyller på autocorrect och iPhone 

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se