Förardörren öppnar bara någon cm...

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Förardörren öppnar bara någon cm...

Inlägg av Johnalm »

För andra gången på mindre än två veckor fick jag åka ut till Väsby för att lämna in bilen med en förardörr som inte öppnar eller stänger utan en massa våld och diverse oljud (metalliskt knak som låter riktigt illa).

Börjar bli riktigt less på att man i en ny bil ska behöva lägga arbetstid på att köra till verkstaden titt som tätt.
Tre gånger (inkl klämd slang till vindrutetorkare) på en dryg månad.

Finns det någon formell gräns i avtal eller liknande för hur mycket "sk•t" man ska behöva ta innan man kan häva köpet eller få någon slags kompensation?

Vad är era erfarenheter?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förardörren öppnar bara någon cm...

Inlägg av Bjelke »

Förlorar 1-2 dagar varje gång och det har väl blivit typ snart 10 gånger jag behövt åka in och dom har dessutom inte fått till det än efter snart två år,
ingen ersättning, inget prat om återköp/byte/kompensation eller nåt alls, men dom är ofantligt trevliga och glada osv där...
Räkna inte med något mer än ett glatt humör från deras sida... Har du tur får du en lånebil som går på el (har jag hört, för mig hände det för så
länge sedan att jag glömt det).
Och har du riktigt stor tur så kanske du bara behöver lämna in den en gång till.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Tack för din uppmuntran :lol:
Kanske skulle kolla inbytespris via Tesla innan den gått för långt och byta till en 100D...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Johnalm skrev:
Tack för din uppmuntran :lol:
Kanske skulle kolla inbytespris via Tesla innan den gått för långt och byta till en 100D...
Du har ju lite enklare att åka skytteltrafik till SC men hur gör vi som bor 60 mil bort?

Vår vänstra Falkon Wing dörr stänger inte vid minusgrader. Har hållit på med SC och 24h supporten ett flertal gånger sen i november.
Väntade på programuppdatering som kom strax före jul. Fungerade ändå inte.
Mejlade stockholm_service@teslamotors.com 26 december och bad dom hämta bilen eller komma och laga den.
Åkte på semester, inget svar alls. Ringde i dag. De hade inget mejl. Har nu sänt mejlet det direkt till en av de trevliga personerna som svarar.

En del i problemet är att felet inte går att återskapa i plusgrader. Köra ner till Stockholm, de gör något, och sen går bilen inte stänga i Sundsvall om det är minusgrader.

Vi som köpt privat torde man kunna använda konsumentköplagen att man skall gå skadelös för ett fel. Även ersättning för egna kostnader för att få en åtgärd. Så tänker jag, får se om jag får rätt och när jag får hjälp.
Har sällan köpt ny bil men om det nu är en tröst verkar kollegor och bekanta även råkat ut för fel på fossilbilar som bilfirman slingrar sig för att slippa åtgärda.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar