Bästa laddlösningen för en Brf med 125 kallgarageplatser?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad skulle den bästa och mest optimala laddlösningen vara för en Brf med 125 kallgarage platser i Stockholm 2017?

Önskemålet är att det ska finnas möjlighet att ladda elbil på alla 125 platserna. Idag finns det motorvärmaruttag till alla platser, max 1-fas 6 A finns tillgängligt så det behövs förstås förstärkas.

Jag tänker mig typ 2 uttagsboxar med 3-fas 16A möjlighet borde vara lite framtidssäkert. Det är egna platser för alla som hyr, i låst garage, så var och en kan ju skaffa lämplig kabel från väggbox till bilen samt låta den hänga kvar där.

Normalt kör väl många max 5-10 mil per dag i storstäder, en del mer eller mindre. Det borde inte vara så många timmars laddning som krävs varje dag.

Men stoppar en elbilsägare i sin sladd varje dag även om det skulle räcka att göra det en gång i veckan?

Hur mycket sammanlagring går det att räkna på?

Räcker det om var tredje bil kan ladda samtidigt?

Någon styrfunktion eller lastdelning är väl obligatoriskt vid så många platser.

Finns det någon bra styrning som även kan kombinera motorvärmaruttagen för ICE med elbilsladdning, de körs väl oftast på morgontimmarna? (Alla skaffar nog inte elbil direkt närmsta åren).
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det är väl olagligt att installera laddning för el bil i flerbostadshus
Det som är tillåtet är laddboxar ( direktivet kanske inte är på plats än men det kommer )
Så laddbox är då svaret gärna som kommunicerar med varandra och variera ström beroende på belastning

Edit:
Prata med GARO eller nån annan som levererar laddboxar vet att GARO stolpar kan fås med vanlig en fas kontakt ( motorvärmare ) och det optimala vore att balansera alla 127 platser om möjligt då skulle verkligen alla få max vad systemet kan ge
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Re: Bästa laddlösningen för en Brf med 125 kallgarageplatser

Det är åtta helt separata garagebyggnader med 16 platser i varje så inget stort garage inuti bostadshusen.

Att det skulle vara olagligt med laddplats i garage under flerbostadshus är inget jag hört, var har du för källa till det?
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Med så många platser OCH osäkert om hur de kommer att utnyttjas bör man nog satsa på någon form av "lastbalansering".

Vet tex att chargeamp jobbar med lastbalanserade 6-pack 1-fas. (Tror att ett sånt 6-pack kostar ungefär 60000-80000kr + installation)

Där man alltså tar 16A 3-fas matning som kan fördelas på upp till 6 boxar som då får 8A 1-fas om alla laddar samtidigt och max 16A 1-fas om 3/6 laddar samtidigt Vilket innebär 1,85-3,7kW/plats. För en Tesla så blir det ändå "halvfullt batteri" över en natt med 3,7kW på 9-12 timmar. Och där i stort sett alla andra elbilar/laddhybrider laddar 0-100% över natten.

Att förse 125 platser med 16A trefas samtidigt kräver en hiskelig matning/effekt =1375kW!

Går man på 6-pack som jag skrev så sjunker effektbehovet till 1/6 = 229kW.

Däremot så kan man gärna dra fram kablar med grövre dimension ändå för att senare kunna säkra upp inkommande matning framöver om det blir fler elbilar/laddhybrider som kräver större matning.

Sen är ju frågan om man verkligen behöver erbjuda laddmöjligheter till alla 125 platserna redan från början?

Man kanske kan välja 1/2 platserna eller 1/4 av platserna eller endast några av garagen (då det var flera separata) initialt och sen bygga ut succesivt? Eller erbjuda två nivåer av laddning till olika kostnad pris? Tex "del av 6-pack" =1,85-3,7kW till en ganska låg kostnad eller "egen dedikerad 11kW=16A 3-fas till en avsevärt högre månadskostnad.

Blir dyyyyrt att ansluta/fast avgift/säkra för att kunna erbjuda hög kapacitet direkt för alla. Särskilt om kanske bara 1/10 av laddplatserna utnyttjas regelbundet.

Sen har dagens boxar ofta möjlighet att vara uppkopplade och läsa ut el-förbrukning för att kunna ta olika betalt utifrån det. Vilket tydligen ska vara tillåtet från årsskiftet?

Kan vara ide att låta något företag som jobbar med sånt här se över alternativ/förslag/kostnader osv

Finns garanterat flera fabrikat på boxar som kan lastbalanseras på något smart sett.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare

Inlägg av beef »

Jag jobbar med just sådana lösningar, tillsammans med www.charge-amps.com.

Skicka mig ett PM så skall jag förklara hur vi kan lösa detta och hur vi löser det för andra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, man vill ansluta bilen varje dag, annars är risken stor att det glöms när det verkligen behövs.

Om man kör korta sträckor varje dag funkar 10A 1-fas utmärkt. Jag skulle rekommendera grupper om 4st som är lastbalanserade från 32A, då kan du som ensam få max 22kW och som minst 5,5kW. Ingen bil, utom Renault, kan ta emot mer än 22kW så mer behöver inte kopplas ihop. En sådan box är Tesla billigast på just nu, men frågar man på många, 125 st, så finns det kanske andra som kan ge ett bra pris.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

[quote="LarsL"]Ja, man vill ansluta bilen varje dag, annars är risken stor att det glöms när det verkligen behövs.

När laddningen är klar, hur mycket effekt tas normalt från elnätet för att hålla batteriet förvärmt vintertid?

Eller stängs allt av till noll strömförbrukning och sedan krävs lite energi för att värma bilen kanske 30 minuter före inställd avresetid?

Jag tänker mig att det vore bra att "klara av" elbilsladdningen helt innan ICE-bilarnas motorvärmare drar igång på morgontimmarna.

Laststyrning skickar ju signal till BEV-bilarna att dra ned på sin laddning, men så funkar det ju inte på ICE bilars motor och kupevärmare.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

22kW på "nattladdning" är nog att "överdimensionera" till onödigt hög kostnad om man inte tror att det är så användningen blir på många år. Men om 4 samtidigt laddar så blir det 5,5kW vilket är ganska vettigt för en Tesla MEN ganska överdimensionerat för alla andra av dagens bilar.

Javisst ska man "framtidssäkra" då det inom 3-8år finns betydlig fler bilar med stora batterier. MEN frågan är om medlemmarna i er förening är beredda att ta den kostnaden redan IDAG?

Boxarna är egentligen bara en del av kostnaden. Installationen av själva boxarna en annan del och slutligen är avgiften/arbetet för en extra grov matning en 3:e del som kan bli rejält dyr utan att man kanske har någon nytta av det ännu på många år.

Är lite som att dimensionera en "bergvärmepump". Normalt sett dimensioneras den inte för att klara "worst case" utan då är det bättre att någon form av "tillskott" i form av elpatron eller liknade går in svinkalla dagar.

Jag säger inte att det ena eller andra är rätt eller fel. Men att rodda 125 olika viljor och få de att samsas kring en investering är redan det en stor utmaning. Lär ju inte vara 125 elbilsfantaster som vet exakt vad de vill och vet exakt hur det funkar nu och för ganska många år framöver...

Det man vill slippa göra om är att "dra kablar mellan/inuti hus och gräva upp diken för ändrad matning" =dyrt/tar tid.

Att en elektriker "byter en box" eller "säkrar upp" om resten av systemet är tillräckligt dimensionerat är nog en hyfsat låg kostnad i sammanhanget skulle jag tro.

Man vill inte heller betala dyrt till elbolagen för att man har säkrat upp för "worst case" och sen inte använder/behöver i närheten av det i praktiken/dagligt bruk.

De boende kanske hellre mot en klart lägre regelbunden kostnad accepterar att i vissa, enstaka fall/nätter inte kunnat ladda absolut fullt under natten utan får komplettera och "stödladda" på stan/längs vägen?
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har för mig att chargeamps box Halo har ett vanligt 230V motorvärmaruttag inbyggt nertill i boxen som också styrs?

OM det är så borde det ju kunna lira hyfsat ihop med ICE-bilarnas vanliga motor/kupevärmare?

Om elbilisterna försöker ladda färdigt innan tex kl 0500 och ICE bilarna i huvudsak laddar 0500-0900?

Men som sagt finns andra som är insatta och säljer såna här grejor som kan hjälpa till och ta fram en bra lösning.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Har kommit rätt långt i förberedelserna med att konvertera våra 62 uttag till Charge-Amps Halo. Vi har fyra gårdar och varje gård har servis om 63A. Så vi behöver precis som ni lastfördelning och möjligen individuell mätning (inte bestämt om vi ska ha det från dag ett eller inte).

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med NewEL http://www.newel.se (som vi blev hänvisade från Charge Amps när jag kontaktade VDn på Elbilsmässan). Av dem har jag nu en offert på ombyggnaden och vi har också säkrat 50% från Klimatklivet. Det är jag rätt säker på att ni kan göra också.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare

Inlägg av beef »

themax skrev:
Har kommit rätt långt i förberedelserna med att konvertera våra 62 uttag till Charge-Amps Halo. Vi har fyra gårdar och varje gård har servis om 63A. Så vi behöver precis som ni lastfördelning och möjligen individuell mätning (inte bestämt om vi ska ha det från dag ett eller inte).

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med NewEL http://www.newel.se (som vi blev hänvisade från Charge Amps när jag kontaktade VDn på Elbilsmässan). Av dem har jag nu en offert på ombyggnaden och vi har också säkrat 50% från Klimatklivet. Det är jag rätt säker på att ni kan göra också.
Vi gör samma, skillnaden är att vi hanterar och hjälper även föreningen med rfid och billing. Kommer förklara och presentera lösningen här på "forat" inom kort.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Det börjar komma en del riktigt bra lösningar, och det gäller ju också att ha många argument till styrelsen och medlemmarna.

I denna förening är de flesta bilarna inom 7,5 basbelopp vilket borde kunna innebära BEV som typ Nissan Leaf, BMW i3, E-golf, Hyundai Ioniq, Renualt Zoe med flera.

De flesta BEV har ju åtminstone 3,7 kW 1-fas 16A laddare så för hemmaladdning kanske det är på den nivån vi bör bygga.

Det finns viss infrastruktur redan, vi har 3x16 A till 10 platser i genomsnitt. Borde kunna funka för 30% BEV om ICE bilarnas motorvärmare blockeras fram till 05.00 kanske.

Som LEO skriver borde det vara elegant lösning om det gick att bygga med förberedelser för framtida uppgraderingar och inte dra på för fullt direkt.

Nu är ju många inte så kunniga i enheterna kilowatt eller ampere, kanske ska vi lägga fram det som att möjlighet att ladda sin mindre BEV cirka tre mil i timmen istället?
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

beef skrev:

Vi gör samma, skillnaden är att vi hanterar och hjälper även föreningen med rfid och billing. Kommer förklara och presentera lösningen här på "forat" inom kort.
Du får *gärna* snabba på med det - vi har inte gått in i den delen då vi initialt tänkte köra schablon, men kan vara bra att veta den dag vi har årsstämman.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare

Inlägg av beef »

themax skrev:
beef skrev:

Du får *gärna* snabba på med det - vi har inte gått in i den delen då vi initialt tänkte köra schablon, men kan vara bra att veta den dag vi har årsstämman.
Skickar dig ett PM, vi missade ju varandra på CES. :)
Fixar ett förslag via mail sålänge, lysande lösningar för BRF och liknande.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag är också nyfiken. Vår förening (där jag sitter med i styrelsen) har 32 garageplatser med motorvärmaruttag, jag har ingen aning om hur de är uppsäkrade men varje garagelänga har en egen huvudentral och kablarna som går mellan motorvärmarboxarna är rejält tjock, som en wienerkorv typ.

Än har inte frågan om elbilsladdning lyfts men jag tänker göra det när mitt inköp närmar sig. Vore bra att ha en klar strategi då.

Behöver ingen info via PM men ser fram mot en tråd med info!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Föreningen fyller 50 år i sommar så garagen med motorvärmare har ju funnits ett tag.

Garagen bör ju hålla minst 50 år till ivarjefall, och då ser troligen bilparken annorlunda ut.

Jag har forskat lite mer i området, på Ratsit.se går det att se fordonsinnehav på varje adress för privatägda fordon.

Utöver de 125 garageplatserna finns det även 80 utomhusparkeringar samt gästparkering och gatuparkering.

Kollar jag på 25 boende i området får jag denna statistik:

1,55 bilar per bostad
12,5% har eget släp
8,5 år är medelåldern på bilarna.

Många ungdomar mellan 20-25 bor kvar hemma.
Det börjar även bli dags för generationsskifte i området.

Om jag spånar på framtiden 10-15 år framåt, kan det tänkas att många standard elbilar har batterier på 40-60 kWh och 3,7 kW laddning borde då funka bra över natten?

De som har två elbilar kanske kan ladda varannan natt i garaget och stå på utomhusparkeringen varannan natt.

Den stora frågan är ju vad det går att räkna för snittförbrukning per dygn.

Kör folk 1 eller 25 mil per dygn i Stockholm?
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Verkar vara många "äldre" bilar. Då kors de nog mindre än genomsnittet och kortare sträckor. Typiska 2:a bilar eller ungdomsbilar? I Stockholm hyfsat centralt skulle jag också gissa att bilarna körs lite kortare. Dessutom inte alltid de används dagligen. Tjänstebilar är ju oftast 1-4 år och körs mer än genomsnittet och används ofta dagligen.

3,7kW kommer man långt med på batteristorlekar på 40-60kWh. Då pratar vi ju räckvidder på 15-30mil och så mycket skulle jag sällan tro att bilarna som du räknar upp används dagligen så då hinner det man förbrukat dagligen oftast laddas upp under natten, dvs typ att man brukar förbruka 1/4-1/2 batterikapaciteten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vi kör lite drygt 7mil/dag på 10A 1-fas laddning som startas efter kl21 på kvällen. Det behövs förvånansvärt lite för att hålla igång en elbil.
Jag gissa att även 6A som sitter där nu skulle funka om det gick att köra det kontinuerligt för alla. Men det skulle ju ändå kräva en översyn/byte av alla ledningar så då kan man kanske likagärna lasta på lite till.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Håller med LarsL det vanliga är nog att man "fladdrar omkring" hemmavid =få mil, nattladdning med låg ström räcker. Eller att man kör längre sträckor. Där man då tex laddar via SuC om det ör Tesla eller IDAG kör laddhybrid. Oavsett så funkar ju låg nattladdning i båda fallen.

Om 3-8år tror jag fortfarande det är ungefär samma körmönster som gäller MEN man har stort batteri även i de bilar som mest "fladdrar runt". Dvs de kanske måste ladda från 50% upp till 80%. (Alltså inte 0-100% på en natt)

Dessutom är det ju ganska många i en BRF i Stockholm som INTE använder bilen dagligen, fram för allt INTE kör sträckor på 20 mil och uppåt DAGLIGEN. Därav att även de klarar sig med ganska långsam laddning.

Det är nog oftare tjänstemän med tjänstebil i Villa utanför storstaden som kör mycket bil dagligen.

De som kör Tesla IDAG är nog ganska ovanliga jämfört med genomsnittet. Kör betydligt fler mil, teknikvänliga, intresserade osv
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag tycker faktiskt att det är för dyrt och just nu opraktiskt att med brf medel bekosta ladduttag till varje individuell parkeringsplats. Det blir också problematisk om innehavaren flyttar.
Tror det bästa inom närmaste tiden börja att sätta upp laddare på publik plats såsom gästparkering. Dels för test, och dels för att vara till gagn för samhället (då det just nu är få elbilar)
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Om jag shanghaiar tråden lite, finns det några vettiga alternativ till Teslas wallbox om en behöver ha utomhusladdning? Även jag ska skicka in en motion till min brf innan årsmötet och då kan det vara bra att ha tittat ut några preliminära alternativ.
Model S85D -15, "Voltaire"
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nu hänger jag inte riktigt med i resonemanget, du säger först att alla bilar är under 7,5 i basbelopp och därför skulle de passa med Nissan Leaf mm och sen säger du att medelåldern på bilarna är 8,5 år. Om medelåldern är på 8,5 år så tänker jag mig att de flesta köper sina bilar begangnade och därmed aldrig skulle lägga så mycket pengar som en elbil kostar idag. Om du hade sagt att de flesta bilarna kostade mer än 7,5 i basbelopp skulle jag se det som en fördel i denna diskussionen. De jag tänker då är att även om de sätts upp elbilsladdarr på alla parkeringsplatser så kommer väldigt få använda dessa av just den anledningen att det finns inte på kartan att köpa en elbil idag och därmed blir det idag en onödig investering som kommer få mycket motstånd när det är väldigt få som kommer ha nytta av det. Mitt förslag hade varit är att fråga runt hur många som har elbil eller funderar på att skaffa elbil och sätt upp så många elbilsladdare plus moms så blir investeringskostnaden inte alls lika stor och möjligtvis så kan de som vill ha laddarna stå gör delar av kostnaden.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Tänkte släppa själva tekniken ett tag och mer spåna lite kring effekt som man faktiskt behöver. Snittbilen åker knappt 1300 mil per år. Längst i Stockholm, men fortfarande kortare än 1300 mil.

När man kommer upp i över 100 anslutna bilar så lär man hamna nån stans där. Det är nog väldigt svårt att säga hur mycket mer bil som körs på midsommar och andra högtider men man har ju lite buffert i bilen så om man bara kollar på ett snitt per dag då blir det 3,6 mil per dag och cirka 7,2kWh laddning som behövs.

Om man som minst är garanterad 230V 6A så får man i dubbelt så mycket, nämligen för 7 mil per natt. Det är alltså om alla bilar i hela huset kört 7 mil eller mer över en dag och alla laddar under samma tio timmars fönster.

Jag tror att det skulle räcka utmärkt med den säkring som redan finns m a o.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

tycker det bör byggas så att det kan laddas "fullt" efter midnatt fram till 4-5, med tanke på hur elförbrukning/pris kurvan ser ut över dygnet, sen kanske intressant att se på förluster i laddningen vid låga/höga strömmar.

kommer heller ej att bli populärt att begränsa fossilmotor/kupevärmare till efter 05:00, finns fortfarande människor med skiftjobb
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Off Grid Byggaren skrev:
Det är åtta helt separata garagebyggnader med 16 platser i varje så inget stort garage inuti bostadshusen.

Att det skulle vara olagligt med laddplats i garage under flerbostadshus är inget jag hört, var har du för källa till det?
Hittar inte källan men det är ett direktiv som förbjuder installation av annat än laddbox/stolpe om syftet är att ladda elbil
Så den förbjuder nyinstallation av röd trefas tex om syftet är att ladda elbil
Befintliga installationer berörs inte
Vet inte om den redan är på plats eller om det är på g
Fick första info från tesla 2015 som tyckte att jag borde skynda och skaffa trefas på min parkeringsplats innan det är försent
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar