Svåra situationer för full autonomi
Moderator: Redaktion
Svåra situationer för full autonomi
Jag åkte förbi den här skylten och tänkte att den är nog svår för en autonom bil att haja.
Fyll på med andra situationer/skyltar som kan tänkas skapa problem när bilarna börjar köra helt själva.Re: Svåra situationer för full autonomi
Små grusvägar som har en vattenpöl. Byborna vet att det är ett stort hål.
Små grusvägar som på vintern plogas ut på sidorna, där går det inte att köra.
Små grusvägar som på vintern plogas ut på sidorna, där går det inte att köra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Svåra situationer för full autonomi
Den autonoma bilen borde förstå att den inte ska ställa sig och vänta på ett järnvägsspår. Skylten är där för människor som inte begriper det utan skylt.Kalle skrev:Jag åkte förbi den här skylten och tänkte att den är nog svår för en autonom bil att haja.Fyll på med andra situationer/skyltar som kan tänkas skapa problem när bilarna börjar köra helt själva.
Re: Svåra situationer för full autonomi
Absolut! Och massor med andra liknande alternativ!Zalman3 skrev:Små grusvägar som har en vattenpöl. Byborna vet att det är ett stort hål.
Små grusvägar som på vintern plogas ut på sidorna, där går det inte att köra.
X100 lev.14/8-18.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4461
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Svåra situationer för full autonomi
Inga bilder. Men omledningarna runt slussen och Norrtull som varierar på daglig basis och ibland är svåra att hänga med i för en annan..
Model Y LR AWD 2022
- Elbilisten
- Inlägg: 465
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Svåra situationer för full autonomi
Korsningar med väjningsplikt från alla fyra vägar. Eller njae, det var kanske för lätt.
I glesbygd finns många mindre vägar som inte plogas vintertid, eller där plogbilen vänder någonstans innan den kommer genom skogen ut till den andra större väg. Ger iaf problem ibland för dagens manuella bilförare som kör på GPS...
När autonoma bilar blir vanligare kommer vi kanske anpassa vissa saker på vägnätet lite för att underlätta för dem. Jag tror att det som kommer att ta längst tid att få att funka är när bilen måste bryta mot regler. Några exempel:
Bilen har stannat för rött men bör köra fram över stopplinjen och stanna på övergångsstället så att utryckningsfordon bakifrån tar sig fram.
Eller : Den ska svänga vänster ut på huvudled från smal sidoväg. Men en lastbil med släp kommer från höger och kan inte svänga in på smala sidovägen så länge den snällt står kvar och väntar eftersom den inte fattar att långtradaren behöver extra plats. Men den autonoma börjar kanske köra när lastbilen har stått stilla x sekunder utan att något händer och gissar på att den har parkerat.
Det bör kanske finnas en manuell inställning av aktuell höjd med last så att den inte kör in i lågt parkeringshus med en cykel stående på taket. Alltså bilens tak.
Tecken av polisman kan bli intressant. Ett trafikljus är ur funktion och en stackars konstapel kämpar med 50 manuella och 50 autonoma bilar...
Det behövs säkert en manuell inställning för dubbdäck eller inte. Även det kan ge problem i dag när man kör på GPS och inte har lokalkännedom. Fast om bilen ser skylten och ägaren har knappat rätt i rutan dubbdäck ja / nej är det ju inget problem.
Vissa smala vägar med gles trafik har mötesplatser med olika avstånd. Men om den kommer ihåg när den senast passerade en blir det nog inget problem ifall den får möte efter en skymd kurva.
Intressant tråd. Ser dock en viss risk att det blir mer problemfokuserat än lösningsfokuserad
I glesbygd finns många mindre vägar som inte plogas vintertid, eller där plogbilen vänder någonstans innan den kommer genom skogen ut till den andra större väg. Ger iaf problem ibland för dagens manuella bilförare som kör på GPS...
När autonoma bilar blir vanligare kommer vi kanske anpassa vissa saker på vägnätet lite för att underlätta för dem. Jag tror att det som kommer att ta längst tid att få att funka är när bilen måste bryta mot regler. Några exempel:
Bilen har stannat för rött men bör köra fram över stopplinjen och stanna på övergångsstället så att utryckningsfordon bakifrån tar sig fram.
Eller : Den ska svänga vänster ut på huvudled från smal sidoväg. Men en lastbil med släp kommer från höger och kan inte svänga in på smala sidovägen så länge den snällt står kvar och väntar eftersom den inte fattar att långtradaren behöver extra plats. Men den autonoma börjar kanske köra när lastbilen har stått stilla x sekunder utan att något händer och gissar på att den har parkerat.
Det bör kanske finnas en manuell inställning av aktuell höjd med last så att den inte kör in i lågt parkeringshus med en cykel stående på taket. Alltså bilens tak.
Tecken av polisman kan bli intressant. Ett trafikljus är ur funktion och en stackars konstapel kämpar med 50 manuella och 50 autonoma bilar...
Det behövs säkert en manuell inställning för dubbdäck eller inte. Även det kan ge problem i dag när man kör på GPS och inte har lokalkännedom. Fast om bilen ser skylten och ägaren har knappat rätt i rutan dubbdäck ja / nej är det ju inget problem.
Vissa smala vägar med gles trafik har mötesplatser med olika avstånd. Men om den kommer ihåg när den senast passerade en blir det nog inget problem ifall den får möte efter en skymd kurva.
Intressant tråd. Ser dock en viss risk att det blir mer problemfokuserat än lösningsfokuserad

Re: Svåra situationer för full autonomi
En sak jag tänkt på är väjningsplikten och gränsen meljan högerregeln och utfartsregeln. Stöter ofta på tveksamheter där. Löses ofta med ögonkontakt och samförstånd. Tror det blir svårt
Re: Svåra situationer för full autonomi
Jag sköljde av bilen idag efter ~100 mil sen senaste tvätt.
Det finns inte en chans i helvetet att 8st kameror och en radar kommer att fungera i praktiken 4-5 månader om året i Sverige.
Det finns inte en chans i helvetet att 8st kameror och en radar kommer att fungera i praktiken 4-5 månader om året i Sverige.
Re: Svåra situationer för full autonomi
Nä precis att hålla rent sensorer kommer nog vara det största problemet .dstr skrev:Jag sköljde av bilen idag efter ~100 mil sen senaste tvätt.
Det finns inte en chans i helvetet att 8st kameror och en radar kommer att fungera i praktiken 4-5 månader om året i Sverige.
Re: Svåra situationer för full autonomi
Det står väl tom i körkortsboken? Sök ögonkontakt med andra föraren. Fniss...bullen skrev:En sak jag tänkt på är väjningsplikten och gränsen meljan högerregeln och utfartsregeln. Stöter ofta på tveksamheter där. Löses ofta med ögonkontakt och samförstånd. Tror det blir svårt
edit: eller så blir det väldigt enkelt, precis som på sjön. Segelbåt har företräde framför motorbåt, dvs förare får låta förarlösa bilar åka först.
Senast redigerad av dstr, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Svåra situationer för full autonomi
Och hur ska den agera om den får långfingret av andra bilister
Kanske kommer en långfinger atrapp som tillval?


Kanske kommer en långfinger atrapp som tillval?
Re: Svåra situationer för full autonomi
Åh vilka visioner som dyker upp!! Tänk er något monty python producerat/inspirerat som spelas upp ur stereon med nerdragna rutor.bullen skrev:Och hur ska den agera om den får långfingret av andra bilister![]()
![]()
Kanske kommer en långfinger atrapp som tillval?
Med några rader kod så borde HUD'en kunna projecera något synligt utifrån också.
Re: Svåra situationer för full autonomi
Aahh. Nästa easter eggdstr skrev:Åh vilka visioner som dyker upp!! Tänk er något monty python producerat/inspirerat som spelas upp ur stereon med nerdragna rutor.bullen skrev:Och hur ska den agera om den får långfingret av andra bilister![]()
![]()
Kanske kommer en långfinger atrapp som tillval?
Med några rader kod så borde HUD'en kunna projecera något synligt utifrån också.

Re: Svåra situationer för full autonomi
Språket är inte problemet i bilden, utan attbilen först måste förstå vad där står (när den ska stanna där) sen måste den bedöma vad som räknas som köbildning, sen måste den förstå att det är ok att åka fram när den sista bilen i kön paserat den bortre bommen som här är 50-75 meter bort och inte så tydligt utmärkt.leiflodde skrev:Eller kanske bilen kan förstå olika språk?
De här e väldigt svåra bedömningar för en dator om man inte gör ett spacial case för just den här korsningen.
Re: Svåra situationer för full autonomi
Det finns ju vägmarkeringar som används för att indikera område där man inte får köra in om det inte går att köra igenom till andra sidan utan att stanna. Hade dom använt detta istället för att hitta på egna skyltar så hade det förmodligen blivit enklare för både människor och autonoma bilar.Kalle skrev:Jag åkte förbi den här skylten och tänkte att den är nog svår för en autonom bil att haja.Fyll på med andra situationer/skyltar som kan tänkas skapa problem när bilarna börjar köra helt själva.
Re: Svåra situationer för full autonomi
Ja. Jag bor utmed en landsväg som är så smal att två mötande bilar oftast inte kan passera varandra. Det gäller att båda bilar kör med ena hjulparet i vägrenen och att man med hjälp av ögonkontakt förstår vad den andre tänker göra. Tyvärr har minst hälften av byborna här aldrig hört talas om det där med ögonkontakt. Det gäller att titta bort och plattan i mattan istället. Jag funderar alltid på om de ens är medvetna om att de riskerar att tvinga en miljonkronorsbil i diket när de kommer med sina gamla kärror och kör som idioter. Jag känner ju till detta och vet vilka som är hänsynslösa. Jag vet också när det är bättre att backa i raketfart till närmaste väjningsmöjlighet, beroende på vilken bil jag möter. En autonom bil skulle ha svårt att hantera sånt.bullen skrev:En sak jag tänkt på är väjningsplikten och gränsen meljan högerregeln och utfartsregeln. Stöter ofta på tveksamheter där. Löses ofta med ögonkontakt och samförstånd. Tror det blir svårt
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Elbilisten
- Inlägg: 465
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Svåra situationer för full autonomi
En autonom bil är väl "uppfostrat" till att den inte får köra över kantlinjen. Blir det då en konflikt mellan "får inte" och "måste" i vissa lägen? Blir det olika beroende på om det är en motorcykel eller lastbil som kommer framifrån? På bilden finns (felaktigt tror jag) cykelsymbol på vägrenen. Då uppfattar bilen väl vägrenen som förbehållet cyklister och vägrar använda den för att biltrafik framifrån ska kunna passera.
http://www.trafikverket.se/contentasset ... allman.pdf
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Svåra situationer för full autonomi
Pax för att inte bli testpilot/ägare för autonom bil först.... 

Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Svåra situationer för full autonomi
När den inbyggda navigatorn föreslår att de sista 200m till sonens bortamatch ska köras på gång-/cykelvägar genom ett villaområde... Det hade inte blivit bra om en autonom bil fått husera fritt där.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Re: Svåra situationer för full autonomi
Vilken tur att fd audi och bmw ägare köper teslapoint1 skrev:Tanken är ju att den ska använda sig av deep learning, inte att en programmerare ska koda in varje tänkbart scenario. Den ska ju lära sig själv, så efter ett tag lär den ju ha lärt sig tillräckligt mycket bara av att ha åkt med tusentals förare och observerat hur de gjort.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se