Enkät om laddstationer för hemmabruk.

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Laddbox

Enkät om laddstationer för hemmabruk.

Inlägg av Laddbox »

Hej!

Jag håller håller på med ett arbete där jag undersöker olika lösningar för laddning av elbilar hemma och jag hade varit mycket tacksam om några av er med lite erfarenhet kunde fylla i en liten enkät om vilka aspekter som ni tycker är viktigast vid inköp av en laddstation.

Länk till Google-formulär
https://goo.gl/forms/SFbrhrSKVibdOhuV2

Tack på förhand
Mvh
Pontus Ljungvall
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Enkät om laddstationer för hemmabruk.

Inlägg av mati »

Varför måste man kryssa i fem alternativ? Jag tycker det flesta svarsalternativen är ganska irrelevanta för mig. Fem svar får jag inte ihop tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag har bara erfarenheter från Tesla men finner flera alternativ som mycket märkliga.

Styra temperaturen i bilen inför avfärd (kupefläkt) Hur kan laddstationen påverka detta?

Minska driftskostnaden Hur kan laddstationen påverka detta?

Att laddstationen är skyddad från väder och vind Det avgörs ju av var man skruvar upp laddstationen. Eller är det IP-klassning du menar?

Påminnelse om att koppla om bilen Vad innebär "koppla om bilen"?

Sedan tycker jag att de viktigaste aspekterna har utelämnats helt. Pris och driftsäkerhet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Laddbox

Inlägg av Laddbox »

Hej och tack till alla ni som tagit tid att svara.

Optimalt hade Google tillåtit att man rangordnade alla på en skala från 1-10 men då tar det kanske också mer tid att svara så det blev en kompromiss för att få in tillräckligt med data men samtidigt utan att det tar för lång tid att fylla i. Men det behöver inte vara de fem saker som stark påverkar ditt inköp bara vilka funktioner du hellre skulle vilja ha än de övriga.

Vet att Tesla värmer sig själva men ställer även frågan till andra elbilsägare därav att den är med.

Minskad driftkostnad är framförallt kommunikation med elnätet för att ladda när priset är lågt.

Självklart skall produkten klara den miljö den placerares i frågan är kanske mer om man vill ha extra skydd, klara vatten med högt tryck och damm, eller känner sig trygg med stänksäcker som vissa laddboxar är idag, även om flera är högre klassade. Frågan blir nog mer om man känner en osäkerhet inför att ha sin laddbox ute i väder och vind. Borde förtydligat detta men vill samtidigt inte leda för mycket.

Kan hålla med om att pris och driftsäkerhet definitivt borde vara med det var en miss.

Tack för erat engegemang
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vet inte om du får ut rätt svar av dessa frågor. Anledningen till att jag skulle köpa en laddbox är lastdelning mellan flera boxar och lastbegränsning för minhuvudsäkring. Det första fixar Teslas box men det andra finns det ingen box för ännu om man inte bygger själv.
Sen finns det en orsak till och det är att sladden alltid finns där, men det tycker jag än så länge inte är värt pengarna för en box.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Intressant initiativ. Dock måste jag tyvärr hålla med föregående talare att det inte går att ge relevanta svar på enkäten då man måste ange 5 svar. Det är endast ett av svaren som var viktigt för mig, alla andra är helt irrelevanta, och då kommer du att få ut väldigt missvisande statistik, iaf från mina svar.

Svar (i rangordning):
1. Bekvämlighet (sladd och alltid på plats)
2. Vattenskyddad
3. Billigare än en extra UMC
4. Möjlighet att öppna laddporten från handtaget
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag tyckte också det var märkliga svarsalternativ. Finns ingen laddbox som styr förvärmning.. Det gör bilen själv.. Bara det att vissa bilar (som min hybrid) måste vara inkopplad till ström för att köra värmare på el. Dock räcker det med ett simpelt motorvärmaruttag på 10A..

De val jag skulle vilja ha med är pris och enkelhet. Alltså en billig funktionsduglig laddbox. Så småningom kommer lastbalansering bli viktig.. Men skulle inte betala så mycket mer för det idag.

Sen förstår jag inte riktigt frågeställningen. Minska driftskostnaderna? Eller minska installationskostnaderna? Mot för vadå? Om man laddar I vanligt uttag hemma har man ofta inga stora installationskostnader.. Och att be en elektriker sätts upp en trefas eller annat uttag är billigare än en laddbox med installation.
Driftskostnaderna blir inte mindre för att man laddar med laddbox istället för vanligt uttag eller trefas.

En till grej som borde vara med är för att öka säkerheten.. Det kan ju vara en anledning till att installera en.. Att man inte vill dra hög ström ur ett vanligt uttag under lång tid...
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Saknar valet att wallboxen ger 3-fas.

Laddboxar finns kanske också men de är än så länge dyra och ger likspänning rakt ner på batteriet. Eller är det laddbox som menas med likriktare och annat kommunikationsprotokoll. Det skulle ju öppna upp för mindre problem med fasobalans vid laddning för många bilar som bara har inbyggda 1-fasladdare.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

För en Tesla är det intressant med:
- Laddboxens pris
- IP-klassning
- Självreglering av belastning

För de flesta andra elbilar är det intressant med:
- Laddboxens pris
- IP-klassning,
- Timer
- Typ 1 / Typ 2-val
- Strömstyrkeinställning
- Självreglering av belastning

Driftsäkerheten skall naturligtvis vara extremt hög, men det är en förutsättning oavsett vad man säljer när det kommer till saker som "bara ska fungera".
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Skriv svar