Surrande när bilen är inkopplad

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Surrande när bilen är inkopplad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

eric skrev:
Anders-X skrev:
DC/DC-convertrar jobbar ofta i kHz-området (dessutom med fyrkantliknande vågform som har många övertoner) vilket ger en pipande ton/vibration från transformatorn.
Med tanke på detta så kanske det skulle kunna vara något som dränerar ditt 12V-batteri så det måste laddas hela tiden? Någon elektronik som inte stängs av som den ska, USB/12V/OBD uttag som inte stängs av och har grejer inkopplade?
Bilen laddar 12V batteriet normalt sett upp till 8 gånger varje dygn även när bilen inte står inkopplad på laddning. Och detta låter som det beskrivits tidigare. Så är det inte verifierat att bilen låter "hela tiden" så tror jag inte vi ska göra en höna av en fjäder.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

eric skrev:
Anders-X skrev:
DC/DC-convertrar jobbar ofta i kHz-området (dessutom med fyrkantliknande vågform som har många övertoner) vilket ger en pipande ton/vibration från transformatorn.
Med tanke på detta så kanske det skulle kunna vara något som dränerar ditt 12V-batteri så det måste laddas hela tiden? Någon elektronik som inte stängs av som den ska, USB/12V/OBD uttag som inte stängs av och har grejer inkopplade?
Eller ett 12V-batteri som inte mår så bra, har hänt förr, fast känns mindre sannolikt och dessutom borde SC ha sett det via diagnosen antar jag men inte helt säker på det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Nicke Nyfiken skrev:
eric skrev:
Anders-X skrev:
Bilen laddar 12V batteriet normalt sett upp till 8 gånger varje dygn även när bilen inte står inkopplad på laddning. Och detta låter som det beskrivits tidigare. Så är det inte verifierat att bilen låter "hela tiden" så tror jag inte vi ska göra en höna av en fjäder.
Nu har jag satt bilen på laddning för natten, så jag ska ta och kolla vid lite olika tillfällen ikväll och imorgon hur det låter - och se till att inte ha nyckeln med mig...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

22:50 - laddning avslutad 20:15. Bilen är inkopplad men tyst.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Nu har jag kollat ett par gånger till. Bilen var tyst vid 0:30 och också i morse vid 8:30. Men nu, kvart över elva så står den och surrar igen. Jag har inte rört den sedan igår...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Nyren skrev:
Nu har jag kollat ett par gånger till. Bilen var tyst vid 0:30 och också i morse vid 8:30. Men nu, kvart över elva så står den och surrar igen. Jag har inte rört den sedan igår...
Säkert redan avhandlat men du kolade att smart precond är off ( den är inte smart alls )
Kolla också den nya funktionen som inte låter bilen bli för varm kanske går åt andra hållet också
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Ja, det har jag stängt av. Och den andra funktionen går inte att använda när larmet är på, så den är också avstängd. Men jag har ju några appar som pratar med bilen... kan det vara de som spökar kanske?? TeslaCTRL, LinkmyTesla etc?
Skriv svar