Model 3 konfigurator
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 konfigurator
Jag har adaptiv farthållare i min nuvarande bil och jag anser de vara ett krav för mig vid nybilsköp så är detta tillval ett måste för mig. Däremot kommer jag mest troligt bara gå halva vägen dvs inte autonom körning utan bara första steget.
Sedan är de ju praktiskt att man faktiskt kan välja till autonom körning vid ett senare tillfälle om man vill även om de såklart blir lite dyrare att aktivera i efterhand.
Krok är något som jag har mycket svårt att pruta på, hoppas de inte kräver luft fjädring för de är ett tillval jag inte planerar att lägga till mycket för att få "rätt" pris på bilen men den som lever få se var de slutar...
Sedan är de ju praktiskt att man faktiskt kan välja till autonom körning vid ett senare tillfälle om man vill även om de såklart blir lite dyrare att aktivera i efterhand.
Krok är något som jag har mycket svårt att pruta på, hoppas de inte kräver luft fjädring för de är ett tillval jag inte planerar att lägga till mycket för att få "rätt" pris på bilen men den som lever få se var de slutar...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Förstod jag rätt så gällde 40% alla AP-bilar och all körning oavsett om de hade autopilot aktivt eller inte.Bjelke skrev:...
Att väldigt många kör med AP lär ju minska antalet kvaddade bilar oxo vilket är bra för hela Tesla (och dom som sitter i bilen såklart), om man betänker det där med 40% mindre
olyckor osv (lär ju öka med tiden).
Jag skulle tro de för AP2s säkerhets funktioner kommer vara aktivt på alla bilar oavsett om man köpt till AP eller ej. Jag antar att detsamma gäller AP1 HW.LarsL skrev:Förstod jag rätt så gällde 40% alla AP-bilar och all körning oavsett om de hade autopilot aktivt eller inte.Bjelke skrev:...
Att väldigt många kör med AP lär ju minska antalet kvaddade bilar oxo vilket är bra för hela Tesla (och dom som sitter i bilen såklart), om man betänker det där med 40% mindre
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Japp så var det men det blir ju ändå bättre statistik om man utöver säkerhetsfunktionerna (som garanterat är aktiva hur man än väljer) även aktiverar och använder APLarsL skrev:Förstod jag rätt så gällde 40% alla AP-bilar och all körning oavsett om de hade autopilot aktivt eller inte.Bjelke skrev:...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Visst är väl hela filosofin bakom Tesla att de första modellerna skulle vara dyrare för att bekosta utvecklingen av model 3, som skulle vara en bil folk i allmänhet har råd med?
Jag tror inte att man kommer att komma upp i så höga summor för en fullutrustad bil.
Eller hoppas i alla fall...
Jag tror inte att man kommer att komma upp i så höga summor för en fullutrustad bil.
Fast senare har Elon kommit fram till att det behövs inte billigare bilar eftersom de som inte har råd kan åka självkörande taxi. Personligen tror jag ändå att det kommer finnas en marknad för billigare bilar än 300kkr.icreate skrev:Visst är väl hela filosofin bakom Tesla att de första modellerna skulle vara dyrare för att bekosta utvecklingen av model 3, som skulle vara en bil folk i allmänhet har råd med?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Helt utan tvivel är det så, finns lixom ingen nedre gräns för priset på en bra bil... Den skulle ju inte sälja sämre om den gick att få för 200tkr.LarsL skrev:Fast senare har Elon kommit fram till att det behövs inte billigare bilar eftersom de som inte har råd kan åka självkörande taxi. Personligen tror jag ändå att det kommer finnas en marknad för billigare bilar än 300kkr.icreate skrev:Visst är väl hela filosofin bakom Tesla att de första modellerna skulle vara dyrare för att bekosta utvecklingen av model 3, som skulle vara en bil folk i allmänhet har råd med?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Efter feedback så har jag sänkt priset på Autopilot-funktionaliteten med 25%. Då följer kostnaden för alla val samma mönster, dvs 75% av kostnaden för motsvarande tillval på Model S.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Elon sa tidigare att utrustning som var standard på Model S kommer vara extra utrustning på Model 3. Då spekulerades det om vad som skulle försvinna från Model 3 som faktiskt finns på S. Det blev lite krystat eftersom en bar S är ganska... bar.
Nu funderar jag på om Tesla vänder på det och lägger in massa extra utrustning som standard i Model S. Ett exempel är ju autopilot, ett annat premiumpaketet. De paketen skulle kunna inkluderas i S när det inte längre behövs en snikvariant, för där är ju 3:an.
Nu funderar jag på om Tesla vänder på det och lägger in massa extra utrustning som standard i Model S. Ett exempel är ju autopilot, ett annat premiumpaketet. De paketen skulle kunna inkluderas i S när det inte längre behövs en snikvariant, för där är ju 3:an.
Varför tror du att Model 3 kommer ha så stort batteri i grundutförandet? Ionic har ett batteri på 28 kWh och en EPA range på 124 miles. Det innebär att ett 45 kWh batteri i Ionic skulle ge en EPA range på 200 miles. Och det är väl precis det Elon har lovat? När han pratar om real world range brukar det ligga i regionen av EPA range (Teslas räckviddskalkylator verkar till och med vara mer optimistiskt än EPA i vissa fall).fnystrom skrev:Jag har knåpat ihop en konfigurator för Model 3. Tydligen har jag för mycket fritid![]()
Den finns här: http://notmodel3.online
Grundpriset på modellerna är gissningar baserat på prissättningen av Model S och det faktum att Model 3 kommer kosta 35000 USD.
Alla tillval är helt enkelt 75% av vad de kostar för Model S. Dock tror jag att Autopilotpaketet inte blir billigare på Model 3.
Räckvidden på modellerna baseras på gissningen att basmodellen av Model 3 kommer ha 55 kWh som minsta batteri och 215 miles i räckvidd.
Så 55 kWh verkar vara i överkant, för inte gör väl Tesla som Nissan gjort och anger bruttokapacitet och inte användbar kapacitet? Jag trodde den tiden var över i elbilsbranchen. Om du däremot tror att Model 3 inte kommer vara alls lika effektiv som Ionic förstår jag att du anser att 55 kWh behövas. Det är möjligt att det ligger något i det, men jag har inte sett någon argumentera för att så kommer vara fallet.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ju mindre batteri desto mer känslig för yttre omständigheter så som kyla. Jag tror inte Tesla vågar ta en genväg och lura till sig en för bra EPA rating. Ioniq må vara effektiv men litet batteri är alltid litet om vi pratar förvärmning, snabbladdning och så vidare. Men om vi ser 45, 50 eller 55 vågar jag inte spå om, men jag tror inte vi ser en extrem down size.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Fullutrusta vilken fosil som helst ( dacia undantagen ) så får du se var man hamnaricreate skrev:Visst är väl hela filosofin bakom Tesla att de första modellerna skulle vara dyrare för att bekosta utvecklingen av model 3, som skulle vara en bil folk i allmänhet har råd med?
Utrustning i en BMW kan lätt kosta lika mycket som själva bilen

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jo, det är väl iofs sant att bilföretagen använder extrautrustning för att öka intjäningen, men rimligen borde en Tesla 3 i grunden vara mycket billigare att tillverka än en fossilbil, så intjäningen är nog okej även för en grundutrustad bil.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
fnystrom skrev:Jag har knåpat ihop en konfigurator för Model 3. Tydligen har jag för mycket fritid![]()
Den finns här: http://notmodel3.online
Grundpriset på modellerna är gissningar baserat på prissättningen av Model S och det faktum att Model 3 kommer kosta 35000 USD.
Alla tillval är helt enkelt 75% av vad de kostar för Model S. Dock tror jag att Autopilotpaketet inte blir billigare på Model 3.
Räckvidden på modellerna baseras på gissningen att basmodellen av Model 3 kommer ha 55 kWh som minsta batteri och 215 miles i räckvidd.
10poäng till dig fnystrom riktigt kul! Sedan kan man även använda sig av:
http://www.model3config.com
Så får man på ett ungefär se hur sin framtida bil kommer se ut.
Ett sniktips som jag gjorde på min nuvarande bil (Golf GTE) är att jag gick på grundfärgen vit (kostade inget & misstänker att så lär det bli för model 3 också) sedan köpte jag 4 svarta fälgkopior för under 10000sek med lättrulande märkesdäck monterat och klart istället för ca 50000sek som VW ville ha. Billigt och snyggt och så mår lacken bättre då jag nu tvättar bilen oftare än min förra bil som hade metallic

Kommer enl fnystroms konfigurator (tillägg drag och glastak) hamna på väl 400000SEK efter bonus malus och bilen ser ut ungefär såhär :
http://www.model3config.com/pearlwhitewheelsgrey