Jag tänkte så att det blir troligen inte en massa Tesla model X med 100 Kwh batteri som ska laddas i garagen.vigge50 skrev:Nu hänger jag inte riktigt med i resonemanget, du säger först att alla bilar är under 7,5 i basbelopp och därför skulle de passa med Nissan Leaf mm och sen säger du att medelåldern på bilarna är 8,5 år. Om medelåldern är på 8,5 år så tänker jag mig att de flesta köper sina bilar begangnade och därmed aldrig skulle lägga så mycket pengar som en elbil kostar idag. Om du hade sagt att de flesta bilarna kostade mer än 7,5 i basbelopp skulle jag se det som en fördel i denna diskussionen. De jag tänker då är att även om de sätts upp elbilsladdarr på alla parkeringsplatser så kommer väldigt få använda dessa av just den anledningen att det finns inte på kartan att köpa en elbil idag och därmed blir det idag en onödig investering som kommer få mycket motstånd när det är väldigt få som kommer ha nytta av det. Mitt förslag hade varit är att fråga runt hur många som har elbil eller funderar på att skaffa elbil och sätt upp så många elbilsladdare plus moms så blir investeringskostnaden inte alls lika stor och möjligtvis så kan de som vill ha laddarna stå gör delar av kostnaden.
Det kommer väl begagnade elbilar också framöver på lite längre sikt, en anledning till den höga medelåldern på bilarna är att det bor många pensionärer i området just nu.
På 15-20 års sikt borde rätt många bostäder bytt ägare till yngre familjer då det är rätt så stora bostäder, många har 5-6 rum. Då kanske tjänstebils Teslorna blir vanliga i garagen förstås.
Som det verkar sjunker alla nya bilar rätt snabbt i pris numer, och även elbilarna.
Kan nog vara en god affär att köpa en fin välutrustad begagnad elbil framöver.