Grus i maskineriet
Moderator: Redaktion
Grus i maskineriet
Hej,
Vid två tillfällen på kort tid har jag från främre hjulen fått ett förfärligt metallskrapslud när man kör. Första gången var det mycket snö och jag hann inte av motorvägen innan ljudet försvann. Så jag antog att det var en isbit som fastnade.
Igår började ljudet igen på andra sidan. Nu är det barmark och jag körde på småvägar så jag hade möjlighet att stanna relativt omgående och ringa Tesla. De svarade direkt att det var grus mellan bromsok och bromsskivan. Inget som de tar ansvar för så han rekommenderade mig att åka till vilken verkstad som helst.
Jag har aldrig under mina 18år med körkort varit med om detta på någon annan bil. Jag har å andra sidan aldrig haft en såhär stor bil med sannolikt andra bromsdelar än en vanlig bil.
Är det någon annan som varit med om detta på Tesla eller andra bilar? Om det bara sker på Tesla anser jag att de får ta sitt ansvar då det i så fall känns som något fel i designen.
Vid två tillfällen på kort tid har jag från främre hjulen fått ett förfärligt metallskrapslud när man kör. Första gången var det mycket snö och jag hann inte av motorvägen innan ljudet försvann. Så jag antog att det var en isbit som fastnade.
Igår började ljudet igen på andra sidan. Nu är det barmark och jag körde på småvägar så jag hade möjlighet att stanna relativt omgående och ringa Tesla. De svarade direkt att det var grus mellan bromsok och bromsskivan. Inget som de tar ansvar för så han rekommenderade mig att åka till vilken verkstad som helst.
Jag har aldrig under mina 18år med körkort varit med om detta på någon annan bil. Jag har å andra sidan aldrig haft en såhär stor bil med sannolikt andra bromsdelar än en vanlig bil.
Är det någon annan som varit med om detta på Tesla eller andra bilar? Om det bara sker på Tesla anser jag att de får ta sitt ansvar då det i så fall känns som något fel i designen.
Re: Grus i maskineriet
Har haft bil i 49 år. Samma sak har inträffat 2 gånger. Första gången för ca. 18 år sedan då jag provkörde en BMW touring. Försäljaren var med i bilen. Då försvann stenen själv. Andra gången var för för knappt 3 år sedan då teslan var nästan ny. Jag lämnade bilen på en näraliggande mindre verkstad. Det tog en god stund innan de fick bort stenen som fastnat bakom en skyddsplåt. Inget du kan lasta Tesla för.
Enklaste sättet som alltid fungerat för mig med olika bilar är att hitta någonstans där du kan backa fort och sedan pumpa med bromsen. Kan behöva göras flera gånger men har alltid fungerat för mig för att få bort det.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Jag bor på grusväg och det händer titt som tätt. Värst var det på min Audi A7 som fick plockas isär lite. Brukar backa lite ordentligt och det hjälper oftast.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Haft detta på både Mercedes och BMW, backa bort den eller vänta då den mals ned och försvinner.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Min bil skrapade och hade sig allt mer de senaste veckorna. Det lät inget vidare och jag var nästan säker på att det blir ett verkstadsbesök snart. Igår åkte jag till en sån där biltvätt som har högtryckstvätt och grejer. Herrejävlar vilken skit det kom ut mellan bromsok och bromsskiva. Det tog liksom aldrig slut. Grus, småsten, geggamojja, allt möjligt. Nu är skrapandet borta. Bilen rullar lätt och tyst. Till och med förbrukningen har gått ner lite inbillar jag mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tror inte det är något designfel på tesla(sedan kan nog allt förbättras) har bara inträffat en gång för mig och det löstes av sig själv (kör fram och backa medan man svänger).
Inträffar nog på de flesta bilar, men usch vad pinsamt det är ! Bilen förvandlas oavsett status till en som är färdig för skroten känns det som. Blir ju sådant högt ljud att folk vänder sig om med blickar folk får när de vill att någon skall barmhärtighetsdöda ett skadeskjutet djur.
Inträffar nog på de flesta bilar, men usch vad pinsamt det är ! Bilen förvandlas oavsett status till en som är färdig för skroten känns det som. Blir ju sådant högt ljud att folk vänder sig om med blickar folk får när de vill att någon skall barmhärtighetsdöda ett skadeskjutet djur.
Audi a2 1,2TDi med nya Bridgestone blizzak däck var fruktansvärd på att plocka upp stenar, blev alltid bättre när däcken var slitna. Oftast räckte det att backa fort och bromsa.
Kul med en som också har/haft A2 1,2TDI o Tesla.Sofie skrev:Audi a2 1,2TDi med nya Bridgestone blizzak däck var fruktansvärd på att plocka upp stenar, blev alltid bättre när däcken var slitna. Oftast räckte det att backa fort och bromsa.

Ja, jag har haft som alla andra liknande. Jag har en lång singeluppfart, varma däck kalla stenar, vips skjuts stenarna upp i hjulhuset och hamnar på felställen. Som många beskriver backa brukar hjälpa dock inte alltid. Ibland kan stenarna ligga löst o skramla vilket inte är kul när man är i "stan" och kör. Jag har dock inte haft dessa bekymmer med min MS (1000mil).
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Har hänt på en Prius för mig. Fick backa en bit för att stenen skulle åka ut.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- Gustafsson
- Teslaägare
Som alla skriver, normalt på bilar med skivbromsar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Sånt här händer titt som tätt. Har bl.a. råkat ut för det på en Passat. Inte på Teslan, ännu.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Glöm inte att du behöver kunna backa ganska fort och pumpa med bromsen några gånger.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Ja det är backning som gäller. Har haft det på många av mina 27 bilar!
X100 lev.14/8-18.