Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?
Moderator: Redaktion
Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?
Hej alla glada.
Vi har fått låna en Tesla Model X P60D och skall resa till fjällen med denna.
Min fråga är vad jag kan räkna med för räckvidd för denna i motorvägsfart i dagens klimat?
Mvh
Henrik
Vi har fått låna en Tesla Model X P60D och skall resa till fjällen med denna.
Min fråga är vad jag kan räkna med för räckvidd för denna i motorvägsfart i dagens klimat?
Mvh
Henrik
Senast redigerad av Henrik A, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Verklig räckvidd Tesla Model X P60D?
Hej
Det är 60D är inte så hemma på Teslas model beteckningar.
Henrik
Henrik
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?
Men herre Gud! Skoja bara.Henrik A skrev:Hej
Henrik

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Vid 0 grader i 120km/h ligger jag med min X60D på 280Wh/km, det var dock med ovärmd bil. Gissar på 260 om du laddar klart precis när du ska åka. Range mode off
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Med så hög förbrukning så kan d nte räkna med mer än 20 mils räckvidd. Men tänk på att hastigheten är det som påverkar förbrukningen mest.
Testa https://abetterrouteplanner.com så ser du hur laddningen ser ut utmed vägen.
Testa https://abetterrouteplanner.com så ser du hur laddningen ser ut utmed vägen.
Tackar för infon men för det okunnige hur långt blir det ungefär i Km?Remuz skrev:Vid 0 grader i 120km/h ligger jag med min X60D på 280Wh/km, det var dock med ovärmd bil. Gissar på 260 om du laddar klart precis när du ska åka. Range mode off
Jag klarar 19-22 mil med min. Hastigheten påverkar väldigt mycket, detta intervall skulle jag säga för 110-120 km/h vid 0 grader ute och 21 grader i bilen.
Tänk också på att räckvidden påverkas påtagligt av fälgstorlek. Jag har bara 19", har du större blir räckvidden sämre tyvärr.
Tips om du behöver maximera räckvidden:
* Värm bilen i god tid till hög kupévärme när du laddar (samt på vägen i scs). (så kan du köra med klimat avstängt ett tag sen).
* Klä er varmt och använd hellre stolsvärme än hög kupévärme.
* Vid "akut" räckviddsbrist använd "range mode" samt "slipstreama" gärna bakom buss/långtradare.
* Se till att ha välfyllda däck.
Tänk också på att räckvidden påverkas påtagligt av fälgstorlek. Jag har bara 19", har du större blir räckvidden sämre tyvärr.
Tips om du behöver maximera räckvidden:
* Värm bilen i god tid till hög kupévärme när du laddar (samt på vägen i scs). (så kan du köra med klimat avstängt ett tag sen).
* Klä er varmt och använd hellre stolsvärme än hög kupévärme.
* Vid "akut" räckviddsbrist använd "range mode" samt "slipstreama" gärna bakom buss/långtradare.
* Se till att ha välfyllda däck.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ett annat tips är att ladda bilen så att den är färdigladdad precis innan ni ska åka. Då är batteriet redan varmt från laddningen och behöver inte värmas upp så mycket. Lägre förbrukning från start.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sen kan du lita på avd bilen säger
Om bilen tror sig klara A->B så gör den det med marginal
Börjar bilen känna att marginalen försvinner säger den till hur mycket du ska minska hastigheten för att komma fram
20-25 mil på 100% bör gå
Hur långt du kommer beror på 3 saker
Motstånd ( både luft och rull )
Hastighet
Även yttertemp har en påverkan men mest om du börjar med kall batteri
Om bilen tror sig klara A->B så gör den det med marginal
Börjar bilen känna att marginalen försvinner säger den till hur mycket du ska minska hastigheten för att komma fram
20-25 mil på 100% bör gå
Hur långt du kommer beror på 3 saker
Motstånd ( både luft och rull )
Hastighet
Även yttertemp har en påverkan men mest om du börjar med kall batteri
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag gillar min bil oxo, jättemycket, men....Remuz skrev:Vid 0 grader i 120km/h ligger jag med min X60D...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Bjelke skrev:Jag gillar min bil oxo, jättemycket, men....Remuz skrev:Vid 0 grader i 120km/h ligger jag med min X60D...![]()

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Jag gissar att du kan klämma ur den cirka 22mil om du inte har dör mycket moms på farten. När jag har kört har värmen i bilen påverkat minimalt.
Skillnaden mellan 17 och 21 grader i bilen bör väl inte vara mer än 1 kW Max. Motorn drar drygt 31kW i 110km/h, så 3% ändring av räckvidd eller 6km när du kör 220km.
Skillnaden mellan 17 och 21 grader i bilen bör väl inte vara mer än 1 kW Max. Motorn drar drygt 31kW i 110km/h, så 3% ändring av räckvidd eller 6km när du kör 220km.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Skillnaden mellan 17 grader och 21 grader är nog inte större än så, men är man "påbylsad" klarar man ju bra mkt svalare än så. Stänger man av värmen helt när det är -20 ute så lovar jag att diffen blir stooor. Det finns ju en anledning att range mode drar ner värmeeffekten rejält...Remuz skrev:Jag gissar att du kan klämma ur den cirka 22mil om du inte har dör mycket moms på farten. När jag har kört har värmen i bilen påverkat minimalt.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Men det är ju smaksak det där också. För mig är det mer ok att ha kallt i bilen och vara varmt klädd än att tvingas köra 90 på 110 väg om räckvidden krisar.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Med maxad värme bränns 6kW enligt forumen. Det minskar räckvidden från 22mil till 18.5mil, då börjar det kännas lite. Jag har svårt att se mig själv snåla med värmen, då drar jag hellre ner farten lite
Vi är helt olika där helt enkelt

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Den maxar sällan 6kW och rangemode har mest nytta vid korta många turer av uppenbar anledningRemuz skrev:Med maxad värme bränns 6kW enligt forumen. Det minskar räckvidden från 22mil till 18.5mil, då börjar det kännas lite. Jag har svårt att se mig själv snåla med värmen, då drar jag hellre ner farten liteVi är helt olika där helt enkelt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Max effekt är 6kW ja men värmen kommer inte köra på max i en timme så det kommer inte gå åt 6kWh.Remuz skrev:Med maxad värme bränns 6kW enligt forumen. Det minskar räckvidden från 22mil till 18.5mil, då börjar det kännas lite. Jag har svårt att se mig själv snåla med värmen, då drar jag hellre ner farten liteVi är helt olika där helt enkelt
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hehe mmm. Jag är otroligt nöjd med vår Tesla, men ångrar att jag inte läste på mer om fartens inverkan på förbrukningen innan köpet, då hade det blivit en 90a. Stor omställning att vara van att ha farthållaren 35-39 över fartgränsen och numera i realiteten tvingas hålla fartgränsernaRemuz skrev:Med maxad värme bränns 6kW enligt forumen. Det minskar räckvidden från 22mil till 18.5mil, då börjar det kännas lite. Jag har svårt att se mig själv snåla med värmen, då drar jag hellre ner farten liteVi är helt olika där helt enkelt

Intressant att max värme är 6kw. Hade gissat ännu lite mer men känns absolut inte orimligt!
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
Min el-bastu ær på 6 kW, den blir 90 grader på rætt kort tid, så den effekten trappas nog ner ganska fort i Teslan som sagt.Svenssons skrev:Max effekt är 6kW ja men värmen kommer inte köra på max i en timme så det kommer inte gå åt 6kWh.Remuz skrev:Med maxad värme bränns 6kW enligt forumen. Det minskar räckvidden från 22mil till 18.5mil, då börjar det kännas lite. Jag har svårt att se mig själv snåla med värmen, då drar jag hellre ner farten liteVi är helt olika där helt enkelt
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det är nog ingen som trodde att den ligger o pumpar max hela tiden... Men även 3kw gör ju relativt stor skillnad på räckvidden. Tyvärr "läcker" ju Teslorna in rätt mkt kyla i motorvägsfart, det slipper du förhoppningsvis i bastunGustafsson skrev:Min el-bastu ær på 6 kW, den blir 90 grader på rætt kort tid, så den effekten trappas nog ner ganska fort i Teslan som sagt.Svenssons skrev:Max effekt är 6kW ja men värmen kommer inte köra på max i en timme så det kommer inte gå åt 6kWh.Remuz skrev:Med maxad värme bränns 6kW enligt forumen. Det minskar räckvidden från 22mil till 18.5mil, då börjar det kännas lite. Jag har svårt att se mig själv snåla med värmen, då drar jag hellre ner farten liteVi är helt olika där helt enkelt

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Med den nya infon i tråden gissar jag att skillnaden mellan 17 och 21 grader är Max 0.5kW, Dvs 1.5% i räckvidd på motorvägen. 220km blev nu 216km. Skulle man köra i 2h så blir det 1kWh extra i bilvärme. Det blir ganska exakt en minut längre på superladdaren (effekt mellan 60kW och 86kW).
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Att stänga av värmen är totalt meningslöst ger bara några km längre räckvidd. Medan en ytterst liten ändring i fart kan göra enorm skillnad. Och det här kommer kanske som en chock för många men man vänjer sig vid att köra enligt skyltningen också, efter ett tag.
Det beror ju på yttertempen... Har du 15 grader ute kommer det nog inte krävas 0,5 kw extra. Har du - 30 ute kan det säkert diffa 2kw.Remuz skrev:Med den nya infon i tråden gissar jag att skillnaden mellan 17 och 21 grader är Max 0.5kW, Dvs 1.5% i räckvidd på motorvägen. 220km blev nu 216km. Skulle man köra i 2h så blir det 1kWh extra i bilvärme. Det blir ganska exakt en minut längre på superladdaren (effekt mellan 60kW och 86kW).
Men återigen, så syftade jag inte på 4 graders diff utan snarare 12 graders... Och inte heller problematiken att få ladda någon minut längre utan problematiken att komma fram till laddaren.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021