Vad finns i kylen/skafferiet?
Moderator: Redaktion
Vad finns i kylen/skafferiet?
Detta blir en väldigt långsökt fråga men jag tar den här bara för att det finns många kunniga och arbetsamma personer här (och att jag inte håller till på något annat forum).
Tanken som jag har är en lösning på hur man skulle kunna i telefonen få veta vad och hur mycket man har kvar av vissa matvaror hemma.
Detta projekt skulle dock kräva lite mer än vad jag själv kan om programmering både i form av appar och styrning i typ Arduino (kanske skulle kunna få till detta men inte så snyggt säkert). Lite kunskap om patent kanske skulle vara bra också om man kommer så långt.
Sedan dyker ju en massa andra frågor upp som ett sådant här forum kanske skulle kunna vara behjälpliga med typ vad skulle du betala för att kunna ha denna information på din telefon om dina 2, 5 eller 10 vanligaste livsmedel?
Är det någon som vill veta mer kanske det är bäst att ta det via PM till att börja med.
En första fråga är dock: Vet någon här om denna produkt redan finns, jag har inte själv hittat det?
Tanken som jag har är en lösning på hur man skulle kunna i telefonen få veta vad och hur mycket man har kvar av vissa matvaror hemma.
Detta projekt skulle dock kräva lite mer än vad jag själv kan om programmering både i form av appar och styrning i typ Arduino (kanske skulle kunna få till detta men inte så snyggt säkert). Lite kunskap om patent kanske skulle vara bra också om man kommer så långt.
Sedan dyker ju en massa andra frågor upp som ett sådant här forum kanske skulle kunna vara behjälpliga med typ vad skulle du betala för att kunna ha denna information på din telefon om dina 2, 5 eller 10 vanligaste livsmedel?
Är det någon som vill veta mer kanske det är bäst att ta det via PM till att börja med.
En första fråga är dock: Vet någon här om denna produkt redan finns, jag har inte själv hittat det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Re: Vad finns i kylen/skafferiet?
Detta är ju ett "gammalt" problem.
Frågan om det finns redan, de ideer som varit på tapeten tidigare handlade väl om att scanna in samt scanna ut det från kylen.
Och det är väl där det fallerade...
Din ide kanske har ett annat perspektiv, och då är det intressant.
Programmering kan jag "inte" heller. Jag har mest stått för logiken i användarupplevelsen i de "projekt" man sysslade med i de yngre åren.
Frågan om det finns redan, de ideer som varit på tapeten tidigare handlade väl om att scanna in samt scanna ut det från kylen.
Och det är väl där det fallerade...
Din ide kanske har ett annat perspektiv, och då är det intressant.
Programmering kan jag "inte" heller. Jag har mest stått för logiken i användarupplevelsen i de "projekt" man sysslade med i de yngre åren.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Samsung har något liknande inbyggt i sitt smarta kylskåp - Family Hub
http://blogg.tkj.se/samsung-family-hub/
http://blogg.tkj.se/samsung-family-hub/
Installerat 13,2 kWp solceller
Tanken är att det ska gå att använda i befintliga skåp och kylskåp.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Största problemet är att registrera användandet av matvarorna så man vet förbrukningen. En annan sak som inte hör till vanligheterna om man bor med en thai är att maten aldrig kommer in i skåpen, i alla fall inte den tillagade maten som inte ätits upp ännu. Man skulle kanske behöva hålla koll på vad som finns på bänken och i riskokaren också...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vision system med kamera på varje plan?
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Hur ska den t.ex veta hur mycket av smöret eller mjölken som finns kvar? Våg?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Någon enkel sensor som räknar atomerna tänkte jag migMangeT skrev:Hur ska den t.ex veta hur mycket av smöret eller mjölken som finns kvar? Våg?

Våg i någon form är ju ett annat alternativ.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Ungefär så. Om Amazon kan göra det med en hel butik borde väl E-lux och de andra kunna göra det med ett kylskåp.Challe76a skrev:Vision system med kamera på varje plan?
https://www.amazon.com/b?node=16008589011
Rätt häftigt faktiskt!
Frågan är väl bara om priset, dvs är en privat person beredd att betala för denna teknik när den kommer att användas väldigt mycket mindre än i en affär som besöks av tusentals kunder varje dag?Wilson skrev:Ungefär så. Om Amazon kan göra det med en hel butik borde väl E-lux och de andra kunna göra det med ett kylskåp.Challe76a skrev:Vision system med kamera på varje plan?
https://www.amazon.com/b?node=16008589011
Rätt häftigt faktiskt!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Min magkänsla säger att det nog är svårare än man tror att sy ihop en sån här lösning som "hemma-projekt". För att veta vad som finns i kylen finns väl tre vägar att gå i stort sätt:
1. Man scannar eller på annat sätt matar in varan varje gång man tar ut eller ställer in något. Det tror jag faller på att man som användare inte kommer göra det i längden.
2. Varorna identifierar sig själva mha RFID eller motsvarande teknik. Det involverar iså fall varu-tillverkarna och blir lite stort projekt.
3. Visuell övervakning med kamera eller andra sensorer. Kan gå, men det är inte ett dugg enkelt. Fråga Tesla hur svårt det kan vara att se skillnad på hinder på vägen och trafikskyltar uppe i luften till exempel.
Men det är nog enklare än att se skillnad på mjölk, fil, youghurt eller juice i kylen.
Eller så är jag bara pessimistisk och det går jättelätt.
1. Man scannar eller på annat sätt matar in varan varje gång man tar ut eller ställer in något. Det tror jag faller på att man som användare inte kommer göra det i längden.
2. Varorna identifierar sig själva mha RFID eller motsvarande teknik. Det involverar iså fall varu-tillverkarna och blir lite stort projekt.
3. Visuell övervakning med kamera eller andra sensorer. Kan gå, men det är inte ett dugg enkelt. Fråga Tesla hur svårt det kan vara att se skillnad på hinder på vägen och trafikskyltar uppe i luften till exempel.

Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Du är pessimistisk, det kommer gå jätte enkelt...eric skrev:Min magkänsla säger att det nog är svårare än man tror att sy ihop en sån här lösning som "hemma-projekt". För att veta vad som finns i kylen finns väl tre vägar att gå i stort sätt:
3. Visuell övervakning med kamera eller andra sensorer. Kan gå, men det är inte ett dugg enkelt. Fråga Tesla hur svårt det kan vara att se skillnad på hinder på vägen och trafikskyltar uppe i luften till exempel.Men det är nog enklare än att se skillnad på mjölk, fil, youghurt eller juice i kylen.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Bra! Man ska vara positiv.Pontus skrev:Du är pessimistisk, det kommer gå jätte enkelt...eric skrev:Min magkänsla säger att det nog är svårare än man tror att sy ihop en sån här lösning som "hemma-projekt". För att veta vad som finns i kylen finns väl tre vägar att gå i stort sätt:
3. Visuell övervakning med kamera eller andra sensorer. Kan gå, men det är inte ett dugg enkelt. Fråga Tesla hur svårt det kan vara att se skillnad på hinder på vägen och trafikskyltar uppe i luften till exempel.Men det är nog enklare än att se skillnad på mjölk, fil, youghurt eller juice i kylen.

Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Man hoppas på rfid på allt i framtiden. Slipper man laser-scanna när man handlar också.
1. Annars kanske man kan montera ett par, tre fisheye kameror så man, när man är i affären helt enkelt kan titta via en app.
Så köper man så små förpackningar som man kan så man kan visuellt se vad som går åt. Tänkt 2 små smörpaket.. när ett är slut köper man ett till osv.
2.eller en våg i botten av kylskåpet tillsammans med kameror som kan se om något åker in eller ut tillsammans med státisik och information från affären vad som senast köpts. En igenkänningsprogramvara som man se att en mjölk åker ut. Kontrollerar viktskillnaden. Osv.
3. Eller så litar man helt enkelt bara på statistik och endast tittar på köpstatistik. "Vi brukar göra av med 5 liter mjölk i veckan. " det är 4 dagar sedan vi handlade så vi köper 3 liter. Kräver att man samlar in data om alla köp och frekvens.
1. Annars kanske man kan montera ett par, tre fisheye kameror så man, när man är i affären helt enkelt kan titta via en app.
Så köper man så små förpackningar som man kan så man kan visuellt se vad som går åt. Tänkt 2 små smörpaket.. när ett är slut köper man ett till osv.
2.eller en våg i botten av kylskåpet tillsammans med kameror som kan se om något åker in eller ut tillsammans med státisik och information från affären vad som senast köpts. En igenkänningsprogramvara som man se att en mjölk åker ut. Kontrollerar viktskillnaden. Osv.
3. Eller så litar man helt enkelt bara på statistik och endast tittar på köpstatistik. "Vi brukar göra av med 5 liter mjölk i veckan. " det är 4 dagar sedan vi handlade så vi köper 3 liter. Kräver att man samlar in data om alla köp och frekvens.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Det här brukar jag visa för våra kunder. Bara att få förpackningsindustrin att börja trycka och sen sätta upp ett kapillärt nät i kylskåpet så är det lugnt. Det fixar du på några dagar 
https://www.acreo.se/expertise/printed- ... lectronics

Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Du glömde uppkopplingen med 5gthemax skrev:Det här brukar jag visa för våra kunder. Bara att få förpackningsindustrin att börja trycka och sen sätta upp ett kapillärt nät i kylskåpet så är det lugnt. Det fixar du på några dagar

Men annars är det ju en intressant teknik att printa elektronik mm.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Skulle behöva lite tips inför en prototyp, är det någon som är kunnig på elektronik?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
visst kul att göra själb men finns till inte allt för galna pengar
http://www.siemens-home.bsh-group.com/s ... readcrumb=
ms 76132 "Eleamore"
Har inte sett bilderna ifrån kameran men gissar att det går bra så länge man har så få varor som på bilderna i länken men sen kan det bli svårt när det närmar sig fullt. Även svårt att se hur mycket som är kvar i förpackningen. Kan du för 5-10% av kostnaden få bra funktioner i ditt befintliga kylskåp så kanske det finns dom som vill ha det. Återstår att se.12man skrev:visst kul att göra själb men finns till inte allt för galna pengar
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit