Automatiska helljuset!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Olleman
Teslaägare

Automatiska helljuset!

Inlägg av Olleman »

Upptäckte idag att den automatiska helljusfunktionen ej fungerar på bilen längre(den lilla ikonen på helljuslampan har försvunnit), kan det vara så att jag råkat avaktivera den och i så fall är den någon som vet hur man aktiverar den igen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://---
Rabattkod på 10 000:- vid köp av ny Modell S
Använd länken ovan!
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Automatiska helljuset!

Inlägg av Franz »

Det låter som att du råkat stänga av med spaken för ljuset. Provat att trycka den framåt helt enkelt. Samma spak som du aktiverar blinkersen med. Om du hade inaktiverat läget i menyn hade helljuset istället varit på hela tiden (när spaken är framtryckt).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Olleman
Teslaägare

Inlägg av Olleman »

Jag hade visst avaktiverat funktionen men aktiverade den igen via Controls/Displays/Auto High Beam, tack Franz för tipset!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://---
Rabattkod på 10 000:- vid köp av ny Modell S
Använd länken ovan!
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Någon som tycker Auto High Beam fungerar bra? (AP1 bil - Pre Facelift)

Jag tycker den fungerar okej i kanske 50% av fallen, men annars tycker jag den slår av och på i tid och otid... (Förstår hur den fungerar, läser "ljus" i kameran och feltolkar därmed troligen en del).

Har den oftast avslagen, då det är jäkligt dumt om den bländar av när den inte ska, så det blir väldigt mörkt framför bilen...

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:

Jag tycker den fungerar okej i kanske 50% av fallen, men annars tycker jag den slår av och på i tid och otid... (Förstår hur den fungerar, läser "ljus" i kameran och feltolkar därmed troligen en del).

Har den oftast avslagen, då det är jäkligt dumt om den bländar av när den inte ska, så det blir väldigt mörkt framför bilen...

/Jocce
Tycker oxo att den funkar i typ 50% av fallen, fast nästan värst att den bländar alla andra, slår på helljuset lite när som helst lixom, vettifan hur många som blivit arga på mig :lol:
Däremot är det ett mindre problem att den bländar av i onödan för det är ändå ingen skillnad på hel/halvljus för dom är pissdåliga båda två :twisted:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jocce skrev:

Jag upplever att den fungerar till 95% (AP1, pre facelift).

Jag har kört många andra bilmodeller där det varit riktigt uselt.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Min funkar också 95% pre facelift
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Enda gången jag inte tycker det fungerar bra är om det är frost i kamerahuset. Det var lite weird.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Är det frost framför kameran så blir det väldigt ofta helljus även vid möte. I övriga fall är det knappt godkänt vilket ändå är ett stort lyft mot min förra bil (Audi A6 2013). Jag inbillar mig att funktionen blivit bättre sedan någon uppdatering nu i vintras.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Tycker oftast det funkar mycket bra så länge inget stör kameran, typ frost eller imma. Avfrostningen av kameran funkar inte alltid av någon anledning.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Håller med om att det funkar till kanske 95% av gångerna och det funkar bättre än när dementhjärnan ska komma ihåg att blända av...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jocce skrev:

/Jocce
Jag tycker den fungerar riktigt bra och är väldigt glad att jag har den - det är stor avlastning i redan påfrestande mörkerkörning att slippa tänka på helljuset. Där jag dock tycker att den inte fungerar särskilt väl är på exempelvis motorvägar med avdelare i mitten, där mötande bilars ljus ofta skyms av mitträckena. Men på såna vägar är ju behovet av helljus mycket mindre.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Jag tycker funktionen är väldigt dålig på att se lastbilar. Det är som att den bara matchar på två vanliga "headlights" men absolut inte på lampor högre upp, som på en lastbil.

Har varit flera gånger jag fått stänga av manuellt för att inte blända stackars chauffören.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Eller direkt efter ett möte när det kommer ytterligare en bil efter så slår den ofta på helljuset en kort stund som då ofta irriterar mötande (såklart)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag påstår att den är bra. Den kunde vara lite snabbare med att slå på helljuset vid möte, och passerar man en lastbil på motorväg slår den på helljuset för tidigt, d v s innan man passerat backspegeln på lastbilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Jag påstår att den är bra. Den kunde vara lite snabbare med att slå på helljuset vid möte, och passerar man en lastbil på motorväg slår den på helljuset för tidigt, d v s innan man passerat backspegeln på lastbilen.
Du får köra om lastbilar snabbare helt enkelt! ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare

Inlägg av eric »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Du får köra om lastbilar snabbare helt enkelt! ;)
Snabbare än ljuset? :shock:
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Feddan skrev:
Har varit flera gånger jag fått stänga av manuellt för att inte blända stackars chauffören.
Har du och jag verkligen samma bilmodell? Inte kommer du blända några lastbilschaufförer med det stackars helljuset ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Feddan skrev:
Har du och jag verkligen samma bilmodell? Inte kommer du blända några lastbilschaufförer med det stackars helljuset ;)
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar