Trevlig artikel i DI idag
Moderator: Redaktion
Trevlig artikel i DI idag
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Re: Trevlig artikel i DI idag
någon snäll själ med djävulen på axeln som kan copy-paste artikeln för oss som inte har DI-prenumeration? 

Re: Trevlig artikel i DI idag
Det var gratis att prova, om det nu var en vecka eller månad.Werzion skrev:någon snäll själ med djävulen på axeln som kan copy-paste artikeln för oss som inte har DI-prenumeration?
Re: Trevlig artikel i DI idag
inte perfekt formattering men tror jag fick med all text
Testkörd: Tesla Model S P85
FARTVIDUNDER. Beskedlig på ytan – men prestanda är omtumlande.Foto: Håkan Matson
Det är nog den kortaste provkörning jag har gjort. Den är över på 3,4 sekundear.
FAKTA
TESLA MODEL S P85D
Totalpoäng: 17
Köregenskaper: 5 poäng
Komfort: 3 poäng
Ekonomi: 2 poäng
Säkerhet: 3 poäng
Bilkänsla: 4 poäng
Pris: 1 069 000 kronor.
Förmånsvärde per månad: 6 583 kronor.
Motor: Elmotor i fram på 224 hk, elmotor bak på 476 hk, totalt vridmoment 930 Nm.
Förbrukning:1,9 kWh/mil.
Utsläpp av koldioxid: 18 gram/km (enligt sajten miljöfordon.se), 0 enligt tillverkaren (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).
Prestanda: 0-100 på 3,4 sekunder, toppfart 250 km/tim.
Tjänstevikt: Cirka 2 240 kilo.
Längd x bredd x höjd: 498 x 196 x 144 cm.
Bagageutrymme: 745 liter bak, cirka 50 liter fram.
Men under dessa komprimerade, tysta ögonblick från 0 till 100 bjuder nya Tesla på bilvärldens häftigaste, galnaste och mest sinnesjuka upplevelse just nu.
Bilen har till och med en knapp för det.
Tesla Model S P85D kan nämligen köras i två lägen: Sport eller Insane.
Valet görs som vanligt på den 17 tum stora skärmen mitt på instrumentbrädan. Den enkla skillnaden är att man inte har tillgång till riktigt alla prestanda i Sportläget – men att man har det när man knappat in ”Insane”. Det betyder 700 hästkrafter och ett vridmoment på 930 Nm.
Man inbillar sig gärna att detta skulle ge en snabb acceleration från stillastående till 100, men så är faktiskt inte fallet.
Upplevelsen är av ett helt annat slag, en annan dimension, som fritt fall – på längden. Låt mig återkomma till det.
Skrämmande upplevelse
Redan den tidigare lanserade modellen Tesla Model S P85 – där ”P” står för Performance och 85 för batterikapaciteten på kWh – bjuder på omtumlande prestanda. Varje gång jag har kört bilen har jag fallit för frestelsen att gasa maximalt, och det har pirrat i magen varje gång.
Jag har bjudit folk att åka med och alla har blivit lika imponerande, några till och med vettskrämda:
”Jag får whiplash”, skrek en person i passagerarsätet bredvid mig häromåret.
Orsaken är att en elmotor kan ge maximalt vridmoment från stillastående. Och eftersom elbilarna ofta är enväxlade tappar man inget tempo i växlingarna.
Till den annorlunda upplevelsen bidrar avsaknaden av motorljud – om det är bra eller dåligt kan vi sannerligen diskutera till långt in på natten.
När Tesla började planera för sin cross-over Model X, en sorts diskretare suv, insåg man att fyrhjulsdrift var nödvändigt.
Men det var relativt enkelt fixat.
En extra elmotor placerades i en del av bagageutrymmet fram, ett par axlar sattes dit för att driva framhjulen, en ansenlig mängd datorkraft tillsattes för att hålla styr på de dubbla motorerna.
Model X är ännu inte lanserad utan kommer sent i år, men under tiden kom någon på tanken att använda exakt samma lösning också i Model S. Och därefter kläcktes den ljusa idén att ladda på med ännu flera hästkrafter i en ännu större elmotor i en prestandaversion.Men nu kan denna bil, alltså P85D, med rätta ges epitetet världens snabbaste fyrdörrarsbil hittills.
Egensinnig idéspruta
Det kan inte uteslutas att denne ”någon”, som uppenbarligen sprudlar av idéer, heter Elon Musk, den egensinnige grundaren av och ägaren till Tesla.
Bortsett från den extra motorn och det galna Insaneläget är skillnaderna jämfört med den vanliga, bakhjulsdrivna S-modellen mycket små. Röda bromsok, en kolfibervinge bak och ett antisladdsystem som över huvud taget inte går att stänga av eller reducera är kanske viktigaste. Plus att vikten har ökat med runt 130 kilo. Samtidigt slopas den tidigare bakhjulsdrivna P85-versionen.
I P85 D-versionen är den främre motorn på 224 hk, medan elmotorn bak ger 476 hk. Inte ens den från Kalifornien tillreste pr-chefen kunde först hjälpa till med vridmomentet, ”motorns kraft”, men klämde till slut ur sig 900 Nm. Fakta på nätet säger dock 930 Nm, så vi använder oss av den siffran. Över huvud taget var det en skriande brist på tekniska data om bilen (bagageutrymme, vikt), liksom att försäljningssiffror på enskilda marknader i Europa ”inte kommuniceras”.
Att vara hemlig om försäljningen kan spä på elaka rykten om att Tesla är ett affärsmässigt korthus och elda på åsikterna om att aktiekursen är uppblåst. I förra veckan sänkte Bank of America Merrill Lynchs analytiker John Lovallo riktkursen på Teslaaktien från 70 till 65 dollar – och då ska man betänka att den handlas för över 200 dollar.
Startar med ”bara” 385 hästar
Men nu står jag på startlinjen, på den nödtorftigt anlagda testbanan vid Exporama, mellan Oslo och flygplatsen Gardermoen i elbilsparadiset Norge.
De första meterna är asfalt, sedan följer grov sten och någonstans efter drygt 100 meter ser jag en vall med pilar.
Jag börjar med en vanlig, bakhjulsdriven Model S, som ”bara” har 385 hk från elmotorn bak och som ska ta sig till 100 på 5,6 sekunder.
De första meterna går hisnande snabbt, det pirrar i magen, men i gruset slår antispinnsystemet till och bromsar bilen, trots mitt ivriga gaspådrag – och jag kan lugnt bromsa in bilen vid den uppmålade linjen.
Dags för P85D.
Jag är givetvis oerhört noga med att ställa in Insane på displayen.
Jag tar sats och trycker ned gaspedalen allt jag kan. Kroppen trycks tillbaka i stolen, bilen accelererar liksom inte utan slungas fram genom luften och jag ser allt omkring mig försvinna som i en tunnel.
Till skillnad från den bakhjulsdrivna versionen tappar den här bilen ingen fart, utan bara ökar och ökar och ökar.
Mina basala instinkter slår tyvärr till och jag bromsar fegt, strax före linjen.
Men jag får en chans till.
Mätaren går bananas
Trots att jag vet vad som ska hända tappar jag andan igen, ser allt susa förbi, det smattrar av sten under bilen, i övrigt är det tyst. Hastighetsmätaren ser ut som ett flipperspel som gått bananas.
Den här gången håller jag ned foten så att den vitnar, förbi bromslinjen, och ser hur en massa pilar om högersväng kommer mot mig.
Då ställer jag mig på bromsen.
Det är möjligt att det gick långsammare än 3,4 sekunder. Jag hade faktiskt inte tid att kolla på någonting annat än den grusbana som rusade under mig – eller om det var tvärtom.
Jag ska inte hymla: det var för dessa sekunder jag kom hit.
I övrigt är bilen mycket som den Tesla Model S vi redan känner.
Visst rullar den fyrhjulsdrivna versionen fint också på vanlig asfaltsväg, men chassiet är en sorts blandning mellan stötigt och skvalpigt, och resan är inte särskilt behaglig. Med tanke på att priset ligger över 1 miljon kronor har bilen också en rad andra detaljbrister, som inte är acceptabla i klassen. Värme och ventilation fungerade mediokert i den 4-gradiga värmen, bilen ville gärna imma igen. Kliver föraren ur bilen för att köpa en tidning slocknar dessutom värmen, liksom radion och displayen. Trots att bilen har radar, kamera och adaptiv farthållare finns ingen autobroms – än. Inte heller varning för filbyten – än. Det ska komma, liksom en del annat på säkerhetsområdet, sägs det.
Tesla bygger mycket på att bilar ska kunna uppdateras, till och med när de står parkerade och laddar över natten.
För övrigt twittrade en uppenbart förtjust Elon Musk häromveckan om just en sådan uppdatering, som gör att P85D ska kunna ta sig till 100 på 3,3 sekunder i stället för dagens 3,4 sekunder.
Kul.
Jag gör gärna om provkörningen. Jag kan tänka mig att göra det ytterligare några gånger. Men när man gasat som en vettvilling från stillastående till 100 sisådär tio gånger – hur mycket roligare blir den elfte?
Testkörd: Tesla Model S P85
FARTVIDUNDER. Beskedlig på ytan – men prestanda är omtumlande.Foto: Håkan Matson
Det är nog den kortaste provkörning jag har gjort. Den är över på 3,4 sekundear.
FAKTA
TESLA MODEL S P85D
Totalpoäng: 17
Köregenskaper: 5 poäng
Komfort: 3 poäng
Ekonomi: 2 poäng
Säkerhet: 3 poäng
Bilkänsla: 4 poäng
Pris: 1 069 000 kronor.
Förmånsvärde per månad: 6 583 kronor.
Motor: Elmotor i fram på 224 hk, elmotor bak på 476 hk, totalt vridmoment 930 Nm.
Förbrukning:1,9 kWh/mil.
Utsläpp av koldioxid: 18 gram/km (enligt sajten miljöfordon.se), 0 enligt tillverkaren (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).
Prestanda: 0-100 på 3,4 sekunder, toppfart 250 km/tim.
Tjänstevikt: Cirka 2 240 kilo.
Längd x bredd x höjd: 498 x 196 x 144 cm.
Bagageutrymme: 745 liter bak, cirka 50 liter fram.
Men under dessa komprimerade, tysta ögonblick från 0 till 100 bjuder nya Tesla på bilvärldens häftigaste, galnaste och mest sinnesjuka upplevelse just nu.
Bilen har till och med en knapp för det.
Tesla Model S P85D kan nämligen köras i två lägen: Sport eller Insane.
Valet görs som vanligt på den 17 tum stora skärmen mitt på instrumentbrädan. Den enkla skillnaden är att man inte har tillgång till riktigt alla prestanda i Sportläget – men att man har det när man knappat in ”Insane”. Det betyder 700 hästkrafter och ett vridmoment på 930 Nm.
Man inbillar sig gärna att detta skulle ge en snabb acceleration från stillastående till 100, men så är faktiskt inte fallet.
Upplevelsen är av ett helt annat slag, en annan dimension, som fritt fall – på längden. Låt mig återkomma till det.
Skrämmande upplevelse
Redan den tidigare lanserade modellen Tesla Model S P85 – där ”P” står för Performance och 85 för batterikapaciteten på kWh – bjuder på omtumlande prestanda. Varje gång jag har kört bilen har jag fallit för frestelsen att gasa maximalt, och det har pirrat i magen varje gång.
Jag har bjudit folk att åka med och alla har blivit lika imponerande, några till och med vettskrämda:
”Jag får whiplash”, skrek en person i passagerarsätet bredvid mig häromåret.
Orsaken är att en elmotor kan ge maximalt vridmoment från stillastående. Och eftersom elbilarna ofta är enväxlade tappar man inget tempo i växlingarna.
Till den annorlunda upplevelsen bidrar avsaknaden av motorljud – om det är bra eller dåligt kan vi sannerligen diskutera till långt in på natten.
När Tesla började planera för sin cross-over Model X, en sorts diskretare suv, insåg man att fyrhjulsdrift var nödvändigt.
Men det var relativt enkelt fixat.
En extra elmotor placerades i en del av bagageutrymmet fram, ett par axlar sattes dit för att driva framhjulen, en ansenlig mängd datorkraft tillsattes för att hålla styr på de dubbla motorerna.
Model X är ännu inte lanserad utan kommer sent i år, men under tiden kom någon på tanken att använda exakt samma lösning också i Model S. Och därefter kläcktes den ljusa idén att ladda på med ännu flera hästkrafter i en ännu större elmotor i en prestandaversion.Men nu kan denna bil, alltså P85D, med rätta ges epitetet världens snabbaste fyrdörrarsbil hittills.
Egensinnig idéspruta
Det kan inte uteslutas att denne ”någon”, som uppenbarligen sprudlar av idéer, heter Elon Musk, den egensinnige grundaren av och ägaren till Tesla.
Bortsett från den extra motorn och det galna Insaneläget är skillnaderna jämfört med den vanliga, bakhjulsdrivna S-modellen mycket små. Röda bromsok, en kolfibervinge bak och ett antisladdsystem som över huvud taget inte går att stänga av eller reducera är kanske viktigaste. Plus att vikten har ökat med runt 130 kilo. Samtidigt slopas den tidigare bakhjulsdrivna P85-versionen.
I P85 D-versionen är den främre motorn på 224 hk, medan elmotorn bak ger 476 hk. Inte ens den från Kalifornien tillreste pr-chefen kunde först hjälpa till med vridmomentet, ”motorns kraft”, men klämde till slut ur sig 900 Nm. Fakta på nätet säger dock 930 Nm, så vi använder oss av den siffran. Över huvud taget var det en skriande brist på tekniska data om bilen (bagageutrymme, vikt), liksom att försäljningssiffror på enskilda marknader i Europa ”inte kommuniceras”.
Att vara hemlig om försäljningen kan spä på elaka rykten om att Tesla är ett affärsmässigt korthus och elda på åsikterna om att aktiekursen är uppblåst. I förra veckan sänkte Bank of America Merrill Lynchs analytiker John Lovallo riktkursen på Teslaaktien från 70 till 65 dollar – och då ska man betänka att den handlas för över 200 dollar.
Startar med ”bara” 385 hästar
Men nu står jag på startlinjen, på den nödtorftigt anlagda testbanan vid Exporama, mellan Oslo och flygplatsen Gardermoen i elbilsparadiset Norge.
De första meterna är asfalt, sedan följer grov sten och någonstans efter drygt 100 meter ser jag en vall med pilar.
Jag börjar med en vanlig, bakhjulsdriven Model S, som ”bara” har 385 hk från elmotorn bak och som ska ta sig till 100 på 5,6 sekunder.
De första meterna går hisnande snabbt, det pirrar i magen, men i gruset slår antispinnsystemet till och bromsar bilen, trots mitt ivriga gaspådrag – och jag kan lugnt bromsa in bilen vid den uppmålade linjen.
Dags för P85D.
Jag är givetvis oerhört noga med att ställa in Insane på displayen.
Jag tar sats och trycker ned gaspedalen allt jag kan. Kroppen trycks tillbaka i stolen, bilen accelererar liksom inte utan slungas fram genom luften och jag ser allt omkring mig försvinna som i en tunnel.
Till skillnad från den bakhjulsdrivna versionen tappar den här bilen ingen fart, utan bara ökar och ökar och ökar.
Mina basala instinkter slår tyvärr till och jag bromsar fegt, strax före linjen.
Men jag får en chans till.
Mätaren går bananas
Trots att jag vet vad som ska hända tappar jag andan igen, ser allt susa förbi, det smattrar av sten under bilen, i övrigt är det tyst. Hastighetsmätaren ser ut som ett flipperspel som gått bananas.
Den här gången håller jag ned foten så att den vitnar, förbi bromslinjen, och ser hur en massa pilar om högersväng kommer mot mig.
Då ställer jag mig på bromsen.
Det är möjligt att det gick långsammare än 3,4 sekunder. Jag hade faktiskt inte tid att kolla på någonting annat än den grusbana som rusade under mig – eller om det var tvärtom.
Jag ska inte hymla: det var för dessa sekunder jag kom hit.
I övrigt är bilen mycket som den Tesla Model S vi redan känner.
Visst rullar den fyrhjulsdrivna versionen fint också på vanlig asfaltsväg, men chassiet är en sorts blandning mellan stötigt och skvalpigt, och resan är inte särskilt behaglig. Med tanke på att priset ligger över 1 miljon kronor har bilen också en rad andra detaljbrister, som inte är acceptabla i klassen. Värme och ventilation fungerade mediokert i den 4-gradiga värmen, bilen ville gärna imma igen. Kliver föraren ur bilen för att köpa en tidning slocknar dessutom värmen, liksom radion och displayen. Trots att bilen har radar, kamera och adaptiv farthållare finns ingen autobroms – än. Inte heller varning för filbyten – än. Det ska komma, liksom en del annat på säkerhetsområdet, sägs det.
Tesla bygger mycket på att bilar ska kunna uppdateras, till och med när de står parkerade och laddar över natten.
För övrigt twittrade en uppenbart förtjust Elon Musk häromveckan om just en sådan uppdatering, som gör att P85D ska kunna ta sig till 100 på 3,3 sekunder i stället för dagens 3,4 sekunder.
Kul.
Jag gör gärna om provkörningen. Jag kan tänka mig att göra det ytterligare några gånger. Men när man gasat som en vettvilling från stillastående till 100 sisådär tio gånger – hur mycket roligare blir den elfte?
Re: Trevlig artikel i DI idag
Känns som att de får välja mellan sport eller komfort. Många testare som klagar på stökighet och svampighet samtidigt. Kanske går det att sätta in en komfort och sport funktion i fjädringen också? Har väl många av konkurrenterna.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Trevlig artikel i DI idag
Något "vettigare" poäng än Expressens, men fortfarande:
Säkerhet: 3 poäng
Seriöst? I en bil som fick 5 stjärnor i både NHTSA och Euro-NCAP?
OK att dra av en poäng för avsaknad av autobroms (några veckor till) (och körfältsvarning finns redan, tvärtemot som han skrev).
Dock hör jag även från denna reportage avsaknaden av ordentlig information från arrangören Tesla Motors. Skärpning önskas!
Säkerhet: 3 poäng
Seriöst? I en bil som fick 5 stjärnor i både NHTSA och Euro-NCAP?
OK att dra av en poäng för avsaknad av autobroms (några veckor till) (och körfältsvarning finns redan, tvärtemot som han skrev).
Dock hör jag även från denna reportage avsaknaden av ordentlig information från arrangören Tesla Motors. Skärpning önskas!
Re: Trevlig artikel i DI idag
Det var kul att läsa artikeln
tack för att den blev läsbar
tack för att den blev läsbar
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Re: Trevlig artikel i DI idag
Läser man i tidningen ser man att de tar upp Ferrari F12 som konkurrent. Den här fått 22 av 25 poäng. Men hur den kan ju inte få bättre ekonomi (Tesla 2) och säkerhet ( Tesla 3) så där borde den tappat 5 poäng. Någon som läst testet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.