Hej! Har köpt mig en P85D 2015 för att testa hur det är att leva med en elbil
Har försökt hitta en e-post adress till Tesla servicecenter Göteborg alt Köpenhamn men utan att lyckas.. Någon som ha detta?
Tänkte komplettera med en ladd kabel för offentliga ladd stolpar och är kanske bäst köpa den via Tesla servicecenter?
Med vänlig hälsning: Håkan
Typ 2-kabel är bäst att köpa via Tesla. De har en bra som klarar trefas till ett väldigt konkurrenskraftigt pris.
Under 2000kr?
Den kostade 1750 kr när jag köpte en 2015 vilket var absolut billigast på marknaden. Tror de höjt priset nu, ligger nog runt 2600 kr eller nånstans där om jag minns rätt, fortfarande ett bra pris.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Hej och välkommen.
Om du inte redan har gjort det så får du också be Tesla att knyta dig som ägare till bilen så att du får tillgång till mobilappen osv. Det som krävs är en kopia på regbeviset som intyg att det är du som är ägaren. Det funkar lika bra med en skärmdump från Trafikverkets hemsida där man ser ditt namn och bilens VIN-nummer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Typ 2-kabel är bäst att köpa via Tesla. De har en bra som klarar trefas till ett väldigt konkurrenskraftigt pris.
Under 2000kr?
Den kostade 1750 kr när jag köpte en 2015 vilket var absolut billigast på marknaden. Tror de höjt priset nu, ligger nog runt 2600 kr eller nånstans där om jag minns rätt, fortfarande ett bra pris.
2277kr inkl moms betalade jag för Typ-2 kabeln hos Tesla för ett par veckor sedan.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Grattis! snart är det även min tur så jag sitter också här och kollar på vad man bör köpa för tillbehör. Verkar vara en hel del om man ska kunna ladda överallt (http://teslaclubsweden.se/ladda-din-tesla/)
danni skrev:
Hur är det med CHAdeMO-adapter och "blå laddadapter? Köps det också bäst hos Tesla? Eller är de överprisade?
Något mer som behövs? Typ 1 till 2-adapter kanske?
Grattis! snart är det även min tur så jag sitter också här och kollar på vad man bör köpa för tillbehör. Verkar vara en hel del om man ska kunna ladda överallt (http://teslaclubsweden.se/ladda-din-tesla/)
danni skrev:
Hur är det med CHAdeMO-adapter och "blå laddadapter? Köps det också bäst hos Tesla? Eller är de överprisade?
CHAdeMO-adaptern finns bara hos Tesla (och den känns lite dyr oxo)...
Det beror helt på vad du har för körmönster. CHAdeMO-adaptern känns onödigt dyr när man inte behöver den. Så länge du håller dig inom SuperCharger-området klarar du dig utmärkt utan. Jag hade behov av en CHAdeMO-adapter en enda gång och då fick jag låna en utav en hjälpsam sektmedlem. Jag får dock tillägga att jag har en gammal bil med dubbelladdare, jag kan alltså AC-ladda med 22kW, vilket fungerar bra för mina behov.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
CHAdeMO-adaptern har du redan fått bra svar på. Vad gäller blå adapter och liknande (som t.ex. adapter till andra länders stickkontakter) så finns det hos Tesla, men det är ohemult dyrt - kostar över tusen kronor per adapter. Vill du ha det maximalt snyggt/cleant så köper du Teslas adapter, som kopplas på längst ut på din UMC istället för den stickkontakt eller röda CEE-kontakt som du kan sätta där. Om du hellre prioriterar kostnaden så kan du t.ex. köpa en sån här (men då kommer du kunna ladda med max 13 A istället för 16 A): http://www.clasohlson.com/se/Övergångsa ... r364551000
Det kan säkert gå att fixa en övergång från blå CEE till röd CEE fast enfas, osäker på det, men det borde väl gå att lösa.
Den blåa ska tilläggas är på 32 A, vilket är en ovanlig kontakt. Jag har aldrig fått användning för min. Jag har sett den i Norge, där den svenska UMC:n fungerar dåligt och på en marina där det ändå fanns trefas, vilket jag få hade valt om jag haft bilen med mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Den blåa ska tilläggas är på 32 A, vilket är en ovanlig kontakt. Jag har aldrig fått användning för min. Jag har sett den i Norge, där den svenska UMC:n fungerar dåligt och på en marina där det ändå fanns trefas, vilket jag få hade valt om jag haft bilen med mig.
Aha, svenska blåa CEE-kontakter är väl 16 A? Säkert en annan kontakt isf. Ett hotell där jag bor har satt upp en laddplats med en blå CEE. Helt obegripligt beslut.
Den blåa ska tilläggas är på 32 A, vilket är en ovanlig kontakt. Jag har aldrig fått användning för min. Jag har sett den i Norge, där den svenska UMC:n fungerar dåligt och på en marina där det ändå fanns trefas, vilket jag då hade valt om jag haft bilen med mig.
Aha, svenska blåa CEE-kontakter är väl 16 A? Säkert en annan kontakt isf. Ett hotell där jag bor har satt upp en laddplats med en blå CEE. Helt obegripligt beslut.
16 A är rätt vanlig, ja. För att sätta upp 32 A enfas ska man ju dels ha tillräckligt uppsäkrat, och dessutom något som kan tillgodogöra sig det. Tämligen ovanligt.
Volvo säljer en 16 A CEE till typ 2 som någon (sondell?) hade köpt för att ha som reserv till Teslan. Men annars är det ju mest campingar som har dessa 16 A CEE-kontakter
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS