Nyligen gjorde Insurance Institute for Highway Safety i USA olika krocktester på elbilar och där fick Tesla Model S och BMW i3 endast "acceptable" i ett av testerna och även om de inte ansågs risk för att de skulle leda till allvarliga skador så var jag förvånad över Teslas svar
We are committed to making the world's safest cars, and Model S has previously received a 5-star safety rating from the National Highway Traffic Safety Administration and a 5-star rating from Euro NCAP. Model S still has the lowest ever probability of injury of any car ever tested by NHTSA,
Nu påpekar IIHS i och för sig att Tesla har gjort uppdateringar på nyare bilar som kan göra bilen säkrare och de tror Teslas talesperson kommer leda till högsta betyg.
We expect to receive the highest possible rating in every category, making Model S eligible for the IIHS Top Safety Pick award
Men borde ett företag som tar säkerhet seriöst inte svara typ "vi ska kolla på det" eller liknande och inte bara hänvisa till sina höga betyg i andra tester?
De fick "acceptabelt" istället för "bra" på ett delmoment, och de har redan tagit fram ändringar på bilarna som ska åtgärda det. Det är väl att ta det på allvar? Lamporna är en annan historia.....
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Kan läsa mella raderna att tesla kommer göra uppdateringar och ändringar efter krocktesterna, eftersom de är inriktade att hamna i högsta kriteriet.
Det komer bli fler tester när ändringarna är gjorda, tror inte de kommer fortsätta som om inget hänt när de nu fått påpekande.
De fick "acceptabelt" istället för "bra" på ett delmoment, och de har redan tagit fram ändringar på bilarna som ska åtgärda det. Det är väl att ta det på allvar? Lamporna är en annan historia.....
Jag menade inte just det utan attityden, att i ett svar till att de bara får godkänt säga att de faktiskt har full pott i de stora tester tycker jag låter som att de enda de testar bilarna mot är vad som tags upp i de stora testerna och sen bryr de sig inte så mycket om andra saker som kan inträffa, i så fall ligger de ganska långt efter Volvo som gör flera andra tester även om de aldrig kommer testas.
De fick "acceptabelt" istället för "bra" på ett delmoment, och de har redan tagit fram ändringar på bilarna som ska åtgärda det. Det är väl att ta det på allvar? Lamporna är en annan historia.....
Jag menade inte just det utan attityden, att i ett svar till att de bara får godkänt säga att de faktiskt har full pott i de stora tester tycker jag låter som att de enda de testar bilarna mot är vad som tags upp i de stora testerna och sen bryr de sig inte så mycket om andra saker som kan inträffa, i så fall ligger de ganska långt efter Volvo som gör flera andra tester även om de aldrig kommer testas.
Det handlar väl kanske om att informera de som inte är lika insatta som du och jag om att det här är ett test i mängden, och att de har fått full pott i de flesta. Det kan ju vara relevant information så man inte gör en bedömning bara baserat på det här. Jag tror fortfarande, trots det här resultatet, att Tesla är en av de mest säkra bilar man kan färdas i.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
De fick "acceptabelt" istället för "bra" på ett delmoment, och de har redan tagit fram ändringar på bilarna som ska åtgärda det. Det är väl att ta det på allvar? Lamporna är en annan historia.....
Att bilar ska ha bra lampor är viktigt enligt IIHS. Jag kan bara hålla med!
De fick "acceptabelt" istället för "bra" på ett delmoment, och de har redan tagit fram ändringar på bilarna som ska åtgärda det. Det är väl att ta det på allvar? Lamporna är en annan historia.....
Att bilar ska ha bra lampor är viktigt enligt IIHS. Jag kan bara hålla med!
Hur snabbfotade tror ni Tesla kan vara med att få ut nya lampor i produktionslinan? Allt tyder på att de jobbar med utveckling tillsammans med någon underleverantör vilket är mkt positivt. De kanske redan kommer inom 1-2 månader? Vore riktigt nice isåfall. Jag håller tummarna
om det är en bil med Xenon de testat, så har de i USA, 35watts, de som uppgraderat i Europa tycker det är mkt bättre..
vet inte hur det är med LEDlyse-bilar är de svagare här också?
om det är en bil med Xenon de testat, så har de i USA, 35watts, de som uppgraderat i Europa tycker det är mkt bättre..
vet inte hur det är med LEDlyse-bilar är de svagare här också?
Alla bilar i Europa har svagare belysning än i USA pga krav på strålkastarspolare om det ska lysa mer än 2000 lumen i EU. Detta gäller oavsett lampteknik.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
jo att lysen är svagare här är känt men en eu bil skulle fått sämre än poor, tesla med 35W fick inte ens marginal riktigt kass alltså, tycker själv inte mina 25w är så bedrövliga, dåliga ja men