Förbättrad ruttplanering

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Förbättrad ruttplanering

Inlägg av mahulkp »

Jag upptäckte nyligen en förbättring i navigatörns ruttplanering. Jag har stört mig på att navigatorn inte uppdaterat behovet av antal laddstopp dynamiskt under tiden man kör, dvs. om den ursprungliga beräkningen planerat att passera en SuC utan att ladda så har den inte lagt till laddstoppet när den inser att det behövs. Detta görs nu on-the-fly.

Vid resa från Göteborg till Östergötland i helgen planerade navigatorn rutten med ett laddstopp på SuC i Ödeshög. Vi laddade dock lite Chademo vid Landvetter istället och när vi körde vidare så togs laddstoppet i Ödeshög bort automatiskt i ruttplaneringen. I måndags gjorde jag resan Göteborg - Stockholm och då planerade navigatorn initialt att passera SuC Ödeshög utan att ladda. När prognosen ändrades pga högre hastighet, lades laddstoppet till och rutten kalkylerades om till Ödeshög istället.

Vet inte om någon annan sett detta tidigare men för mig kom upptäckten med v17.2.12

Klar förbättring av navigatorn :-)
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förbättrad ruttplanering

Inlägg av Bjelke »

Inget jag hunnit lägga märke till men låter ju bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Jag hade ett sånt case häromdagen men det var inte direkt positivt. Var på väg frpn Linköping till Karlstad med rätt små marginaler men ändå hade jag koll. Plötsligt ville den någonstans i Laxåtrakten åka till Arboga o ladda. En omväg på över 10 mil. Hade jag inte varit vaken hade jag kört rejält fel.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

bullen skrev:
Jag hade ett sånt case häromdagen men det var inte direkt positivt. Var på väg frpn Linköping till Karlstad med rätt små marginaler men ändå hade jag koll. Plötsligt ville den någonstans i Laxåtrakten åka till Arboga o ladda. En omväg på över 10 mil. Hade jag inte varit vaken hade jag kört rejält fel.Bild
Jag uppfattar det som att om prognosen för batteriet går under 6% så börjar den kalkylera om rutten för att ladda. Då kan det bli såna knasiga villovägar.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mahulkp skrev:
bullen skrev:
Jag hade ett sånt case häromdagen men det var inte direkt positivt. Var på väg frpn Linköping till Karlstad med rätt små marginaler men ändå hade jag koll. Plötsligt ville den någonstans i Laxåtrakten åka till Arboga o ladda. En omväg på över 10 mil. Hade jag inte varit vaken hade jag kört rejält fel.Bild
Jag uppfattar det som att om prognosen för batteriet går under 6% så börjar den kalkylera om rutten för att ladda. Då kan det bli såna knasiga villovägar.
Så har den alltid varit oavsett marginal ju :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mahulkp skrev:
bullen skrev:
Så har den alltid varit oavsett marginal ju :lol:
Spännande. Jag har flera gånger råkat ut för att bilen tyckte att jag inte hade tillräckligt med laddning kvar för att komma hem, trots att det fanns en SuC bara nån kilometer längre fram.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar