Köpa direkt av Tesla vs handlare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Peter Habram

Köpa direkt av Tesla vs handlare

Inlägg av Peter Habram »

Har sökt men inte hittat nåt direkt svar. Är på väg att köpa en P85D och noterar att om man köper en begagnad via Tesla Sverige så förnyar de nybilsgarantin 4 år eller 8000 mil. Köper man via handlare så går man miste om det. Hur mycket tycker ni detta är värt? Jag tror inte ens det går att köpa till förlängd garanti via handlare.

Dessutom har Tesla Sverige inte högre priser än handlare spontant, nackdelen är bara utbudet (de har ingen nu med en spec som jag vill ha).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa direkt av Tesla vs handlare

Inlägg av Bjelke »

Peter Habram skrev:
Har sökt men inte hittat nåt direkt svar. Är på väg att köpa en P85D och noterar att om man köper en begagnad via Tesla Sverige så förnyar de nybilsgarantin 4 år eller 8000 mil. Köper man via handlare så går man miste om det. Hur mycket tycker ni detta är värt? Jag tror inte ens det går att köpa till förlängd garanti via handlare.

Dessutom har Tesla Sverige inte högre priser än handlare spontant, nackdelen är bara utbudet (de har ingen nu med en spec som jag vill ha).
Beror ju mkt på hur långt den faktiskt har gått... Har den gått typ över 6-7 tusen mil så är det ju klart bättre genom Tesla,
men samtidigt om den har varit skapligt problemfri så kommer den antagligen fortsätta att rulla problemfritt (tror jag iaf) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Skulle inte köpa en så dyr bil utan garanti, eller med lite garantitid kvar.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare

Inlägg av spacemoose »

Sökte också begagnat innan jag bestämde mig för en helt ny bil och vägde mellan att köpa via handlare eller via Tesla.
Tesla känns spontant som ett tryggare köp även för begagnat i och med garantierna. men andrahandspriserna är så pass höga så att en lagerbil vid rätt tidpunkt inte alls behöver vara en dålig affär.

Erbjudandena från Tesla upplevde jag som extra sockrade inför kvartalsavsluten.. :lol:

Mitt val blev som sagt tillslut en helt ny Tesla. Bland annat för bra leasingavtal via dnb. Kalkylen blev då bättre än för en begagnad och alla garantier finns på plats samt att man får en helt ny bil som troligen har en del rättade produktionsfel som de begagnade fortfarande lider av.

Så tänkte jag iaf.. tiden (och andrahandsvärdet) får avgöra om det var bra tänkt.
Model 3 SR+ Refresh 2021 samt Model Y Performance 2024.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare

Inlägg av Emil »

För mig var det precis som spacemoose. Letade begagnat först, speciellt då detta var i december 2016 precis efter två prishöjningar. Tyckte lagerbilarna på Tesla var för dyra också.

Det hela slutade med att jag slog till på en helt ny lagerbil från Tyskland. Det finns många fler ute i Europa än vad som är listade på svenska sidan, det kan en säljare hjälpa dig att kolla upp. Vissa bilar har även "showcase discount" på över 20.000kr. Bilen tillverkades i oktober 2016 och var därför enligt den gamla prisboken (före 2 höjningar). Det skiljde över 150.000 kr i pris jämfört med att bygga en ny med exakt samma spec. De kan även ta bort de mjukvarustyrda tillvalen som AP och uppgraderad laddare. Sist men inte minst så var Tesla också extra aggressiv i slutet på året och man fick 1.25% ränta hos DNB ifall man köpte lagerbil innan årsskiftet. När man jämförde den dealen med att köpa begagnat så var det en no-brainer för mig. Leverans imorgon! 8-)
Model S 90D '17
Model Y LR '22
Peter Habram

Inlägg av Peter Habram »

Problemet är att det inte finns nya lagerbilar som motsvarar P85D, så det blir svårt att jämföra:) Tittar man på en ny P100D så ligger den på strax under 1,7 och jag har satt min budget till ca 1-1,2 MSEK. Skulle visserligen få en ny lagerbil (tex 90D) för de pengarna men jag vill helst ha Performancemodellen.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Peter Habram skrev:
Problemet är att det inte finns nya lagerbilar som motsvarar P85D, så det blir svårt att jämföra:) Tittar man på en ny P100D så ligger den på strax under 1,7 och jag har satt min budget till ca 1-1,2 MSEK. Skulle visserligen få en ny lagerbil (tex 90D) för de pengarna men jag vill helst ha Performancemodellen.
Jag hade gått på en lagerbil av 90D i det läget. Jo, P-modellen är hårig, samtidigt är ju P85D lite mellanmjölk jämfört med nuvarande P-modeller, så det skiljer ju inte lika mycket mot en 90D. Samtidigt är det trevligare, tryggare, fräschare att få en ny bil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

En gammal P85D (utan L) skulle jag inte ta om alternativet är en 90D med facelift och kanske AP2.

Är det en P85DL fullt utrustad, låga mil och utan problem så kanske om du är väldigt väldigt gaskåt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

kangru skrev:
kanske om du är väldigt väldigt gaskåt.
Är inte alla det? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

kangru skrev:
En gammal P85D (utan L) skulle jag inte ta om alternativet är en 90D med facelift och kanske AP2.

Är det en P85DL fullt utrustad, låga mil och utan problem så kanske om du är väldigt väldigt gaskåt.
P85D skulle jag aldrig välja. Hellre en facelift 90D (ok jag är lite partisk...)
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Skriv svar