En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A
Moderator: Redaktion
En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A
Jag har länge klurat på den situationen. Jag har hört att en tesla med enkelladdare kan laddas via 32A och få ut 7,4kW, men är det nån som har koll på när detta går, typ 2? via umc? Hur fungerar det rent tekniskt?
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: En tesla med enkelladdare som laddas via 230V 32A
Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Japp, jag har också laddat så. Laddarna på Gekås i Ullared är sådana, och jag fick 7.4kW.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Det sitter ett relä i bilen som gör att bilen laddas som om den vore inkopplad på två faser. Tidiga bilar har inte detta relä, men SC monterar det tydligen gratis om man ber om det.
- Gustafsson
- Teslaägare
Stämmer, det gjorde jag.Hammar skrev:Det sitter ett relä i bilen som gör att bilen laddas som om den vore inkopplad på två faser. Tidiga bilar har inte detta relä, men SC monterar det tydligen gratis om man ber om det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
230 V 16 A med UMC? Jag kan bara få 13A.danni skrev:Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Jag har en Tesla wallbox på firman. 16amp 3-fas och får ca 4,2mil i timmen. Är inte det lite? Jag har även dubbelladdare men det kanske inte spelar nån roll i detta läget?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Nu skrev jag inte specifikt 230 V 16 A, bara att den inte klarar mer än 16 A. Men jodå, det går alldeles utmärkt att ladda 230 V 16 A också, men inte från ett Schuko-uttag. Det går däremot om du kopplar dig på ett blått CEE-uttag som är gjort för just 230 V 16 A. Det går också, har jag märkt oavsiktligt, om man laddar från ett rött trefasuttag och inte sätter i handsken riktigt ordentligt.Pontus skrev:230 V 16 A med UMC? Jag kan bara få 13A.danni skrev:Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
Aha, där kom min fredagsinlärningdanni skrev:Nu skrev jag inte specifikt 230 V 16 A, bara att den inte klarar mer än 16 A. Men jodå, det går alldeles utmärkt att ladda 230 V 16 A också, men inte från ett Schuko-uttag. Det går däremot om du kopplar dig på ett blått CEE-uttag som är gjort för just 230 V 16 A. Det går också, har jag märkt oavsiktligt, om man laddar från ett rött trefasuttag och inte sätter i handsken riktigt ordentligt.Pontus skrev:230 V 16 A med UMC? Jag kan bara få 13A.danni skrev:Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Har du lite låg spänning, jag hade drygt 50 km i timmen när jag hade trefas hemma. Detta var i ett gammalt sjuttiotals hus.SolnaGnagarn skrev:Jag har en Tesla wallbox på firman. 16amp 3-fas och får ca 4,2mil i timmen. Är inte det lite? Jag har även dubbelladdare men det kanske inte spelar nån roll i detta läget?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
du har väl en x som drar mer per km alltså färre km in med samma kwh in,SolnaGnagarn skrev:Jag har en Tesla wallbox på firman. 16amp 3-fas och får ca 4,2mil i timmen. Är inte det lite? Jag har även dubbelladdare men det kanske inte spelar nån roll i detta läget?
ms 76132 "Eleamore"
Eller gör en snygg kabel med schuko hane o 3fas hona o ansluter bara ena fasen...danni skrev:Nu skrev jag inte specifikt 230 V 16 A, bara att den inte klarar mer än 16 A. Men jodå, det går alldeles utmärkt att ladda 230 V 16 A också, men inte från ett Schuko-uttag. Det går däremot om du kopplar dig på ett blått CEE-uttag som är gjort för just 230 V 16 A. Det går också, har jag märkt oavsiktligt, om man laddar från ett rött trefasuttag och inte sätter i handsken riktigt ordentligt.Pontus skrev:230 V 16 A med UMC? Jag kan bara få 13A.danni skrev:Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
- Gustafsson
- Teslaägare
Tycker shukon blir varm nog med 13 A
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Varför skulle du inte kunna ladda 32 A enfas med UMC?danni skrev:Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
Tesla har till och med adapter för detta.
Då har du nog ett slitet uttag med lite halvtaskig kontakt. Jag lät montera ett extra uttag med 16 A säkring till min Outlander när jag hade den. Aldrig ngn värmeutveckling vid 16A laddningGustafsson skrev:Tycker shukon blir varm nog med 13 A
- Gustafsson
- Teslaägare
Använder bara shukon utanfør hemmet, typ publik laddning. Min egen är annars førstås i perfekt skick.bullen skrev:Då har du nog ett slitet uttag med lite halvtaskig kontakt. Jag lät montera ett extra uttag med 16 A säkring till min Outlander när jag hade den. Aldrig ngn värmeutveckling vid 16A laddningGustafsson skrev:Tycker shukon blir varm nog med 13 A

De har shukoladdning lite här o var i Norge, man får nyckel till stolparna via elbilsføreningen. Brukar koppla in trots att de inte ger så mycket. I de situationerna har shukon gått varm några gånger.
Många offentliga schuko i Norge är skadade av gnistan som blir när folk rycker ut kontakten med laddning ingång. På Gardermoen har jag märkt flera gånger hur det både glappat o sprakat när man kopplar in sigGustafsson skrev:Använder bara shukon utanfør hemmet, typ publik laddning. Min egen är annars førstås i perfekt skick.bullen skrev:Då har du nog ett slitet uttag med lite halvtaskig kontakt. Jag lät montera ett extra uttag med 16 A säkring till min Outlander när jag hade den. Aldrig ngn värmeutveckling vid 16A laddningGustafsson skrev:Tycker shukon blir varm nog med 13 A, har dock bytt det ena i dubbeluttaget till trefas rød.
De har shukoladdning lite här o var i Norge, man får nyckel till stolparna via elbilsføreningen. Brukar koppla in trots att de inte ger så mycket. I de situationerna har shukon gått varm några gånger.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Hmmm. Jag hade verkligen fått för mig att UMC aldrig klarade mer än 16 A. Det fanns en matris över det här på Teslas hemsida förut men den verkar vara borta. Däremot hittar jag den här som sannerligen får det att verka som att det ska gå bra med 32 A enfas även över UMC: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... lue_eu.pdfMartinen skrev:Varför skulle du inte kunna ladda 32 A enfas med UMC?danni skrev:Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
Kanske du kan om du belastar 2 faser på umc med en fasdanni skrev:Hmmm. Jag hade verkligen fått för mig att UMC aldrig klarade mer än 16 A. Det fanns en matris över det här på Teslas hemsida förut men den verkar vara borta. Däremot hittar jag den här som sannerligen får det att verka som att det ska gå bra med 32 A enfas även över UMC: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... lue_eu.pdfMartinen skrev:Varför skulle du inte kunna ladda 32 A enfas med UMC?danni skrev:Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
Umc kan ladda max 16A / Fas
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Tack för svaren! Men det verkar inte vara helt färdiguträtt ännu alltså. Med typ2 så går det alltså med 32A även om man har enkelladdare. Men med denna 32A blåa kontakten via UMCn, fungerar det inte då alltså att ladda 32A om man inte har dubbelladdare? Varför inte? Ser blått 16A och 32A uttag likadant ut?
Tror det är UMC i sig som inte klarar mer än 16 A per fasapkungen skrev:Tack för svaren! Men det verkar inte vara helt färdiguträtt ännu alltså. Med typ2 så går det alltså med 32A även om man har enkelladdare. Men med denna 32A blåa kontakten via UMCn, fungerar det inte då alltså att ladda 32A om man inte har dubbelladdare? Varför inte? Ser blått 16A och 32A uttag likadant ut?
Tror den delar upp det på alla 3 faser.e5m1r skrev:Kanske du kan om du belastar 2 faser på umc med en fasdanni skrev:Hmmm. Jag hade verkligen fått för mig att UMC aldrig klarade mer än 16 A. Det fanns en matris över det här på Teslas hemsida förut men den verkar vara borta. Däremot hittar jag den här som sannerligen får det att verka som att det ska gå bra med 32 A enfas även över UMC: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... lue_eu.pdfMartinen skrev:Varför skulle du inte kunna ladda 32 A enfas med UMC?danni skrev:Bara med typ 2 från en station som ger 230 V 32 A enfas. Inte med UMC, den klarar aldrig mer än 16 A. Jag har testat själv, det funkar. Jag vet att vissa har haft problem med det dock, men då är det något fel, för det ska gå. Rent tekniskt så är vad jag hört att laddaren innehåller tre olika laddmoduler, där man vid trefas använder en modul för varje fas, och att i det här läget så kan bilen på något vis använda två av modulerna ändå. Luddigt men jag kan verkligen inte detaljerna.
Umc kan ladda max 16A / Fas
Jo du kan ladda 32A enfas med den blåa adaptern även om du bara har Enkelladdareapkungen skrev:Tack för svaren! Men det verkar inte vara helt färdiguträtt ännu alltså. Med typ2 så går det alltså med 32A även om man har enkelladdare. Men med denna 32A blåa kontakten via UMCn, fungerar det inte då alltså att ladda 32A om man inte har dubbelladdare? Varför inte? Ser blått 16A och 32A uttag likadant ut?