Laddning elbil
Moderator: Redaktion
Laddning elbil
Jag har lämnat in ett medborgarförslag om laddning av elbilar som kommunen vill att jag kommer och presenterar. Vilken "snabbladdare" ska jag föreslå att dom sätter upp? Måste tyvärr passa de flesta elbilar annars lär dom inte vara intresserade...
Ni får gärna utveckla varför ert förslag är bra.
Tackar på förhand.
Tackar på förhand.
Re: Laddning elbil
De ska sätta upp stolpar utan sladd med type 2 kontakt
Varför ? För att alla kan ladda på dessa
Hur mycket ska stolpen leverera helst minst 22kW per stolpe som vanligast servar två platser så 11kW om två laddar samtidigt
Varför inte snabbladdare
För att sånna hör hemma på motorvägen
Kommunen vill att folk ska parkera och handla i stan
Hur mycket ska stolpen leverera helst minst 22kW per stolpe som vanligast servar två platser så 11kW om två laddar samtidigt
Varför inte snabbladdare

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
+1e5m1r skrev:De ska sätta upp stolpar utan sladd med type 2 kontakt
Varför inte snabbladdare
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
- Teslaspolen
- Teslaägare
Det beror ju helt på vart orten ligger. Finns det någon större väg genom orten? Ja då ska det absolut finnas snabbladdare i anslutning till den. Men inuti staden ska det finnas, som sagts tidigare, stolpar med Typ-2 uttag för så-kallad destinationsladdning.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Ser att det står Haninge i TS' profil. Då håller jag med om 22kw typ 2 uttag. Hemma har kommunen satt upp ett par sådana med 15kr i timmen P avgift. Väldigt billigt...
Är det "riktiga" snabbladdare är det väl inte tal om Typ2 22kw.. Då bör det väl vara minst 50kW DC... CCE och Chademo..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Haninge skulle behöva 50-100 kw snabbladdare längst nynäsvägen.
Ifall det är kommun som menas.
Ifall det är kommun som menas.
MYLR-24
En snabbladdare är för mig likamed DC-laddare och då är det en Chademo, CCS och Typ2 laddare som ska upp. Dessa är visserligen dyrare än ett strömuttag i form av en Typ2 men den har också möjlighet att faktiskt locka till sig folk.amiga skrev:Jag har lämnat in ett medborgarförslag om laddning av elbilar som kommunen vill att jag kommer och presenterar. Vilken "snabbladdare" ska jag föreslå att dom sätter upp? Måste tyvärr passa de flesta elbilar annars lär dom inte vara intresserade...
Tackar på förhand.
Lidl har förstått detta och sätter upp sådana laddare utanför sina affärer. De vet att deras kunder bara kommer vara där i 20-40 minuter och handla och då är en Typ2 helt meningslös.
Så är det ett centrum där folk stannar i 3-4 timmar? Ja då funkar Typ2. Men är det ett centrum där folk är i 30-120 minuter typ ja då är det bara riktiga snabbladdare som funkar alltså DC.
Och utanför typ mataffärer. Det är helt meningslöst för tex ett ICA Maxi att "locka" med Typ2, ingen stannar så länge där ändå. Däremot skulle jag absolut välja en ICA med en Chademo framför en utan och kostnaden blir inte högre än för en av de där jätteskyltarna på taket.bullen skrev:Jo men som flera skrivit förut. Dom hör hemma på motorvägarna
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Det är väl inte riktigt meningen att man ska åka till Maxi för att få en full tank el. Skulle kosta 40-100 kr per kund + kostnaden för installation av massa Chademo stationer. Finns ingen butik som har råd bjuda på det. En 11-22 kW stolpe kostar mycket mindre, ger 30-100 km under tiden man handlar, som täcker resan till och från butiken mer än väl.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Lidel gör det reda, så jo det går.EnTraktor skrev:Det är väl inte riktigt meningen att man ska åka till Maxi för att få en full tank el. Skulle kosta 40-100 kr per kund + kostnaden för installation av massa Chademo stationer. Finns ingen butik som har råd bjuda på det. En 11-22 kW stolpe kostar mycket mindre, ger 30-100 km under tiden man handlar, som täcker resan till och från butiken mer än väl.
Det handlar om att locka till sig kunder.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
En stolpe i en butik för att få PR. Funkar 2017 men det är inget som är hållbart på lång sikt. Kommer aldrig finnas butiker som bjuder alla kunder på Chademo på lång sikt.
Däremot kommer 7-11-22 kW uttag finns på en hel del parkeringar framöver.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Precis. Jag ser inte heller någon större mening i att sätta upp en typ 2 stolpe utanför en mataffär. Jag som har dubbelladdare kan visserligen få 10mil/timme där, men hur många elbilar finns det som kan ladda så mycket med typ 2? Zoe, några fler. Nej. Hur länge är man inne i en matbutik, kanke en halvtimme? De flesta laddar inte ens två mil under tiden. Det är bara hybrider som kan ladda så att de klarar hemresan på el. Alla andra behöver inte ladda, eftersom de tar sig hem i alla fall. Osannolikt att man har precis tagit sig till mataffären, men elen räcker inte för hemresan. Och ifall man verkligen behöver ladda så räcker det inte med en långsam typ 2. Med en riktig snabbladdare däremot så kan man locka till sig kunder från längre bort. Eller folk som reser långt kanske tar en annan väg just för att det finns snabbladdning där.LarsL skrev:Lidel gör det reda, så jo det går.
Det handlar om att locka till sig kunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Laddning elbil
"Snabbladdare", dvs. DC-laddning, är som flera andra redan har skrivit, för långfärd och något som byggs ut av Clever, Fortum, Vattenfall, Tesla och andra.amiga skrev:Jag har lämnat in ett medborgarförslag om laddning av elbilar som kommunen vill att jag kommer och presenterar. Vilken "snabbladdare" ska jag föreslå att dom sätter upp? Måste tyvärr passa de flesta elbilar annars lär dom inte vara intresserade...
Tackar på förhand.
Inne i kommunerna behöver man satsa på laddstolpar (typ 2) för nattladdning där folk bor eller parkerar bilarna i längre perioder.
Föreslå att det byggs ut några laddstolpar, 32A enfas eller 16A trefas, vid alla kommunala parkeringsplatser där folk bor så att även de i lägenhet har möjlighet att köpa elbil.
Också kommunala arbetsplatser såsom skolor, äldreboenden och liknande bör utrustas med laddstolpar då elbilister behöver kunna ladda både hemma och på jobbet. Man kanske kan utmana också privata arbetsgivare i kommunen att sätta upp laddstolpar så att man på sikt kan ersätta alla oljeeldade bilar med batteribilar? Kanske ett kommunalt bidrag om 1000kr per stolpe till de privata arbetsgivare som monterar upp en?
Utan infrastruktur blir det jobbigt att skaffa elbil och kommunen är de enda som har lokal makt att göra något åt detta.
De flesta kommuner ser ut att börja med parkeringsplatser inne vid något torg eller centralt i stan, men detta verkar ofta vara dåligt genomtänkt. Snabbladdare i stan kan ev. hjälpa hantverkare, taxibilar och andra som kör mycket dagtid, men sådant känns mer som lyx man kan peta i när man har byggt ut en grundläggande infrastruktur av laddstolpar som gör det möjligt för alla i kommunen att köpa batteribil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Tänk på att ett 22kW bara kan utnyttjas av Renault Zoe och gamla Teslor. Det är alltså rent utsagt dumt av kommunen att sätta ut sådana stolpar.
Vet att det är många här som surar över när det står en Leaf och laddar på en 22kW stolpe eller hur? Vi får ju bara ut 3,7kW från den och borde då ladda ur någon stickpropp, typ. Hade det istället funnits en Chademo hade även Leafen fått ut 22kW och kunna köra vidare efter några minuter. Kostnaden för en sådan är ungefär 30kkr, så de flesta butiker överlever nog.
Vet att det är många här som surar över när det står en Leaf och laddar på en 22kW stolpe eller hur? Vi får ju bara ut 3,7kW från den och borde då ladda ur någon stickpropp, typ. Hade det istället funnits en Chademo hade även Leafen fått ut 22kW och kunna köra vidare efter några minuter. Kostnaden för en sådan är ungefär 30kkr, så de flesta butiker överlever nog.
Jag lägger mellan 80-100kkr/år på min mataffär, normalt 3 barnshushåll. Det är nog väldigt lockande för handlaren att få in oss till just sin butik, tror inte du? Något som skulle kunna locka in oss vore bra laddning. En Chademo på 22kW kostar så lite som 30kkr och jag gissar att en stor 40kW inte kostar jätte mycket mer 150-200kkr. Jag tror att det ligger på samma nivå som en sån där MAXI skylt, faktiskt. Men elen då!?! Nja, var kan det hamna? En sådan där rad med frysboxar med kylda pizzor kanske? Men det är klart de jan ju göra som Lidel och sätta solceller på taken. Och Lidels satsning är ingen ploj utan alla nybyggda butiker ska se ut så här, enligt deras hemsida... de har fattat.EnTraktor skrev:En stolpe i en butik för att få PR. Funkar 2017 men det är inget som är hållbart på lång sikt. Kommer aldrig finnas butiker som bjuder alla kunder på Chademo på lång sikt.
Jag håller inte med om att det bara ska vara långsamladdare inne i städernas köpcentra. Jag åker ofta och handlar i städer som ligger 3-8 mil hemifrån och det skulle underlätta enormt om det vid varje ställe man ska in på finns 22 kW-laddare. Jag står ofta kanske bara 15-30 minuter vid varje ställe och utan dessa laddare (som det är nu i de städer jag besöker) så måste jag planera min körning enormt mycket mer, på vintern köra mycket långsammare för att vara säker på att räckvidden finns. Men om man fick en skvätt här och en skvätt där så kunde man bränna på i 110 på motorvägen. Och ju fler laddare som finns desto mer säker kan man vara på att det finns nån stans att ladda på. Nu har det ju kommit laddplatser i ett parkeringshus i Norrköping. 4x22 kW plus en Tesla destinationsladdare. Det finns en egen tråd om det. Jättebra!
Jag vet inte om det är så fel att en Leaf står och laddar långsamt på ett av två uttag som delar på 22 kW. Om jag kopplar upp mig på det andra så får jag ju då mer än bara 11 kW.
Nu finns det ofta 22 kW-laddare vid bensinstationer utom räckhåll för köpcentrumen. Man får sitta där och slösa bort sin tid. Bättre om det gick att handla under tiden. Linköping är ett gränsfall. Clevers laddare vid Circle K i Tornby är inom gångavstånd från IKANO-huset. På IKEA-parkeringen finns långsamladdare, och det kan hjälpa om man laddar länge. Men om man ska handla stora saker på IKEA är man hänvisad till deras långsamladdare och kan inte stå på Clevers laddare.
Också när man är på genomresa så är det bättre om snabbladdarna finns vid de köpcentra som ligger i städernas utkanter och är lätta att nå från genomfartslederna och inte vid en bensinstation där det inte finns annat att göra än att äta skräpmat.
Jag vet inte om det är så fel att en Leaf står och laddar långsamt på ett av två uttag som delar på 22 kW. Om jag kopplar upp mig på det andra så får jag ju då mer än bara 11 kW.
Nu finns det ofta 22 kW-laddare vid bensinstationer utom räckhåll för köpcentrumen. Man får sitta där och slösa bort sin tid. Bättre om det gick att handla under tiden. Linköping är ett gränsfall. Clevers laddare vid Circle K i Tornby är inom gångavstånd från IKANO-huset. På IKEA-parkeringen finns långsamladdare, och det kan hjälpa om man laddar länge. Men om man ska handla stora saker på IKEA är man hänvisad till deras långsamladdare och kan inte stå på Clevers laddare.
Också när man är på genomresa så är det bättre om snabbladdarna finns vid de köpcentra som ligger i städernas utkanter och är lätta att nå från genomfartslederna och inte vid en bensinstation där det inte finns annat att göra än att äta skräpmat.
Folk är väldigt olika. Jag vill gärna se 11kW type2 på Maxi i Haninge. Vi är där 1-2ggr i veckan och stannar 60-90min. Med 1mil dit så är det inte så viktigt men ändå smidigt.
Besökte Uppsala en kortis idag. Fick på de två timmar jag var där i lika mycket som det kostade att åka dit. 11kW är grymt på alla platser där man parkerar men värdelöst om man ska "tanka"
Besökte Uppsala en kortis idag. Fick på de två timmar jag var där i lika mycket som det kostade att åka dit. 11kW är grymt på alla platser där man parkerar men värdelöst om man ska "tanka"
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag tror man måste se lite framåt. Om fem år tror jag alla elbilar kommer ha lika stora batterier som Tesla har idag och då är det DC-snabbladdning som gäller vid köpcenter och mackar och 11 kWh på jobb- och bostadsparkeringar där man står länge. Destinationsladdning helt enkelt.
Jag gillar Herr X förslag. Som kommun tycker jag man borde bygga massor av laddstolpar på jobbparkeringar inom offentlig sektor samt utmana lokala företag att göra detsamma, kanske med någon form av belöning till de som gör det. Skattelättnad om minst 25% av de anställda har möjlighet att ladda sin elbil på jobbet? Kanske även någon sorts motsvarighet hos hyresvärdar och bostadsrättsföreningar. Vet inte vad som är politiskt och juridiskt möjligt.
Jag gillar Herr X förslag. Som kommun tycker jag man borde bygga massor av laddstolpar på jobbparkeringar inom offentlig sektor samt utmana lokala företag att göra detsamma, kanske med någon form av belöning till de som gör det. Skattelättnad om minst 25% av de anställda har möjlighet att ladda sin elbil på jobbet? Kanske även någon sorts motsvarighet hos hyresvärdar och bostadsrättsföreningar. Vet inte vad som är politiskt och juridiskt möjligt.
Det viktigaste är väl att laddning vid butik/köpcentra kan bistå med tillräcklig laddning för att tillåta en avstickare från en planerad rutt.
Om man i sin planering skulle hamna nära 0 km till nästa snabbladdare så behövs ju egenligen bara kompensation för avstickaren. Då räcker i de flesta fall destinationsladdning.
Om denna är gratis, vilket är mer troligt än snabbladdning, är det också tilldragande.
Om man i sin planering skulle hamna nära 0 km till nästa snabbladdare så behövs ju egenligen bara kompensation för avstickaren. Då räcker i de flesta fall destinationsladdning.
Om denna är gratis, vilket är mer troligt än snabbladdning, är det också tilldragande.
Skulle jag välja mellan att det sattes upp 10 stycken 22kW laddstolpar eller 1 DC snabbladdare inne i städer skulle jag alla gånger välja 10 laddstolpar. Skulle jag välja mellan att det sattes upp 10 stycken 22kW laddstolpar eller 1 DC snabbladdare längs större vägar skulle jag alla gånger välja en snabbladdare. Priset är ungefär det samma mellan 10 22kW och en snabbladdare.
Jag gillar dock inte att kommuner skall ge bidrag eller själva sätta upp laddstolpar (förutom för att underlätta den egna bilparken). Bättre för kommunerna att t.ex. vid byggnationer av flerbostadshus, parkeringsplatser eller industrier kräva att en andel (minst 10% idag då andelen sålda laddbara bilar redan är över 5 %) av parkeringsplatserna har laddstolpar. Detta kostar inte kommunerna något direkt och leder tillslut att det finns tillräckligt med parkeringsplatser som har laddmöjlighet.
Jag gillar dock inte att kommuner skall ge bidrag eller själva sätta upp laddstolpar (förutom för att underlätta den egna bilparken). Bättre för kommunerna att t.ex. vid byggnationer av flerbostadshus, parkeringsplatser eller industrier kräva att en andel (minst 10% idag då andelen sålda laddbara bilar redan är över 5 %) av parkeringsplatserna har laddstolpar. Detta kostar inte kommunerna något direkt och leder tillslut att det finns tillräckligt med parkeringsplatser som har laddmöjlighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag vill att man sätter upp 1-fas 32A med 2 uttag i varje stolpe. Då få man många ladd platser och många kan nyttja dessa utan att mötas av att det är upptaget. 7.4kw får även nyare Teslor nytta av finns i annan tråd om detta.
Ikea Helsingborg har satt upp 14st(28st typ2) sådana till sina konsulter och anställda. Hade varit grymt om även köpcenter gör så.
Ikea Helsingborg har satt upp 14st(28st typ2) sådana till sina konsulter och anställda. Hade varit grymt om även köpcenter gör så.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Varför enfas? Kostnaden för 2 trådar till är försumbarAmpera skrev:Jag vill att man sätter upp 1-fas 32A med 2 uttag i varje stolpe. Då få man många ladd platser och många kan nyttja dessa utan att mötas av att det är upptaget. 7.4kw får även nyare Teslor nytta av finns i annan tråd om detta.
Sätt upp två snabbladdare vid norr/syd motorväg, 100 kW som i Leksand och Rättvik. Nära motorväg och köpcentrum. Ha betalningslösningar med Fortum chargé drive. Betalning per minut, 2 kr. Maxtid 45 minuter, sen autostopp. Sen vanliga laddplatser 3-22 kWh, överallt och gratis med möjlighet att ta betalt i framtiden med rfid.amiga skrev:Jag har lämnat in ett medborgarförslag om laddning av elbilar som kommunen vill att jag kommer och presenterar. Vilken "snabbladdare" ska jag föreslå att dom sätter upp? Måste tyvärr passa de flesta elbilar annars lär dom inte vara intresserade...
Tackar på förhand.