Hur mycket värde tappar elbilar på ett år?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Mickep

Hur mycket värde tappar elbilar på ett år?

Inlägg av Mickep »

Man får i nuläget 40 000 i bidrag om man köper ny bil. Så att vända om i dörren och få i närheten av nypriset (och tjäna en del av bidraget går inte) svårt att hitta någon som är villig att betala mer äv vad motsvarande ny kostar) handlaren vill nog ha marginal så den erbjuder 20% under vad de kan sälja för. Så där är det definitivt inte lönt att göra det.
Vi rör oss ett år framåt. Vid ett år är den fortfarande en bra bil, så det beror på nybilspriserna vad värdet blir. Det blir nästan som spekulation, vilket är lite äckligt, och det går att identifiera ägare som hoppas på fortsatt löjligt höga priser från pragmatikerna som inte köpt som hoppas på en snabb sänkning av nybilspriserna.
Så för att kunna räkna får vi förutsätta en stabil valuta kurs och de variabler som finns är bl.a. Teknisk utveckling och effektivisering.
Så hur mycket värde är rimligt att anta på ett år. Vi antar att nybilspriset är 500 kkr
Kan man köpa en bil ta bidraget, köra ett år ,sälja ,sedan köpa ny med nytt bidrag, denna gång 60 000. Osv. Kommer köparna att räkna med bidraget när de värderar bilen?
Tesen som jag hade var att man förlorar minst att sälja varje år, för att bidraget motverkar en del av värdetappet.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Hur mycket värde tappar elbilar på ett år?

Inlägg av bylund »

Den som köper en bil får man förutsätta jämför med vad en ny bil, efter miljöbilspremie, kostar, så den sänker även begagnatpriset.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Gå in på blocket, så ser du vad beggade kostar. Räkna med 15 % värdeminskning varje år på ny bil.

500 -40 bidrag. 460 *0,85= 390' år ett.

390*0,85. = 330' år två.

Sen ska du få iväg bilen snabbt räkna med att pruta.

Sen är det risk, kan gå plus minus 50' beroende på x antal faktorer. Klarar du inte risk ska du köpa billigare bil, tex Hyundai Ionic.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Swede1 skrev:
Gå in på blocket, så ser du vad beggade kostar. Räkna med 15 % värdeminskning varje år på ny bil.
.
Jag hade inte heller accepterat att någon räknade bilens pris som annat än vad de fick ge vid köp.

Bruttonypris - bidrag = räknevärde
500 - 40 = 460

Sen verkar elbilar hittills tappa lika mycket i värde som övriga bilar. Värdet sjunker naturligtvis när en ny modell introduceras, eftersom nypriset går ner.

Jag brukar sen räkna med 5% per år och tusen mil. Det blir ca 15%/år det också.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Torkel skrev:
Swede1 skrev:
.
Jag hade inte heller accepterat att någon räknade bilens pris som annat än vad de fick ge vid köp.

Bruttonypris - bidrag = räknevärde
500 - 40 = 460

Sen verkar elbilar hittills tappa lika mycket i värde som övriga bilar. Värdet sjunker naturligtvis när en ny modell introduceras, eftersom nypriset går ner.

Jag brukar sen räkna med 5% per år och tusen mil. Det blir ca 15%/år det också.
Det enda undantaget skulle isf vara om bidraget tas bort, då försvinner effekten från dom begagnade oxo, men slår även åt andra hållet såklart om bidraget höjs...

Jag brukar räkna med 1/3 av priset försvinner varje år av rådande värde (alltså inte 1/3 av nybilspriset varje år utan 1/3 av det värde bilen har det året, dvs formeln Nypris*0,67^Xår)... Fast miltalet
som värdeminskare oxo är lite bättre såklart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar