Uppgradera batteriet på Teslan!
Moderator: Redaktion
Uppgradera batteriet på Teslan!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Uppgradera batteriet på Teslan!
Bra pris 

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Jag skulle vara lätt skeptisk till att låta någon annan än Tesla installera ett batteri i min bil dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
Måste inte mjukvaran också programmeras om av Tesla? Det är väl inte bara att stoppa i ett större batteri och tro att det ska fungera, eller ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Lite intressant att det möjligen dyker upp lite såna alternativ dock. För framtid, när bilarna är 10 år eller så. Och för riktiga långmilare, typ batterislutkörda taxis osv.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- Gustafsson
- Teslaägare
Håller med, 100kWh paket på biltema, det vore nåt
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Men då får dom uppgradera sina varuvagnar om man ska kunna få med sig 700 kg batterier.Gustafsson skrev:Håller med, 100kWh paket på biltema, det vore nåt
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Tror ni det kommer finnas en marknad för tredjepartsbatterier? När det finns många elbilar med slitna batterier.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det gör det absolut bombsäkert, den finns eg redan nu, jag skulle lätt kunna tänka mig att byta i min Leaf tex, så marknaden finns men inte några som säljer nåt än tror jag...Pontus skrev:Tror ni det kommer finnas en marknad för tredjepartsbatterier? När det finns många elbilar med slitna batterier.
Fast batteriet i min Leaf är inte slitet men jag skulle gärna ha ett lite större batteri

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Men det är ju lite komplicerat eftersom det kan (nästan alltid?) kräva ny mjukvara som är bekant med batteriet och då måste ju tillverkaren blandas in. Eller tror ni att det kommer tredjeparts leverantörer av mjukvaran också när tillräckligt många gamla bilar finns. Eller så kommer det krav på att tillverkarna, typ Tesla, hjälper till med sådant här om de som tillverkar batterierna håller sig inom vissa specar?Bjelke skrev:Det gör det absolut bombsäkert, den finns eg redan nu, jag skulle lätt kunna tänka mig att byta i min Leaf tex, så marknaden finns men inte några som säljer nåt än tror jag...Pontus skrev:Tror ni det kommer finnas en marknad för tredjepartsbatterier? När det finns många elbilar med slitna batterier.
Fast batteriet i min Leaf är inte slitet men jag skulle gärna ha ett lite större batteri(precis som dom som gör samma sak på Teslan även om det då rör sig om originalbatterier antar jag).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tvivlar inte en sekund på att det kommer, tror att det blir båda varianterna, alltså en slags certifierade batterier men även dom som byggs helt "utanför" tillverkarens kontroll sas. Det har ju redan setts lite avPontus skrev:Men det är ju lite komplicerat eftersom det kan (nästan alltid?) kräva ny mjukvara som är bekant med batteriet och då måste ju tillverkaren blandas in. Eller tror ni att det kommer tredjeparts leverantörer av mjukvaran också när tillräckligt många gamla bilar finns. Eller så kommer det krav på att tillverkarna, typ Tesla, hjälper till med sådant här om de som tillverkar batterierna håller sig inom vissa specar?Bjelke skrev:Det gör det absolut bombsäkert, den finns eg redan nu, jag skulle lätt kunna tänka mig att byta i min Leaf tex, så marknaden finns men inte några som säljer nåt än tror jag...Pontus skrev:Tror ni det kommer finnas en marknad för tredjepartsbatterier? När det finns många elbilar med slitna batterier.
Fast batteriet i min Leaf är inte slitet men jag skulle gärna ha ett lite större batteri(precis som dom som gör samma sak på Teslan även om det då rör sig om originalbatterier antar jag).
det, tror det var i Japan men minns inte säkert, där dom bytt batterier (i en Leaf har jag för mig).
Lite beroende på bil såklart så är det nog mer eller mindre enkelt att tillverka dom på annat håll.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Svårt att veta. En bil som är 10-15 år gammal och har gått 30+ mil är ju oftast inte så trevlig totalt sett. Om vi förutsätter att batterier fortfarande representerar en stor kostnad så kanske inte jätte många kommer köpa nytt till en sådan bil. Kanske en skrot del iofs, den marknaden finns ju redan för Leafen.
Man ska ju tänka på att en Tesla 100D med 60%. batteri kvar ändå är en ganska hyfsad bil. Funkar ju utmärkt för pendling till jobbet tex. Stor skillnad emot tex En MB S-klass vilken blir helt ointressant. Därför tror jag att det är bättre att sälja den till någon med rätt behov.
Små bilar kan däremot gynnas av nya batterier. Men vem lägger sådana pengar på en gammal Leaf?
Man ska ju tänka på att en Tesla 100D med 60%. batteri kvar ändå är en ganska hyfsad bil. Funkar ju utmärkt för pendling till jobbet tex. Stor skillnad emot tex En MB S-klass vilken blir helt ointressant. Därför tror jag att det är bättre att sälja den till någon med rätt behov.
Små bilar kan däremot gynnas av nya batterier. Men vem lägger sådana pengar på en gammal Leaf?
Jo, mjukvaran behöver uppdateras men det är inte omöjligt. Hackaren som avslöjade P100D bland annat uppgraderade sin P90D till en P100D nyligen efter att ha köpt ett 100 kWh batteri från en kraschad bil.Gustafsson skrev:Måste inte mjukvaran också programmeras om av Tesla? Det är väl inte bara att stoppa i ett större batteri och tro att det ska fungera, eller ?