Model S 90D 2017 intryck

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Model S 90D 2017 intryck

Inlägg av Niclas »

Demobil prissatt efter prislista nån gång tidigt hösten 2016 samt ordentlig showroom discount gav ett mycket förmånligt pris ca 300k under nypris 90D idag! Dessutom referral och supermiljöpremie.

Model S 90D facelift, obsidian med tan Nextgen, 21" turbin, all utrustning utom bakåtvända barnsäten. FUSC.

Intryck jfrt med min tidigare 2014 P85+

Batteriet har räckvidd 405 km typical vid 90% jfrt med tidigare 348km
Dual drive: som konstaterats tidigare mycket bra grepp. Kan trycka på ordentligt utan hjulspinn, vilket var omöjligt med P85+
Obsidian svart är perfekt, lite gråaktig nyans med metallic, bra mycket snyggare än solid svart.
21" är givet för mig, otroligt snyggt. Kommer dessutom med 265 bak och ContiSilent, som är mycket tystare än mina tidigare Michelin PS2/PSS.
Ultra Hifi verkar ha för bättrats, låter bättre än min UltraHifi från 2014. Nya drivelement?
Uppgraderad laddare är numer bara 16,5 kw (tidigare 22kw), det är ändå ok använder den mycket då jag laddar på jobbet etc
Interiören är ordentligt uppgraderad. allt är mycket bättre. Mittkonsolen är ok, bra med iphoneanslutning och fack som man kan stänga.
AP1 fungerar mycket bra faktiskt, fast den är långt från perfekt.
Nextgensätena är bekväma, tycker inte Teslas premiumsäten ser så värst mycket bättre ut ffa inte det uppfällbara nackstödet ser like weird ut.
Accelerationen är mycket bra, får lite tunnelseende vid fullgas typ P85D (nästan). Känns som nya 90D idag har bättre prestanda än de de 85D jag testat tidigare, 85D jag testat tidigare har varit lite av en besvikelse ???
Chassisättningen känns bra. Absolut inte mjuk mer åt det sportiga hållet, men inte för hård heller. Bra avvägning.
Summon fungerar helt utan problem.
Självstängande laddlucka funkar bra.
Pnoramatak är självklart val för mig, både pga att kunna öppna samt ha takräcke.
Uppvärmd ratt är på hela tiden, klockrent!
Faceliften är otroligt snygg, så snygg att de gamla ser väldigt gamla ut och inte alls lika aggressiva.

Sammanfattningsvis känns bilen som en helt annan jfrt med min tidigare från 2014. Enda nackdelen är den mindre frunken...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model S 90D 2017 intryck

Inlägg av Tars »

Grattis till nya bilen!
Har samma erfarenhet som du, kommer dock från en p85d från början. Själv saknar jag draget från 0, men tycker att 90d är piggare från 100 och uppåt.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Niclas skrev:
Demobil prissatt efter prislista nån gång tidigt hösten 2016 samt ordentlig showroom discount gav ett mycket förmånligt pris ca 300k under nypris 90D idag! Dessutom referral och supermiljöpremie.

Model S 90D facelift, obsidian med tan Nextgen, 21" turbin, all utrustning utom bakåtvända barnsäten. FUSC.

Intryck jfrt med min tidigare 2014 P85+

Batteriet har räckvidd 405 km typical vid 90% jfrt med tidigare 348km
Dual drive: som konstaterats tidigare mycket bra grepp. Kan trycka på ordentligt utan hjulspinn, vilket var omöjligt med P85+
Obsidian svart är perfekt, lite gråaktig nyans med metallic, bra mycket snyggare än solid svart.
21" är givet för mig, otroligt snyggt. Kommer dessutom med 265 bak och ContiSilent, som är mycket tystare än mina tidigare Michelin PS2/PSS.
Ultra Hifi verkar ha för bättrats, låter bättre än min UltraHifi från 2014. Nya drivelement?
Uppgraderad laddare är numer bara 16,5 kw (tidigare 22kw), det är ändå ok använder den mycket då jag laddar på jobbet etc
Interiören är ordentligt uppgraderad. allt är mycket bättre. Mittkonsolen är ok, bra med iphoneanslutning och fack som man kan stänga.
AP1 fungerar mycket bra faktiskt, fast den är långt från perfekt.
Nextgensätena är bekväma, tycker inte Teslas premiumsäten ser så värst mycket bättre ut ffa inte det uppfällbara nackstödet ser like weird ut.
Accelerationen är mycket bra, får lite tunnelseende vid fullgas typ P85D (nästan). Känns som nya 90D idag har bättre prestanda än de de 85D jag testat tidigare, 85D jag testat tidigare har varit lite av en besvikelse ???
Chassisättningen känns bra. Absolut inte mjuk mer åt det sportiga hållet, men inte för hård heller. Bra avvägning.
Summon fungerar helt utan problem.
Självstängande laddlucka funkar bra.
Pnoramatak är självklart val för mig, både pga att kunna öppna samt ha takräcke.
Uppvärmd ratt är på hela tiden, klockrent!
Faceliften är otroligt snygg, så snygg att de gamla ser väldigt gamla ut och inte alls lika aggressiva.

Sammanfattningsvis känns bilen som en helt annan jfrt med min tidigare från 2014. Enda nackdelen är den mindre frunken...
Härligt med ny bil! Hade inte du beställt en P100D?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Hade beställt en P100D men hittade denna nya 90D med perfekt spec för 500k billigare. Och då tänkte jag om det verkligen var värt en halv miljon för 1sek snabbare 0-100. Kom fram till att det inte var det.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Du märker ingen skillnad på ljudisoleringen?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag är också intresserad av ljudisoleringen, tycker den borde kunna bli betydligt bättre än i min 85D.
Dessutom hoppas jag att de ska få ordning på dörrarna, så att det inte låter som en gammal Lada när man stänger dem...
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Jo ljudisoleringen är ordentligt förbättrad. Hela bilen känns mer solid och välbyggd och dörrarna stängs med mer pondus.
Komforten är klart förbättrad. ContiSilentdäcken rekommenderas också helt klart, otroligt skönt med tystnad.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
widell

Inlägg av widell »

Kul med ny bil!

Vad menas med 2017 i rubriken, är det att den tagits i trafik under 2017? För jag har inte sett att det kommit in några "riktiga" modell 2017 till Sverige än. Tesla byter modellår i tillverkningen under mitten av december läste jag på TMC-forumet.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

I första inlägget framgår det väl att det är trådstartarens intryck av att 2017 ha kört en Tesla byggd mitten/andra halvan 2016 i förhållande till att tidigare haft en bil byggd 2014. Det är alltså pinfärska intryck det handlar om :D
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Skriv svar