Det blev en BMW 330E...

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Det blev en BMW 330E...

Inlägg av Legato »

Som andrabil alltså, i väntan på Model 3... Ja, det var lite av ett clickbait, det erkännes :D

Ville mest berätta att jag faktiskt är väldigt nöjd so far. Har sett ganska mkt rekommendationer av V60 dual engine samt Passat GTE så passar på att slå ett slag för 330E.

Personligen tycker jag "nya" 3-serien med M-paket är en av de snyggaste sedanerna på marknaden just nu, Alfa Romeo Giulia den enda som jag tycker är märkbart snyggare (snyggast).

Är positivt överraskad av 330E gällande följande:
  • "Tillräcklig" accelaration i rent el-läge för det mesta.
  • En funktionell app. Inte lika bra som Teslas, men har det viktigaste som förvärmning/kylning och låsning/tuta samt geografiskt läge.
  • Riktigt bra adaptiv farthållare, faktiskt kanske tom strået bättre än Teslas på att anpassa hastigheten mjukt.
Positiva grejer som dock ej överraskar:
  • Riktigt bra väghållning
  • Bra kvalitetskänsla i interiören (är inte odelat positiv till tyskarna allmänt på detta område, för mig är Lexus nya modeller referensen)
Kan slutligen konstatera att om 3-serien och nya 5-serien hade renodlade el-linor så tror jag de hade varit väldigt konkurrenskraftiga vs Tesla. Så länge de inte har det så är dock Tesla ett självklart val för min del som förstabil.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare

Re: Det blev en BMW 330E...

Inlägg av R2D2 »

Trevligt, mycket fint bil!
Sitter lite i samma sits, inväntar M3 men funderar på att köpa en 330E så länge.
Hur upplever du räckvidden?
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

3-serien i sig är ju en förjäkla trevlig bil. Men jag tycker de snålat lite väl på laddhybriden. 7,6 kWh totalt varav 5,7 kWh användbart. Varför? Du lär ju komma runt två mil på el i verklig körning. Kommer det räcka för att kännas tillfredställande?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Räckvidden är den enda större bristen imo, men ja, det är en stor brist. Jag skulle säga att den klarar 20-25 km "real world". För oss räcker det ganska bra för att köra sonen till skolan och lokala ärenden här på Tyresö, men det är ju just i perspektivet "andrabil". Hade den haft ett dubbelt så stort batteri så hade det varit en grymt fin bil punkt :)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jerka

Inlägg av Jerka »

Alltid så med laddhybrider. Bara lite större batteri så hade den varit perfekt. Fast då hade det i sin tur räckt med ett ännu lite större batteri så hade man kunnat göra sig av med tröskverket under huven också... ;)

Skämt åsido, grattis och kul att höra att laddhybriderna är bra nu för tiden. Kommer vara en inkörsport till eldrift för många bilägare runtom i världen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jerka skrev:
Alltid så med laddhybrider. Bara lite större batteri så hade den varit perfekt. Fast då hade det i sin tur räckt med ett ännu lite större batteri så hade man kunnat göra sig av med tröskverket under huven också... ;)

Skämt åsido, grattis och kul att höra att laddhybriderna är bra nu för tiden. Kommer vara en inkörsport till eldrift för många bilägare runtom i världen.
Så sant, så sant alltihop!

Är för övrigt lite fundersam ang plug ins. Jag är "skolad" att aldrig varva en kall bensin/dieselmotor hårt. På en plug-in så är ju lite av poängen att bensinmotorn snurrar igång när man trycker hårt på gaspedalen... Känns som man väldigt ofta vid stor acceleration "varvar ur" en kall motor vilket både borde slita mycket på motorn, samt spy ut väldigt mycket orenade avgaser? Eller kan det vara så att batterierna håller en viss värme i bensinmotorn kontinuerligt, även då man rullar på ren eldrift? Skulle ju eliminera det ena problemet, men å andra sidan reducera elräckvidden ytterligare.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Har haft samma tankar som du när jag körde Phev. Köra 2 mil på el o sedan trampa gasen i botten vid omkörning. Tyckte mig kunna känna hur metallflisor sprutade genom avgasröret när bensinaren tokvarvade några tiondelar efter att varit helt avstängd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Tycker att den verkar riktigt najs. Snygg och säkert härlig o köra. Om i3 REX motorn satt i bilen med en dubbelt så stor bensintank i så hade den varit perfekt för mig!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

apkungen skrev:
Tycker att den verkar riktigt najs. Snygg och säkert härlig o köra. Om i3 REX motorn satt i bilen med en dubbelt så stor bensintank i så hade den varit perfekt för mig!
Reservdunk? Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare

Inlägg av R2D2 »

Legato skrev:
Räckvidden är den enda större bristen imo, men ja, det är en stor brist. Jag skulle säga att den klarar 20-25 km "real world". För oss räcker det ganska bra för att köra sonen till skolan och lokala ärenden här på Tyresö, men det är ju just i perspektivet "andrabil". Hade den haft ett dubbelt så stort batteri så hade det varit en grymt fin bil punkt :)
Okej, jag har ca 30km till jobbet. Hade hoppats på att kunna komma hela vägen fram, ladda där under dagen och sen ladda hemma. =)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Som andrabil alltså, i väntan på Model 3... Ja, det var lite av ett clickbait, det erkännes :D

Kan slutligen konstatera att om 3-serien och nya 5-serien hade renodlade el-linor så tror jag de hade varit väldigt konkurrenskraftiga vs Tesla. Så länge de inte har det så är dock Tesla ett självklart val för min del som förstabil.
:lol: Klockren rubrik! ;)

Vill verkligen hålla med om det sista oxo :)
Tror oxo att BMW vet om att många tycker så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag är nyfiken, varför en hybrid som andrabil när man har en Tesla som förstabil?

Varför inte gå all-in med en e-Golf eller Leaf om den ändå bara ska köras lokalt på Tyresö?
Limbster

Inlägg av Limbster »

ovelundkvist skrev:
Jag är nyfiken, varför en hybrid som andrabil när man har en Tesla som förstabil?

Varför inte gå all-in med en e-Golf eller Leaf om den ändå bara ska köras lokalt på Tyresö?
En Leaf eller e-Golf funkar inte på Tyresö, fattar ju till och med jag som knappt fattar att vi bor i klassamhälle :roll: Dom är ju fula :roll:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

:D Ok att Leaf är lite muppig, men en gedigen tysk Golf borde väl funka?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

ovelundkvist skrev:

Mmm, du har absolut en poäng men det hade nog blivit en Ioniq isf (kommer "aldrig" köpa VAG igen, servicenätet suger imo) och Leafen är för ful ;)

Bilen kommer nog användas 95% lokalt på Tyresö men jag tänker mig faktiskt att den kanske kan vara bra att ha om jag någon gång behöver köra 25 mil vintertid i högt tempo också. X60an kommer ju tyvärr inte så långt om det är kallt och man vill köra snabbt...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

bullen skrev:
Har haft samma tankar som du när jag körde Phev. Köra 2 mil på el o sedan trampa gasen i botten vid omkörning. Tyckte mig kunna känna hur metallflisor sprutade genom avgasröret när bensinaren tokvarvade några tiondelar efter att varit helt avstängd
Ja det känns klart "oskönt" på det sättet. :(

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bullen skrev:
Vår andrabil, som tyvärr går på bensin, tokvarvar alltid i början de första kilometrarna när motorn är kall. Även i manuellt läge tillåter inte växellådan en lägre växel, som man i vanliga fall skulle ha använt. Jag har aldrig fattat varför den gör så men jag gissar att det är för att få upp temperaturen snabbt. Samtidigt känns det jättefel att varva en iskall motor så den nästan spyr. Det luktar inget gott kan jag säga. :cry:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Legato skrev:
ovelundkvist skrev:

Mmm, du har absolut en poäng men det hade nog blivit en Ioniq isf (kommer "aldrig" köpa VAG igen, servicenätet suger imo) och Leafen är för ful ;)

Bilen kommer nog användas 95% lokalt på Tyresö men jag tänker mig faktiskt att den kanske kan vara bra att ha om jag någon gång behöver köra 25 mil vintertid i högt tempo också. X60an kommer ju tyvärr inte så långt om det är kallt och man vill köra snabbt...
BMW i3 Rex skulle passa dig utmärkt.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Helt off topic
Men "märkliga" nick ni har. De liknar välkända nick från två duktiga och välkända kortslängare?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Crappy skrev:
Helt off topic
Men "märkliga" nick ni har. De liknar välkända nick från två duktiga och välkända kortslängare?
Vem mer än mig? Men det är iaf korrekt att jag är "kortslängaren" Legato/Tiltiana :D

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar