Förväntade haverier på lång sikt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

rmokvist

Förväntade haverier på lång sikt

Inlägg av rmokvist »

Snubblade in på en sida där det presenterades statistik från Tesla förare gällande batteriets degradering. https://steinbuch.wordpress.com/2015/01 ... tion-data/

Detta ser lovande ut för alla er med en bil och i mitt huvud så försvann helt enkelt tanken på att behöva byta batteri under bilens livslängd. Skönt tänker jag, eftersom ja överväger en begagnad bil, då behöver jag inte direkt tänka på den potentiellt stora utgiften förrän bilen kanske fyllt 15 år (om ja behåller den så länge). Började då fundera på vad man kan förvänta sig att behöva byta ut innan bilen fyllt säg 10 eller 15 år? Svårt att säga och varje bil är unik när det gäller sånt här, ja vet väldigt väl detta, men den stora frågan är väl kanske inte just "vad kommer behöva bytas" utan snarare "vad finns där i bilen som kostar att byta" samt "vad är risken för att den delen går sönder" inom denna perioden?

Okunnig som jag är vad gäller bilar generellt så vet jag egentligen inte vad som är de tunga kostnaderna. Motorn/motorerna kanske? Nu tänker ja mig så pass omfattande reparationer (ej orsakade av krock eller annat) som gör att du kanske hellre skrotar bilen än reparerar den. Självklart byts det smådelar som slits/nöts på ett eller annat vis men så är det ju med alla bilar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Förväntade haverier på lång sikt

Inlägg av Gustafsson »

Allt kan ju hända, men elbilen är en väldigt enkel konstruktion mekaniskt sett.
Brott på länkarm har en på forumet råkat ut för. slitna drivknutar, hjullager, kanske lager/drev i motorn. Bör vara ofarligt ur risksynpunkt. Kan knappast kosta skjortan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Och hela drivlinan har samma långa garanti som batteriet ;) Allt som har med själva eldriften i princip...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Normala slitdelar på en bil som man kan förväntas få byta även på en elbil innefattar väl åtminstone bromsar (belägg och eventuellt ok och skivor) och stötdämpare. Även om bromsarna pga regen lär hålla längre på en elbil. Sen hänger det såklart på skötsel och användning hur det blir med säten, klädsel, fönsterhissar, lister mm. Och även om bilen inte rostar pga aluminiumkarossen är det också en skötselfråga hur länge den håller sig fräsch utvändigt. Grus, salt och sånt äter sig gärna in i lister, gångjärn, huvlås mm som kan börja kärva om det inte hålls rent.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Min syn på det hela är att alla delar som finns på en "vanlig" bil - Dessa kommer även gå här. Länkarmar, hjullager (tung bil dessutom), upphängning, bromsar osv.
Sådant borde dock inte bli speciellt dyrt. När bilarna är 15 år gamla borde det finnas att få tag på från "icke-original" dessutom.

Batteriet - Ja, man kan hoppas det håller bilens livslängd, men även om det inte gör det så tror jag att om 15 år så kommer utvecklingen gått så pass långt att detta inte kostar lika enorma summor.
Elmotorer - Kan bli dyrt, men troligen lite som ovan. Detta borde finnas att få tag på från krockade bilar om inte annat.

Det jag tror blir det "knepiga" är om elektroniken pajar. Kika i dagsläget på en 10-15 år gammal BMW eller Mercedes där vissa delar av elektroniken pajar men allt annat rullar fint. Sådana bilar skrotas (delar återvinns såklart). Så när någon av datorerna för styrningen pajar blir bilen okörbar. Vad kostar en ny?
Vad händer om Tesla går i graven? Kommer det finnas ersättningsmoduler?
Om Tesla lever och frodas - Kommer de hålla med reservdelar till 10-15 år gamla bilar, samt vad kommer delarna att kosta?

Eektronik slits också av att användas...

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Är det någon långmilare som har fått teslaemblemet nednött? "Metallen" lossnar. Min tyske kollega har det problemet. 12000 mil+.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

AGCF skrev:
Är det någon långmilare som har fått teslaemblemet nednött? "Metallen" lossnar. Min tyske kollega har det problemet. 12000 mil+.
Teslaemblemet fram eller bak?

BMWs logos brukar bli likadana, jag har fått för mig att det är en kombination av viss avfettning, samt salt osv...

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
rmokvist

Inlägg av rmokvist »

Jocce skrev:
Min syn på det hela är att alla delar som finns på en "vanlig" bil - Dessa kommer även gå här. Länkarmar, hjullager (tung bil dessutom), upphängning, bromsar osv.
Sådant borde dock inte bli speciellt dyrt. När bilarna är 15 år gamla borde det finnas att få tag på från "icke-original" dessutom.

Batteriet - Ja, man kan hoppas det håller bilens livslängd, men även om det inte gör det så tror jag att om 15 år så kommer utvecklingen gått så pass långt att detta inte kostar lika enorma summor.
Elmotorer - Kan bli dyrt, men troligen lite som ovan. Detta borde finnas att få tag på från krockade bilar om inte annat.

Det jag tror blir det "knepiga" är om elektroniken pajar. Kika i dagsläget på en 10-15 år gammal BMW eller Mercedes där vissa delar av elektroniken pajar men allt annat rullar fint. Sådana bilar skrotas (delar återvinns såklart). Så när någon av datorerna för styrningen pajar blir bilen okörbar. Vad kostar en ny?
Vad händer om Tesla går i graven? Kommer det finnas ersättningsmoduler?
Om Tesla lever och frodas - Kommer de hålla med reservdelar till 10-15 år gamla bilar, samt vad kommer delarna att kosta?

Eektronik slits också av att användas...

/Jocce
Mycket intressant, har inte tänkt på tekniken men det stämmer som du säger att de åldras ju de också. Om tesla går i graven innan dess är givetvis ett bekymmer. Som många har påpekat så hänger mycket på model 3 hur det går för företaget, iaf vad gäller fordonsbiten. Går det bra med den och Tesla frodas om 15 år så tror iaf jag att dom kommer ha rimligast pris på reservdelar i förhållande till konkurrenter, bara den uppfattningen jag fått av mr Musk vad gäller allt att han tar inte hutlöst betalt för grejerna, du får vad du betalar för liksom.

Som du nämner angående batterierna så är jag inne på samma spår vad gäller egentligen alla elbilar. Om jag behåller en bil 10 år eller mer och trivs med den och den i övrigt är i dugligt skick med endast ett dåligt batteri som behöver bytas så kommer troligen priserna pressats ner såpass vad gäller batterierna att du kan få det för ett överkomligt pris (inte billigt, men heller inte för dyrt för att skrota bilen). Ska nämnas också att de traditionella bilföretagen säkerligen kommer ligga högre i pris (per kwh) än Tesla just för att det bara är dom som har just det batteripacket, men iaf. Leaf-ägare har väl redan nu möjlighet att byta sitt mot ett nytt för $5000 om ja inte minns fel men det är ju troligen inte aktuellt om bilen är 10-15 år kanske (till det priset).

Som du nämner så borde det finnas en begagnatmarknad till dess och det är självklart svårt att sia om vad reparationskostnader kan gå på. Kul dock att få sig en hum om det finns något som man absolut INTE vill ska gå sönder och vad den/de delarna skulle gå på.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

luftfjädringen, när den börjar krångla det kan bli dyrt
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar