Buss

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Buss

Inlägg av zyax »

Nu snackar vi batteri här alltså.

https://electrek.co/2016/09/12/proterra ... h-battery/

Vilken laddstation ska ladda ett 660kwh batteri på en vettig tid undrar man, lösbart är det ju i alla fall!

EDIT: Kollade filmen från det gamla länken där de visar snabbladdningen, hur många MW vid laddtillfället undrar man?
EDIT 2: 500kW tydligen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
JFAH

Re: Buss

Inlägg av JFAH »

Optare cirkus 40 riktiga mil. I full size buss. Now we are talking. BYD har liknande bussar (och säljer också fler av dem). Fördelarna med de här bussarna är att laddningsinfrastrukturen blir billig för dem. Man bygger laddare i depå det räcker. I australien har man certifierat en buss för 100 mils räckvidd... Just saying. Räckvidd är inte ett problem längre på bussidan.

Laddningen sker som sagt med omkring 500kw uteffekt i optares fall, men sannolikt kommer man hålla sig till betydligt lägre effekter. Stilleståndet över natten på några timmar används fullt ut. BYD har så låg ladd effekt som 40kw, men kan parallelle koppla upp till 4 stycken laddare på en buss vilket gör det billigt och enkelt att anpassa laddningsmöjligheterna i depåer samtidigt som det skapar många fallback möjligheter (en laddare som är trasig påverkar inte så mycket). Laddning utgör inget egentligt problem i desssa sammanhang. Det utgör ett problem om man måste ha pantograf och 5 minuter flashladdning det är naturligtvis görbart, men förbaskat dyrt att installera, dessutom får man ett väldigt driftmässigt problematiskt system med många single point of failure ställen. Stora batterier är helt enkelt _mycket bättre_. Hoppas volvo och scania kommer till insikt om att de är på väg att bli rejält akterseglade...
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

JFAH skrev:
... Räckvidd är inte ett problem längre på bussidan.

... Det utgör ett problem om man måste ha pantograf och 5 minuter flashladdning det är naturligtvis görbart, men förbaskat dyrt att installera, dessutom får man ett väldigt driftmässigt problematiskt system med många single point of failure ställen. Stora batterier är helt enkelt _mycket bättre_. Hoppas volvo och scania kommer till insikt om att de är på väg att bli rejält akterseglade...
Bussarna på electricity har tydligen batterier om bara 76 kWh.

Vad är fördelen med ladd-"arm" egentligen? Spontant tänker jag att Volvos bussar måste vara bra mycket billigare med så små batterier. Gäller det samma för laddtekniken? Jag tänker att driftsäkerheten bör vara helt ok i.o.m. att det är en bäletablerad teknik. Men jag är ju ingen tekniker heller :)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Torkel skrev:
Vad är fördelen med ladd-"arm" egentligen? Spontant tänker jag att Volvos bussar måste vara bra mycket billigare med så små batterier. Gäller det samma för laddtekniken? Jag tänker att driftsäkerheten bör vara helt ok i.o.m. att det är en bäletablerad teknik. Men jag är ju ingen tekniker heller :)
Det bör väl vara så att man flyttar kostnad från fordonet till laddarna. Man får då visserligen en större mängd laddare om man laddar under natten eftersom alla bussar laddas samtidigt. Men dessa kan å andra sidan vara betydligt enklare. Samt att laddning på natten bör vara billigare eftersom de belastar elnätet mindre. Man slipper också laddarna + tillhörande ledningar som knappast gör stadsbilden vackrare.

Men det finns nog ingen allmän sanning i detta fall, för många faktorer som påverkar. Vad jag förstår så kör dock både London och Amsterdam med bussar som laddas under natten, ingen laddning vid stationerna. Det kanske kan ge en indikation..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
JFAH

Inlägg av JFAH »

Laban skrev:
Torkel skrev:
Det bör väl vara så att man flyttar kostnad från fordonet till laddarna. Man får då visserligen en större mängd laddare om man laddar under natten eftersom alla bussar laddas samtidigt. Men dessa kan å andra sidan vara betydligt enklare. Samt att laddning på natten bör vara billigare eftersom de belastar elnätet mindre. Man slipper också laddarna + tillhörande ledningar som knappast gör stadsbilden vackrare.

Men det finns nog ingen allmän sanning i detta fall, för många faktorer som påverkar. Vad jag förstår så kör dock både London och Amsterdam med bussar som laddas under natten, ingen laddning vid stationerna. Det kanske kan ge en indikation..
Det är i princip inga som köra med kortdistansbussar. Det blir helt enkelt för otympligt och dyrt. Men det är ju klart. Volvo och Scania forskr ju fortfarande på det här. Deras konkurrenter har ju passerat det stadiet och gör fullskale implementationer...

OPtares maskin ovan skulle funka som linjebuss i norrland...
Mickep

Inlägg av Mickep »

Min kommun kör fossilfritt (och med el) det senaste året på alla lokalbussar (kortdistans) så visst går det att få lönsamhet redan idag.
JFAH

Inlägg av JFAH »

Mickep skrev:
Min kommun kör fossilfritt (och med el) det senaste året på alla lokalbussar (kortdistans) så visst går det att få lönsamhet redan idag.
Tja alla de här bussarna finns ju att köpa i vanlig ordning (det är alltså inte framtida prylar utan idag). Vilken kommun pratar vi om för övrigt? Finns ju några i södra sverige som satsar rätt hårt (och umeå har också, med hybricon).
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

JFAH skrev:
Det är i princip inga som köra med kortdistansbussar. Det blir helt enkelt för otympligt och dyrt.
Man kan väl tänka sig att det kan fungera bättre med kortdistansbussar i en mer glest befolkad kommun. Tänker mig att kostnaden för laddarna där blir betydligt mindre. Att dra fram el mm för laddstationerna i centrala London/Amsterdam är knappast gratis.

Inte för att jag tror på kortdistandsbussarna heller men det kan nog fungera jämfört med en dieselbuss.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Mycket intressant med elbussar. Kommer slå igenom stort. Med tanke på bränslepriser kostnader för underhåll etc. Hoppas Tesla kommer med en fullvuxen buss. Det vore nåt.
JFAH

Inlägg av JFAH »

Elputte skrev:
Mycket intressant med elbussar. Kommer slå igenom stort. Med tanke på bränslepriser kostnader för underhåll etc. Hoppas Tesla kommer med en fullvuxen buss. Det vore nåt.
Det har redan slagit igenom. Kina, USA (av alla ställen) Kanada... Amsterdam, London... Visst är det fortfarande första vändan, och visst tekniken har inte nått mognad, men det har definitivt passerat forskningsstadiet, och implementeras live. Det är också utan tvekan bussar med nattladdning som gäller. Vilket är logiskt med alla de fördelar de erbjuder. Med det som fond är det lite oroväckande med att svenska busstillverkare fortfarande verkar leva i tron om att det är forskningsprojekt? I USA så köra man elbuss på kommersiella grunder. Det är helt enkelt mycket billigare. Och om man kan få det att bli billigare i ett sådant land lär det knappast bli ett mindre delta i Europa om man säger.

MVH
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Anders-X
Teslaägare

Inlägg av Anders-X »

Elbussar på gång i Östersund.
e-magin_capture.jpg
En länk till video-intervju av projektledaren:
http://www.op.se/jamtland/ostersund/sna ... pa-det-har
Om jag hörde rätt så ska Scania leverera bussarna.
----------------------------------------------------------------------
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det står att driften är dyrare för elbussar? Räknar dom totalkostnaden utslaget per mil osv, för annars lär det väl bli billigare, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders-X
Teslaägare

Inlägg av Anders-X »

Bjelke skrev:
Det står att driften är dyrare för elbussar? Räknar dom totalkostnaden utslaget per mil osv, för annars lär det väl bli billigare, eller?
Hon nämnde i videon att den rena driftskostnaden var en dryg kWh per km. Antar att de räknat in både laddinfrastrukturen och inköpspriset för att få upp kostnaden (och därmed bidraget?).
----------------------------------------------------------------------
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Anders-X skrev:
Bjelke skrev:
Hon nämnde i videon att den rena driftskostnaden var en dryg kWh per km. Antar att de räknat in både laddinfrastrukturen och inköpspriset för att få upp kostnaden (och därmed bidraget?).
Det låter logiskt, för annars kör dom ju med bussar som idag drar typ 0,7l/mil lixom och det lär dom ju inte göra :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

4 liter milen tror jag dieselbussarna brukar dra.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev:
4 liter milen tror jag dieselbussarna brukar dra.
Stämmer ganska bra.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar