60 Räcker inte hela vägen till första supercharger
Måste ladda i Jönköping
Har inte köpt blå kabel
Vilka funkar med vanliga tillbehören man får med? Se bild.
Vad skall jag sortera på?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Type 2 Cable. Det betyder om jag inte har helt fel att det finns en kabel på laddstolpen med Type 2 kontakt. Du behöver inte ha egen kabel med dig, utan den som finns på stolpen fungerar med Tesla.
Du kan också använda schuko-kontakten. Du får med en adapter till denna. Det tar dock väldigt lång tid att ladda via den.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Ok, finns inga type2 Cable i jönköping, där emot type 2.
Vilken kabel behöver jag köpa när jag hämtar bilen då? Blå?
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Det finns ett antal med fast kabel i Jkp. Titta på uppladdning.nu så ser du att det finns ett antal laddplatser runt centralstationen med "Mode 3, Type-2 med fast kabel". De passar i Tesla utan adapter. Har själv (innan det fanns en enda supercharger i landet) använt den som ligger precis vid stationen.
Det finns flera Type 2-laddplatser med sladd i Jönköping som till och med är gratis (bra Jönköping!).
Men om du vill köpa en sladd så du har (det hade jag rekommenderat, har använt min flera gånger) så är det en Mennekes Type2-sladd du vill ha. Den är ofta ljusblå.
Tesla har också ett mycket bra pris på Mennekes Type2-sladd. Det är den enda jag extrakabel jag har. Köpte en CHadEMO men lämnade tillbaks den oanvänd till Tesla, Tack Tesla, då jag aldrig använde den.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Typ 2 - Långsamladdare. Kräver att man har egen Typ 2/Mennekes-kabel. Denna köps med fördel från Tesla då de har mycket bra pris på denna. Typ 2 cable - Långsamladdare. Bara att plugga direkt in i Teslan. CCS - Snabbladdare. Funkar inte för Tesla, hoppas att det kommer adapter i framtiden men i princip alla om inte alla CCS-snabbladdstationer har även CHAdeMO. CHAdeMO - Snabbladdare. Finns adapter till Teslan. Själv använder jag denna allt mer men den kostar en del. Typ 1 - Långsam långsamladdare. Skulle gå att fixa en adapter till Typ 2 men dessa uttag är inte lika vanliga som Typ 2 och är långsammare än Typ 2. Schuko - Slöladdning. Kan användas tillsammans med UMC (Universal Mobile Connector) som följer med bilen. Är det långsammaste sätt att ladda på och är bara praktiskt om du ska stanna många timmar.
Utöver det så finns följande som kan användas med det som följer med bilen: Röd 3-fas - Långsamladdare. Kan användas tillsammans med UMC (Universal Mobile Connector) som följer med bilen. Är i princip lika snabbt som Typ 2 men då UMC inte klarar av mer än 16A trefas så kan denna vara lite långsammare än Typ 2 om man har dubbel- eller utökad laddare och inte köpt en särskild laddare som klarar av upp till 32A istället för UMC.
Om man sedan vill så kan man köpa till eller göra egna adaptrar till en rad andra kontakter som tex blå kontakt, perilex och en rad europeiska mer eller mindre vanliga uttag. "Fasvändaren" till Schuko kanske är den bästa om man ska ut och resa i Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är det verkligen så otänkbart att åka E20 från Göteborg?
SuC Jung, Arboga ligger bra placerade men startar du med en fulladdad och varm bil från Mölndal ska det väl inte vara något större problem att nå Ödeshög utan att stödladda.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Köp en typ2-kabel från början. Du kommer ha nytta av den många gånger, och du lär inte ångra dig. Om du misstänker att du kan riskera att ofta behöva ladda utanför Supercharger-täckningen kan du lika gärna köpa en CHAdeMO-adapter också - det finns flera såna i Jönköping och då kan du nöja dig med ett rätt kort stopp där för att sen komma vidare till Ödeshög.
lator skrev:
Är det verkligen så otänkbart att åka E20 från Göteborg?
SuC Jung, Arboga ligger bra placerade men startar du med en fulladdad och varm bil från Mölndal ska det väl inte vara något större problem att nå Ödeshög utan att stödladda.
Aldrig i livet att jag väljer E20:an om jag ska från Göteborg till Stockholm. Skitväg. Jag valde 40/E4 redan innan de byggde ut till motorväg nästan hela vägen, och numera är valet solklart.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Kom på en sak gällande Schuko-uttag som visserligen inte bör behöva användas på jungfrufärden men det är efter egen erfarenhet 75% sannolikhet att man stoppar i Schuko-kontakten fel och måste vända på den. Kan missas när man ska ladda på Schuko första gångerna och istället tror att det är fel på laddstolpen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
CCS - Snabbladdare. Funkar inte för Tesla, hoppas att det kommer adapter i framtiden men i princip alla om inte alla CCS-snabbladdstationer har även CHAdeMO.
Detta gäller inte överallt tyvärr. Jag brukar åka till Tyskland ibland och där i staden finns det 20 CCS-laddare (som aldrig används), men bara två av dem har även en ChaDeMo. Tack och lov har alla typ2 kabel och jag har dubbelladdare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Som tidigare skrivit tycker jag du ska passa på att köpa en Typ2-kabel när du ändå är hos Tesla, men du kommer absolut klara dig till Ödeshög om du inte känner att du måste hålla väldigt högt tempo Som det ser ut på prognosen ska det ju vara ganska milt väder nästa vecka. Har du 19" vinterhjul så tror jag du klarar dig ganska precis om du har normal kupévärme och håller hastighetsgränserna hela tiden. Skulle det bli tight så är det ju bara att köra lite långsammare sista biten. SUC vid Ödeshög är ju svår att "missa" iaf (tänk däremot på att köra av vid Lästringe när du ska ladda vid Sillekrog, och inte följa Teslans nav)!
Helt rätt, skaffa en Typ2-kabel. Det är ingen stor kostnad och den är mycket användbar. Nu på vintern med lite opålitliga väderförhållanden skulle jag aldrig våga att köra 22 mil utan möjlighet att i nödfall kunna ladda nånstans på vägen. Framförallt inte med en X60D. Det kanske går, men jag tror inte att marginalen är särskilt stor. Min P85 klarar just nu ungefär 25 mil i lugn landsvägskörning. Det är alltså ingen jättemarginal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14