UMC laddning. Vad begränsar till 10A?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare

UMC laddning. Vad begränsar till 10A?

Inlägg av spacemoose »

I väntan på min laddstolpe, så laddar jag via ett 16A 3-fas uttag som jag fått tillgång till med UMC kabeln.
Första gången jag laddade där, så stod det 16A i appen och laddade 49 km/h. Hela kvällen ikväll så har den bara laddat på 10A och 33 km/h.

Jag har kontrollerat inställningen i bilen och den står på 16A. Jag har provat att ta ut kontakten och sätta in den igen fast utan förändring.
Vad är det som bestämmer om laddningen skall ske med 16A eller med 10A? Är det UMC kabeln som sätter denna begränsning? eller bilen? 3-fas uttaget är uppsäkrat till 16A.
Finns det något man kan göra för att hetsa upp laddningen något?
Model 3 SR+ Refresh 2021 samt Model Y Performance 2024.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: UMC laddning. Vad begränsar till 10A?

Inlägg av e5m1r »

Om spänningen går ner kan bilen sänka effekten så kolla hur många Volt du får ut
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

En säkring kanske har gått
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det kan även bero på kallt batteri, men då borde laddningen öka efter ett tag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Om trefasuttaget är lite klent och spänningen faller för mycket så sänker bilen laddströmmen. Men detta syns vad jag förstår även i inställningarna, dvs det borde stå 10A där.
Har du testat att ladda med typ 2 någon annanstans, alltså inte med UMCn? Det kan ju vara fel på bilens laddare. Min dubbelladdare gjorde så. Trots att bilen var inställd på 32A så laddade den bara med 26A. Byte av laddare löste problemet. Kan ju vara nåt sånt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Har du någon annan förbrukare på en av faserna?
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Bjelke skrev:
Det kan även bero på kallt batteri, men då borde laddningen öka efter ett tag...
Inte som jag tolkat det. Då borde det stå 16A men man bara får ut t.ex. 30 km/h. För den använder då alla 16A från uttaget, men allt går inte till laddning utan en viss del går till uppvärmning av batteriet.

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare

Inlägg av Mrk »

Detta hände mig igår också, på ett ställe där jag brukar ha 16A. Appen sa 10A och jag ställde bilen på 16A flera ggr. Efter två timmar så hade jag fortfarande gula streck på regenstapeln.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Stod bilen utomhus i kyla? Isåfall kommer laddningen gå långsammare eftersom det går åt en del ström till att temperera batteriet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

danni skrev:
Stod bilen utomhus i kyla? Isåfall kommer laddningen gå långsammare eftersom det går åt en del ström till att temperera batteriet.
Fast den säger väl fortfarande 16 A då, även om själva laddningen går långsammare? Det är mest vi chademo eller superladdare som inströmmen faktiskt minskas då bilen inte kan tillgodogöra sig full effekt när batteriet är kallt. Jag kan i o f s tänka mig att ett stelfruset batteri som inte kan ta emot laddning alls kanske begränsas även vid 16 A trefas till vad värmaren drar innan det kan börja ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Jag kan i o f s tänka mig att ett stelfruset batteri som inte kan ta emot laddning alls kanske begränsas även vid 16 A trefas till vad värmaren drar innan det kan börja ladda.
Ja, det gör det. Jag har strypt min wallbox till 10A och när det är riktigt kallt är strömmen ändå ännu lägre än så. Det är väl bara värmaren som drar ström i början. Batteriet får inget.
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare

Inlägg av Mrk »

Jag kom med varmt batteri till laddplatsen, kopplade in mig direkt och ingen värme på i coupén. Fick 10A och två timmar senare var batteriet kallt och gulstreckat. Ska kolla spänningen nästa gång jag är där.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
danni skrev:
Fast den säger väl fortfarande 16 A då, även om själva laddningen går långsammare? Det är mest vi chademo eller superladdare som inströmmen faktiskt minskas då bilen inte kan tillgodogöra sig full effekt när batteriet är kallt. Jag kan i o f s tänka mig att ett stelfruset batteri som inte kan ta emot laddning alls kanske begränsas även vid 16 A trefas till vad värmaren drar innan det kan börja ladda.
Vet faktiskt inte. Det kan ju vara så att en del ström går direkt till värmarna och därför laddaren får lägre ström. Men jag har nåt vagt minne av att strömmen visas som vanligt bara det att laddningen som visas i km/h blir lägre. Inte helt säker på det. Jag menar, man ska ju ändå kunna multiplicera ström och spänning för att få veta hur många watt batteriet just nu tar emot?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
Men jag har nåt vagt minne av att strömmen visas som vanligt bara det att laddningen som visas i km/h blir lägre. Inte helt säker på det.
Jo, så är det. Strömmen som visas är inklusive det som går till uppvärmning.
Det som har skrivits här om att bilen sänker laddströmmen när spänningen faller, alternativt att en fas har gått, får man inte ett meddelande i både bilen och appen när detta händer? Jag har för mig att jag har fått ett sånt meddelande en gång.
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare

Inlägg av spacemoose »

Ja, det stämmer. Bilen står utomhus och laddar. Tänkte också att det skulle kunna vara att det just nu är lite kallare än vanligt och att jag kopplade in en kall bil, men nu kom jag precis hem igen och kopplade in en varm bil. Endast 10A visas.

I appen står det under charging rate: "32km/hr, 222v, (3) 10/16 A". Kan det vara så att den faktiskt känner av att det är ett trefas 16A uttag, men bilen begränsar det till 10A? Tänker på den där sista delen. Hade den bara uppfattat 10A eller om någon av faserna har gått, så borde det se annorlunda ut? tex 10/10 A. (??)

Var inne i huset där kontakten sitter och kikade i proppskåpet, men där ser jag inga trasiga 16A säkringar iaf.
Ska testa att koppla in mig i en typ2 laddare imorgon och se vad som händer. tack för det tipset. Får hoppas att det inte är fel på bilens laddare iaf. :?

Har även bett elekrikern slå en kik under morgondagen så det inte har blivit fel med vägguttaget. Han var ändå i närheten.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare

Inlägg av spacemoose »

Förklaringen hittad av elektrikern.

När uttaget installerades, så satte elektrikern dit 3 spillrans nya 16 A säkringar. Detta var bara någon vecka sedan.
Nu visar det sig att det satt 2st 10A säkringar och 1st ej fungerande 16 A säkring på den gruppen. Jag har alltså laddat på två faser med 10 A och inte tre med 16 A. Man undrar ju då var de säkringarna han satte in har tagit vägen. Det händer märkliga saker ibland i flerfamiljshus... :lol:
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Då fick du förklaringen alltså. Skulle tro att det var den tredje säkringen som fattades som begränsade laddströmmen, inte att de andra två var 10A-säkringar. Bilen kan inte känna av när säkringarna är för klena. Jag har precis som du någon gång laddat i ett trefasuttag som var säkrat med 10A utan att jag visste om det. Bilen drog 16A i en timme, sen gick säkringarna.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

spacemoose skrev:
...ging rate: "32km/hr, 222v, (3) 10/16 A". Kan det ..Förklaringen hittad av elektrike...När uttaget installerades, så satte elektrikern dit 3 spillr......a saker ibland i flerfamiljshus... :lol:
tyckte att 222v var lite lågt men vad står det nu när allt är spick and span
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

12man skrev:
Är det lågt tycker du? Jag har varit nere i 215V några gånger. Har ganska långt till transformatorn och det var dagtid. Men det funkade det med. Bilen tyckte iaf inte att det var skäl nog att dra ner på laddströmmen.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Går spänningen under 200V avbryts laddningen.
Har hänt ett par gånger.

Schuko, laddströmmen begränsad i bilen till 10A, 10m skarvkabel.
Screenshot_20161106-214824.png
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare

Inlägg av spacemoose »

12man skrev:
spacemoose skrev:
...ging rate: "32km/hr, 222v, (3) 10/16 A". Kan det ..Förklaringen hittad av elektrike...När uttaget installerades, så satte elektrikern dit 3 spillr......a saker ibland i flerfamiljshus... :lol:
Så här ser det ut!
IMG_0043.PNG
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

tack för svaret, precis samma som jag sett tidigare. tesla har en smart testning av uttaget
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar