Reparationer och reservdelar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Houdini

Reparationer och reservdelar

Inlägg av Houdini »

Såg ett klipp på YouTube om svårigheterna att t o m i USA få reservdelar om Teslan skadats i samband med t ex lättare påkörning, samt att även få lackskador reparerade av auktoriserade verkstäder. Någon hade fått ha bilen stående flera månader (förmodligen liten stad och få verkstäder). Några synpunkter på hur detta skulle kunna fundera här? Låt säga (må Gud förbjude) att någon kör in i min 3:a under t ex. första året. (Kan för övrigt nämna att det personliga rekordet är 50 mil i ny bil innan mupp körde på...).
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Re: Reparationer och reservdelar

Inlägg av bat »

Samma problem med reservdelar i Europa också. Dålig lagerhantering och hög utvecklingstakt ställer till det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om du får M3 tidigt och smäller den efter 50 mil kan jag nästan garantera att du kommer få problem. Men eftersom M3 kommer ha stålkaross så kan ju de flesta verkstäder fixa dem om de har reservdelar.
rmokvist

Inlägg av rmokvist »

Tyvärr tror jag detta är ett problem som Tesla antingen inte tar riktigt på allvar eller också kämpar med sina leverantörer för att lösa.

Om jag inte minns fel så var det på den amerikanska Teslapodden som jag hörde om långa köer även för mindre reparationer. I detta fallet var det en herre som hade blivit påkörd bakifrån med mindre skador i bakänden (vet inte om det var en S eller X). Detta var för ett par veckor sedan om ja inte minns fel. Då hade hans bil varit inne i över 2 månader när han åkte dit för att höra hur det gick. Fick svaret att den inte var klar (minns inte mer än så) men det som var anmärkningsvärt var att där stod 60 stycken andra bilar som också väntade på reparationer (okänt vilken typ). Det som oroar extra var att detta servicecenter inte låg långt ifrån fabriken och alltså inte berodde på "servicecenter som ligger långt åt helvete bort".

Inser att det är mycket som spelar in och detta kan ju mycket väl vara en tillfällighet som beror på olika olyckliga omständigheter eller vad som. Men oavsett vad det beror på så bådar det inte gott. :(
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

När jag hade anledning att prata med skaderegleraren på RM Bilservice så sa han att det var rätt varierande leveranstider på reservdelar. Ibland gick det riktigt snabbt, ibland kunde det ta flera veckor att få in en ny skärm. Kan också nämna att han sa att Tesla låg en bit under BMW i pris på motsvarande karossdelar (även om det såklart är svårt att jämföra)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Bild
Jag hämtade ut min nya Tesla den 18:e jan.
Den 1:a feb brakade en Arlalastbil in i min parkerade bil. Hade då 40 mil på mätaren.
Besiktigade hos RM bilservice den 10:e feb och har fått tid för reparation 18:e mars. Tydligen måste delar beställas från USA.
Ja, jag kommer hata och bojkotta ARLA livet ut!
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

EnTraktor skrev:
Bild
Den 1:a feb brakade en Arlalastbil in i min parkerade bil. Hade då 40 mil på mätaren.
Besiktigade hos RM bilservice den 10:e feb och har fått tid för reparation 18:e mars. Tydligen måste delar beställas från USA.
Trist att det händer. Kör du med lackad silvertejp tillsvidare?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Aj! Aj! Aj! :( och ännu mera aj....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

Tars skrev:
EnTraktor skrev:
Bild
Trist att det händer. Kör du med lackad silvertejp tillsvidare?
Bara silvertejp för tillfället.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Såg också (troligtvis samma) youtube clip häromdagen och blev lite kallsvettig. I och för sig kan det vara ganska långa ledtider för plåtskador även på europeiska bilar. Jag fick vänta nästan 2 månader för att få en Audi reparerad där ny spoiler och lite annat skulle beställas. Det var en kombination av ledtid för att få reservdelar från tyskland samt montering, lack och övrigt fix. Så att tro att en plåtskada på en Europeisk bil ska lösas snabbt är nog också att vara lite naiv.

Här är klippet om någon är intresserad av detta från en amerikansk ägare
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

EnTraktor skrev:
Bild
Men usch. Tyresöborna kommer undra varför alla Teslor är krockade... Min sambo kom hem igår och hade fått totalt hjärnsläpp och backat in i en VW Caddy vid Petterboda :? Blev inte precis gladare över att läsa att det blir lång väntan... Ordentlig buckla och lacksläpp på bakluckan :evil:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

Legato skrev:
EnTraktor skrev:
Bild
Men usch. Tyresöborna kommer undra varför alla Teslor är krockade... Min sambo kom hem igår och hade fått totalt hjärnsläpp och backat in i en VW Caddy vid Petterboda :? Blev inte precis gladare över att läsa att det blir lång väntan... Ordentlig buckla och lacksläpp på bakluckan :evil:
Jag har precis lagat en skada på min andra vita Tesla. Fick skadan på samma parkering i Tyresö som den nya röda Teslan. Farligt att vara Teslaägare i Tyresö :(
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Skriv svar