Intryck efter första veckan i S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaSP85D-2015
Teslaägare

Intryck efter första veckan i S

Inlägg av TeslaSP85D-2015 »

Nu har jag avverkat första veckan i min SP85D, och precis då kom vintern också här i Blekinge..
Tur man valde en D!!
Har varit en spännande vecka att uppleva hur det är att köra och leva med elbil!
Har funderat på en S sedan 2015 men varit skeptisk, men nu slog jag till ;) har dock behållt
min BMW X5M tillsvidare..

Problem jag haft med bilen under denna vecka:
Började med värmen i bilen, detta löste sig med att stänga av "Range Mode" tack vare detta forum :mrgreen:
Hemmaladdning.. laddning via 220 uttaget är segt, anslöt till mitt 16A trefas i garaget, funka i nån timme
sen gick en huvudsäkring... beställt en Tesla väggladdare som monteras nu i veckan på min firma.
17" displayen sluta touch funka, löstes med en omstart genom att hålla in båda "ratt hjulen" en stund.
En dag ville inte laddluckan öppna :? efter ett antal försök, lite tyckande fysiskt och blåsande så "tina" det upp
som tur var.

Räckvidden är väl en besvikelse men kanske beror mkt på att det varit 0 till -4 grader denna veckan??
"Batteriindikatorn" visar 350km som mest efter ful laddning är det normalt? Trodde nog minst 400km för
denna P85D??
Men när jag kört 50km så minskar räckvidd med ca 80-85km, normalt så här på vintern?
Körningen är på mindre vägar så ca 70-85km/t och värmen på 20g (nu när jag slog ifrån range mode)
och rattvärme/stolvärme på typ första 5min.

Annars körmässigt så tycker jag bilen är bra, ljuset som jag var väldigt rädd skulle vara kass efter läst
så på detta forum tycker jag är ok! (trots att jag är van vid BMW adaptiv full LED)
Är en speciell och härlig känsla i elbilsdrivlinan :D
Kvalitets känslan i interiör tycker jag är bra för att vara en Amerikansk bil!

Så helhetsbetyg efter en vecka blir "Tummen upp" :lol:
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Re: Intryck efter första veckan i S

Inlägg av MangeT »

Laddningsstyrkan kan du reglera i skärmen och dra ner så att inte säkringar går.

Tänk på att förvärma bilen via app nu på vintern innan du åker iväg. Den kommer ändå dra mer i början för att få upp värmen på batterier och kupe dock med förvärmning innan betydligt mindre energiåtgång.

Snö eller vatten på vägen och höjdskillnad samt hastighet är det som påverkar förbrukning mest. Kyla påverkar faktiskt inte lika mycket.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

TeslaSP85D-2015 skrev:
Räckvidden är väl en besvikelse men kanske beror mkt på att det varit 0 till -4 grader denna veckan??
"Batteriindikatorn" visar 350km som mest efter ful laddning är det normalt? Trodde nog minst 400km för
denna P85D??
Det är ganska normalt, det låg väl i närheten av 400km när dom var sprillans nya, och några procents degradering är normalt efter ett tag...
Minns inte vad en P85D hade men 350km nu kanske är något lägre än medel, testa att ladda helt fullt till den verkligen stänger av själv samt
kör ur batterierna ner till nära noll (typ under 50km iaf) så kalibreras allt och då brukar den teoretiska räckvidden bli bättre :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Bjelke skrev:
TeslaSP85D-2015 skrev:
denna P85D??
Det är ganska normalt, det låg väl i närheten av 400km när dom var sprillans nya, och några procents degradering är normalt efter ett tag...
Minns inte vad en P85D hade men 350km nu kanske är något lägre än medel, testa att ladda helt fullt till den verkligen stänger av själv samt
kör ur batterierna ner till nära noll (typ under 50km iaf) så kalibreras allt och då brukar den teoretiska räckvidden bli bättre :)
35 mil med Ca90% laddning har jag. Det har inte ändrat sig sen bilen var ny. Ställ ner laddningen till 10A på skärmen och "stäng av bastun" om du laddar länge!
Jag har slutat fundera på förbrukningen. Om jag kör så långt att det betyder något hinner bil och batteri bli varma och jag kommer på landsväg. Då sjunker förbrukningen samtidigt. Hemmavid hinner den inte förbruka så mycket. Jag förvärmer alltid så här års för att må bra.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Att köpa en Tesla nu på vintern är en riskabel grej eftersom man får intrycket att allt som sägs och skrivs om räckvidden är lögn. Och så blir man besviken. Men så är det inte. Vänta några veckor tills det blir varmare och våren kommer. Då får man den utlovade räckvidden och allt är bra.
350km vid 100% låter lite. Åtminstone ett par mil till borde du få. Gör som Bjelke föreslår. Ladda fullt. Riktigt fullt, och låt bilen stå och goa i sig elektronerna en stund. Då begriper bilen hur mycket laddning som finns tillgänglig i batteriet och den uppskattade räckvidden borde anpassas efter det.
Tesla Service sa till mig nån gång att man ska ladda fullt en gång i månaden eller så och låta bilen stå fulladad över natten. Jag tycker inte att man behöver göra det så ofta, det behövs ju inte när den indikerade räckvidden ser okej ut. Samtidigt sägs det ju att det inte är bra för batteriet om det står fulladdat för länge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Att köpa en Tesla nu på vintern är en riskabel grej eftersom man får intrycket att allt som sägs och skrivs om räckvidden är lögn. Och så blir man besviken. Men så är det inte. Vänta några veckor tills det blir varmare och våren kommer. Då får man den utlovade räckvidden och allt är bra.
350km vid 100% låter lite. Åtminstone ett par mil till borde du få. Gör som Bjelke föreslår. Ladda fullt. Riktigt fullt, och låt bilen stå och goa i sig elektronerna en stund. Då begriper bilen hur mycket laddning som finns tillgänglig i batteriet och den uppskattade räckvidden borde anpassas efter det.
Tesla Service sa till mig nån gång att man ska ladda fullt en gång i månaden eller så och låta bilen stå fulladad över natten. Jag tycker inte att man behöver göra det så ofta, det behövs ju inte när den indikerade räckvidden ser okej ut. Samtidigt sägs det ju att det inte är bra för batteriet om det står fulladdat för länge.
Och köra tills det är riktigt lite kvar i batteriet, typ lika viktigt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Och köra tills det är riktigt lite kvar i batteriet, typ lika viktigt :)
Just det. Helst under 5% eller nåt sånt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Det är allt lite mysigt med 60 batteriet att man kan ladda 100% varje gång och aldrig oroa sig :-)

Nästa gång jag köper Tesla så hoppas jag man kan köpa en 80a eller liknande som är en nedprogrammerad 100 ;-)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar