Allt är förlåtet!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Allt är förlåtet!

Inlägg av Beigler »

Jag sitter i min MX på en Chademo i Funäsdalen med ett leende som är så brett att öronen är det enda som håller kvar huvudet.

Jag har tillbringat en timme på en isbana som plogats på en sjö. Helt magiskt. Vilken bil!!!

Jag har odubbade vinterdäck. Tillsammans med mig var det ett tjugotal racingmoddade bilar av diverse ICE modeller som var där och körde. Merparten med isracingdäck. När jag kom dit blev jag överraskad över hur seriösa de som var där var. De hade mindre rallydepåer och bytte däck, skruvade och gjorde allt som man kan tänka sig att motorintresserade gör vid en "rallybana". Jag funderade en stund på om jag skulle våga mig ut på banan. Sannolikt skulle jag utgöra en bromskloss som fantasterna skulle irritera sig på.

Jag tog dock mod till mig och väntade in en stor lucka mellan två bilar. Fasiken vilken bil. Vilket grepp och vilken intuitiv hantering av bilen. Jag är ingen erfaren vinterväglagschafför, men väldigt snabbt inså jag att jag inte var en bromskloss. Jag körde till och med ikapp bilen framför!!! :D det gick nästan inte att tappa kontrollen. Det kändes som att bilen nästan kör själv. Går inte riktigt att beskriva.

Alla mindre fel och brister som jag och flera med mig ondgjort sig över är fr.o.m. Nu helt förlåtna. Det som verkligen betyder något med bilen är helt fantastiskt!

Jag tycker dock fortfarande att det är lite B att de inte kan få fram plastmattor i Sverige trots att de sålts i USA i flera månader. ;)
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Re: Allt är förlåtet!

Inlägg av MangeT »

Kör inte med plastmattor utan med tygmattorna som följde med model S. De känns ganska lätta en så länge att göra rena. Har köpt en extra uppsättning - 1500kr. Plastmattor kostar 2900kr till model S.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Kul att läsa! :D

Någon av isracingfolket som kommenterade något?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Beigler skrev:
Jag sitter i min MX på en Chademo i Funäsdalen med ett leende som är så brett att öronen är det enda som håller kvar huvudet.

Jag har tillbringat en timme på en isbana som plogats på en sjö. Helt magiskt. Vilken bil!!!

Jag har odubbade vinterdäck. Tillsammans med mig var det ett tjugotal racingmoddade bilar av diverse ICE modeller som var där och körde. Merparten med isracingdäck. När jag kom dit blev jag överraskad över hur seriösa de som var där var. De hade mindre rallydepåer och bytte däck, skruvade och gjorde allt som man kan tänka sig att motorintresserade gör vid en "rallybana". Jag funderade en stund på om jag skulle våga mig ut på banan. Sannolikt skulle jag utgöra en bromskloss som fantasterna skulle irritera sig på.

Jag tog dock mod till mig och väntade in en stor lucka mellan två bilar. Fasiken vilken bil. Vilket grepp och vilken intuitiv hantering av bilen. Jag är ingen erfaren vinterväglagschafför, men väldigt snabbt inså jag att jag inte var en bromskloss. Jag körde till och med ikapp bilen framför!!! :D det gick nästan inte att tappa kontrollen. Det kändes som att bilen nästan kör själv. Går inte riktigt att beskriva.

Alla mindre fel och brister som jag och flera med mig ondgjort sig över är fr.o.m. Nu helt förlåtna. Det som verkligen betyder något med bilen är helt fantastiskt!

Jag tycker dock fortfarande att det är lite B att de inte kan få fram plastmattor i Sverige trots att de sålts i USA i flera månader. ;)
Härlig läsning. Var själv ute och bredsladdade på isiga-snöiga Blekingeskogsvägar nyss. Bilen är sagolik på det underlaget. 82-åringen blir 18 igen! :D :D :D
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Blir det riktigt rejält vinterväglag tycker jag man kan pressa bilen ganska rejält på små kurviga och isiga vägar (finns
gott om såna här) och tittar jag på hastighetsmätaren så ser jag att kör snabbare än vad jag brukat göra i andra bilar :)
Och då har jag bara RWD fast den är ju ganska ball att köra på gränsen ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Den är gudomlig att köra med RWD. Extremt underhållande och väldigt stabil och följsam. Lite lagom bredsladd är hur kul som helst. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Den är gudomlig att köra med RWD. Extremt underhållande och väldigt stabil och följsam. Lite lagom bredsladd är hur kul som helst. :lol:
Den beter sig faktiskt helt ok med fyrhjulssläpp oxo fast visst märks det då att inte är en ren sportbil och tyngden känns
oxo såklart.
Jag har riktigt kul på mornarna med mina 9 mil till kunden :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

bjelkeman skrev:
Kul att läsa! :D

Någon av isracingfolket som kommenterade något?
Ja faktiskt. Hjälpte till att knuffa loss en bil som hamnat för långt av banan och då pratade jag med några. De kommenterade spontant att "du hänger ju med bra med Teslan"
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Här låter det ju som att ni lyckats stänga av både antispinn och antisladd. Går det?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

Undrar jag också.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Bilen tillåter en del spinn och sidledesåkande även med de systemen på. Särskilt när det är riktigt halt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

danni skrev:
Bilen tillåter en del spinn och sidledesåkande även med de systemen på. Särskilt när det är riktigt halt.
Jag kör mycket långsammare på kurviga vägar när det kan vara halt numera. Bilen varnar ju inte på samma sätt som tidigare bilar, den går ju som på räls, och när det är glashalt hjälper ju bara låg fart.
Omkörning tvärs över snösträngar är en ren njutning. :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Men hur är den när greppet släpper? Har man fortfarande en chans?

Körde en Audi Quattro förut, gick som på räls tills det släppte, då var det inte lika kul, den kunde understyra, överstyra, göra fyrhjulssladd...Så det gällde att ha disciplin att inte ha för hög hastighet... För hade man i en kurva kört så fort att det släpper... Då kan det vara för sent...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Zalman3 skrev:
Men hur är den när greppet släpper? Har man fortfarande en chans?

Körde en Audi Quattro förut, gick som på räls tills det släppte, då var det inte lika kul, den kunde understyra, överstyra, göra fyrhjulssladd...Så det gällde att ha disciplin att inte ha för hög hastighet... För hade man i en kurva kört så fort att det släpper... Då kan det vara för sent...
Jag tycker den är ganska förutsägbar överlag, faktiskt, även när man pressar på i halt underlag. Sen eftersom du inte kan slå av antisladd så kommer den gå in och styra upp saker innan det hinner bli för läskigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jag stänger heller inte av några system (för DÅ blir det riktigt spännande) och kör ändå så att den går över gränsen eller alldeles nära, funkar
riktigt bra, men det kanske delvis beror på att jag kört mycket på det sättet med alla möjliga olika bilar under många år... Det blir väl en viss vana typ.
Men det är bra att "träna" på det så man kan hantera situationer när det släpper bättre :)
Samma sak om det dyker upp diverse djur på vägen (inte ovanligt när man kör väldigt tidigt på mornarna som jag gör ofta), inte dumt att veta hur bilen
beter sig när det verkligen gäller...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar